Sunday 2 December 2018

MASAK NASI DALAM CAWAN

Masak Nasi Dalam Cawan...
Ni beberapa minggu lepas nyer citer..
Tapi nk citer hari ni..
Hari ni nyer citer panjang sangat
Pic pun lum transfer
So...post citer ni dulu


Nasi Masak Dalam Cawan ni mak aku cakap bukan idea mak aku
Asalnya selalu nampak kat tempat Nasi Kukus..
Penjual Nasi Kukus tu guna cawan2 aluminium yang xde tanckai..
Kalau tengok macam mangkuk kecil tapi dibuat dari aluminium
Mak aku cakap mungkin dorang guna aluminium sebab aluminium cspat panas & nasi cepat masak..
Selalu tengok penjual Nasi Kukus akan letak beras separuh penuh dalam mangkuk2 tu dan tambah air sampai penuh..
Than dorang susun dalam khkusan & kukus hingga kering dan nasi tanak
Tiada kerak dan bahnya harum..
Mak aku cakap selalu nampak dalam group whatsApp...
Ada upload Nasi Kukus Dalam Cawan..
Cadangan untuk orang bujang @ yang xde ricecooker kecik untuk masak sikit.
Kalau rice cooker saiz afak besar tapi yang nak makan hanya sorang atau 2 orang boleh masak dlam cawan macam ni..
Mak aku cakap ni 2nd time mak aku trt..
1st trial mak aku kata x confiddent..
Baru 5 minit mak aku cakap buka penutup ricecooker nampak xde petubahan..
Mak aku terus tuangkan beras tu dalam rice cooker dan masak macam biasa jer..
Ni 2nd time baru ada rasa percaya pada idea tu
dan menjadi..

Caranya:
1. Isi beras 1/4 cawan dan cuci bersih
2. Isi air hingga penuh cawan yang berisi 1/4 beras tadi..(air bergantung jenis beras)
3.Isi inner rice cooker dengan 3 cawan air dan mashkkan cawan berisi beras dan air.
4. Biar cawan berdiri dalam air tu dan tutup serta on cook pada rice cooker
5. Biar air mendidih tu membantu beras masak menjadi nasi..
6. Bila nampak beras sudah kembang menjadi nasi...offkan plug dan biarkan lebih kurang 10 minit ssbelum keluarkan nasi supaya nasi kering dan cantik
*** kelebihan...nasi cantik dan sesuai untuk nak masak dalam jumlah sikit
*****Kelemahan...masa agak panjang untuk nasi masak berbanding masak manual.


 Sebab guna beras basmathi..
Mak akunkata isi 1/4 cawan beras

 Tambah air sampai penuh cawan
Masak air dalam rice cooker/ periuk.biasa hingga mendidih dan letak.vawan dalam air mendidih tersebut

Bila nampak beras kembang dan penuh casan boleh ofc plug dan biar 10 minit sipaya nasi nampak mekar

Ni hasilnya


Nasi cantik dan tidak berkerak


Tidak membazir sebab boleh adjust nak guna saiz cawan yang kecil atau besar



Kalau nak masak sikit memang practical
Tapi kalau banyak better guna cara standard biasa..
Ada beberapa kali mak aku masak macam ni lepas 2nd trial ni..
Mmm....tu jer...
Ok ..bye..!

No comments:

Post a Comment