Friday 9 May 2014

KUEYTEOW GORENG....CUKUP LAH 2 MALAM

Malam tadi nyer dinner....Kuey Teow Goreng....Sebenarnya dah 2 malam berturut-turut mak aku masak Kuey Teow Goreng untuk makan malam....
Kakak memang hantu ngan Kuey Teow Goreng..Tapi selalunya kalau mak aku masak aku tetap akan minta nasi sebab aku memang x suka Kuey Teow Goreng......
Tapi..tapi...tapi... sejak aku tengok citer apa ntah hari Selasa ada la nampak orang makan Kuey Teow Goreng..Terus rasa teringin sangat sebab rasa cam sedapppppppp sesangat....So,request la kat mak aku....heee
Ni kakak nyer pinggan & dalam mug  yang love tu Air Milo Panas...Masa ni hujan tengah lebat kat luar....Sampai je rumah,mak aku terus kuarkan bahan nak masak Kuey Teow Goreng....Semalam dah beli bahan sebab malam sebelum tu juga makan benda ni..Cuma tadi kakak gi beli kuey teow yang mentah tu sebab kuey teow dah habis..Bahan lain mak aku kata xyah beli sebab masih ada dalam peti ais..

KUEY TEOW GORENG ....2 MALAM..heeee
 1 bungkus kuey Teow
15 ekor udang
sikit kucai
sikit taugeh
2 bawang putih
minyak tumis
garam
kicap ABC

Blend:
4 cili merah
1 bawang besar

1. Panas minyak.Goreng udang sekejap & angkat.Dalam minyak sama tumis bawang putih.
2. Masuk cili kisar sampai garing.Pastu masukkan udang & garam
3. Basuh kuey teow & tapis. Masukkan dalam kuali yang ada cili & udang.
4. Gaul rata2 & tuangkan kicap ABC secukup yang disukai.
5. Sebelum angkat campurkan taugeh & kucai & gaul sekejap terus tutup api..

 Dah ciapppppp....Opssss...jangan lupa telur mata berkelip2...baru best,,hee

 
Ni aku nyer ....aku close-up skit...Pinggan aku ni jangan sesaper plak tukar..aku memang nak dalam pinggan ni jer yang ada gambar snow ni....Biar mug Air Milo Panas aku x santek macam mug kakak xper....jangan pinggan aku tu...heee...
 Mak aku nyer pinggan ..Sama je isinya walaupun lain corak..Heee..
Tapi mak aku xnak Air Milo Panas..Mak aku memang x suka milo..aku tau sangat peberet mak aku..Kalau x teh O...mesti kopi O..xpun air ni la..yang kat atas ni..

Teh Hijau yang tawar pahit tu..ntah apa la yang sedapnya teh hijau tu...Mak aku kata kalau makan seafood elok minum teh hijau...tapi malam tadi muka mak aku begkak sebab elergi ngan udang tu..Malam semalam makan ok je...pastu baru ingat,mak aku memang elergi kalau udang x fresh...semalam agaknya udang tu fresh lagi sebab tu ok je..Yang ni udang dah simpan 2 hari...mata mak aku dah macam mata cina..dah jadi sepet & berair..Sampai pagi masih nampak sepet..Aku ngan kakak ok je....Apapun,cukup lah 2 malam makan Kuey Teow ni...x sanggup aku nak tengok mata mak aku jadi bengkak camtu...huhuhu


No comments:

Post a Comment