Sunday 11 May 2014

SWEET POTATO FINGERS.....CRUNCHY

Ni la Sweet Potato Fingers tu...Heeee nama cam bagus jew...Keledek Goreng jew pun...Tapi mak aku  buat dalam bentuk jejari....
Aku memang suka  Keledek Goreng....dah 2 hari aku minta mak aku buat Keledek Goreng ..Semalam petang masa balik sekolah aku minta mak aku singgah tepi jalan tu nak beli Keledak Goreng..Tapi bila mak aku nak benti,aku plak xde selera nak beli...Sebab nampak x menarik la plak.
.Lagipun masa tu dah dekat pukul 6 petang..Kuali dia pun dah siap simpan..Tinggal Keledek Goreng & Pisang Goreng jew dalam dulang gerai tu...Hmmmm,aku pun dah boleh agak....sah-sah la Keledek tu dah sejuk..Sebab tu aku x jadi nak gi beli..
Akhirnya,dipagi yang dingin ini emakku buatkan Jejari Keledek Goreng ni huntuk haku...haaa,gramatis x ayat haku..hehehe..gramatis la sangat...Yang dalam mug tu,air kopi mak aku nyer...Air yang aku minum xde dalam gambar sebab ada kat peti ais ..heee..Aku minum susu Dutch Lady...
Aku suka Keledek Goreng yang bentuk fingers ni sebab garing,rangup & feel bila nak makan...heeee

SWEET POTATO FINGERs
1 keledek oren yang besar
1 cawan tepung gandum
1 cawan tepung beras
2 sudu minyak
1 sudu teh garam halus
1 sudu besar gula
air untuk bancuh tepung
Minyak untuk goreng.



1. Kupas keledek & potong fingers.

2. Bancuh tepung beras,tepung gandum,garam,gula & air..Bila dah sebati + 2 sudu minyak supaya rangup.
3. Gaulkan keledek yang dah potong jejari dalam tepung.Pastu goreng dalam minyak yang banyak sampai garing...
4. Dah garing..angkat la & jangan lupa alas bekas dengan kitchen towel untuk serap minyak..Sebab kitchen towel dahh habis,guna je la tissu ni..hehehe
5. Mak aku kata lagi sedap makan ngan sambal kicap..Tapi aku suka makan cenggini jew..krap-krup..krap..krup..habis sepinggan aku makan sengsorang..Kakak dah gi kerja..Mak aku plak ..
6. Mak aku buat Tapioca Fingers...Haaaaa...Jejari Ubi Kayu la...Mak aku kata dia lagi suka ubi kayu...Maknya pagi tadi aku ngan mak aku makan la jejari ubi masing-masing..Mak aku jejari Ubi Kayu bersama kopi panas..Aku plak boh nama english la sikit...sweet potato fingers dengan full cream milk..hahaha

***** Pesan mak aku ...kalau guna tepung gandum sahaja,nanti tepung luar tu cepat lemau..Kalau guna tepung beras sahaja nanti keras sangat..So,campur 2 tepung tu supaya balance..Gula pula mak aku kata supaya cepat garing & nampak berkilat..& minyak 2 sudu tu supaya tepung tu extra rangup...
Tapi setakat ni,aku hanya tengok je mak aku buat..Kakak pun hanya akan tolong goreng je sebab tepungnya mak aku akan bancuh siap-siap..


7 comments:

  1. Hai Bee
    namakucella...
    Namamu Bee...
    TQ comment

    ReplyDelete
  2. Nak kne Cuba ni. Tq for d recipe mak cik aka mak kpd namakucella

    ReplyDelete
    Replies
    1. Heee...cuber jgn x cuber..kiter suker sebab keledek manis dan sedap..heee

      Delete
  3. Terbaek 🤗 terima kasih atas perkongsian resepi

    ReplyDelete