Friday 31 May 2019

ASAM PEDAS SARDIN DENGAN TERUNG

Asam Pedas Sardin Dengan Terung
Lauk iftar hari Selasa
Lauk sempoi jer
Iftar berdua ngan mak aku
Abang cam biasa iftar tempat kerja
Untung la abang hari- hari ada buffet Ramadhan
Hari- hari boleh makan Kambing Golek..
Makan western...
Kakak lak cakap iftar kat Dataran Merdeka dengan officemate dia

Mak aku masak Asam Pedas Sardin Campur Terung
Sedapnyaaa...sampai menjilat jari
Heee...memang pun setiap kali habis makan aku akan jilat jari sebelum cuci tangan
Tak kira la lauk sedap ke tak sedap
Kalau sedap lagi la jilat jari sampai bersih
Memang habitat aku..
Heeee...habit la
Lepas makan kalau x jilat jari rasa x puas.
Kalau gi makan kat rumah oreng selalunya aku akan jilat jari masa bawa pinggan kat sink
Nak jilat masa kat meja makan kat meja takut ada yang penggeli
So...sambil bawa plinggan ke sink sambil aku jilat jari
Haaa...baru rasa puas makan
Heee...



ASAM PEDAS SARDIN
1 tin kecil sardin
1 bijinterung panjang
1 sudu teh  asam jawa + 2 cawan air
1 sudu teh garam
1 sudu teh gula
1 kuntum bunga kantan- belah dua
2 sudu minyak

Bahan Blend:
10 cili kering- gunting &rebus
1/2 bawang besar
2 bawang putih
2hiris lengkuas

1. Terung dikerat 3 dan dibelah 4
2. Goreng terung hingga garing
3. Panaskan minyak dan tumis bahan blend hingga naik minyak
4. Masukkan air asam jawa,garam,gula dan bunga kantan
5. Masukkan sardin dan terung goreng
6. Kecilkan api supaya kuah mendidih perlahan dan naik minyak
7. Sesuaikan rasa


                  
Telur Dadar Garing
Request dari aku
Heee.....kalau dah masak sardin
Mesti lah nak ada telur dadar
Aku memang suka telir dadar
Kalau makan ngan kuah sardin
Heee...kuah jer tau
Ikan sardin aku x makan


Esokngya sahur pagi Rabu makan sahur
Nasi Goreng Sardin
Sebabnya sardin xde sapa makan
Nasi lak mak aku masak banyak
Mak aku kata memang plan nak buat Nasi Goreng Sardin untuk sahur

No comments:

Post a Comment