Saturday 23 June 2018

KEK MENTEGA SUKATAN CAWAN

Kek Mentega a.k.a Butter Cake
Classic & Basic Cake yang aku suka
Aku sangat suka plain cake macam ni
Sebab rasa dia pure..
Kalau Kek Pisang aku x suka
Sebab x rasa kek
Hahaaaa...yang suka kek pisang jangan marah na....



Actually Butter Cake ni mak aku yang masak
Untuk Aqil
Sebab Aqil nak sangat makan kek
Raya pertama xde kek
Ada Malay Tradision Sponge Cake jer..
Hahaha....BAULU la....
Tengok nama panjang cam gempak..


Butter Cake ni mak aku masak Raya ke-3
Lepas balik dari makan 3 kenduri tu
Waktu maghrib mak aku ngah buat kek...
Aku tengok jer..
Mula aku tyr juga nak tolong
Tapi baru beberapa kali kacau butter & gula ..
Tangan dah lenguh sebab xde mixer
Mak aku kacau guna senduk kayu jer..
Mak aku cakap orang dolu2 masak kek dan biskut x guna mixer pun
Semua kena kacau ngan senduk kayu jer sampai lenguh tangan...
Even buat baulu berpuluh biji telur pun mak aku cakap just guna manual...
Nenek pun ada citer..
Nenek kata kena pukul dan kacau telur dan gula dari pagi sampai tengahari baru boleh baking sebab kena pukul lama ssampai telur dan gula pekat...
Pastu baking guna kayu api dan sabut kelaoa..
Bakar plak baulu tu sampai petang..
Kalau banyak sampai malam..
Huh....Bapak struggle..!!!
Tapi nenek cakap zaman nenek muda- muda dan zaman nenek kanak2..
Biasanya kuih raya akan dibuat pada waktu malam sebab semua orang nak rahsiakan dari orang lain..
Hanya dapat cium bau jer dari rumah yang sedang baking biskut raya...
Tapi x tahu biskut apa dan dari rumah siapa...
Hanya pagi raya baru surprise kepada tetamu ..!
Tak macam sekarang nenek kata semua kuih raya dah show kepada semua sebab " Kuih Tunjuk"
Hahaha....
Tapi cam best jer dolu2 kan..

Mak aku lak citer zaman mak aku sekolah lain plak..
Mak aku cakap zaman mak aku sekolah pun masa tu x banyak kuih raya dijual..
Kalau ada pun hany kuih2 basic ..
Aku x tahu apa kuih basic tu..
Mak aku xde cakap lak
Kata mak aku masa sekolah rendah..mak aku lum pandai buat biskut raya
Masa tu nenek akan beli bahan buat biskut dan panggil sorang gadis kampung nenek yang pandai buat biskut tu untuk adunkan biskut
Pastu kerja2 membakar biskut akan diteruskan oleh nenek.
Mak aku cakap selalunya hanya 1 biskut sahaja iaitu Sampret.
Selebihnya nenek akan buat kuih tradisional lain seperti baulu..wajik...putu beras...putu kacang...kuih bangkit...kuih siput etc
Kata mak aku zaman tu semua kuih dan bislut dihidangkan salam piring yang bewarna warni
So...sebab open air...kuih dan biskut memang akan lemau..
Tapi mak aku cakap xde sapa peduli pun makan kuih lemau masa tu..
Hahahaha...aku x boleh brain la camana zaman tu makan kuih raya yang dah lemau..
Hidang plak dalam piring..
Tapi tu citer zaman nenek...
Ok..mak aku cakap nanti mak aku akan citer plak kisah kuih raya zaman mak aku sekolah..
Kita sambung Butter Cake ni


Sebiji Kek Mentega untuk Aqil
Mak aku cakap kek ni 8x8
Aku x tahu apa mender yang 8x8 tu...tulis jer
Tapi bukan Aqil sorang yang makan..
Masa Acik ngan Aqil.ngan Haikal datang lepas maghrib....mak aku dah siap baking cake ni
Panas2 lagi mak aku dah potong..
Berasap2 lagi...
Tapi aku lebih suka butter cake yang dah simpan beberapa hari baru kick nak makan..
Kalau panas2 xde taste sangat
Kalau dah simpan beberapa hari..
Waaaaa.....dia nyer moist....berminyak...harum butter dia dah sebati dengan tepung dia bagai...
Haaa....baru la sedap nak makan...
Sama gak ngan cookies..
Mak aku cakap kena buat sehari sebelum makan..
Baru rasa dia lebih pure
Ok...sebab dah tulis  title of entri ni Kek Mentega Sukatan Cawan...
So....ni resipi dari mak aku..
Mak aku cakap ni basic recipi jer..
Tapi sukatan hanya guna cawan...
Sebabnya beli butter yang dalap pail 1kg..
Takde Butter block kat kedai..
Kalau butter block tu mak aku cakapnlafi senang ...xyah nak sukat butter..
Terus boleh guna untuk the same recipi ni..
Sebab 1 block butter tu sama dengan 1 cawan

KEK MENTEGA SUKATAN CAWAN
1 cawan butter ( =1 ketul butter 250gm)
1 cawan gula halus
2 cawan tepung + 1 sudu teh baking powder
( boleh ganti 2 cups self raising flour- tepung kek)
4 biji telur
1 sudu esen vanila

1. Kacau butter & gula hingga nampak sebati dan berubah warna menjadi keputihan

2. Pecahkan telur kedalam mangkuk lain dan pukul kembang bersama esen vanila
***Telur dipukul terlebih dahulu supaya mudah sebati dan udara dalam telur membantu kek lebih ringan.

3. Masukkan 1/4 telur pukul tadi ke dalam adunan butter dan kacau sebati..

4.Ulang tuang telur dan pukul sebati.
***Jangan dimasukkan telur sekali gus kerana  nanti adunan susah nak sebati dan kelihatan seperti tairu yang diperah limau..iaitu tidak bercampur rata

5. Ayak tepung dan masukkan agak2  1/4  bahagian dan kacau lembut.Ulang hingga tepung habis.
***Tepung mesti diayak supaya tidak berketul dan sebab yang penting ialah supaya banyak udara terperangkan semasa mengayak terpung dan akan membantu kek naik cantik dan menjadi ringan .

6. Sapukan butter pada loyang kek dan masukkan adunan kek kedalamnya

7. Panaskan oven api atas dan bawah (180°) selama 5 minit dan bakar kek anggaran 45 minit hingga 1 jam.

8. Setelah nampak masak...guna lidi atau pisau kering dan çucuk dalam kek sampai ke dasar loyang..Tarik lidi dan lihat jika lidi bersih maksudnya kek dah masak
Jika masih ada kesan adunan melekit pada lidi..tambah masa memasak.
Jika permukaan kek sudah nampak mula hangus tapi dalam kek belum masak..
tutup atas kek tu dengan aluminium foil dan teruskan mambakar

*Haaa....resipi dan tips tu mak aku cakap diajar oleh cikgu Sains Rumah Tangga masa mak aku form 2..dan masih digunakan.
Kalau ko student culinary or memang ko bznz jual kek...xyah la baca sebab mak aku cakap ni untuk dak2 cam aku jer..
Yang baru nak up...
Hihihihi.....
Tips tu mak aku kata masih releven...
Cuma sukatan dah di convert kepada cawan sebab mak aku cakap masa form 2 cikgu ajar timbang bahan2 guna sukatan lama iaitu paun..aun...
( tulisnya Ib- bacanya paun
  tulisnya oz- bacanya aun)
Dulu bila jumpa sukatan Ib dan oz memang aku x faham..x tahu nek sebut apa..tapi mak aku dah terangkan..
Daj faham sebutan tapi aku still x bokeh bayang 1 paun..1 aun tu banyak mana
Cuma bila nak sebut paun...aun...aku rasa kelakar
Hahaha...macam bunyik katak lepas hujan..
Paunnnnn....
Aunnnnnnn.....



Ok....Kek Mentega a.k.a Butter Cake by mak aku dah siap..
Dah habis dah punnnn.....
Hahahaha...
Tapi esoknya raya ke4 mak aku baking lagi
Kek lain plak...
Tungguuuuuuu....!

***EDIT :
Sebab pageview post ni ramai.. 
So, yang tiada mixer boleh refer
BUAT KEK GUNA SENDUK KAYU... kat sini

Yang nak buat Marble cake boleh refer cara nak buat corak marble pada post
MARBLE CAKE.... kat sini

Yang suka kek lebih ringan boleh refer tip & cara buat butter cake guna teknik pukul telur putih berasingan (meringue) dalam post
OLD FASHIONED BUTTER CAKE... kat sini

Yang tiada stok butter boleh refer
KEK MARJERIN MERAH HIJAU MACAM DOLU-DOLU.. kat sini

Selamat mencuba...

Jika catatan blog ini memebantu kirimkan sepotong doa yang baik untuk keluarga saya. ❤️❤️❤️

35 comments:

  1. salam

    pound cake eh?panas panas le sedap.. minum teh o..

    amboi cara awak describing the cake and the butter" aku lebih suka butter cake yang dah simpan beberapa hari baru kick nak makan " macam orang tua tua...



    Betul penggunaan ounce dan pound mengelirukan especially symbol mereka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. hahaha....sebab kiter suka dengan kek yang dah simpan beberapa hari....heeee

      Delete
  2. Tq sangat2 share resepi kek butter sukatan cawan... sya dh buat allhamdulilah gebu Dan sedap ...saya tambah susu pekat 2 sudu makan bertambah gebu kek saya hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. mak.kita cakap.ni basic pound cake jer..
      Tapi macam bestnla letak susu...
      huwaaaa....tiba2 craving butter cake la plak...huhuhu

      Delete
    2. Tambah susu pekat , tak manis sangat ke tu....

      Delete
  3. Trima kasih share resepi, sy dah cuba mmg sedap. Semoga murah rezeki puan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. امين..
      Kiter lum kahwin😍
      Apapun semoga الله melimpahkan rezeki untuk unknown ini juga..

      Delete
  4. Klw, kukus tak gune oven macam mane tu? Still same jugak ke?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alamak, kiter x tahu la pulak
      Maaf yer tidak membantu

      Delete
  5. Tq....bgi resepii butter kek..mmg pberet kitaa kek ni..mkn pnas2 ...trbaikkkkk

    ReplyDelete
  6. Terlupa one more..klu added coklat flavour ok juga knn....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heeee.. Kiter pernah tengok mak kiter added serbuk koko. Tapi kena reduse tepung la.
      Anyway boleh try & error untuk added chocolate flavour.. Kalau lebih sedap share sini. Kalau x sedap diam2🤣🤣🤣

      Delete
  7. Boleh guna mikrowave kah?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Minta maaf sebab x dapat beri jawapan yg membantu sebab mak kiter cakap x pernah try guna microwave.. sebb kat rumah kiter xde microwave🤭🤭

      Delete
  8. Pakai marjerin boleh tak sis ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh, namanya kek marjerin. Kalau makan sendiri saya pakai butter.kalau buat untuk mak saya pakai marjerin sahaja sebab mak saya tak makan susu. Kalau kek marjerin gun Marjerin Daisy sedap,harum & gebu berbanding planta(pendapat saya la) Tapi marjerin pelangi pun sedap jer.. Gud luck

      Delete
    2. Boleh kukus tapi kalau kukus tutup dengan aluminium foil suoaya wap tak masuk dalam kek

      Delete
  9. Arwah ayah slalu buat tpi skrang sndiri cari resepi yg ayah slalu buat dn buat sndiri 🥺🥺 wlupn tk sma dngn ayah tpi boleh la mengubat kerinduan 🤗🤗

    ReplyDelete
    Replies
    1. Selamat mencuba .mungkin air tangan ayah tu rahsia kesedapan..Al Fatihah

      Delete
  10. Saya baru nak cuba tak tau la nak jadi apa kek nanti 😁

    ReplyDelete
  11. Kalau pakai loyang bulat tu jadi tak selain 8x8?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Loyang bentuk apa pun boleh.Ukuran tu untuk sesuaikan dengan isipadu loyang sahaja.Saya dulu selalu sahaja jadikan periuk mak saya sebagai acuan kek😄

      Delete
  12. Kalau pakai loyang bulat tu jadi ke selain 8x8 ?

    ReplyDelete
  13. Boleh jer...klau gna loyang bulat sz 8 jgk...hasil dia tebal mcm dik cella tnjuk tu. Klau sz besar ..nipis skit.

    ReplyDelete
  14. Baru try tdi .. terbaik laaa MMG menjadi... Sblum ni ikot resepi lain xpnah2 nye jadi 🤣🤣 best bila buat jadi.... Nnti boleh buat lagi..halal kan resepi ye tuan empunya..trima kasih 😍😍

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah...
      Lepas ni boleh upgrade dengan menambah parutan kulit oren dan perahan oren
      ( sebiji) jadi kek oren yang harum.
      Juga boleh gunakan resipi ini dengan membahagi dua bahagian berlainan warna dan jadikan kek marble..selamat mencuba

      Delete
  15. Terima kasih untuk share resepi..😍 memang memjadi..

    ReplyDelete
  16. Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye📢😉
    Assalamualaikum salam sejahtera warga group📢

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kencing Manis kaki luka dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4.

    Ia penawar herba yang sangat selamat untuk semua tak kira umur dan harga berpatutan tapi kesannya standing produk harga mahal ribuan ringgit.

    2)Ramai yg dah cuba penawar herba ni dan makin sihat serta mendapat impak positif. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh kita ikhtiar, Insya Allah.☺👍🏻

    3) Banyak pengalaman dh saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh diikhtiarkan termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain-lain

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh, psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi tulang dan sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Testimoni-testimoni Pengguna Jutawan Herbs:


    ▪Cucu Puan Mazili, Kanser Leukimia ALL B- Cell.

    Puan Mazili ada cucu lelaki berumur 3 tahun 8bulan yang dulu menghidap kanser Leukimia ALL B-Cell (Acute Precursor B-Cell All). Kalau dulu dia mengalami komplikasi limpa dan hati yang dah bengkak tapi sekarang syukur dia dah sembuh dengan rawatan doktor dan rawatan dari Jutawan Herbs.Sekarang dia menjalani kehidupan seperti kanak-kanak sihat lain.
    ..................................................................

    ▪Puan Roselawaty bt Jaafar, 47tahun , Kanser payudara tahap 2, asal dari Kedah.

    Pada tahun 2019 doktor telah mengesahkan dia menghidap kanser payudara tahap 2. Keputusan ujian Memogram di klinik BP Bukit Mertajam, doktor mengesahkan ada ketulan kanser di payudara sebelah kiri. Tetapi doktor tidak dapat pastikan itu kanser kerana bentuknya bulat biasa, sepatutnya ketulan kanser bulat dan tajam-tajam. Jadi dia ke Hospital Metro Sg Petani dan keputusannya negatif. Sekarang ni dia dah bebas dari kanser selepas membuat rawatan di hospital dan mengamalkan Jus Jutawan Herbs dalam masa yang sama. Dia buat gabungan rawatan moden dan herba.

    .................................................................

    ▪Puan Zalina bt Ismail, 48 tahun ,Kanser Payudara Agresif.

    Dia telah disahkan menghidap kanser payudara pada April 2018. Dia mula sedari ade satu garis yang keras di bahagian bawah payudara kanan pada bulan Mac 2018. Jadi dia terus buat ujian memogram dan doktor sahkan dia menghidap kanser payudara agresif serta perlu operate segera. Dia jalani rawatan hospital dan ambil herba Jutawan Herbs bersama-sama. Gabungan rawatan moden dan herba membuatkan dia sembuh sampai sekarang syukurlah makin sihat.
    ..................................................................

    ▪Puan Noraini bt Yusof, Kanser Payudara tahap 3. Dari Shah Alam.

    Pada Mei 2017, Puan Noraini disahkan menghidap kanser payudara tahap 3. Saiz ketulan kansernya ialah 13.3 cm. Dia menjalani kimo dan buang ketulan dengan operation. Dia juga jalani mastectomy, radiotherapy dan herceptin selama setahun. Menantunya terjumpa blog Jutawan Herbs dan menyarankannya untuk ambil rawatan herba Jutawan Herbs dalam masa yang sama meneruskan rawatan hospital iaitu kimo. 4 bulan sekali dia berjumpa Oncologist ,alhamdulillah result semua memuaskan seperti tak ada penyakit kanser pun. Sampai sekarang dia masih ambil herba Jutawan Herbs untuk kekalkan kesihatan dan menguatkan antibodi.

    ...............................................................


    Call atau WhatsApp untuk order dan sebarang pertanyaan di nombor berikut :

    En. Mohd Zuhairi Bin Noordin - 017468 7570

    ReplyDelete