Monday, 20 September 2021

MASAK LEMAK CILI PADI PUCUK UBI DENGAN SARDIN

 

Masak Lemak Cili Padi Pucuk Ubi Dengan Sardin.


Lauk lunch semalam.


Pucuk ubi hari Jumaat yang dapat masa join pekerja kebersihan GALI UBI KAYU tu dapat secekak pucuk ubi.Masa tengah bersihkan ubi,ada sorang cleaner tu cakap pucuk ubi sedap buat masak lemak cili api campur sardin.Dia pun ambil pucuk ubi juga nak masak dengan sardin.Terliur pula dengar.Tu yang masak samalam tu.

MASAK LEMAK CILI API PUCUK UBI DENGAN SARDIN.
1 cekak pucuk ubi
1 tin kecil sardin
1 kotak santan
1 asam keping
1 sudu teh garam 

Bahan Tumbuk:
11 biji cili padi merah
1 ketul kunyit

1. Dalam kuali,masukkan bahan tumbuk dengan ¼ kotak santan dan 2 cawan air hingga mendidih.

2. Masukkkan pucuk ubi & biar mendidih semula hingga pucuk ubi agak lembut.Masukkan asam keping dan garam.

3. Tambah sardin dan sosnya.Biar mendidih seketika sebelum dimasukkan santan pekat.

4. Biar mendidih perlahan sambil sesekali dikacau.Sesuaikan rasa.


Buka 1 tin besar sardin.Ada 5 ketul ikannya..
Banyak pula nak masak semua.Nanti ikan tu bukan dimakan.

Saya guna 3 ketul sahaa.Anggaran 1 tin kecil sardin la...Lagi 2 ketul boleh buat sambal atau rencah nasi goreng nanti.

Saya tak rebus dulu pucuk ubi.Terus sekali harung saja.Saya masak dengan santan cair dulu hingga daun ubi lembut.Masukkan ikan sardin dan dah nak siap baru masuk santan pekat.

Dah masuk santan pekat baru kuah dia cantik.

Selalu Adah la akan suka bila masak pucuk ubi.
Tapi semalam dia makan dengan kicap saja.Sebab nak feel dengan ikan goreng Katanya makan nasi dengan ikan goreng & kicap saja lagi sedap.

Saya goreng 4 keping ikan salmon.Hari Malaysia tu gi Lotus tu capai ikan salmon ni sebab nak beli tenggiri atau ikan jenahak bagai lagi mahal...Maka saya ambil la ikan salmon.Pilih bahagian ekor yang saiz kecik.Dah plan nak goreng garing.Memang sorang sekeping.Makan panas-panas.Anak jantan sorang tu yang tak makan ikan tu pun dah makan ikan salmon ni.Kata dia baru tau ikan ni sedap...tak banyak tulang....Mmm,harap-harap lepas ni,ikan kembong pun dia makan la....hihihihi...



ALLAH MELIHAT KEJAHATAN KITA


 Allah Melihat Kejahatan Kita

=========

1. Ketika Abu Jahal merancang untuk menghalang dan memijak tengkuk Rasulullah yang sedang solat, Allah memelihara Baginda dengan mendatangkan malaikat yang mengawalnya. Sehingga Abu Jahal berundur dan Qurasyh terkejut melihat kelakuan Abu Jahal tersebut. Lalu Qurasyh bertanya, mengapa engkau mundur dari memijak lehernya? Abu Jahal menjawab:


فَقَالَ إِنَّ بَيْنِي وَبَيْنَهُ لَخَنْدَقًا مِنْ نَارٍ وَهَوْلًا وَأَجْنِحَةً فَقَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ لَوْ دَنَا مِنِّي لَاخْتَطَفَتْهُ الْمَلَائِكَةُ عُضْوًا عُضْوًا


(Aku melihat tiba-tiba) Ada di antara aku dan dia parit dari api, huru-hara dan banyak sayap. Rasulullah bersabda: "Andai dia mendekatiku, malaikat akan menyambar anggota badannya satu persatu." (HR Muslim)


2. Menurut al-Imam al-Tabari, peristiwa ini menyebabkan turunnya ayat-ayat yang mencela kejahatan Abu Jahal sehingga Allah menurunkan ayat yang menyebutkan:


أَلَمْ يَعْلَم بِأَنَّ اللَّهَ يَرَىٰ


Tidakkah dia mengetahui bahawa Allah melihat (segala amal perbuatannya dan membalasnya)? (Tafsir al-Tabari & Muharrar fi Asbab al-Nuzul)


3. Insiden ini memberi kita pengajaran bahawa setiap kejahatan yang dilakukan oleh seseorang itu akan sentiasa diperhatikan oleh Allah. Malah ayat ini turut mengingatkan bahawa Allah sentiasa memerhatikan kelakuan jahat manusia sekalipun dilakukan dalam keadaaan tersembunyi.


4. Ini kerana manusia suka melakukan maksiat secara bersembunyi. Baginda Nabi pernah menjelaskan tabiat ini dalam sabdanya yang berbunyi:


وَالإِثْمُ مَا حاكَ في نَفْسِكَ وَكَرِهْتَ أَنْ يَطَّلِعَ عَلَيْهِ النَّاسُ


“Dan dosa maksiat itu adalah apa yang meresahkan jiwamu dan engkau tidak suka orang melihatnya.” (HR Muslim)


5. Oleh yang demikian, renungi ayat ini sebaik-baiknya. Tampallah ia di dalam bilik sekiranya perlu untuk mengingatkan kita bahawa Allah sentiasa memerhati kelakuan kita.


Semoga Allah membimbing kita.


Dr. Ahmad Sanusi Azmi

Sunday, 19 September 2021

SAMBAL TUMIS BUAH KUINI MUDA + IKAN BILIS


Sambal buah kuini muda dengan bilis.


Lauk yang menjadi kesukaan tekak dan mampu membuat saya dua kali ulang makan.Lepas tu kalut jarum  timbang tak turun ..hihihi

Buah kuini..Bukan lah buah kuini muda sangat pun.Buah kuini ni dah matang cuma belum masak.Maksudnya buah kuini tua.Kalau diperam in sha Allah akan masak manis.


Ni la pokok kuini dilereng tebing dekat pencawang tu.Hari Jumaat lepas gali ubi,lepas dah makan ubi rebus vs kopi O..Kak Ti cleaner tu tanya nak buah kuini tak?
Saya tengok pokok ni nampak daun saja.Rupanya dicelahan daun ada tersorok buah la..


Rupanya depa siap ada galah yang dihujungnya dipasangkan botol macam corong  tu Bila kait buah akan masuk dalam corong botol.Tak lah jatuh dan pecah..
Tapi kalau masa kait tu salah jolok,ke tanah juga buahnya.Sedangkan sepandai-pandai tupai melompat pun boleh jatuh ke tanah kan...hihihi


Tu ha.....ada saja terselit buah kuini dicelahan daun.Tak la lebat tapi berpuluh biji juga.


Ambil 3 biji sahaja buah kuini ni

Sebab depa juga bagikan 4 biji buah mangga ni.Pokok mangga ni kat belah depan dekat parkir staf.Masa depa kait saya tak ikut.Tahu-tahu dah ada isi segala macam termasuk ubi kayu siap kupas,pucuk ubi,kuini dan juga mangga ni  dalam paper bag untuk saya.


Perbezaan buah kuini dan buah mangga.Nampak nak sama tapi  tetap ada sedikit perbezaan dari segi bentuk rasa dan bau.Kalau  semua sama takkanlah nama mereka berbeza kan...

Selalunya buah kuini masak yang orang campur dalam sambal belacan.Tapi saya guna kuini belum masak pula untuk diolahkan menjadi sambal tumis yang sangat sedap pada selera saya.


Sebenarnya idea masak sambal tumis kuini ni inspire daripada SAMBAL TUMIS BUAH MACANG MUDA yang menjadi lauk kegemaran adik saya Achik.Saya gunakan kuini muda ni sebab texture buah kuini hampir sama dengan buah macang iaitu lebih kasar,keras dan tidak semasam sesetengah buah mangga muda.Kalau mangga muda mungkin lebih sesuai campur dalam masak lemak cili padi.Tapi kalau sambal tumis ni bagi saya macang & kuini lebih sesuai.

SAMBAL BUAH KUINI MUDA + IKAN BILIS

1 biji kuini muda

1 cawan bilis bersih

1/4 cawan minyak

1 sudu teh garam

1 sudu teh gula perang


Bahan Blend:

15 cili kering

1 bawang besar

3 bawang putih

1. Panaskan minyak & goreng ikan bilis hingga garing.


2. Terus tuangkan bahan blend & masak hingga mendidih.


3. Tambah garam,gula  & buah kuini cincang.


4. Masak hingga kering & naik minyak.Sesuaikan rasa.


Sebab malas nak selongkar ikan masin dalam peti ais.Maka yang depan mata ada jeruk mandai.Maka goreng lagi jeruk mandai dengan bilis,bawang dan cili padi untuk digandingkan dengan sambal tumis kuini.

Manulis ni pun saya masih terasa kesedapan sambal tumis kuini muda ni.

TAUBAT UNTUK BEROLEH KEJAYAAN

 


• قال الله تعالى : ‌‎وتوبوا إلى الله 

جميعا أيها المؤمنون لعلكم تفلحون.


أيها الإخ المبارك اعلم أن التوبة هي التخلص من العدو ، والرجوع إلى الله ، والسير على الصراط المستقيم ، إنها خلع ثياب المعصية ، وارتداءه بثياب الطاعة ، إنها ترك المحظورات ، وفعل المأمورات


Firman Allah Taala : ((Bertaubatlah kamu kepada Allah semua sekali wahai orang orang yang beriman supaya kamu memperolehi kejayaan)).


Wahai saudaraku ketahuilah bahawa taubat itu ialah dengan  membebaskan dirimu daripada musuh dan kembali kepada Allah serta berada di atas jalan yang lurus .


Taubat itu ialah dengan menanggalkan baju maksiat dan memakaikannya dengan baju ketaatan . 


Taubat itu ialah dengan meninggalkan perkara yang haram dan melakukan perkara yang disuruh .

Saturday, 18 September 2021

SERONOK DAPAT GALI UBI KAYU

 Cerita semalam.Satu terapi bila dapat menghidu bau tanah,tumbuhan & kebun.

Pagi Jumaat menyertai Pak Man,Zul dan pekerja pembersihan gali ubi kayu kuning.

Ceritanya  minggu lepas jumpa depa semua dok berehat dekat meja McD  tepi tangga ofis.Depa kata depa ajak Pak Man gali ubi tapi katanya Pak Man suruh tunggu saya dulu nak gali.Allah,terharunya saya...!

Saya bukan siapa-siapa pun dengan depa semua,tapi depa selalu ingat kat saya.Kalau petik ulam mesti ada habuan saya.Kalau petik cili,terung,bayam,kait mangga,kuini hatta ambil daun pisang pun depa akan kongsikan dengan saya.Ni nak gali ubi pun depa  ajak saya.Alhamdulillah....


Pak Man & Zul sedang gigih mematahkan batang-batang ubi sebelum kerja-kerja menggali ubi.


Pak Man ni tangan dia memang "menjadi".Tanam lah apapun,memang subur menghijau..Lihatlah beliau gigih menggali ubi dengan menggunakan cangkul.Bunyi debukan cangkul bertemu tanah tu dah cukup menjadi terapi untuk menenangkan jiwa kampung saya.


Sudah lama tidak menikmati  nostalgia kebunan.



Mengasingkan dan memilih ubi-ubi.Pak Man ni dulu kakitangan kerajaan juga katanya.Dia bersara awal & sekarang bekerja sebagai gardener kerana dia seronok berkebun.Itu yang saya dengar la..Wallahua'lam sebab saya tak pernah bertanya pun🤭

Antara ubi yang paling babun.Yang Pak Man pegang tu macam anak alligator.Yang Zul pegang tu lagi besar dari peha dia sendiri..hihihi

Kak Ti cleaner tukang petik pucuk ubi.Seronoknya saya bila dia cakap semua tu untuk saya...Tapi takdak la saya ambil semua.Banyak tu..!
Kalau ada daun selasih,daun kunyit & beberapa daun lain,nak jer saya buat botok-botok ikan...Sedapnya,dah lama tak masak & tak makan botok-botok.

Sambil Pak Man mengerjakan ubi,Kat Yati & Ruby cleaner memetik pucuk ubi...Saya meneroka kebun kecil mereka ini.Dulu pernah sekali ikut mereka turun ke sini tapi masa tu kawasan ni semak.Sejak Pak Man jadi gardener sini,memang landscap jauh berubah.

Pokok nanas & kantan juga ada ditanam Pak Man

Kaduk bahagia menjalani hidup di sini.Memang di sini tempatmu wahai kaduk.Jangan mengada nak naik junjung mengalahkan sirih kerana itu bukan fitrahmu kaduk...

Ulam raja yang digemari rakyat


Siap tanam benih baru dah.Rajin betul mereka


Anak pisang pun ada.

Bayam Brazil subur ,hasil tangan Pak Man


Pokok  bunga telang aka bunga nasi kerabu

Anak-anak pegaga sedang diasuh di tapak tanah bakar.


Lagi pokok bayam Brazil & anak betik.Kata Zul ni tempat depa bakar sampah.Depa bakar sembunyi-sembunyi la dibelakang tangki air. sambil-sambil untuk halau nyamuk.Katanya hari tu ada sekali depa bakar sampah dekat tepi pagar.Polis datang...hihihi
Tapi takla polis marah,cuma nasihatkan mereka agar tidak membuat pembakaran terbuka demi kelestarian alam...hihihi..agaknya macam tu la kot ayat polis-polis tu🤭


Ada beberapa biji buah delima sedang masak.

Ni la tempat tempat kesayangan Pak Man ni.Kat belakang tangki air tu dulu semak tak terbela.
Tapi sekarang dah macam little nursery.Kata Pak Man dia suka dengan pokok-pokok.Tapi hari tu Zul ada bercerita kat saya.Katanya ada staf yang sampai hati patahkah ambil pucuk betik semua pokok betik yang dia tanam.Ada 9 pokok.8 daripadanya dipatahkan pucuknya.Sedih dia sebab betik-betik tu baru nak keluarkan bunga sulong.Ya,saya memang ada nampak pokok betik sepanjang tembok belakang tempat saya selalu parkir kereta tu dah dipatahkan pucuknya.Tapi saya ingatkan itu teknik pertanian🤭.Rupanya pucuk betik tu telah "diulamkan".Kesian kan..


Tebu hitam.Dari info yang saya baca,katanya tebu hitam yang hitam batang serta daunnya ni elok ditanam dikawasan rumah kerana ia  tidak disukai oleh makhluk halus.



Zul gardener dengan sebeban ubi kayu kuning.Saya nak meniti  tebing longkang tu lenggang tanpa beban pun gayat.Depa selamba sorong beban lurus elok tak jatuh.Nampak sangat saya tak boleh cat walk...Hihihi


Cleaner yang rajin.Maksu & Makcik sedang mengupas ubi yang dituai.

Ubi babon tadi tu


Tengok Ruby potong,macam potong kayu balak.

Sebaldi...Sebenarnya 2 baldi ubi yang dah siap dikupas kulit.Kemudian mereka bahagi-bahagikan sesama mereka.Saya juga pastilah ada habuan juga.Alhamdulillah.....


Beberapa ketul ubi direbus kat tepi surau..Guna rice cooker.

Ada yang empuk elok..Tapi ada juga yang tak empuk.Mungkin sebab ubinya dah ganyut atau mungkin juga sebab ubi tu ditimpa air yang banyak.
Kata Pak Man air dari tembok tinggi tu kalau hujan memang mencuruh turun ke kebun tu macam air terjun.

Makan ubi rebus cicah sambal...Ada juga 1 jug kopi O...Biskut cream dan biskut cream  creaker .
So,semua ni kira tea break merangkap lunch la..
Alhamdulillah,rezeki dalam pelbagai bentuk yang Allah turunkan.Seronok berkawan dengan semua orang.Dengan kawan-,kawan sekerja kita dapat keseronokan bekerja.Berkawan dengan pekerja kebersihan dan gardener kita dapat terapi minda, pengalaman ke kebun dan ulaman percuma.
Sekarang saya juga ada kawan-kawan  di alam maya.Seronok dan syukur sangat atas segala nikmat Allah.Semoga saya juga mampu menjadi sahabat dan insan yang memberi manfaat kepada orang lain juga..
Itu sahaja la antara cerita semalam selain cerita dan rutin biasa...

PATUT SEDIH JIKA CUAI PERINTAH ALLAH

 


يا أخي : 

الشئ الوحيد الذي يستحق الحزن هو تقصيرك في حق الله


Wahai saudaraku : 

Satu satunya perkara yang berhak menyebabkan kesedihan kamu ialah kecuaianmu terhadap perintah Allah.

Friday, 17 September 2021

KARI SARDIN &TELUR

 

Kari Sardin + Telur..

Ikan segar tak ada...Guna la ikan kurung dalam tin.

Sardin kan kawan baiknya telur...Sekalikan dalam kari

Campur bendi...
KARI  SARDIN + TELUR

1 tin sardin
3 biji telur rebus
10 batang bendi
1 paket kecil serbuk kari ikan
2 sudu cili blend 
2 sudu bawang blend
¼ kotak santan
1 sudu teh garam
1 asam keping
minyak

1. Panaskan minyak dan tumis bawang blend dan cili blend.Tambah serbuk kari dan sos sardin.Masak hingga naik minyak

2. Tambah asam,garam dan 3 cawan air.Masak hingga mendidih baru masukkan bendi dan telir rebus.

3. Setelah bendi empuk baru masukkan sardin dan santan.

4. Bila mendidih perlahankan api biar mendidih perlahan supaya naik minyak.Sesuaikan rasa.