Sunday 5 May 2019

AVOCADO MALAYSIA

 Avocado Malaysia...
Mak aku bawa balik petang tadi
Terus belah...
Dannn...
Makannnnn....!

 Mak aku cakap Avocado Malaysia & Indon kulitnya flawless..
Kalau Avocada yang kulit menggerutu tu frkm Africa
Hahaha....aku x cakap...
Tu mak aku yang cakap...!
Mak aku la suka sangat avocado
Masa gi Sarawak mak aku beli dan makan kat sana la..
Kata mak aku kat Indon pun banyak jual buah Avocado..
Mak aku cakap avocado Indon pun sama juha kulit dia flawless...
Dorang jual Jus Alpukat
Haaa...alpukat mean Avocado la..
Kat Indon dipanggil Alpukat
Mak aku kata makan jer puas- puas kat sana
Sebab kata mak aku rugi lagage nak bawa balik sebab buah ni berat
Lagipun Buah Avocado mak aku jer suka
Aku makan juga...
Tapi xdelah macam mak aku..
Takat sebiji boleh lagi la
Bukan macam mak aku..
Boleh habiskan 3 biji sekali makan...
Eiii....muak la....sebab lemak.sangat
Tapi feelibg jer mak aku makan..
Macam makan durian jew..
Hahaha...



 Ni pic by mak aku...
Mmmm...gelap gelita la kalau mak aku yang snap pic...
Dah berkali- kali ajar....still macam tu juga...
Soh tukar handphone ..mak aku cakap sayang duit...
Dah tu kalau pic2 yang gelap ...blur....tu memang by mak aku..
redho jer lah
Pokok ni mak aku cakap pokok Avocado rumah jiran Zamir..
Bukan jiran aku
Zamir tu dulu ex- classmate aku
Tapi sebab dia dak pandai...
Now dia sekolah kat Seremban..
Kakak Zamir kawan baik kakak
Mak Zamir plak kawan baik mak aku
Pagi- pagi mak lepas masak mak aku cakap nak kuar luncg ngan mak Zamir...
So..pic pokok Avicado ni mak aku cakap snap dari depan umah Zamir la...
Tapi sebab gelap..
Jap.aku bak cari kat Google ..

PINJAM pin Pokok Avocado ni dari sini....
Kalau sekali tengok macam pokok kat tepi jalan erea Kilang Ramly Burger kat BTR tu jer..
Kalau balik Kedah pun banyak jer nampak pokok yang buah macam  ni...
Ops....mak aku cakap.jangan salah pandang..
Memang ada pokok yang buah hanpir sama macam buah Avocado
Tapi tu mak aku kata namnaya POKOK PUMPONG...

Pic POKOK PUMPONG ni pinjam.kat sini..
Memang buah dia hampir sama la...
Tapi mak aku cakap Buah Pumpong ni beracun..
So kalau nak makan..makanlah buah avocado
Jangan makan Buah Pumpong
Kalau dolu balik Kedah..
Achik selalu bawa gi makan kat Pumpong.Pumpong mean nama tempat kat Kedah
Maybe sejarah nama dia berkaitan pokok pumpong ni..
Ops...sambung citer buah avocado



Ni mak aku cakap mak Zamir yang bagi buah Avocado yang besar gedabak ni
Kata mak aku ..
Masa tunggu mak Zamir siap..
Mak aku snap pic pokok avocado tu sebab geram tengok buahnya lebat
Bila mak Zamir kuar..
Mak Zamir bawa 2 biji Avocado yang besar ni
Mak Zamir kata tuan punya pokok avocado tu bagi kepada mak Zamir
Mak Zamir panjangkan plak 2 biji kepada mak aku..
Hari tu mak Zamir ada bagi anak pokok avocado ni untuk bawa balik tanam kat Kedah
Nenek tanam kat depan rumah baru
Sekali jiran sebelah rumah nak sembur racun kat depan rumah dia...terkena sekali ngan pokok avocado yang nenek tanam..
Maka ...innalillah...la pokok tu..
Dah pernah citer KAT SINI.......
Now..mak aku cakap mak Zamir ada semai lagi sepokok untuk.mak aku bawa balik lagi sekali tanam kat Kedah
Mak aku cakap belum amik..
Tunggu nak balik raya nanti baru nak amik anak pokok tu..
Harap2 lepas ni hidup lah pokok tu kat Kedah...


Ni plak 3 biji Avocado yang mak aku beli
Hahaha...kelakar ceritanya...
Mak aku cakap lepas hantar mak Zamir balik
Mak aku cakap x sabar nak.makan buah avocado
Tapi yang mak Zamir bagi tu masih keras dan  belum.masak..
Kena peram dulu..
Tapi kerana craving..
Mak aku cakap mak akubterus drive gi Giant..
Beli 3 biji buah avocado ni yang dah masak...
Huh....struggle giler mak aku nak.makan avocado


2 biji yang besar tu yang mak Zamir.bagi
3 biji yang kecik tu mak aku beli
Yang 2 biji belum.masak tu mak aku soh aku peram dalam beras..
Peram dalam beras...??????
Ye....mak aku kata supaya cepat masak...
Mak aku kata....
That's petua from nenek moyang untuk peram buah like buah ciku...etc
So...now...peram buah avacado

 Mak aku soh tanam jer dalam tong beras
Aku letak macam ni
Mak aku soh swlamkan jer sampai tenggelam dalam beras..
Ish...


Sebab aku xnak jadi zalim
Aku kais sikit beras tu
Kasi buah avocado tu bernafas...
Bagi ruang oksigen skit ..!
Eh...tumbuhan membebaskan oksigen
& Memerlukan karbon dioksida kan...
Kan kiter belajar Sains....
So....kasi ruang skit untuk udara..
Hahahaha....nanti kalau mak aku cedok beras untuk masak nasi..
Mak aku mesti timbuskan semula..
Pepandailah buah avocado tu nak hidup!!
Aku x terlibat..
Hahahaha...


Buah yang dah masak mak aku kata dah boleh makan
Dengan penuh excited la mak aku belah
Dan cedok ngan sudu ..
Nyum...nyjmm..nyummm
Aku ..?
Aku makan sesuap jer..
Sajer kasi can mak aku makan puas


Buah avocado dibelah- belah
Isinya creamy lemak terasa
Sabtu Ahad memang la x sekolah
Tapi Isnin kita dah puasa...

Happy Eid Ramadhan Al- Mubaraq...!
Ahlan wasahlan ya Ramadhan...

2 comments:

  1. amboih.. siap pantun awk ya..

    aunty tak suka avocado, alpukat sukalah tapi tak banyak sangat boleh minum, kelat & muak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heee....sesekali kena asah takut lupa skill berpantun..
      Kannn....muak kalau makan banyak

      Delete