Friday 24 May 2019

ASAM PEDAS DAGING

 Asam Pedas Daging
Lauk iftar semalam...hari Rabu
Rabu semua Cuti Nuzul Qur'an
Tapi cam biasa la kalau Bulan Puasa ..
Hari cuti adalah Cookies Day untuk mak aku
Lepas sahur sampai dah nak berbuka baru mak aku break
Ingatkan mak aku xnak masak dah sebab pukul 6.30 mak aku masih membaking...
Bila tanya nanti buka makan apa...
Mak aku cakap Asam Pedas Daging...
Aikkk...bila mak aku nak masak
Sempat ke daging nak empuk...
Tak nampak daging pun kat dapur...
Lauk frozen ke...?



 Haaaa....rupanya sejak awal pagi mak aku kata mak aku dah rebus daging sesiap dah untuk masak petang
Kata mak aku sebab nak jimat masa memasak petang...
So dari pagi kena plan...
Mak aku cakap daging tu dah rebus siap- siap
So...cepat lah kerja memasak...

 Sedapnya Asam Pedas Daging
Dah lama mak aku x masak Asam Pedas...
Kakak la paling suka...
Kakak kan Johorian Tongue
Pastu kakak dengan vangga la habiskan Sayur Bendi Goreng Telur yang kakak masak..
Nak cakap dia pandai masak sayur la tu...!!!
Hahaha..
2x kakak tambah nasi...
Dengan tanpa rasa bersalah lak tu..
Aduhhh....kat mana lah kakak isi nasi yang dia makan...
Banyak tuuuuuu...!
Tahu lah Asam Pedas,Sayur Bendi & Tempe Goreng tu favourite kakak..
Tapi banyaknya kakak makan..
Tak risau ker..
Kalau aku...takuttttt
Taknaklah aku bam..bam..bam...
Hehehehe



Bangun sahur mak aku buatkan Roti Bakar dengan Scramble Egg...untuk aku
Abang pun sama
Selalunya abang sahur nas
Tapi mak aku cakap lauk..sayur..semua dah habis...
Aik...bukam dalam periuk ada lagi ke..?
Haaaa....jangan kata kakak makan lagi la sebelum tidur..!
Ooooo....rupanya bukan kakak yang makan
Tapi abang balik kerja ...
Abang kata abang yang habiskan
Abang kata sebab Asam Pedas Daging tu nampak sedap..
Haaa.....bukan nampak jer sedap tau
Makan pun lagi sedap tau..!
Teringat- ingat lagi sedap Asam Pedas semalam

ASAM PEDAS DAGING....by mak aku
1/2 kg daging ( pilih daging yang ada sikit lemak)
(rebus empuk dan simpan air rebusan untuk kuah)
1 bunga kantan
3 helai daun limau purut
1 sudu besar pes asam jawa + 1/2 cawan air
2 sudu teh garam
1/4 cawan minyak

Bahan Blend:
20 cili kering
1 bawang besar
3 bawang putih
2 hiris lengkuas
3 hiria halia
2 hiris kunyit

1. Panaskan minyak dan tumis bahan blend hingga naik minyak.
2. Masukkan daging bersama air rebusannnya
3. Tambah air asam jawa,kantan dan daun limau purut
4. Masak hingga mendidih dan tambah garam.
5. Perlahankan api dan biar mendidih perlahan supaya kuah cantik dan naik minyak

**** Pesan mak aku...
Tumis guna minyak agak banyak supaya bahan blend garing naik minyak yang cantik
( jika permukaan terlalu berminyak kerana daging juga mengeluarkan minyak,cedok dan buang sedikit minyak yang berlebihan)

4 comments:

  1. Ini betul2 Johorean! Macam mana kakak pandai makan sume tu? Mak Cella pun rajin & pandai melayan selera kakak. Kalau aunty, asam pedas punya pasal, bam bam pun, bam bam laaaaa

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heee...kakak kiter masa diploma study kat Johor..Degree ni br sambung kat kat sini..
      Masa kat Johor kakak kata hari- hari makan lauk tempe ngan ikan keli sebab itu jer yang murah..
      Kalau gi maik or hantar kakak ...kakak mesti ajak makan asam pedas...

      Delete
  2. Salam..

    Letak langkuas sikit...

    Hari Hari Hari ibu

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam....
      dalam ingredient tu ada lengkuas

      Delete