Sunday 10 June 2018

AKHIRNYA DAPAT JUGA MINUM AIR TEBIKAI

Air Tembikai Pertama Ramadhan ini..
Haaa....sadisnya...
Macam x pernah minum air tembikai..
Hihihi...
Tapi betullah..!
Ni Air Tembukai Peratama Ramadhan Ini..
Air Tembikai Pertama Ramadhan 1439..
Sebab memang sejak 1st day puasa...
Mak aku x beli tembikai pun lagi..
Selalu kan Tembikai ni Minuman Wajib dalam bulan  puasa..!!


Agaknya mak aku pun tahu takut..
Kan dah nak habis puasa dah..
Nanti kang nak balik kampung nenek mesti tanya mak aku buatka Air Tembikai x..?
Haaa....kalau memang x buat nak jawab apa..??
Atleast sekali buat pun dah boleh la jawab mak aku ada buatkan Air Tembikai...
Kaaaaannnnn....
Hahaha...


1 jug Air Tembikai
Untuk aku ngan mak aku...
Mak aku cakap nak buat Air Tembikai buka susuh pun....
Blend jer isi tembikai + air masak
Kalau nak extra manis tambah sikit gula sebab nanti nak letak ice cube
Nak kasi vougue skit letak la tembikai kiub atasnya supaya kasi leleh air liur kalau tengik time tengahari waktu panas lit- lit..
Haaa..kalaunpahala puasa kurus jangan salahkan aku..!
Kalau x letak ais...xyah la letak gula..
Kalau x reti juga...boleh tengok AIR TEMBIKAI SEGAR kat sini...
Jug pun cantik skit guna jug kaca..
Bukan macam hari ni nyer..
Belasah jug plastic jer..
Eh, tapi jug tu mak aku cakap Madam Jue yang bagi hari yang sama beli tembikai terus buat jus masukkan dalam  jug tu..
Mak aku kata kena terus gunakan jug tu supaya orang Madam Jua akan aka  dapat pahala setiap kali kita memanfaatkan pemberianya..
Sebab itu ada jika ada masjid yang menyediakan minuman percuma...




Yang paling aku ingat kat salah satu masjid di Kedah...
Ayat dia pun lembuttt ja....tapi ada tersurat dan tersirat .
Dia suruh minum tapi dalam masa yang sama..
Solat dulu la weh...!!!!!
Haa...tapi tengok lah ayat orang beriman...
Dia ajak dalam lembut sopan..
Nak tau masjid mana...
Ampa baca KENDURI SEDAP MASJID HEBAT kat sini....
So..lepas ni kalau kita jumpa air percuma macam tu...
Maka kita minumlah banyak2..
Bukan sebab pelahap benda free..
Tapi supaya orang yang mewakaf atau bersedekah itu mendapat pahala..
Tapi hakikatnya kita memang segan nak minum kan..?
Hahahaa...macam aku jugak la..
Ok...cara nak kurangkan rasa segan..
Kita sama2 la cari pahala juga..
Caranya...lepas minum air tu..
Selit la seringgit ke dua ringgit ke dalam tabung masjid tu...!
Tapi pandai2 la bajet..
Jangan jadi macam abang hari tu..
Abang cakap sebab dah nak gaji..
Abang kata lepas solat Jumaat nk sedekah lebih skit dalam tabung masjid..
Abang kata sebab xnak riak..
Abang lipat2kan sekeping rm20 untuk masukkan dalam tabung masjid.
Tapi terasa susuh nak masukkan..
Kena jolok kuat2 baru lipatan duit tu masuk..
Lepas dah balik abang tercari2  duit duit rm50  dalam wallet..
Dah lama cari baru teringat dah guna duit tu rm10 dan ada lagi balik rm40 ..
Rm40  tu adalah 2 keping not rm20..
Hahahaha....
Rupanya avang dah terderma rm40 kat masjid
Abang kata patutlah bila lipat rasa tebal dan susah nak masuk dalam tabung tu..
Rupanya abang dah tertarik kedua2 keping duit tu..
Dah la belum gaji...
Tapi mak aku cakap itulah sebenarnya rezeki abang
Rezeki sedekah walaupun 1/2 rela..
Sebab kalau x sedekah pun belum tentu akan jadi rezeki kita...
Buatnya duit tu hilang..
Ada benda yang perlu dibeli dengan duit tu..
Kena bayar bil...
Kena bayar yuran..
Maka dah bukan rezeki kita la kan...
Sekian tazkirah dari ustazah hari ni..
Assalamualaikum..!

No comments:

Post a Comment