Monday 6 May 2019

AYAM GORENG KUNYIT UNTUK SAHUR

Ayam Goreng Kunyit
Lauk Sahur pertama Ramadhan 1440
Pukul 5 mak aku kejutkan
Semua dah siap masak
Tinggal nak ngap jer
Heeee
Ni Ayam Goreng Kunyit versi sahur pertama Ramadhan...
Semalam weekend lagi mak aku dah siap bagitau sahur makan lauk Aya. goreng Kunyit nga  Sup Kambing
Masa cuci ayam...dah siap- siap  bahagi 3 bahagian
Bahagian isi dada ayam mak aku tenvah potong kecik..
Mak amu cakap nak masak Ayam Goreng Kunyit untum sahur..
Mmmm....x suspen langsung..!
Kalu masa kecik- kecik dolu...
Bangun sahur mesti suspen
Apa la mak aku masak...
Excited rasa nak bangun sahur sebab selalunya mak aku akan surprise....
Kadang ada homemaxe roti john
Kadang ada Nasi Goreng Patayya
Kadang ada burger,fries,murtabK maggi...Chicken popcorn...macam-macam lagi
Best ar masa kanak- kanak mac Aqil
Tapi now...
Belum sahur mak aku dah bocor soalan dah
Ayam Goreng Kunyif...
Mmmmm..
Mak aku selalu juga masak Ayam Gorebg Kunyit..
Paling selalu mak aku masak macam
AYAM GORENG KUNYIT KACANG PANJANG ...kat sini
Tapi yang sahur ni aku lagi suka la sebab ayam dia garing macam makan kat Warung Simple..
Panas2 lak...

AYAM GORENG KUNYIT KACANG BUNCIS + CARROT
1 mangkuk isi ayam - hiris jalir nipis
1 batang carrot- potong jejari halus
10 batang buncis- hiris serong
1/2 bawang besar- hiris nipis
1 cili merah hiris
Minyak

Bahan Perap Ayam
1 sudu besar zerbuk.kunyit
1 sudu teh garam
1/2 sudu teh gula
1/2 kiub perisa ayam
1/2 limau nipis - ambil airnya

1. Perap isi ayam. dengan  bahan perap.
2. Panas minyak.yang banyak dan goreng ayam hingga bet- betul garing
3. Kurangkan minyam dan tingvalkan anggaran 2 sudu dalam kuali dan tulis bawang,cili  dan kacau hingga layu
3. Masukkan semula ayam goreng,carrot dan buncis..
4. Gaul rata dan sesuaikan rasa


Sup Kambing
Baki yang masak KAT SINI......
Mak aku cakap memang masak banyak
untuk sahur sekali
Sebab Ayam Kunyit ni xde kuah
So..sapa nak kuah mak aku cakap makan la Sup Kambing
Abang ngan mak aku la hirup sampai habis kuah
Aku ngan kakak baru lepas makan jer sebelum tidur
Kakak masak Maggi Kari
Aku masak fries
So, kenyang lagi
Mak aku
Maka ku soh abang habiskan semua daging kambing dan ayam kunyit supaya senang nak kemas nak basuh..
Abang siap minum lagi Milo Pnas
Pergh....untuk sebulan puasa tuh..!!
Hahahaha


Nasi KUkus
1 mug kongsi 3 orang
Aku,abang ngan kakak
Mak aku letak sikit jer nasi dalam Sup Kambing dan slrup..slrap...
Cara  MASAK NASI DALAM CAWAN ...kat sini
Dah berbulan juga mak aku memang masak nasi dalam mug macam ni
Tak membazir kata mak aku..
Mmmm...memang x bazir la
1 mug bolehmakan 3 orang
Hahaha,,kalau bulan pusasa la
Kalau bulan tak puasa mak aku masak 3 mug
Muahaaaaaaaa

No comments:

Post a Comment