Wednesday 15 May 2019

KUIH DARI BAZAR RAMADHAN- IFTAR HARI AHAD


Mak aku tengah buat cookies
Ni masih citer hari Ahad..
Tapi bukan nak citer cookies  ni
Tapi nak citer about kuih iftar
Sebab mak aku bz buat cookies tu
Mak aku dah kata nak masak 1 lauk jer
So, dalam pukul 6.30 kakak offer nak gi bazar Ramadhan]
Kakak ajak mak aku..mak aku cakap nak masak
Kakak ajak aku
Aku xnak ikur...malazzzz
So, kakak gi sorang by motorcycle
Mak aku berkali-kali pesan ngan kakak jangan beli banyak nanti membazir..
Bila kakak balik dah nak azan dah..
Nampak kakak ada beli beberapa jeis kuih



Ni namanya Samosa
Kakak kata 4 pcs ni RM3
Kakak ngan mak aku jer makan
Tak habis pun sebab abang pun xnak
Masa sahur terbuang juga



Kakak beli Popia Basah
5 pcs RM4
Kakak kata sebab selalunya our mak suka kuih ni
Sudahnya 1 pun x berusik
Mak aku hanya jamah sikit jer nasi masa iftar
Tapi air AIR SIRAP SELASIH LAICI mak aku minum sampai 3 gelas
Lepas maghrib nampak mak aku terlena dengan telekung masih belum buka
Dah tengah malam baru aku kejutkan mak aku
Sudahnya kuih tak makan
Sebabnya aku memang x suka
Kakak pun xnak
Waktu sahur dah basi....

KUih Akok
Kuih fav abang juga nih
Mak aku pesan ngan kakak simpan 3pcs untuk abang
Kakak kata nak gi bazar pun sebab nak beli Kuih Akok ni la
Dah tu xkan nak beli akok jer
Sebab tu kakak kata kakak beli juga 2 kuih lain tu
TAPI.............
Satu pun x dapat makan
Sebab semua kuih tu MASAMMM......
Time tu juga mak aku soh kakak buang dalam bakul sampah kat dapur
Sebab takut nanti abang balik takut abang termakan kuih masam tu



Akhirnya AGAR-AGAR SANTAN GULA BATU....ni jugak lah pentyelamat
Mak aku dah masak  waktu pagi lagi sambil buat cookies tu
So.... beriftarkan kami berBUTTER CHICKEN SUPER RING ...kat sini & agar-agar & Air Sirap selasih Laici tu
Begitulah kisahnya Kuih  Dari Bazar Ramadhan kali ni
Dapat dosa membazir + tiada rezeki sebab dapat kuih yang dah masam

3 comments:

  1. Salam


    Kenapa mereka Jual makanan basi?
    Atau preparation tak ikut kebersihan Dan makanan basi cepat?

    APA pun dibulan mulia ni nak ambil duit kena Ada berkat juga..
    Membazir makanan jadinya...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam..
      mmm..tak tahu pulak apa sebabnya...
      Mak kitwr cakapnkalau lauk mungkin mereka masak awal.Tapi ni kuih akak.Dolupun abang selalu beli sampai sahur elok jernla gi kuih tu....xde rezeki...

      Delete
    2. Salam
      Memang takde rezeki..cuma prinsip ASAs adalah penjual kena sehabiz baik memastikan ianya tak basi Dan membuat keracunan ..bila keracunan pelanggan takleh puasa. Beribadat. Dari segi ugama.. memang boleh Aja cakap takde rezeki. Dari segi ugama juga penjual Ada tugas ...memastikan Cara penyediaan makanan YG bersih Dan mengikut tahap kebersihan supaya keselamatan Dan kesehatan org awam tidak terjejas ..kerana keracunan.
      Juga ...Dari segi ugama DIA perlu memastikan YG terbaik dilakukan supaya bukan sekadar naknbuat quick cash..dibulan Dan mulia. Also bulan nyangmulia ini juga perlu dihormati spiritually dengan berniaga mengikut hukum shariah..
      Etc
      Banyak lagi .. tapi jika tak habis simpan betul betul atau jangan carry forward next day next day.. without proper refrigeration... Supaya makanan tidak Rosak Dan berpeluh..Dan starch jadi madam etc.
      Cuba kalau orang YG tak tahu makan sampai habis.. mahu keracunan perut..
      Ishsh
      ...

      Anyway take care puasa puasa ni...

      Delete