Wednesday 27 June 2018

RESIPI DAN CARA BUAT LEMPENG CAIR SIMPLY SEDAP

Lempeng Cair Simply Sedap...
Tahu x lempeng cair..?
Haa...jangan x tahu lempeng ada macam2 jenis..
Ada Lempeng Cair
Lempeng Tebal
Lempeng Kelapa
Lempeng Pisang
Lempeng Ubi Kayu
Lempeng Sagu..
Haaa.....aku tahu pun  sebab mak aku pernah masak semua lempeng tu
Paling aku suka Lempeng Pisang la sebab aku suka Pisang...
Tapi yang ni mak aku masak Lempeng Cair
Lempeng ni mak aku masak hari Ahad lagi untuk minum petang merangkap makan malam sebab lepas makan lempeng ni waktu dah lewat petang ...kenyang sampai malam dah xmakan nasi lagi dah...



Ada orang kata Lempeng tu Pancake..
Tapi mak aku cakap kalau Lempeng Tebal atau Kuih Serabai ok la kalau nak panggil Pancake
Tapi kalau Lempeng Cair ni lebih sesuai panggil Crepe in English...
Haaa...jangan x tahu juga ada sejenis Western Cake yang dibuat menggunakan susunan crepe yang banyak disapu cream berlapis2..
Mak aku cakap tu namanya Mille Crepe..
Nak tahu macamaner Mille Crepe...google la..memang bersepah..
Temgok jer pun aky dah terliur tau..!
Suruh mak aku  buat..
Mak aku cakap leceh sebab remeh..
Rasa Mille Crepe..?
Mak aku cakap rasa dia memang sama dengam rasa Durian Crepe..
Depend pada flavour apa digunakan..
Kalau guna mango ..xkan nak rasa durian plak...
Huhuhu...dulu mak aku selalu juga buat DURIAN CREPE kat sini..
Mmm....sedap wei...tapi sekarang durian dah MAHALLLLL..!!


So makan lah  Crepe a.k.a Lemngpeng Cair ni cicah ngan Kuah Kari..
Rasa dia..??
Mmmm.....kena makan lah baru tahu..
Mak aku makan sampai diam x bercakap..
Aku tanya pun mak aku terus jer makan....
Sambil minum.Teh O...
Hahahaha...mesti lah sedap kan..
Aku yang makan sambil bercakap pun sedapppp jer...
Hahahaha...




LEMPENG CAIR
2 cawan tepung gandum
3 1/2cawan air
1 telur
sikit garam
2 sudu minyak
sikit minyak lagi untuk sapu kuali

1. Blend semua bahan tu hingga berkrim
2. Jika guna kuali biasa sapu sikit minyak & dadarkan kuih sesenduk demi sesenduk..
3.Jika guna pan..just sapu minyak sekali sahaja masa dadar pertama..
4. Buat hingga selesai  & boleh hidang dengan sambal tumis atau kati atau sambal sardin



Kalau nak senang blend jer semua bahan sampai creamy macam nu
Tapi yang ni mak aku bancuh guna garfu jer..
Mak aku cakap sebab wisk yang ada dah karat..
So...guna garfu sebagai wisk..
Ok jer creamy xde ketulan tepung..
Mak aku kata sebab tu kalau nak puk telur nak buat telur dadar elok guna gargu daripada guna sudu..
Sebab garfu dia menggebukan adunan..
Haaaaa.....ko faham faham ke...?
Aku buat2 faham jer ni


Pesan mak aku tips nak dapatkan Lemepng a.k.a crep yang lembut..
Selepas dah blend or bancuh adunan...
Biarkan selama 1/2 jam sebelum dimasak supaya biji2 tepung dapat mengembang bersama cecair dan kuih akan jadi lembut


Pastu panaskan kuali..
Kualai biasa jer ni..
Yang melengkung tu..
Bukan pan pun...
KUALI BIASA...ok..
Panaskan kuali dan guna tissu untuk celup sikit minyak dan saou pada kuali..
Sapu untuk kali pertama sahaja..
Selepas ni untuk crepe seterusnya...xyah sapu minyk lagi dah...


Tuang 1 senduk adunan batter dan dengan menggunakan belakang senduk...
Ratakan secara membulat seberapa lebar yang dapat selagi batter belum mengering
Macam mamak buat tossei..!!
Mak aku cakap xyah nak pegang telinga kuali tu lenggang macam hulahook dah...


Bila nampak permukaan crepe dah kering ..
itu tandanya sudah masak



Boleh angkat..
Nak kasi nampak vogue skit lipat macam apam balik boleh...
Nak kasi lakn skit boleh gulung/ roll
Nak kasi kanak2 macam Aqil boleh jer guna cutter biskut corak bintang..bear..bunga etc

Selain daripada dicicah dengan kari atau sambal...boleh hidangkan sebafai dessert dengam mengisi inti cteam dan berry didalamnya sebelum dilipat
Untuk kanak-kanak boleh makan dengan fruit jam.
Hari tu tengok kat channel TLC...lagi simple...
X ingat siapa yang masak..
Just perah lime juice  & tabur gula..
Pastu roll....
Mmm....cam best jer..
Tapi nak try xde limau plak...



Mak aku cakap asalnya nak buat Cucur Kembong nak cicah ngan kari ni
Tapi sebab nak kurangkan gula...
Deside buat crepe..


Mmm...actually aku dah pernah citer about
LEMPENG CAIR & CERITANYA kat sini....
Selain Lempeng Cair Plain cam ni..
Mak aku juga pernah masak  LEMPENG BAWANG PUTIH kat sini...
Ada juga  RESIPI LEMPENG KELAPA TEBAL & GARING kat sini..

Paling...paling...paling RARE...kalau kat KEDAH mak aku cakap ada sejenis makanan tradisional kebanggan Kedah dibuat seperti Lempeng Cair ni dinamakan ROTI KERCA..
Unik dan sedap...
Mak aku pernah buat ROTI KERCA kat sini.....
Ok..bye

43 comments:

  1. salam,

    lempeng cicah sambal tumis tak pon ccah kari pekat pekat.. tak pon asam pedas..

    tak pon sapu nutella letak pisang sebiji.. best....

    ReplyDelete
  2. Waaa...cam best la sapu nutella letak pisang tu...
    Nanti nak try la...

    ReplyDelete
  3. Sy da cuba buat lempeng lembut ni...sedap sy cicah ngan sardin yum2

    ReplyDelete
  4. Br je buat ni lempeng ni cincah dgn saddin sampai menjilat jari....

    ReplyDelete
  5. Ptg ny baru nak try.. Ad smbal udang.. Mesti sedap..

    ReplyDelete
  6. Memang terbaik. Boleh buat eoti jala juga kan?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Owh.. Tapi mak kiter swlalu buat roti jala warna kuning hijau d pink

      Delete
  7. Saya try harini buat sarapan. Sempena 14 hari Kawalan Pergerakan Nasional di seluruh negara hukhuk

    ReplyDelete
    Replies
    1. الحدالله..
      Kita masih ada rezeki..
      Semoga Allah jauhkan virus covid 19 ni dari kita semua..
      Tengok pageview untuk post ni ramai yang dah view

      Delete
  8. Tq resepi Nye..da Cuba lembut satu fmly suka smpaii bertambah2😊

    ReplyDelete
    Replies
    1. الحدالله.
      Semoga memberi manfaat kpd ramai orang.. Minggu ni lebih 10k view untuk lempeng ni. Mgkin sebab Perintah Kawalan Pergerakan.. Ramai buat lempeng🤭..
      Mak kiter pun cakap nk buat lempeng gak..

      Delete
  9. Tak pernah2 akk google dik nak buat lempeng.. Sempena perintah kawalan pergerakan ni, semua google. Sbb tu sampai sini �� bru nk try ni. Tq

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat mencuba cikgu..
      Nanti boleh ajar murid masak lempeng... Hoo best ooo kalau murid dapat masak sebab kiter pernah masak kat sekolah masa darjah 6..sweet mwmory sampai sekarang

      Delete
  10. betul ke ukuran tepung 2cawan? air 3 1/2 cawan? sebab saya buat macam cairr sangat jadinya 😅

    ReplyDelete
    Replies
    1. Mak kiter cakap itu sukatan cara mak kiter buat lempeng cair..
      Tapi mak kiter ada cakap ikut jenis tepung.
      Kalau tepung cap bunga ros memang akan cair sebab tepung ros lebih halus & kurang gelutine.
      Kalau tepung cap cempaka, cap kapal & cap sauh memang pekat.

      Apapun jika cair, sila tambah tepung.. Peace✌️

      Delete
  11. wahh.. nak try lah japgi >_<

    ReplyDelete
  12. Akak dh try. Sedap! Tq dik byk share resepi mak adik.sedap2 blako. nyum nyum

    ReplyDelete
    Replies
    1. الحدالله...
      PKP semua orang makannnnn jer
      Macam juga kiter🤭🤭🤭🤭
      Tahniah dah try..
      Kiter pun dah try..
      Tapi try makannnnnn jer🤣🤣🤣

      Delete
  13. terima kasih sbb kongsi resepi mak awak...😍😘

    ReplyDelete
    Replies
    1. الحمدالله.
      Sama-sama & terima kasih juga kerana baca catatan dalam blog ni. Semoga memberi manfaat..

      Delete
  14. Sy selalu juga jelajah blog sis bila idea nak masak dh buntu. Semua simple2 senang nak buat & sedap. Pagi ni buat lempeng lak. Tq sis.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waaa...
      Selamat makan lempeng..
      TQ baca & semoga bermanfaat
      Kiter puasa hari ni
      #Stay at home

      Delete
  15. Try hari ni... Lembutnya.. Saja try Google resepi lempeng @ tempek ni... Kot lain skit Dr selalu buat.. Hahaha.... Tq tau share resepi mak

    ReplyDelete
    Replies
    1. الحمدالله...
      Semoga perkongsian ilmu memberi nmanfaat

      Delete
  16. Tqvm...sy share resepi yr mom...ikut btul2..hasilnya ok sgt....

    ReplyDelete
  17. Alhamdulillah.. Tq atas perkongsian

    ReplyDelete
  18. Mcm sedap je thok ni..nk trylh.

    ReplyDelete
  19. Dh try. Sedap. Tq share resepi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah....
      Terima kasih..
      Tapi kalau guna tepung cap bunga ros merah tu kurangkan sikit air sebab tepung rose kurang gelutin

      Delete
  20. Terima kasih banyak2 dik, kongsi resepi ni.. terbaik 👍🏼

    ReplyDelete
  21. Terima kasih banyak2 dik, kongsi resepi ni.. terbaik 👍🏼

    ReplyDelete
  22. Hehe saya pun suka ikut resepi ni.. dulu ada screenshot kat phone lama rapi dah rosak. Nasib ingat lagi blog ni..

    ReplyDelete
  23. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete