Saturday 11 May 2019

BIHUN GORENG - IFTAR HARI KE-4

Bihin Goreng
Juadah iftar hari Khamis
Hari ke-4 puasa..


Makn Bihun Goreng jer
Tapi mak aku still.masak nasi
Tapi nasi semua lauk selera mak aku jew
Ikan Kembung Bilis Goreng Cili Bawang,Asam Pedas Sardin Lagiiii
Sambal Belacan & Ulam
Untuk aku mak aku masak Bihun Goreng ni
Air ulangan ...Teh O Ais Laici....
Actually hari Khamis mak aku masak simple sebab iftar berdua jer...
Aku & mak aku
Abang iftar kat tempat kerja
Kakak awal- awal lagi dah bgtau nak iftar kat Mytown ngan officemate dia...
Yang tinggal.hanya aku ngan maknaku
Back to normal...hanya berdua beriftar...
Mak aku makan nasi
Aku makan Bihhn Goreng


Dolu Achik selalu masak Bihun Goreng ni kalau time balik.Kedah
Now kalau balik pun dah jarang dapat makan Bihun Goreng Achik
Heee.....tetiba lak rindu Bihun Goreng Achik
Sebab Bihun Goreng Achik memang sedap...


BIHUN GORENG ...mak aku

1/2 paket bihun- rendam air paip 15 minit
1 keping dada ayam - hiris2
1 lobak.merah - potong jejari
1cawan kobis - hiris halus
Daun sup
2 sudu minyak
2 sudu kicap
1 sudu teh garam

Bahan Blend:
5 biji cili kering
1/2 bawang besar
2 bawang putih

1. Panaskan minyak dan tumis ayam hingga masak
2. Masukkan bahan blen dan masak hingga naik.minyak
3. Tambah carrot dan geram serta 1/4 cawan air
4. Masukkan Bihun dan gaul rata.
5. Renjiskan kicap dan masukkan kobis
6. Goreng hingga bihun lembut dans seebati
7. Taburkan daun sup

4 comments:

  1. Sedap je menu mak awak masak..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heee..tapi air tembikai lum ada puasa kali ni...nk kena report kat nenek nih..hahaha

      Delete
    2. Salam...
      Kita dahbsetahun lebih tak buat air tembikai.

      Ala tak ya la risau tembikaiait takde.
      Dah besar panjang. Air lycee tu ok APA. Setin lycee bukan murah...Tu.. lebih kurang Sama harga tembikai.. cuma nak memikul berat sikit.

      Takpe la... Syukur Kita antara manusia bertuah tak perlu korban waktu belajar nak periksa ...tolong makbapak berniaga kat pasar atau Jual air utk Cari duit extra. Saya baca blogger salami Simon punya tulisan DIA terjumpa anak anak murid berniaga padahal mereka pelajar spm berniaga Di pasar Ramadan.

      Kita asik sebut takde benda YG Kita mahukan utk berbuka puasa. Mereka kena berpanas terik berjaja tolong ibu bapa.

      Teringat balik kelas tambahan tuition..Naik basikal. Tengah terik panas berdenting. Mak suruh baring dulu bila mengeluh penat.. Kita macam nak cair..
      Kepanasan.

      Arwah mak suruh pergi baring dulu kat hall. Padahal time Tu dah time nak kena masak...Kita tak menolong sampai dah nak dekat time baru dragged diri untuk Mandi Dan tolong kemas meja.
      ITU je... Kemas meja . Buat air.. hantar lauk ke jiran.. hahah
      .. air tembikai lum Ada kena report kat nenek ...dah obsolete la cik...
      Sebab Ada air lycee.. lycee sirap sebagai gantian... .

      Next year ... Kalau sambung belajar disebrang sungai, lautan ke... Nanti masa Tu sure teringat ..Dan nangis. Sendiri le...
      Anyway cuti SPM ni jgn lupa belajar masak basic etc. Esok kalau kena Di seberang sungai Dan lautan... Selalunya kena masak sendiri...uhuk uhuk... BilA demam masak bubur sendiri... Basuh baju.. semua sendiri....sekarang ok aaaa ada driver... Tak terasa...sangat...
      Enjoy.....

      Delete
    3. Pergh...beletiaq panjang macam Sungai Amazon..Hahaha...
      Baik lah boss ...kiter bersyukur..cuma rindu air tembikai macam nenek buat..Heee....
      Semalam kakak kiter gi bazar belinkuih akok..
      Balik umah swbiji pun x dapat makan...
      masammmmmm...
      Huhuhu....kiter nak study kat oversea...kaau x dapat over river pun boleh la..
      hahahaha

      Delete