Tuesday, 31 December 2013

SELAMAT TAHUN BARU 2014....


WELCOME TO 2014.........!!!!!!!
Sejak semalam Google dok inteprem gambar ni...cuma semalam angka 4 tu di belakang 3..Hari ni dh jadi sebaliknya....
 Makanya hari ni dh masuk 2014 la..dah bertambah lagi umur...
Esok dah masuk Tahun 6....kena la kerja keras bulan September ni UPSR..huhuhu
Esok dah start sekolah....windunya nak gi sekolah....!!!!!!

Tahun ni pakai baju lama je sebab masih elok lagi...Baju kurung biru..ada achik tempah kat kampung tapi belum siap..nanti abang akan bawa  balik KL hujung bulan ni....
Baju kemeja biru,masih elok...
Minggu lepas mak aku cuma beli baju sekolah agama sbb dah singkat...pastu beli kain "A"  untuk pakai ngan kemeja esok sbb kain lama dah singkat..
Kemeja elok lagi..
vest pun elok lagi...
tali leher elok lagi...
kasut pun elok lagi....
stokin...?
Ooo..stokin dh masuk tong sampah..
Tapi dah beli baru...2 pasang stokin hitam  & 2 pasang stokin putih
Beg..?
Hmm beg dah yang baru minggu lepas...Achik bagi duit suruh beli beg "body glove"..
Buku..?
Buku sekolah kebangsaan dah beli awal2 masa minggu pertama cuti lagi...!!!!
Alat tulis..?
Hmmm banyak lagi yang masih elok..Lagipun kakak dh bagi pensel wrna & sikit2 alat tulis dia...cuma top-up mata pensel tekan je 4 kotak & pen merah.biru,hitam untuk guna waktu BI...


IKAN LAYARAN MASAK BLACK PEPPER...

Semalam aku ada tengok blog aunt Amie..Amie's Little Kitchen nampak ada dia masak ikan layar..Bila tanya mak aku ikan layar tu camana rupa dia..mak aku kata macam ikan todak ada muncung panjang & ada sayap...hah..ada sayap..?
 ada ke ikan boleh terbang..?
Pastu mak aku suruh google..

Bila Google..haaa..betul la ikan ni boleh terbang & muncung tajam macam todak..bukan Lan Todak tau...hehehe..ada tulis kat situ nama ikan ni Ikan Layaran...agaknya sayap tu yang macam layar kot...

Masa google tu jumpa juga ikan yang hampir sama macam ni ha..macam sama je kan..tapi yang ni aku tengok namanya Ikan Marlin..yang ni xde sayap..xde layar...layar dia dah koyak kot..hahaha

Sebenarnya,mak aku kata dalam peti ais ada ikan isi ikan layaran ni tapi yang dah potong la.Mak aku kata ada orang  bagi tapi dah lama.sejak tahun 2013 lagi..hahah semalam pun kira setahun juga la sebab semalam 2013..hari ni dah 1 January 2014...hee..Tapi mak aku kata dia x tau nak masak apa sebab mak aku kata dia pernah goreng sepotong ikan tu..tapi bau dia hanyir & banyak tulang halus.
.Sudahnya baki  ikan tu dh beberapa bulan dah dalam peti ais.dah beku keras macam ais kat Kutub Utara..hee
Ni la rupa ikan dalam plastik tu yang dah keras macam batu...
 Dah cair air batu tu baru nampak rupa ikan ni..Isinya macam ikan salmon pun ada, macam ikan talang masin pun ada..tapi....kulit dia kasar..
Bila tengok blog aunt Amies semalam baru mak aku tau yang sisikya tajam2 & kena cungkil baru keluar...Patutlah hari tu mak aku goreng rasa macam banyak tulang ..rupanya bukan tulang...tapi sisiknya yang keras,tajan & halus2...mak aku kata mana dia tau sbb x pernah makan ikan layaran ni sebelum ni...hahaha
 Betul seperti kata aunt Amie..sisik bahagian perutnya lagi halus & tajam macam jarum..Mak aku kata sebab dia dah give-up nk  cungkil sisik halus kat perut ukan tu..terus mak aku potong & buang je kulit ikan tu...hahahaha
Pastu potong dadu & gaul garam kunyit .Resipi aunt Amie terus masak je..tapi mak aku kata sbb ikan yang ada ni dah lama takut hanyir maka mak aku bubuh garam kunyit dulu & pastu baru masak..Lagi satu,mak aku kata ikan yang ada ni x sampai 1 kg pun...
Mak aku kata dia ikut resipi ni tapi pakai lada hitam je sbb lada sulah dah habis...

Resepi : Ikan Layar Masak Lada Hitam
Olahan : Amie's Little Kitchen

Bahan-bahan:
1 keping ikan layar seberat 1kg - bersihkan dan potong ikut citarasa
1 sudu makan pati asam jawa - bancuh dengan secawan air
3 sudu makan sos lada hitam
1 sudu makan kicap pekat
1 labu bawang besar - mayang kasar
1/2 cawan minyak
1 sudu teh lada putih tumbuk
1 sudu makan lada hitam tumbuk
garam / perasa pilihan

Bahan tumbuk:
2 inci halia
5 biji bawang putih
5 biji bawang merah

Cara:
1. Panaskan sedikit minyak. Tumis semua bahan tumbuk  dan bawang besar hingga wangi.
2. Masukkan ikan layar dan gaul seketika sehingga ikan berubah warna atau kelihatan layu.
3. Tambahkan sos lada hitam, kicap pekat,  bancuhan air asam jawa dan lada hitam serta lada putih tumbuk. Biarkan sehingga ikan masak.
4. Perasakan dengan garam / perasa pilihan.

Mak aku kata lagi...aunt Amie guna minyak carotino..tp sbb minyak tu xde,mak aku pakai minyak zaiton je..Minyak zaiton tau...bukan minyak zainab...heee...
Ni la hasilnya Ikan Layaran masak Black Pepper tu.....mak aku kata tq untuk aunt Amie ajar cara buang sisik ikan tu bg resipi ni...pepagi lagi mak aku dah makan nasi ngan lauk ikan ni.....
Aku...?
Haa...jujurnya ..aku belum makan lagi sebab belum mandi..hahahaha...
Lagi satu makanan ni sesuia untuk tengahari..aku x nak makan nasi la pepagi ni...
aku nak makan roti canai...!!!! huhuhuhu..
Mak aku kata kejap lagi nak kuar sbb ada hal..so,nanti sarapan la roti canai kat luar...

KEREPEK NGAKU....TELUR ITIK REBUS....KOPI 0

 Minggu lepas sebelum  hari Krismas,mak aku aku ada gi beli barang dapur kat Hero..Nampak mak aku beli ubi yang kat atas ni..Ingatkan sengkuang cina yang kopek kulit & simpan kat peti ais bg sejuk..pastu makan ..rasa manis sedap tu..rupanya bukan..Mak aku kata ini namanya Ngaku..sejenis ubi yang selalunya banyak pada musim Tahun Baru Cina..Ooo..dah nak raya cina dah ke...
Ingatkan boleh makan macam sengkuang cina tu juga..rupanya,mak aku kata x sedap nak makan mentah camtu..Mak aku kata dia nak buat kerepek....Nampak la mak aku basuh ubi ngaku ni & guna apa ntah untuk buat dia jadi keping2 camtu..Alat tu macam parut tapi dia potong ubi tu jadi nipis..pastu nampak mak aku goreng sampai garing..
 Ni la kerepek ngaku tu..sedappppp...rasa lemak & garing..lagi sedap dari potato chip la...Semua ni hampir habis kitorang makan sambil tengok TV ... layan kerepek ni ngan teh 0 panas...
 Malam tu plak lepas maghrib mak aku boleh plak dia rebus telut itik ..Aku x makan pun sbb dah kenyang makan mihun goreng..Mak aku kata dia teringin nak makan telur itik rebus 1/2 masak sambil minum air kopi 0 panas...aku memang suka telur itik tapi xsuka yang 1/2 masak camni...Mak aku makan dengan penuh nikmat...huh...Tapi warna dia cantikkan..Mak aku kata hanya telur itik dapat warna cantik camni sebab kalau telur ayam..warna dia agak pucat...
Telur dah tinggal 7 biji..2 biji mak aku dah rebus & sebiji lagi busuk..Kulit telur itik warna dia putih..x macam telur ayam yang warna coklat2 sikit...Apapun aku suka sangat makan telur itik rebus keras makan ngan kicap @ best lagi kalau mak aku masak lemak kuning telur itik ni..Telur masin pun aku suka..kuning dia je la sebab rasa sedap sangat..putih dia aku x suka sebab masin sangat..Cuma mak aku x selalu beli sebab harga dia mahal sikit dari telur ayam..Harganya RM8 sepuluh biji...Lagi satu mak aku kata dalam 10 biji tu mesti ada 1 @ 2 biji yang busuk..telur ayam baru RM3.50 sepuluh biji..Macamana aku tau..hahaha ...sebab kalau gi beli barang dapur aku la tukang ambik telur...tukang bawa ikan gi timbang & tukang beratur nak bayar..mak aku tukang pilih & ...TUKANG BAYAR...hehehe.. aku juga akan dapat upah beli ais krim atau beli air apa2 yang aku suka....upah tolak trolly..hehehe
Bukan buat kerja x ikhlas...tapi tu kan kira upah...hokey la tu kan...

Sunday, 29 December 2013

JORAN PELEPAH SALAK YANG LUCK..!!!

Cerita pancing lagi...
Hari Ahad 22 Dicember 2013 last day kt kampung sebab mak aku dah sibok nak balik KL..Bertolak dari rumah nenek,abang drive..sampai umah Achik jew..hehehe..
Sampai umah Achik,mak aku selamber je siap memancing dulu kat tali air tepi umah achik..macam xnak balik jew...sempat la dapat ikan puyu sekor..

Kakak dh terjangkit juga untuk memancing..padahal sebelum ni dia langsung x minat pun...
Guna batang pancing yang yang nenek buat untuk aku ngan Haikal hari tu..guna pelepah pokok salak...
Sebab nenek dh ada joran..joran pelepah salak ni,nenek xpandang de..hehehe..Achik bawa balik untuk lepas gian bila dia mengidam nak memancing kat tali air tu...
Mula2 mak aku ngan Achik yang memancing...Pastu mak aku give-up sebab tunggu lama hanya sekor je dapat..
Diam-diam kakak amik batang joran tu & joint Achik memancing....dia dh mula tergoda untuk cuba memancing...ada sebab dia tergoda tu...

Nak tau sebabnya...?
Ni la sebabnya...
Sebabnya kakak teruja tengok Achik dapat 3 ekor ikan dalam masa xsampai 15 minit...Mula2 Achik dapat ikan haruan,pastu dapat ikan keli ni....pastu dapat lagi ikan puyu yang besar...tu yang buat kakak rasa teringin gak nak rasa nak memancing...tapi sampai sudah..hampeh..x dapat...!!! hehehe
Achik tengah menyeru nama-nama ikan dalam tali air tu sambil nyanyi lagu "Ikan Kaloi"..hahaha
Achik suruh mak aku bawa balik KL ikaikan tu untuk m,asak kari..tapi mak aku kata xnak sebab takut ikan2 tu mati & besuk dalam kereta plak..
Pukul 10.30 pagi kitorang pun bertolak balik KL....Plan nak  singgah Tapah untuk lunch..tapi ramainya manusia...mak aku tukar plan untuk lunch kat R&R Ulu Bernam...pun sama gak...penuh orang & sesak...Kakak kata x suka tempat sesak...Kakak ajak singgah R&R Sungai Buluh...tutup la plak sbb tengah renovation...semua kedai tutup kecuali pam minyak...
Mak aku ajak kitorang makan kat kedai mamak je tapi kitorang xnak...nak makan kat umah je..huhuhu


Saturday, 28 December 2013

PUNCAK GUNUNG JERAI....DESTINASI CUTI TERAKHIR 2013....

Mak aku kata nak balik KL hari Ahad..So, hari Sabtu tu sebelum balik KL..Achik ajak gi Gunung Jerai..Hari tu dah pergi tapi x naik atas..duduk ambil gambar kat Kaki Gunung Jerai je...
Waaa 2 minggu lepas dah belanja gi Sarawak,ni nak gi Gunung Jerai plaks......tq Achik..!! Sayang Achik...!!! hehehe
Sbb teruja sgt..lupa nk amik gambar kat signboard dia tu...x pelah ,guna je gambar yang amik masa bulan Ogos hari tu...1 ni je gambar lama...lain2 gambar baru tau..hehehe

 
 Ni signboard Gunung Jerai tu..ni gambar masa Raya hari tu..yang bawah ni terus amik gambar nk naik Gunung Jerai..!!


Dalam van..OTW naik Gunung Jerai..Kitorang x naik ngan kereta sbb takut..Achik kata jalan dia banyak conner...So,kitorang naik van sewa yang banyak kat Kaki Gunung Jerai tu..Achik kata bayaran dia RM10 satu orang..x kira la budak ke..dewasa ke..warga emas ke..xde diskaun ye..RM 10 jugaaa..hehehe
Achik pilih van yang biasa je..hanya family kotorang..Achik kata xnak van yang besar sebab nanti kena naik campur2 ngan famili orang lain..x best la..7 orang termasuk Budak Tembam tu..Pakcik x ikut sbb ada hal ngan Geng Motor dia..Abang plak keja tengahari...Yang ada..Achik,nenek,mak aku,aku,haikal,kakak =RM60 - bayaran tu untuk naik & turun skali la..Budak tembam tu xkena bayar la sbb kongsi tempat duduk ngan Ibu dia..
Gambar jalan naik ke Puncak Gunung Jerai..mak aku amik gambar dari dalam van tu je..van pakcik tu buruk je..tapi pakcik tu peramah..van baru ke..van buruk ke..bayarannya tetap RM 10 sorang ye...Pakcik tu kata ada 12 selekoh tajam macam huruf "V" sepanjang laluan nak naik Puncak Gunung Jerai ni..selekoh yang macam huruf "U" lagi la banyak kata pakcik tu lagi..Pakcik tu kata perjalanan dari kaki gunung hingga atas tu dalam 20 minit la..Tapi kami jumpa ramai juga orang naik bawa kereta sendiri..ada yang jalan kaki "jungle tracking"..tapi nampak la muka penat dorang..hahaha
Bila dah makin tinggi,banyak la  jumpa bunga kawasan sejuk ni..Betul la kata pakcik tu...lebih kurang 20 minit perjalanan,sampai la kat atas Gunung Jerai tu...van akan berhenti di perkarangan Hotel Regency...semua yang naik atau nak turun akan tunggu kat port tepi Regency hotel tu.Achik kata kalau nak naik lagi sampai betul2 kat kawsan puncak dia boleh naik "buggy"..ala yang macam kereta kat padang golf tu..bayaran dia RM30 satu buggy tu..Achik kata dia akan bawa  gi Telaga Tok Sheikh..kawasan kem askar & menara telekom yang nakpak terpacak kat puncak gunung tu..yang boleh nampak dari Hiway kat R&R Gurun tu..tapi kitorang x naik pun buggy tu..jenjalan kawasan hotel & lepak2 sambil amik gambar pemandangan yang cantik..

Kami sampai dah dekat pukul 1.00 tengahari..Tapi sejuk & nyaman sangat..cuaca panas tapi terasa sejuk & dingin macam dalam aircond la..Lagi sejuk dari Cameron Higland la...Lagi sejuk dari Genting Higland la...Mak aku kata sejuk dia macam Gunung Kinabalu..hmm.aku xpernah naik gunung Kinabalu..mana kau tau..Mak aku dah 2x daki Gunung Kinabalu...
 Sekarang kita berada pada ketinggian 986m dari paras laut..hahaha macam pramugari buat pengumuman plak..hahaha
Aku bukan ukur guna tali tape atau pembaris panjang tu tau..tapi...
close up skit batu yang ada tulis kat situ...Budak Tembam/Budak Montel ni pun nak juga gambar dia kat sini..hehehe
 Pemandangan dari atas Gunung Jerai...camera aku cokia..x jelas sangat..tapi really2 cantik la pemandangan dari sini nampak sawah padi syup mata memandang..Kalau sebelah sudut lain nampak laut & pantai sayup2..tapi yg gambar nampak laut tu xde plak dalam camera aku..dalam tab achik ada kot..
 Mak aku amik gambar aku ngan nenek..Achik plak amik gambar haikal ngan Aqil..tapi dua2 gambar dah masuk sekali..hahaha kira 2 in 1 la..hee
Nenek suka sangar bunga2 ni...nenek siap inteprem  beg yang mak aku beli kat Vietnam tu..hahaha
Royal Villa...yang ni achik kata villa untuk kerabat diraja..kalau dorang naik sini..villa ni la dorang duduk...tumpang amik gambar ya tuanku..!!!
 Penat bersiar2 kitorang berehat di pondok yang disediakan..Budak Montel ni sempat posing kat tangga chalet sebelah tu...
 Bunga ni lagiiii....
Gilir2 amik gambar ngan Haikal sementara mak aku,achik & nenek berehat kat pondok tu..

 Belah kanan tu la pondok rehat..nyaman wei duduk situ...sejuk and segar...
 Jenjalan lagiiii...Haikal amikan gambar aku...
Aku amik kan gambar Haikal plaks....
Jumpa ramai orang yang pakai t shirt oren cam yang dok cangkung atas tangga tu..agaknya dorang ada kursus sini kot...Budak Tembam tu dh x sabar nak balik....janji ngan pakcik van tu nak tunggu pukul 2.00 petang depan Regency Hotel untuk turun...Tapi pakcik tu terlambat sikit..pukul 3 baru kitorang turun...
 Turun je sampai Kaki Gunung Jerai tu...terus Achik drive gi makan Nasi Mandy kat Gurun...
Semua makan Nasi Mandy ayam...kecuali mak aku..Mandy Kambing..eh,kakak x makan pun sbb dia deit..dia minum je...Tapi x suka la aku dengan pekerja kat situ..sombong2 & muka ketat je....langsung xde nk senyum...bercakap pun tidak...muncung & muka ketat je..kita plak yang terhegeh2 order makanan..bukan kitorang minta sedekah...kita bayar tau...terus semua orang x berapa selera nak makan...tapi habis la juga sbb bayar tau...hehehe
Achik dah banyak kali bawa kitorang makan sini tapi nenek kata pasni xnak datang dah sebab pekerja dia sombong sangat....padan muka dorang..!!! kan dah hilang ramai pelanggan...
Lantak dorang lah....esok aku dah nak balik KL pun...



Friday, 27 December 2013

MEMANCING IKAN DI PARIT....BESTNYER JADI BUDAK KAMPUNG...!!!!

Mayah dah banyak kali ajak aku memancing kat parit  tepi rumah Syasya...tapi aku xde batang pancing .Mak aku kata batang pancing tu dipanggil "joran"..Kat kampung nenek aku panggil "bo kail"...Ah,aku panggil je batang pancing..sama la tu hehehe..
Sebab dah banyak kali Mayah ajak,aku minta batang pancing nenek..Tapi batang pancing tu ada 1 je..Haikal nak juga..kalau nenek bagi aku sorang tentu x adil
Makanya nenek buatkan batang pancing tradisional...haaa


 
Haa...ni nenek gunakan pelepah pokok salak yang nenek tanam kat tepi dapur..Pelepah tu nenek amik dan buangkan duri2 dia dan pasang tali tangsi dan mata kail...kreatifkan...!!!
Tapi dh balik KL baru aku perasan aku xde ambil gambar yang jelas batang pancing tu.Yang ada hanya gambar tengah memancing guna batang pancing pelepah salak tu je..Kira ok la tu..cuma batang pancing ni masa dia fresh lagi tu agak berat sikit sebab pelepah tu macam lembab2 skit..Bila dh beberapa hari batang pancing ni akan makin ringan & mudah nak mancing sebab pelepah tu dah kering & makin cantik..
 Mayah,Intan Syasya & yang lelaki tu adik Syasya..(kitorang panggil dia Radio Buruk..hahaha)..Aku hanya ambil gambar dorang  yang selamber dek je duduk tepi parit tu....x berani aku nk posing atas jambatan parit tu..
Walaupun parit tu x dalam...tapi aku x berani...huhuhu
X nampak la plak batang pancing yang Haikal tengah pegang tu..batang pancing pelepah salak tu...Kitorang guna umpan cengkerik..Achik beli cengkerik tu 10 ekor singgit...Mak aku kata kalau kat Thailand,cengkerik tu xyah nk buat umpan sebab cengkerik tu dorang goreng berlada & makan...eiii...
Cam ni cengkerik yang kitorang buat umpan tu..tapi ni gambar cengkerik dari Google..sbb aku xde amik gambar hari tu..
 Haa..adapun gambar batang pancing tu..Ni la batang pancing dari pelepah pokok salak tu..ada 2..satu mak aku guna,satu lg Achik..Masa ni tu aku ngan Mayah semua tu x memancing..Masa tu kitorang main je..So,mak aku ngan Achik pinjam batang pancing tu..hehehe
 Mayah sedang berlari di tebing parit..selamber je dia..Kalau jatuh dalam parit tu..haa xtau aku..
Radio Buruk ni plak tengah stanby nk terjun parit sebab batang pancing dia tersangkut..hahaha
Yang hijau macam padang kat belakang tu..tu sawah padi..masa ni padi baru jadi anak-anak pokok padi...nanti beberapa bulan lagi baru ada buah padi & boleh jadi beras..

Yess.. dah dapat sekor ikan..x ingat la siapa yang dapat ikan ni sama ada Mayah atau Haikal..kecik jew...tapi kesian plaks tgk ikan tu..mata kail tersangkut kat mata dia..huhuhu
Aku langsung x dapat sebab sibok ambil gambar je..Pastu aku ni x sabar...Nenek kata kalau nak bagi dapat ikan kena sabar..letak umpan lama2 baru ikan nak makan umpan tu.. Kalau x sabar..asyik nak ubah temnpat je..mana ikan nak makan...Hmmmmm...memang aku x sabar pun...
Apapun best sangat dapat main kat parit..pancing ikan & kejar-kejar tepi sawah padi..Untung la jadi budak kampungggg...!!!

Thursday, 26 December 2013

BALIK KAMPUNG...!!!!!



Balik dari Sarawak, duduk KL 2 hari jew...pastu hari Rabu dah  balik kampung...
Aku ngan kakak naik kereta Pakcik..
Abang ngan nenek naik bas...mak aku hantar kt bus stand...
Mak aku x ikut balik kampung sbb hari Jumaat mak aku nak gi Viet Nam...waa,nak ikut...huhuhuh

 Kampung nenek best sbb banyak pokok-pokok....
 Kitorang banyak duduk umah achik sbb kt umah achik ada wifi..hehehe
Tapi lepas mak aku dh balik dari Viet Nam...semua balik duduk kampung ...Aku ok jew sbb dah ramai kawan kt kampung..
Ni buah nangka...geram aku nak makan tapi belum masak..Buah dia ada 11 biji..pokok dia rendah je..betul2 depan pintu dapur rumah nenek..Haa nampak tu...betul2 depan pintu..posing je la sbb buah tu belum masak..huhuhu
Buah jambu air ada la yang masak & boleh makan...
 Tapi pokoknya dalam semak la....
 Hmmmm...buah ni banyak la yang masak....tapi aku x suka..nenek ngan mak aku suka buah ni..hehehe
Buah Pinang la...... nenek makan ngan sirih & letak kapur sikit...eeeeiii..xtau la apa yang sedapnya..tapi tiap kali lepas makan nasi nenek makan sirih ngan pinang ni..Mak aku pun tumpang sekaki..Mak aku kata..dulu masa budak2 nenek x kasi makan..sekarang dah dewasa mak aku makan...laa...cam tu ke..

Alamak.....Haikal..Mayah & The Gang dah tunggu aku la...Kitorang dah janji nak gi  memancing kat parit dekat rumah Syasya....teruja aku nak gi memancing....!!!!