Wednesday, 4 November 2015

KERABU TUNA & PUCUK GAJUS


Kerabu Tuna & Pucuk Gajus...
Jangan tak tau yang lately ni aku dah jadi penggemar kerabu ..
Walaupun nampak macam makanan orang tua tapi aku memang suka...
Semua ni kerana mak aku selalu sangat buat kerabu ...
Ada macam-macam kerabu yang mak aku suka buat...
antaranya Pucuk Pegaga..Kerabu Ikan..Kerabu Kacang Botor..Kerabau Pucuk Selom dan macam-macam lagi..

Ni Kerabu Tuna Dengan Pucuk Gajus ni  mak aku buat untuk makan malam
Tapi xsempat nak makan ngan nasi ..
Aku ngan mak aku ratah je sampai habis...

Sebabnya...
Sedap sangat do..!!!
Mak aku buat kerabu ni sambil masak nasi & goreng ikan...
Tapi masa mak aku suruh aku rasa kerabu ni...
Aku cakap sedap..
Pastu mak aku terus letak atas meja.
Makan sikit sedap..
Makan lagi...sedap
Makan lagi dan lagi..dan lagi..
Mak aku kta kalau sedap jom la kita ratah je sebab nasi baru mendidih..
Nak tunggu nasi masak rasa lambat jer..
Hahahaha.....
Tapi seriously memang sedap..

Kata mak aku dolu-dolu ..nenek buat kerabu ni guna ikan sardin dalam tin tu..
Dolu2 mak aku kata kat kampung bnyak pokok gajus..
Bila musim berpucuk sebelum berbunga..banyaklah pucuknya..
Selalunya nenek akan buat ulam dan juga untuk makan bersama laksa.
Selalu juga mak aku kata nenek buat kerabu dengan ikan sardin..
Tapi masa aku balik kampung tak pernah pula aku nampak nenek buat..
Kata mak aku sebab sekarang nenek dah x makan sardin..
taktau pasal apa nenek dah xnak makan sardin..

Ni pun mak aku kata asalnya nak buat Kerabu Sardin ngan Pucuk Gajus tu..
Pucuk Gajus tu mak aku beli kat Pasar Segar masa petang...
Masa aku tengok mak aku beli pucuk gajus tu aku x feel pun nak makan..
Tapi bila dah jadi kerabu...
Hmmm...sedap do..

Tapi mak aku kata masa selongkar kabinet dapur xde pulak stok sardin..
Yang ada hanya Tuna Magic yang tin merah ni.
Tuna ni aku yang minta mak aku beli hari tu...
Teringin nak buat Nasi Goreng Tuna macam dalam iklan tu..
Sudahnya mak aku buat kerabu..
Kata mak aku lagi sedap dari guna sardin sebab tuna ni dah memang rasa sedap.

KERABU TUNA MAGIC & PUCUK GAJUS

1tin Tuna Magic
1 ikat pucuk gajus( anggaran 1 mangkuk pucuk yang dah dipotong halus)
1 biji limau nipis
2 cili padi
1/2 bawang besar-hiris nipis

1. Hiris pucuk gajus halus-halus.Jika suka kasar hiris je kasar-kasar baru terasa daunnya.
1. Gaul bersama tuna magic,limau nipis dan cili padi yang dihiris halus..
3. Sesuaikan rasanya & siapppp..

*** Jika guna sardin ...hancurkan sardin kasar-kasar & tambah sedikit garam

Monday, 2 November 2015

ASAM PEDAS IKAN KEMBUNG.....!!!

Asam Pedas Ikan Kembung....
Antara lauk yang selalu sangat mak aku masak...
Dua ekor ikan kembung ..
1 untuk aku....1 untuk mak aku...
Yang bulat-bulat hijau tu mak aku kata Terung Bulat..
Haaaa...yang tu aku x makan...
Mak aku jer yang makan...
Tapi ikan dengan kuah tu...
Haaaa...lalalala...sedap do..!!!


Asam Pedas ni p[un aku dah banyak kali post entrinya...

Antaranya

Asam Pedas Ikan Kembung Dengan Belimbing Buluh KAT SINI..

Asam Pedas Ikan Pari KAT SINI...

Asam Pedas Ayam KAT SINI...


ASAM PEDAS IKAN KEMBUNG + TERUNG BULAT

2 ekor ikan kembung
20 cili kering
1 kunyit segar
sikit lengkuas
5 bawang putih-bawang putih
1 bawang besar
sikit belacan
1 biji terung bulat
2 asam keping - boleh juga asam jawa
garam,sikit gula
 Daun Kesum @ bunga kantan
1/4 cawan minyak.

 

1.  Rebus dulu cili kering.
2. Blend cili kering dengan belacan,bawang besar,bawang putih,lengkuas & kunyit.Blend sampai halus
3. Panaskan agak2 la 1/4 cawan minyak & tumis bahan yang dah blend sampai garing dan naik minyak
4. Masukkan air agak2 dalam 2 cawan dan terung & biar sampai 1/2 masak baru masukkan ikan supaya ikan tidak hancur
5. Masukkan air asam jawa cair @ 2 keping asam keping,belimbing buluh,garam,sikit gula..Kalau x guna air asam jawa..
6. Biar mendidih hingga ikan masak & terung lembut
7. Sebelum angkat baru masukkan daun kesum supaya timbul bau asam pedas tu...

**** Jikan guna terung ...biar terung empuk dahulu sebelum masukkan asam ...
Ini kerana jika masukkan asam dahulu..terung tidak akan empuk dengan gebu kerana asam akan menyebabkan terung jadi liat...

TETAPI jika guna kacang bendi...masukkan asan terlebih dahulu dan biar hingga kuah mendidih.Ini kerana asam akan mengurangkan ledir kacang


Haaa...mak aku kalau masak memang akan siap bagi tips sekali ...
Tapi selalunya aku angguk jer...tapi aku x amik pot sangat ..hehehee
Syyyy..jangan cakap ngan mak aku tau...

Wednesday, 28 October 2015

DONAT....

Donat...
Pendek jer tajuknya....
Kuih tembam yang aku tak pernah jemu...
Sukaaaa sangat...
Mak aku memang selalu buat....
Tapi ni pun stok gambar bulan lepas....kes USB camera hilang la ni...


Dulu masa abang ngan kakak masih sekolah kitorang bertiga beradik selalu bawa bekal donat ni ke sekolah...
Kadang mak aku gaul dalam gula halus macam ni..
Kadang mak aku celup coklat..
Kadang tu mak aku buat bulat2 dan cucuk kat lidi macam sate....
Jangan xtau...
Kakak aku kalau kuar KL ngan kawan2...
Balik mesti kakak beli Apple Donuts...
xpun Dunkin's Donuts...
Aku suka sangat....nak lagi kalau yang ada inti krim...ada banyak kacang...ada coklat..
nyum3...

RESIPI KAT SINI PUN ADA...

DONUTCOKLAT & CARA BUAT KAT SINI..
 RESIPI DONAT mak aku..
1/2 kg tepung gandum
1/2 pkt mauripan
sikit garam
2 sudu gula
2 sudu margerine
2 sudu susu tepung
1 cawan air suam

Hiasan:
Gula caster/ gula icing

1. Campur semua bahan untuk dough iaitu tepung,mauripan,susu,gula,garam,margerine & gaul rata.
2. Tuang air sedikit demi sedikit sambil diuli.Air kena ikut sesuai..Jika dah cukup lembut  tak perlu habiskan.Jika x cukup lembut,tambah sedikit lagi air
3. Canai & terapkan dengan acuan.Jika tiada acuan boleh guna mulut gelas & lubangkan tengahnya dengan jari telunjuk.
4. Tabur tepung dalam dulang baru letakkan donut yang dah dibentuk.
5. Biar lebih kurang 1/2 jam hingga dough kembang.
6. Panaskan minyak yang banyak dengan api perlaan & goreng donut hingga garing.
7.Golekkan dalam gula caster @ kalau guna gula icing ayakkan atas donut.


SARAPAN UBI KAYU REBUS...

Ubi Kayu Rebus Cicah Kelapa Bergaram dan Gula Perang...
Bersama secawan Kopi O panas.....
Sedappppppp...
Jangn tak caya aku yang habiskan semua ubi dalam pingngan tu ...
Bersama kopi O tau
Yesss...betul...
Bersama kopi O tu..heeee
Mak aku kata aku ni memang selera macam orang tua...
Biarlahhhhh...heeee
Ni sebulan lepas nyer gambar....
Dah lama kan x hup date ...heeee

 Ni bukn kat kampung tau...
Walaupun nampak tikar mengkuang tu...
Tapi tu kat rumah aku tau..kat KL ni..
Mak aku kata tikar mengkuang tu kesayangan mak aku tu....
Ubi ni sebenarnya lebih mak aku masak bengkang ubi...
Mak aku kata susah juga nak dapat ubi yang empuk gebus macam ni..
Kadang beli ubi bile rebus isinya keras x empuk...
Hmmmm....no komen sebab aku memang xtau...
Heee

Sedap do...
ubi tu gebussss....panas2 cicah ngan kelapa masin & gula perang yang manis...
Hirup kopi O....
Pergh....heaven..!!!!!


Tuesday, 27 October 2015

BUBUR ASYURA UTARA....LEMAK MANIS

Dah masuk tahun baru rupanya..
Haaa...xyah nak buat muka pelik...
xde peliknya ...memang tahun baru pun ni...
Lupa ke...??
Baru 2 minggu lepas cuti hari rabu tu kan...
Haaaa...jangan tau cuti je...
Tu kan cuti Awal Muharram...
Haaa...tahun baru la tu
Tahun baru Hijrah  1436
Heee....
Jangan la ada yang sentap...
Aku tengah berlatih jadi ustazah ni...heee

Ni hari Sabtu nyer citer...
Bangun pagi nampak mak aku tengah sibok buat ni...

Haa...ni namanya Bubur Asyura....
Mak aku kata ni makanan wajib ada dalam bulan Muharram ni...
Mana ada wajib..jangan memandai nak cakap cenggitew...
Mak aku kata Bubur Asyura ni dibuat dalam bulan Muharram kerana mengingati 10 Muharram iaitu hari Asyura...

Aku ada tulis pasal ni ngan
RESIPI BUBUR ASYURA VERSI UTARA kat sini..

Update : Juga ada  yang latest
BUBUR ASYURA SUKATAN CAWAN kat sini...



Ni mak aku kata versi nak buat untuk 1 family jer..
  
BUBUR ASYURA UTARA versi 1 famili
 2cawan tepung beras cap teratai
8cawan santan
1 cawan beras(rendam semalaman & blend bersama 3 cawan air)-tak halus sangat pun xpe
2cawan penuh gula- ikut manis
sikit garam
5 biji pisang awak
1ketul keledek purple ( potong besar & rebus 1/2 masak)-rebus berasingan kerana warna purple ni agak pekat
1ketul keledek oren(potong besar & rebus 1/2 masak)
1ketul kecil ubi kayu (botong besar & rebus 1/2 masak)
1 tin corn kernel( isi jangung dalam air..bukan krim) @ 2 tongkol jagung segar
1 1/2 cawan kacang hijau -rebus empuk
1cawan kacang tanah mentah (rendam semalaman & buang airnya)
3 helai daun pandan

1. Blend beras hingga hancur..tak perlu tapis biarkan bebiji-biji.
2. Bancuh tepung beras,beras blend dan santan hingga sebati.
3. Kacau tanpa henti bersama simpulan daun pandandalam kuali hingga mendidih.
4  Masukkan gula & garam dan kacau lagi hingga meletu-letup
5.Masukkan semua ubi-ubi..kekacang ,jagung dan terus kacau hingga meletup2 dan sebati.
Masa ni bubur akan jadi warna purple kerana ubi keledek purple.
Terus kacau anggaran 1 1/2 jam hingga kental.
6. Tuangkan dalam bekas lebar ...
Boleh makan panas2 atau biarkan hingga sejuk dan dipotong seperti kuih talam


Banyak juga mak aku masak Bubur Asyura ni..
Mak aku kata warna purple tu sebab mak aku guna keledek purple..
Penuh kuali...
xkan habisnya mak aku nak makan tu sebab aku bukan minat sangat Bubur Asyura ni...
Banyak kacang...kacau aku nak makan..
Syyyyy...
Jangan cakap ket mak aku...nanti mak aku kcik hati...
Heee..

Ni yang dah siap...
Kan aku dah cakap banyak kacang..
Yang ni dah sejuk..
Mak aku kata dah boleh potong macam puding..



Jangan xtau...
Dalam banyak-banyak ni...
Mak aku hanya simpan 1 bekas bulat tu dengan 1 lagi bekas yang 4segi kecik ket belakang tu jew..
Sebabnya hanya mak aku yang makan kan...heee..
Yang lain semua mak aku bagi kat jiran & kawan-kawan..

Bila tanya kenapa mesti buat ...kalau dah nak makan tu ciput jew...
Mak aku kata....
Bubur Asyura ni mak aku akan terus buat setiap tahun sebab mak aku kta tu yang nenek buat sejak dulu..
Lagi satu mak aku kata supaya aku..kakak & abang akan teruskan bila kitorang dah dewasa nanti..
Whattttttt..???
Agak2 aku akan buat kew..??????
Hahahaha...

Syyyyyy...
Tapi jangan gelak kuat-kuat.. nanti mak aku ingat aku xserius plak dengan pesanan tu..
Kata mak aku hari ni mungkin aku ngan kakak ngan abang xkan buat...xteringin nak makan...
Tapi kata mak aku..
Mungkin dalam 20 tahun akan datang....aku akan jadi teringin dan rindu nak makan bubur asyura ni..
Ada ke camtu.....???

Kata mak aku....banyak makanan yang mak aku x suka masa zaman kanak-kanak....mak aku dah suka dan rindu nak makan...
So..mak aku kata x mustahil nanti aku juga akan rasa macam tu...

Pulak.......????

Wednesday, 8 July 2015

SPAGETTI SEAFOOD ,KELEDEK FINGER,JUS OREN SUNQUICK..IFTAR NUZUL QURAN ..RAMADHAN 2015

Spagetti Seafood...favorite mak aku nih...
Hidangan untuk iftar 17 Ramadhan..
Hari Sabtu..yang juga Hari Nuzul Qur'an


Asalnya nak buat Spagetti bolognese..
Kakak nak bawa balik asrama..
Tapi sebab hari tu aku ada latihan Bicara Berirama dari pagi hingga tengahari..
Sampai rumah kakak dah siap2 nak balik bas pukul 2.30..
Mak aku kata x sempat nak masak dah untuk kakak...

Akhirnya petang tu mak aku masakkan Spagetti Seafood ni untuk berbuka aku ngan mak aku...
Nampak macam mewah je kan..
Tapi mak aku kata sebab nak makan berdua je,nampak la mewah sebab masak sikit...
Bubuh udang tu 10 ekor pun dah nampak penuh ngan udang..
Bubuh sotong 2 ekor pun dah penuh
Kalau nak masak banyak2 bubuh penuh melimpah camni...mak aku kata lari la bajet seminggu...
Hahahahaa..


SPAGETTI SEAFOOD
1/2 bungkus pasta Angle Hair
4 sudu minyak zaiton
4 ulas bawang putih-cincang
2 pokok daun sup
10 ekor udang-kupas kulit & buang urat
2 ekor sotong-gunting bulat
10 biji chicken ball
garam secukupnya..

1. Rebus angle hair bersama garam hingga lembut anggatan 5 -7 minit..
2. Panaskan minyak zaiton & tumis bawang putih
3.Masukkan seafood.
4.Masukkan angle hair & gaul rata.
5. Taburkan daun sup..
Siap...


Wantan Goreng lagiiii...
Mak aku goreng 6 ketul je untuk makan 2 oranng




Aku pula nak makan keledek goreng yang rangup krap krup krap tu..
Sebab aku je yang nak makan mak aku kata buat seketul keledek pun x habiskan..
Mak aku kata goreng 1/2 ketul je keledek tu..Yang lebih mak aku goreng masa sahur...
Hmmmlicinnn..
RESIPI DAN CARA BUAT JEJARI KELEDEK YANG RANGUP...click sini...


 Minuman Segera je..
Sebab aku sowang je nak minum ais ni....
Sekotan ni dapatlah aku minum 3 hari


MAk aku minum Teh 0 lemon panas.....

KARI KEPALA IKAN,AYAM MASAK KUNYIT,WANTAN INTI AYAM & AIR TEMBIKAI..IFTAR KE-16...RAMADHAN 2015

Kari Kepala Ikan....
Lauk iftar ke-16 dah.....
Sedap sangat Kari Kepala Ikan Tenggiri ni..
Aku,mak aku ngan kakak makan sampai habis masa buka puasa tu...
Mejilat jari...
Macam makan kat restoran mamak la...
Tapi mak aku kata yang mak aku masak ni sedap sikit la...
Ops...x habis ayat lagi tu..
Yang mak aku masak ni mak aku kata sedap sikit..
Yang mamak masak tu sedap banyakkk...hahahaha

KARI KEPALA IKAN..
1 kepala ikan tenggiri atau apa-apa ikan( anggaran 500 gm)
5 sudu serbuk kari ikan
1 sudu pes asam jawa
2 biji tomato
1 terung bulat
1 cili hinau
1 cili merah
3 cawan santan
garam

Bahan Tumis:
3 bawang merah-mayang
3 bawang putih cincang
1 sudu halba campur
1 tangkai daun kari
1/2 cawan minyak

 1. Panaskan minyak & tumiskan bahan tumis hingga harum.
2. Bancuh sebuk kari & tuangkan dalam bahan tumis.Masak hingga pecah minyak
3. Masukkan kepala ikan,asam,& biar hingga 1/2 masak.
4. Masukkan santan, terung,tomato & biar hingga semuanya empuk.
5.Masukkan asam & cili hijau dan cili merah.Biar agak sedikit pekat. 


Ayam Goreng Kunyit
YAng ni mak aku kata gunakan je isi ayam..
Gaul garam N kunyit dan goreng hingga masak.Masukkan cili potong dan bawang besar..siap



Wantan Isi Ayam ni,,
Dah banyak kali mak aku masak wantan goreng ni sepanjang puasa kali ni..
Tapi mesti habis punyalah sebab bila dicicah ngan Thai Chilly Sos ni memang sedap la...
RESIPI DAN CARA BUAT WANTAN GORENG ...klick sini

Air Tembikai  Special....
Apa yang specialnyer...?

Yang specialnyer ...
Tembikai tu pekat & ada kiub tembikai yang fresh dalam tu..
hehehee

AIR TEMBIKAI SPECIAL
1/2 biji tembikai (bahagi 3)
5 sudu gula
3 gelas airais kiub

1. Blend 2 bahagian tembikai dengan air dan gula hingga agak hancur tapi jangan terlalu halus
2. Sebahagian lagi tembikai dipotong kiub sederhana besar
3. Masukkan ais kiub dalam gelas dan tuangkan jus tembika hingga 3/4 penuh.
4. Taburkan kiub isi tembikai hingga penih gelas... siap

Tuesday, 7 July 2015

RENDANG AYAM PENCEN,KETUPAT SOTONG,KUAY TEOW GORENG,DAGING GORENG KACANG PANJANG..IFTAR KE 15 -RAMADHAN 2015

Naper terus je lompat iftar ke-15...
Mana Iftar ke 12,13 dan 14..
Entah mana pulak hilang gambar ntah..
Tu la tangguh kerja......
Hehehe...
Sebabnya Iftar ke 13 tu mak aku x masak..
Mak aku ada hal kat luar.. Mak aku berbuka kat luar..
Mak aku dah tinggalkan duit untuk aku ngan abang
Aku ngan abang berbuka ngan Domino's Pizza..
Pukul 6 petang mak aku whatsApp bagitau dah orderkan 2 pizza untuk aku ngan abang..
Aku cuma tunggu & bila sampai hanya bayar...

Rendang Ayam Pencen..
Mak aku masak semalamnye tapi hari ni baru makan...
Rendang ni favorite kakak ni..
Eloklah sebab hari ni memang kakak balik pun...hari Khamis kan..memang kakak balik la..
Kakak makan banyakkkk...

RENDANG AYAM PENCEN
2ekor ayam pencen-potong & bersihkan
2 keping asam gelugur
1 /2 cawan minyak
1 helai daun kunyit
1/2 cawan kerisik
garam & gula melaka
3 cawan santan pekat
Air secukupnya untuk empukkan ayam

Bahan Blend:
30 cili kering
3 batang serai
5 hiris lengkuas
1 ketul halia
2 bawang besar
seketul kunyit

1. Panaskan minyak & tumiskan bahan blend hingga garing
2. Masukka ayam & air hingga ayam tenggelam.
3. Masak hingga ayam empuk.Tambahkan asam,garam,gula,& santan pekat
4. Bila pecah minyak masukkan kerisik dan daun kunyit..
5. Masak hingga naik minyaknya




Daging Goreng Kacang Panjang...
Lauk favorite kakak juga ni..

DAGING GORENG KACANG PANJANG
1 ketul daging ( agak2 besar tapak tangan)
10 batang kacang panjang
1 cili merah
1 bawang besar potong bulat
Minyak utuk goreng
Garam & serbuk kunyit

1. Gaul daging dengan sikit garam & serbuk kunyit
2. Panaskan 1/4 cawan minyak & goreng daging hingga lembut.
3. Masukkan kacang panjang yang sudah dipotong-potong
4. Masukkan bawang & cili potong..



Kuay Teow Goreng dan Jeruk Cili Kicap

Untuk resipi KUAY TEOW GORENG & JERUK CILI KICAP ...klick kat sini



 Ketupat Sotong...
Pun favorite kakak juga ni...
Kiranya hari ni hari kakak lar..
Untung lar.....huhuhuhu

RESIPI KETUPAT & STEP BY STEP KETUPAT SOTONG...klick sini


Jus TEmbikai..
Pun request dari kakak...

NASI ULAM UTARA,KURMA AYAM & PERGEDIL KENTANG...IFTAR ke-12 ..RAMADHAN 2015

Nasi Ulam Utara...
Gambar blur la plaks..
Tapi ni je gambar yag ada...
Mak aku kata masa abang balik hari tu nenek juga kirimkan bermacam jenis ulam,serai dan lengkuas.
Kata mak aku..tu mesti nenek bagi bahan untuk buat Nasi Ulam..
Mak aku kata Nasi Ulam Utara ni hanya dibuat dan dimakan pada bulan puasa jer...
Bila aku tanya kenapa..
Mak aku kata xde jawapan...huhuhu
Tapi makanan ni hanya ada pada bulan puasa..Bulan biasa xde orang buat pun..
Hmmm...pelik kan...
Time balik kampung,kalau puasa nenek mesti buat Nasi Ulam ni.
Selalunya aku x makan pun..
Tapi hari ni..aku try sikit..mak aku bubuh dalam pinggan aku segenggam je..
Bila dah makan...
Alamak...
Sedapnyerrrrrr...
Nyesal x cuba makan dari dolu-dolu lagi..
Rugi wooo sapa yang xnak cuba..

NASI ULAM 
2 mangkuk nasi yang sudah dibiar hilang wapnya.
1 ketul ikan masin digoreng(mak aku guna ikan pekasam)
1 sudu kerisik
1 biji limau nipis
1/2 bawang hiris

Bahan Tumbuk:
5 hiris lengkuas kecik
1 batang serai hiris
10 biji lada hitam
sikit belacan
sikit garam
2 biji cili padi

Bahan Ulam:
2helai daun kaduk
sikit daun kesum
sikit daun selasih
sikit daun kunyit
sikit daun samak
sikit daun tenggek burung
** apa-apa daun ulam pun boleh je


1.  Yang ikat ru ulam-ulam supaya senang nak hiris halus macam bunga rampai..
2.  Tepi tu bawang hiris
3.  Tepi bawang tu bahan yang dah tumbuk.
4. Sebelah tu limau nipis
5. YAng hitam tu kerisik.
YAng ni Ikan Pekasam Goreng....Pun digaul dengan Nasi Ulam tu...


** Campur je semua tu dalam nasi yang dah dibiar sejuk..Perah limau dan gaul kerisik serta ikan masin..
Siap dah...

Kurma Ayam untuk abang...

Ni Kurma Ayam tau...
Buka buah Kurma..heee

NI Pergedil Kentang & Ayam...
Pun makanan favorite abang ni...

PERGEDIL:
3 kentang
1 ketul ayam goreng
2 sudu bawang goreng
1 tangkai daun sup cincang
1 telur
sikit garam
Minyak

1. Potong & goreng kentang hingga masak.
2. Tumbuk isi ayam goreng,bawang goreng.
3. Masukkan kentang & tumbuk sebati.
Gaul dengan garam & daun sup cincang.
4. Bulat2kan & celup dalam telur yang dah dipukul.
5. Goreng hingga nampak garing.
6. Angkat siap...

Air Wajib Bulan Puasa..
Jus Tembikai....



AYAM PENYET,SAGU GULA MELAKA & CERITA IFTAR KE-11..RAMADHAN 2015

Nasi Ayam Penyet..
Minumannya Homemade Sirap Selasih ....
Abang la request nak makan Nasi Ayam Penyet ni
Air Sirap Selasih tu mak aku kata baru seuai nak nak minum dengan makanan camni...

Hari ke11 tu kan hari Ahad...
Pagi tu aku ngan mak aku kuar gi USJ nak cari baju melayu untuk abang..
Mak aku ajak abang kuar suruh abang drive ..tapi abang xnak..
Abang kata penat dah 2 hari abang drive bawa kakak nak beli barang la.. nak beli kasut la..
So, hanya aku ngan mak aku yang kuar...
Tu oun beli baju Melayu abang jer...
Baju raya aku x beli pun..huhuhu

Resipi AYam Penyet ni mak aku kata mak aku buat yang sempoi je..
Ayam tu hanya ayam gorengn biasa je,kalau resipi asal ayam tu direbus dengan bumbunya sebelum digoreng.
Tempe gorengn & Ulam raja tu wajib yer..
Ni Ulam Raja yang nenek kirim masa abang datang .
Sambal Ayam Penyet tu yang paling aku suka bila cicah ngan ayam goreng..
Pergh....aku boleh habiskan semangkuk sambal tu do...

 SAMBAL BELACAN SPECIAL.....resipi mak aku
4 biji cili merah
10 biji cili padi
1/2 bawang besar
4 bawang putih
1biji tomato masak
1/2 cwn air asam jawa
belacan,garam & sikit je gula

1. Minyak yang dh goreng ikan bawal masih panas tu...Goreng plak semua cili dan bawang
2.Pastu goreng plak belacan& last sekali baru goreng tomato sbb tomato tu berair & nanti minyak jadi hitam...
3. Pastu blend je semua bahan tu....Cili & bawang yg dh goreng..tomato & belacan yang dh goreng.Boh sekali air asam jawa,garam & sikit gula..
4. Blend jangan terlalu halus....dh siap....

Tapi Iftar ke 11 ni ada cerita tau...
hahaha..
Mak aku masak awal juga la hari tu..Lepas masak nampak mak aku sibok plak anyam ketupat ribbon yang mak sysha tempah tu...
Sampai dah dekat nak azan baru mak aku kelam kabut suruh aku bawa semua makanan tu kat meja..
Aku kan anak yang baik..Tanpa membantah,akupun bawa la semua tu..
7.26 malam je..
Allahuakbar.....Allahuakbar...
Bismillahirrohmanirrohimmm..
Allahu malakasumna..wabika amanna..wa'alarizkika...aftarna...birohmatika..ya arhamarrohimin...
Gulp..gulp..gulp..
Semua pakat minum air sirap...
Pastu mak akupun pergi dapur..amik pinggan
Tiab-tiba....
(Mulakan karangan kamu dengan ....Tiba-tiba...)
Hahahaha...
Tiba-tiba mak aku menjerit....
Aku ngan abng terkezut biawak la...
Pakat kari gi dapur...
Ingatkan mak aku jatuh ke...pegang periuk panas ke...
Rupanya....
Mak aku jerit kerana buka rice cooker tengok kosong..!!!!
Rupanya mak aku lupa nak masak nasi.....
Huhuhuhuhu.....
Kelam kabut lah mak aku cedok beras & terus asak nasi ketika orang lain di seluruh Wilayah Persekutuan dan kawas-kawasan yang sewaktu dengannya sedang enak makan juadah berbuka...

Nasib baik juga mak aku kata ada buat Puding Sagu Gula Melaka ni...
Semua makan sorangn 3 ketul & mak aku suruh semua gi solat maghrib dulu..
Nanti dah lepas solat sempat la nasi masak..barula boleh makan nasi..
Hahahaha
Hihihihihihi
Huhuhuhuhu

PUDING SAGU GULA MELAKA
2 cawan sagu biji (rendam 1/2 jam)
10 cawan air

1. Masak air yang banyak dalam periuk hingga mendidih.Jangan risau air yang banyak kerana nanti sagu akan dibasuh
2. Tuangkan sagu yang dah direndam & kacau hingga jernih .
3. Tuang sagu dalam tapisan dan lalukan bawaha air paip..
Jangan risau kerana ini untuk buang kanjinya dan nanti puding sagu akan jernih cantik dan nampak biji2 sagu ..tapi masih melekat antara satu sama lain.
4. Sejukkan dan hidang bersama air gula melaka dan susu cair atau santan pekat yang dicampur sedikit garam..


Gula Melaka:
2 keping gula melaka @ 1 cawan gula merah
1 1/2 cawan air
1 helai pandan

Santan:
1 cawan santan pekat + sikit garam
@ 1 tin susu cair disejukkan

Monday, 6 July 2015

PENGAT LABU ...SPAGETTI.. IFTAR KE 10 -RAMADHAN 2015

Spagetti Olio...
SPagetti Bolognese.....
HAri Sabtu nyer menu berbuka....

Spagetti  Olio tu mak aku nyer....
Mak aku memang suka spagetti tu...

Aku ngan abang makan ni...

Hari ni mak aku masak sempoi jer sebab mak aku bz buat Kuih Raya.....
Petang hantar kakak ke TBS..kakak nak balik uitm...
Tu pun abang yang hantarkan....
Mak aku sibok ngan kuih raya...
Dessert Pengat Labu...


Aku ngan mak aku jer makan dessert ni..
Abang xnak...
Abang kata x suka...

PENGAT LABU
1/2 biji labu-kupas & potong
4 cawan santan
1/2 gula melaka
2 sudu gula pasir
1 daun pandan
sikit garam
3 sudu sagu-rendam kembang

1. Masak labu dengan santan hinga empuk.
2. MAsukkan sagu & biar hingga jernih.
3.Masukkan gula,garam & pandan...