Monday 25 June 2018

POPIA NESTUM BY KAKAK

Popia Nestum..
Made by kakak
Kakak buat hari Khamis alam Jumaat untuk bawa balik Kolej
Tahun ni bapak rajin kakak
Hari tu kat Kedah kakak buat Hanoy Cornflakes
Ni balik KL buat Popia Nestum plak..
Gigih lak tu kakak ajak aku gi Hero nak beli Kulit Popia..susu tepung bagai
Balik Hero kaka terus buat Popia Nestum ni
Mmmm...aku tahu kakak mesti suka Popia Nestum tu sebab dah selalu makan kat Kolej
Sebab kat kolej kakak memang ada jual Popia Nestum ni..
Bukan jual kat cafe..
Bukan jual kat stall
Tapi jula DALAM LIFT..
Haaa....rare kan
Jangan x caya..
Aku ada bukti..
Pernah snap pic masa sebelum puasa hari tu masa hantar kakak balik kolej



Ni la Kotak Jualan Popia Nestum dan Popia Cheese kat dalam lift nak naik bilik kakak..
Bukan ada tuan dia pun...
Just letak  dlam kotak dan ada 1 botol untuk masukkan duit..
Idea yang bagus kan.....
Kakak cakap rami jer student jual mavcam2 buat konsep camtu..
Tak takut orang curi ker..?
Haaa....tu dia dah tulis " Jangan Mencuri,Allah Maha Melihat"
Kadang kalau time hantar kakak nampak dalm lift tu ada gantung jajan
Ada bun
Ada gula-gula bagai
Masa ni aku pun ada beli 1 paket Popia Cheese rm3
Kakak beli Popia Nestum rm2
Walaupun kiter bayar...tapi aku cuak juga sebab tuan dia bukan nampak kiter asukkan duit dalam tu.
Beberapa kali aku tayang-tayangkan duit rm5 dan masukkan dalam botol tu
Manalah tahu dalam lift tu ada CCTV....aku nak tunjukkan yang aku memang bayar..
hahahaha...
Agaknya sebab selalu makan Popia Nestum ni lah kakak nak buat sendiri nak makan puas-puas

POPIA NESTUM
1 paket kulit popia - saiz besar
1 biji telur- untuk gam
1 cawan nestum segera
1 cawan susu tepung
1/2 cawan gula icing
Minyak untuk goreng


1. Kulit Popia

2. Kulit popia tu kena gulung dulu. Pic gulung dah terdelete.
 Ambil sehelai kulit popia dan gulung gun achopstick atau lidi sate.Sapu telur dihujung gulung supaya x terbuka.JANGAN terlalu kemas .biar ada longgar-longgar skit supaya bila goreng ada ruang dan bila gaul nestum nanti akan masuk dalam ruangw tu


3. Lepas gulung bolehlah gunting serong.

   **** Yang jual dalam lift tu dorang x gulung tapi just cut segi empat saiz 2 ajari dan goreng garing dan gaul nestum


4. Biarkan sekejap supaya kering dan senang nak goreng


5. Goreng dalam minyak yang banyak tetapi api sederhana supaya garing cantuk

6. Sementara tu campurkan nestum,susu tepung dan gula icing dan gaul sebati.
    Kemudian baru gaulkan popia yang dah siap goreng


Dah siap....


 1 Paket Besar 500gm kulit popia dapat banyak ni..
 Lebih kurang 2 balang sederhana...
Mak aku cakap kalau nak buat untuk jual lebih sesuai xyah gulung..just cut macam yang dijual dalam lift kat kolej kakak tu
Sebab kalau just cut...dapat la banyak sebab popia mengembang
Kalau gulung lebih sedap tapi dapat x banyak lah...
Kakak bawa dalam botol yang tinggi tu..
Amik seperuh dari botol pendek tu penuhkan dalam botol panjang
Tinggal ciput jer kat umah...
Mmm..tapi aku x suka sangat Popia Nestum ni
Au lagi suka Popia Cheese
Nanti nak buat jugak la Popia Cheese

No comments:

Post a Comment