Friday 10 May 2019

SAMBAL JANTAN KELANTAN...SEDAPNYA...!

Sambal jantan Kelantan
Hmm...bapak pelik nama sambal ni
Siap ada jantan
Kelantanese cal Jattey
Sambar Jattey
Heeee.....aactually aku dah memang selalu buat pun Sambal Belacan Kelantan ni
Tapi tak tau plak aku namanya Sambal jantan
Selalu aku panggil Sambal Kelantan jer
Sambal Belacan ni sedap kalau makna ngan nasi putih dan ulam
Cicah ayam goreng pun sedap
Sambal yang rasa dia macam ni lah yang dihidangkan bersama nasi kat Warung simple tu
memang pedas tapi memang sedap
Kadang mak aku ada buaat sambal ni penuh botol jem
Setiap kali makan nasi maka ku akan cedok sambal ni
Ni untuk Bulan Puasa mak aku ada buat stok  iap-siap
Mak aku kata lagi lama simpan lagi sedap.
Selalu mak aku simpan dalam botol jerk
Yang kali ni mak aku kata simpan dalm peti ais sebab  Bulan Pusa nak makan waktu iftar jer
So kena simpan dalam peti ais supaya lebih tahan lama

SAMBAL JANTAN KELANTAN
1 mangkuk cili padi vietnam + cili padi hijau
1 sudu besar belacan bakar
1 sudu makan garam
1 keping gula nissey Kelantan ( gula melaka)
1 biji bawang Holland - bakar
5 bawang putih- bakar
3 sudu cuka makan
1 biji lemon/10 limau kasturi

1. Bakar belacan,bawang putih dan bawang Holland atas api
2. Blend bahan bakar bersama semua cili,garam,gula nissey, limau kasturi
    ( limau kasturi dibelah dan buang bijinga,blend bersaak kulit)
3. Masukkan cuka dan sesuaikan rasa.
4. Simpan dalam botol bertutup



Cili Padi Vietnam + cili padi hijau




Blend semua bahan


Jika guna lemon ,perah ambil jusnya sahaja
Jika guna limau kasturi,boleh blen bersama kulitnya tetapi dibuang bijinya agar tidak pahit


Pic by aku...syantiks la skit
Yang atas tu pic by mak aku
Mmm... gelap gelita lah kalau mak aku ayng snap
hahaha


Sambal ni makan nga ulam pun sedap
Makan ngan ayam goreng agring pun sedap
Cicah ikan goreng garing pun sedap
Ni sebab mak aku baut sambal ni masa iftar hari ke-3 Ramadhan
Aku cicih ngan Daging Jeruk Goreng
Mak aku  cicih Ulam Pucuk tenggek Burung ni
Haaaa.....aku kenal tau nama ulam ni sebab ulam ni la yang selalu mak aku beli
Ulam Carrot Rebus tu untuk aku
Tapi sebab aku dah makan ngan daging...
Carrot tu x habis la
Kakak lak ciciah gan tempe dia la
Syyyyy...kakak makan 2 pinggan nasi bai..!
1 pack nasi Tomato yang kakak dapat tu
1 pinggan lagi nasi putih kakak makan ngan tempe dan daging Jeruk + sambal ni
Pergh....semua kekenyangan.....
Alhamdulillah.....
Memang berat le perut nak ngabiskan solat terawikh....!
Amaran: Jangan tiru perengai sebegini....!
Hahahaha

Hahahaha....

No comments:

Post a Comment