Sunday 19 May 2019

COOKIES REZEKI RAYA

Sejak weekend minggu lepas mak aku dah mula mengukis..
Cuti Wesak hari Ahad..
Sambung Isnin..mesti jadi cookiesday...
Hahaha
Yang buat minggu lepas untuk separuh order kawan - kawan aku
Dorang nak awal
Ada yang dah habis makan & repeat order untuk raya plak..
Weekend adalah hari mak aku mengukis
Haaaa...perkataan apa tu
Ada ke imbuhan mengukis..
Hehehe....kalau cikgu BM aku tahu
Jenuh kena leter..
Huhuhuhu
Rindu Cikgu BM aku
Cikgu yang paling close ngan aku
Tapi dah tukar sekolah sejak bulan April..
Huhuhu....


Inilah antara cookies yang menjadi side income mak aku sejak aku sekolah rendah
Aku pernah suggest kat mak aku supaya open order biskut raya
Sebab setiap tahun mak aku akan buat sendiri biskut raya...
Aku pernah minta kat mak aku nak jual kat sekolah...
Aku masih ingat masa tu mak aku x kasi aku jual kat sekolah
Mak aku cakap takut aku malu & takut cikgu marah
Tapi aku amik tempahan senyap2 dari classmate aku
Masa tu standard 5 & 6
Bila balik takut nak bagi list kat mak aku
Takut mak aku marah...!
Bayangkan kalau balik bagi list kat mak..
Tetiba mak xnak buat..
Mamp*s  aku...!!!
Hahaha
1 st customer aku Imtisal..!
Hahaha....seronok giler masa Imtisal order 3 balang..
Pastu Asniza ...bla...bla..bla..
Sebab dah terlanjur buat untuk kawan aku..
Mak aku start open order kat kawan - kawan mak aku ..
Seronok giler bila setiap balang yang aku jual mak aku bagi komisyen rm2.00
Kalau x silap masa tu aku dapat rm50
Huh..excited ooo...


Ni kerja wajib aku....
Bila sekolah menengah dapat lebih skit la sebab tolong mak aku letak chips..ceri pada biskut..
Mula dari situ....setiap tahun tempahan makin bertambah...
Paling best kalau mak aku dapat tempahan untuk orang buat gudies & hamper

Macam KAT SINI....

Memang dapat upah lebih la
Tapi bukan selalu la...
Ikut nasib dan rezeki..
Alhamdulillah...
& Hingga sekarang aku dah ada regular customer yang memang akan order berbalang- balang sejak awal puasa
M....Paling banyak borong..Mai...Athirah..Umi...Izati..Sis Bak...bla..bla..bla
Yang lain- lain ada juga tapi sikit- sikit la
Dorang bukan buat raya...
Tapi buat makan bulan puasa
Tapi makan waktu malam la
Takkan nak makan siang..Hehehe
Now dah hampir 10 tahun
Mak aku cakap jualan cookies tu lah dah banyak membantu perbelanjaan raya
Perabut rumah kat Kedah..aircond semua tu mak aku kata hasil jimat cermat jualan biakut raya.
Walaupun bukan sebanyak orang lain tetapi cukup untuk keluarga kecil kami berasa seronok dan bersyukur dengan rezeki ini.
Mak aku selalu tazkirah untuk aku,abang & kakak about jimat cermat belanja duit dan cara simpan duit...
Kata mak aku kerana kita bukan orang kaya..maka kita kena jimat cermat dan sentiasa beringat bila berbelanja...
BELI IKUT KEPERLUAN...BUKAN IKUT KEMAHUAN...
Ya Allah...berkatilah segala rezeki kami
Limpahkanlah rezeki kami yang halal lagi berkat
Aamiin....!


7 comments:

  1. Salam...
    Berkat hasil penat lelah... Alhamdullillah...dapat dipanjangkan rezeki...
    Ketekunan mak awak Dan kerajinan awak serta tidak segan mencari duit poker adalah bagus.
    Bercermat semua adalah silap YG baik.
    Kadang kadang rezeki ITU Ada...cuma Kita nak usaha dapatkan Yang penting ..dengan kesabaran.. extra effort. Bla bla..
    Bagus ..la....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah...
      Mak kiter cakap macam tu kena usaha untuk dapat rezeki yang Allah dah sediakan...
      Doakan kiter berjaya dengan cemerlang dalam axam nanti & berjaya sambung belajar kat IPTA...
      Heee..now dah boleh beza IPTA & IPTS.
      Mak kiter cakap kalau IPTS nanti yuran mahal

      Delete
  2. insha'Allah Di doakan habis revision Dan past years questions.dan menjawab semua soalan dgn tepat Dan terbaik. Dan dapat result YG terbaik. Also tidak leka..... Dan focus... Dan sehat tubuh badan ...utk persediaan insha'Allah



    ReplyDelete
    Replies
    1. Aaamiiinnn...
      TQ sis nor.doakan kiter

      sob..sob..son..touching tau

      Delete
  3. Assalamualaikum dik cella. Akk hari2 baca blog without miss tau. Mak awk ibu mithali tau. Syg anak 2 dia sbb tu dia slalu pastikan anak2 mkn hasil air tgn dia. Akk doakan awak berjaya dlm spm. Dapat sambung belajar dan balas segala pengorbanan mak awak kerana kegigihan dia tanpa jemu dan keluh besarkan awak tiga beradik.akk sebak dan sayu pula baca posting awak hari ni.sayang mak awak banyak2..mcm akk dah takda,kesempatan nak peluk cium mak hanya doa sahaja dapat dikirimkan untuk arwah mak tersayang.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam..
      Huhuhi...kiter pun touching jugak bila baca komen sis...huhuhu...betapa Allah bagi rezeki ramai jer yg mendoakan kiter walaupun x pernah kenal berdepan..huhuhu
      Semoga Allah memberi kebaikan yg sama kepada semua yanv mendoakan perkara- perkara yang baik untuk kiter..

      Delete