Thursday 2 December 2021

AYAM MASAK CABAI

Lama tidak update masakan...hihihi

Dah jarang saya masak beria.Saya sendiri pun dah tak ghairah nak makan sangat sekarang...

Sekarang laaaa...

Sebelum ni makan tak pernah tolak pun.Lepas daripada sekarang ni tak tau la...hahahaha🤣


Ni masakan saya hari Selasa.Dah lama tak beli ayam..tak masak ayam.Dua hari lepas,balik kerja singgah kedai runcit mamak sebelah tu.Tokey dia si Kassim tu tegur kata dah lama tak nampak saya.Bila saya tanya ni ayam hari ini atau ayam semalam sebab nampak semua dah sereleh kulit ayamnya.Bila saya tanya macam tu agaknya dia tersinggung atau dia tak senang barangkali.Terus dia cakap Tamil dengan pekerja dia..

Mengumpat saya la tuuuu🤣🤣

Saya memang tak faham ...Tapi lepas tu saya balas..

Deyy...vael mude'..

Terus senyap dia...🤭

Baru dia tau senyap...hahahaha


Ayam sekor besar penumbuk saja pun sekarang dah lebih RM20..

Dulu masa baru pindah rumah ni anak sulung dan nombor dua semua sekolah rendah lagi.Cella belum sekolah ...struggle nak cukupkan belanja.

Sekor ayam saya akan bahagi 4 bahagian.Sekali masak 1 bahgian.Potong kecik-kecik.Kadang campur kentang nak bagi banyak.Biasa saya makan kuah gitu saja sebab nak kasi anak-anak makan.Masak bekal,pun gitu juga.Yang penting anak-anak cukup.Swmua mak-mak pun macam tu kan..

Tapi ketika tu Allah bagi nikmat untuk semuanya jadi mencukupi...Makan apapun semua sedap waima sambal telur rebus dengan kentang.Nak masak pun rajin.Sekarang awat la saya dah tak serajin dulu...huhuhu

Resipi Ayam Masak Cabai ni  saya c&p dari oldpost

AYAM MASAK CABAI CARA DULU-DULU


AYAM MASAK CABAI DULU-DULU

1/2 ekor ayam-8 ketul   (gaul garam+kunyit) 
1/4 cawan minyak
1 sudu  garam
2 sudu teh gula perang

Bahan Giling /Blend
30 cili kering - buang biji & rebus
1 bawang besar
5 bawang putih
2 batang serai
3 hiris lengkuas
3 hiris halia
1 ketul kunyit

1. Panaskan minyak dan goreng ayam hingga masak(tak perlu garing) 

2. Dalam minyak yang sama anggaran 1/4 cawan, tumis bahan blend hingga naik minyak

3. Tambah garam, gula & masukkan juga ayam yang sudah digoreng. 

4. Gaul rata & biar hingga kuah pekat d berminyak. 

5. Sesuaikan rasa. 




17 comments:

  1. Sedapnya...SA simpan resepi ye..SA nak masak untuk bekal pi kerja dan bekal Dania sekolah...dia suka la lauk2 macam ni....

    ReplyDelete
  2. Tak rajin macam dulu tu atas beberapa faktor antaranya usia dah tak berapa muda dan tenaga dah tak berapa banyak. Dalam pada tu, ada rezeki duit lebih. Alhamdulillah. Semoga dalam dilebihkan rezeki wang ni, kita diberi keafiaatan oleh Allah swt, Amiiinnn YRA.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah...
      Betul... Syukur atas kurniaan rezeki dan nikmat kesihatan serta umur...Aminnn

      Delete
  3. Sedap resepi ni saya dah buat,jangan banyk lauk cukup yg ni👌...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betoi Naz....lauk macam ni kena goi dia ja dengan nasi...baru feel...hihihi

      Delete
  4. Saya pun suka lauk mcm ni, tapi suka tambah daun limau purut yg di petik dari kebun sekangkang semut saya tu.

    ReplyDelete
    Replies
    1. 🤣🤣 kebun sekangkang 🐜
      Peribahasa baru ni🤣

      Delete
  5. Replies
    1. Kena masak la kak Lin...Baru bocor periuk nasi..hihihi

      Delete
  6. Sedap sedap. Ammi simpan resepi.
    Ammi sampai sekarang potong ayam kecik2 sbb taknak membazir. Besar kang budak makan cubit sana cubit sini pastu buang. Ishhhh

    ReplyDelete
  7. Lupa nak sebut tadi.. Bukan "Vael" tau..
    Vae je. Vae tu mulut

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oh...vae yer🤭
      Selama ni dok sebut vael dah kelain la maksudnya🤣
      TQ betul kan...

      Delete
  8. Sedapnya ayam masak cabai. Saya pun dah kurang masak beria. Kurang jugak selera nak makan masakan sendiri. Lama jugak tak membeli ayam. Sekali beli dua hari lepas harga sekor dah RM20. humangaiiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. Segala macam swmua dah melambong reganya sekarang.Baru petang tadi ke pasaraya dekat rumah ni.Daun bawang 2 pokok yang sebelumnya tak sampai singgit dah jadi rm4.99...Tembikai sepotong nipis tu pun lebih rm5...jambu madu yang dah benyek sebesar ibu jari kaki 4 biji rm5..Termenung nak beli

      Delete