Wednesday, 24 July 2013

BUAH APA NI ...? SAHUR 16......

Haaaa...pagi tadi mak aku xde masak special la...sbb baki nasi arab semalam ada banyak lagi..(memeng mak akuk masak banyak pun)...maka sahur tadi makan nasi Arab jew....

Tapi sbb aku xselera nak makan nasi...makanya mak kau buatkan goreng cempedak...pun yang nenek kirim bagi abang bawa balik.. nenek kirim 4 biji...hmmm rezeki aku la sbb hari tu aku dh minta nak makan goreng cempedak tapi mak aku xnak beli cempedak sbb nenek aku kata cempedak kat kampung banyak....Hmm memang Allah tu mendengar & tahu yang aku nak sangat makan goreng cempedak tu.. Makanya abang aku la jadi tukang bawa cempedek tu naik bas plak tu....

Mak aku cakap achik ada call bgtau PakCik dh pesan kat abang masa naik bas malam tu.. Sepatutnya buah yang ada bau macam durian,bacang & cempedak x boleh bawa naik bas sbb takut bau mengganggu penumpang ...Tapi Pakcik dh letak beg yang ada buah tu kt perut bas...Pakcik juga pesan kat abang...Kalau buah cempedak tu bau sampai dalam bas & kalau driver bas tu tanya siapa punya....abang jangan mengaku...buat derk jewww....Kalau dia nak buang pun biar jew..jangan mengaku....hahahahahahahahahahahahahaha..memang aku ketawa besar dengar mak aku citer....

Apapun sbb dh ditakdirkan rezeki aku,,,,maka dapat la aku makan goreng cempedak pagi tadi masa sahur...Gambar la plak lupa nak amikkkkk...waaaaaa....xpe..yang penting pueh hati den dapek makan goreng cempodak tu......Mak,abang ngan kakak makan nasi arab tu la....

Heeee lagi satu makan benda ni...........
Haaaa..cube teke...ape bendenyer........?Bukan buah kabung tau....
Heee..ni sebenar buah rambutan yang banyak2 tu.. Mak aku kopek kulit..Hiris isinya & sejukkan dalam peti ais......Hmmm sedap makan sejuk2..manis...& yang penting xyah kopek kulit ..Ngap jew......

NASIK ARAB LAH....!!!! RAMADHAN 15.....

Ramadhan 15 maknanya dh setengah bulan dh kita puasa...Tapi rasa macam baru je lagi puasa...
Untuk tahun ni ...ni la hari pertama abang berbuka kat rumah...hmm mesti mak aku masak ayam sbb abang aku kan x makan ikan.....

Nampak mak aku beli ayam & sayur....tapi xtau apa yang mak aku nak masak... Kakak kata nak makan nasi ayam tapi aku nak nasi arab....tanya abang pun abang aku nak aNasi Arab juga..Yessss...!!!! 2-1 ..kalah la kakak.....

Makanya..mak akupun masak Nasi Arab....

Taraaaaa.....mak aku dh siap masak........Aku,mak & abang aku  makan yang lauk ayam panggang ni...

Kakak aku makan dengan ayam hitam ni...seriously...kuah ayam ni sedap giler...Nasi tu plak makan gitu sa pun dh sedap.....
Ni plak air asam untuk cicah ayam panggang tu....nipun sedap sangat...bukan macam air asam yang cicah ikan bakar tu...tapi ni air asam arab la kot sbb makan ngan nasi arab.. ada buah tomato & daun ketumbar yang dicincang... Haa jangan ingat aku x tau daun ketumbar sbb  mak aku memang bagitau  & aku memang suka bau daun ketumbar tu... kakak akupun suka sbb rasa dia macam sos yang makan kat Johnny's....

Dessert plak...mak aku buat dadi jagung lagiiiiii...& buah rambutan yang abang bawa dari kampung...

SAHUR 14.....BERTAMBAH AHLI...

Waaaaaaaaa........ lupa nak amik gambar makanan masa sahur......Bukan special apun ...mak aku cuma masak spagetti je .......

Cuma  bilangan orang bershur tu bertambah lagi sorang....abang aku la.....heeeee

DARI PAGI SAMPAI PETANG ..MACAM2 HAL..!!!......RAMADHAN 14....

Ramadhan 14 ni hari ronda KL la kiranya... Pagi tu masa amik abang mak aku dh tersalah masuk jalan terus ke Jalan TAR.....

Petang tu plak lepas hantar abang balik dari HUKM mak aku amik aku ngan kakak kat skolah...Mak aku terus bawa aku ngan kakak ikut skali sbb mak aku ada meeting kat Pudu....pukul  2 petang...Kakak balikpun dh pukul 2..Kelam kabut la mak aku drive plak nak gi meeting......

Hadoi...boleh sepanjang jalan tu ada plak pembinaan....simpang yang selalu mak aku masuk tu tutup...kena la pergi depan lagi...tengok plak traffic light tu pun dh x boleh belok kanan..Makanya makin lambat la sbb mak aku dh kena drive masuk dalam bandar plak...ronda KL lagi la hari ni.... Lastly pukul 3 baru mak aku sampai tempat meeting....

Hmm sib baik la juga tempat meeting tu ada bilik rehat....ada sofa...ada TV &  yang paling penting ada AIRCOND.....huh....masuk je situ terus aku ngan kakak landing x ingat apa2 dah... Sedar2 dah bunyi ramai orang dh turun sbb dh habis meeting... Gosok je mata,terus keluar,masuk dalam kereta & terus sambung tido.....buka mata lagi skalil dh sampai rumah....

Terus mak aku suruh mandi sbb ada majlis buka puasa kt SKAD...Mak aku cakap kalau xnak pergi semua xyah pergi...kalau nak pergi semua kena pergi...Keputusannya semua pergi & mak akupun x masak la....Mak aku bawakan skali rambutan yang abanng bawa balik dari kampung....Banyak yang nenek aku kirim...memang x habis nak makan bulan2 puasa ni.. Ye la bulan puasa kan....

Jadi nya xde la gambar makanan aku nak kongsi hari ni...sbb mak aku x masak...gambar buah rambutan tu je la....

SAHUR 14 - RONDA2 JLN TAR...

Masa mak aku kejut aku ingatkan mak aku suruh bangun sahur..Tapi naper mak aku suruh tukar baju....tengok jam baru pukul 3 lebih jw.. Awalnya...!!!

Rupanya mak aku nak ajak aku temankan  gi amik abang aku... Abang aku ada appoinment HUKM...Dia naik bas dari dari kampung malam tadi..Pukul 3.45 aku ngan mak aku dah gerak nak gi amik kat Hentian Jalan Duta...kakak xnak ikut,,,dia tengah siapkan kerja skolah...

sepanjang jalan mak aku berbual je ngan aku.. Tiba2 nampak muka mak aku  berubah...Ingatkan mak aku sakit perut nak "b*r*k" ke....Rupanya mak aku kata dia dh tersalah jalan ..Patutnya lepas masjid wilayah kena lalu jalan bawah tapi mak aku leka bercakap terus naik jalan atas....

Sedar2 kami dh ada kat Jalan T.A.R..aku ngan maka aku sama2 ketawa ...hahahahaha....belum subuh kami dh ronda2 kat Jaln TAR....Hmmm tapi kan yang aku pelik tu sepanjang jalan tu yang aku nampak ramai pulak perempuan-perempuan seksi berjalan pagi2 buta kat KL ni... tak takut ke dorang....bila aku  tanya mak aku.. mak aku kata itu "pekerja sosial"...aku pun x faham...mak aku terangkan bahawa itu kebanyakannya pekerja kelab malam..disko & ........Oooooo....patutla dorang pakai seksi-seksi...baru hari ni aku tahu....Ye la..sebelum ni mana ada aku pernah lalu kt sini pukul 4 pagi macam ni....hehehehehe

Tengah asyik je aku tengok semua tu,abang aku call cakap dah sampai Hentian Duta...aku cakap la mak aku kata tunggu je hingga kami sampai sbb kami dah salah jalan...

Hmm pukul 4 lebih baru sampai Hentian Duta tu & dari jauh aku dh nampak abang dh makin kurus la...!!!!!!..Abang terus cakap ngan mak aku dia nak drive....waaa...mak aku kata abang aku gian nk drive la tu..Tadi masa naik bas xnak minta kt driver bas tu untuk drive...kompom  x sampai KL....hahaha

Pukul 5 baru sampai rumah...Abang nk gi sahur kat gerai dekat rumah kami sbb dia kata nak makan kat JJ...gerai yang dia selalu makan ngan kawan dia...Abang aku ajak aku tapi aku x nak sbb takut lambat... nanti nak mandi & siap gi skolah..

Mak aku cuma masak ayam goreng segera je untuk aku ngan kakak sbb dh lambat...Memang ada nasi tapi biasa la kami memang x suka makan nasi waktu sahur...Pukul 5.30 dh mandi & siap2 nak gi skolah..

Abang aku pun siap sama sbb nk terus gi HUKM....Pukul 6.50 kami dh sampai skolah....Abang ngan mak aku terus gi HUKM ...habisssssss.....!!!! heeee

PECEL IKAN PARI...IKAN KEMBUNG 3 RASA....WANTAN...RAMADHAN 13...

Ramdhan 13 hari Isnin aku & kakak minta mak aku masak ikan 3 rasa...Mula mak aku nak belu ikan siakap...tengok kat Hero semua ikan tu gedabak..Mak aku nak beli tapi kakak aku cakap xnak ikan tu...sbb besar sangat & 1 lagi sbb dia nak ikan bawal..Sekali tengok ikan bawal semua masih x elok..Kakak aku cakap dia cuma nak ikan 3 rasa tu buat ngan ikan kembong jew... Mak aku kata biasa orang buat ikan 3 rasa pakai ikan siakap @ ikan kerapu baru sedap...Hmmm ikan kerapu aku tau la sbb mak aku selalu beli dari mak Arif Fahmi tu...bapak dia kan selalu mancing.....ikan kerapau aku x kenal...x kisah lah ikan kembungpun kembung lah..janji masak 3 rasa sbb aku ngan kakak memang suka sangat...

Ni la lauk aku berbuka hari 13 puasa....




Ikan kembung 3 rasa....hmm memang habis aku ngan kakak jew makan....Sedap..ada rasa masam,masin,manis,pedas sikit...mak aku kata  masakan ni mesti boh daun limau purut & akar daun ketumbar.. Hmmm daun limau purut aku tau.. daun ketumbar aku lupa nak tengok camana...mak aku x makan pun ..Dia masak lauk khas yang lain....

IKAN KEMBUNG 3 RASA..mak aku 
 3 ekor ikan kembung-garam kunit & goreng
2 sudu sos tomato
2 helai daun limau purut
1 pokok daun ketumbar @ daun bawang -hiasan
sikit garam & gula
1/2 sudu cuka makan

Bahan Blend:
2 cili merah
5 cili padi
1 biji buah tomato (sederhana)
1/2 bawang besar
2 bawang putih
2 daun limau purut
1 pokok  ketumbar -dengan akarnya sekali
1 serai
sikit lengkuas

1. Gorengb ikan & ketepikan
2. Dalam minyak yang sama,tumis bahan blend hingga naik minyak
3. Tambah sos tomato,garam,gula,cuka & daun limau purut.
4. Masukkan ikan & tabur daun ketumbar / daun bawang



Haaa ni lauk khas mak aku... Kata mak aku masakan ni namanya "Pecel Ikan Pari "..Mak aku juga bagitau ini msakan orang Indon tapi selalu dorang buat ngan "Ikan Lele"....Mula tu pelek gak aku dengar nama ikan lele...Tapi bila mak aku terangkan lagi...ikan lele tu panggilan orang indon untuk ikan keli...Ooooo....Patut la mak aku buat ngan ikan lain sbb aku tau mak aku x makan ikan keli...
Aku ngan kakak x makan lauk ni sbb ada rasa pelik sikit.. Rupanya itu la rasa "cekur": atau orang Indon panggil "kencur"... mak aku ada tunjukkan rupa cekur tu,, macam kunyit tapi putih...bau dia semacam skit...


PECEL IKAN PARI..mak aku style
2 keping ikan pari- dibakar tawar
3 sudu minyak masak
1 biji limau nipis
1 cawan santan 
sikit garam & sikit gula
2 helai daun kencur -hiris halus(xde stok)

Bahan tumbuk:
10 cili padi
sikit belacan
5 ubi kencur
1/2 bawang besar
2 bawang putih

1. Bakar ikan pari.
2. Panaskan sikit minyak & tumis bahan tumbuk hingga harum.
3. Masukkan santan & masak hingga pecah minyak
4. Masukkan garam,gula & ikan pari bakar
5. Perahkan limau & daun kencur yang dihiris halus.
6. Sesuaikan rasa & siap


 
Haa.. ni salah satu kuih yang maka aku selalu masak bulan puasa.. "Wantan Goreng"...Senang jew nak buat...sbb aku memang tolong buat pun.... Mak aku guna kulit wantan & intinya guna fishball yanng dh siap goreng..Cuma perlu basuh & keringkan.. Isi dalam kulit wantan..bunjutkan & goreng...prap..prup..prap...garing & sedap makan ngan Thai cili sos...

Air plak...aku ngan kakak minum air oren peel fresh ni jew..Mak aku xnak..Mak aku minum teh 0 panas jew.....

Sunday, 21 July 2013

MEE HAILAM...IKAN SINGGANG...KOLANG-KALENG..!!!..RAMADHAN 12

Hmmm...malam ni buboh je la siap3 pasal Ramadhan 12 hari ni...Aku banyak tido jew siang tadi..Kakak tusyen..Pukul 12 baru balik...
Pastu dengan kakak skali tido dpn TV....mak aku?....ada la mcm2 dia buat...
Hari ni kakak mnta nk makan mee hailam...




MEE HAILAM ...RESIPI MAK AKU
 2 bawang putih
sikit isi ayam
beberapa ekor udang
sikit daging - rebus & simpan air ( hari ni x bubuh sbb xde)
1 kiub perasa daging lembu
1 btg carrot
3 btg babby corn - hari ni x boh sbb xde
sikit bunga kobis - xboh sbb kakak x suka
sikit sawi
1 btg cili merah
2 sudu cili yg dh blend- sbb nk pedas sikit
2 sudu sos tiram
kicap manis
sikit lada hitam @ lada sulah
minyak
garam & gula

bahan lain:
1 bungkus mee kuning- celur
daun sup+daun bawang,bawang goreng,cili merah potong-tabur masa hidang

1. Panas minyak.tumis bawang2
2.  Bubuh cili & biar garing jap..+ sos tiram...
3. Tuang air rebus daging & dagingnya skali..Sbb xde daging mak aku kata dia guna kiub perasa daging lembu(jenama knorr)
4. Bubuh isi ayam & sayur2 yang keras dulu..dh didih masuk semua bahan yg lain..tambah kicap bagi warna dia gelap sikit

**** Pesan mak aku..kalau nk makan segera..terus masuk mee & biar mee lembut sekejap & anggkat...Tapi sbb bi bulan puasa..Mak aku buat kuah dia dulu....dh nak buka puasa baru panas balik kuah tu.. mee dia mak aku celur asing2 sbb xnak mee tu kembang dalam kuah..Lg satu takut x habis..lg pun kalau boh mee dia asing2 ngan kuah boleh ulang2 makan sbb mee tu x la terendam lama2 dalam kuah





Mak aku buat kan juga..Masa balik tusyen kakak dh beli mee..mak aku xkasi makan mee kuning tapi kakak nak mee...
Aku nyer.. memang nampak sikit kan...tapi pastu aku tambah lagi....hee...Kakak lagi banyak makan...
Mak aku memang x suka mee...ni lauk mak aku...ikan pindang kuning..Ikan kembung ngan bendi...hmm baru aku perasan,mak aku ni suka sangat makan bendi...Baru pagi tadi layan citer P.Ramle..."Ahmad Albab"..ala  yang P.Ramlee jadi Syawall ..isteri dia Mastura Anak Masyhur al Buaya...dia cakap bendi tu brendi....papaya jadi fayafa..heee



SINGGANG IKAN ---RESIPI MAK AKU

1ekor ikan tongkol- ikan lain pun...bole
2 keping asam keping(asam gelugur)
1 btg serai
sikit lengkuas
sikit halia
5 biji cili padi
1 btg cili merah-belah 2
1/2 camt serbuk kunyit - kunyit hidup lagi baik sbb baunya harum
air..garam...gula
Bendi - kalau suka la

1. Siang ikan basuh bersih2..boh dalam periuk
2. Bubuh air banyak mana kita nak kuah dia..kalau kuah tu sikit rasa lebih sedap..tapi memang berebut la..so,bubuh la kuah tu banyak..boleh hirup macam aku..hahaha
3. Bubuh semua bahan lain kecuali bendi..Bendi ni masukkan masa kuah dh mendidih..Yang ni mak aku pesan sbb kalau bubuh bendi tu awal2 nanti dia belendir...& lg satu kata mak aku..kuah yang dh ada asam tu mengurangkan lendir bendi...Pastu rasa la...ada orang letak ajinomoto nk bagi sedap tapi mak aku kata x bagus makan ajinomoto...
Ikan goreng pun sekor jew sbb mak aku jew nak makan nasi...Ayam tu xde saper makan sbb mak aku kata dh lama simpan dalam peti ais..rasa dia dh lain...dah x sedap...akhirnya buang..



Dessert plak...ni ha... maka ku kata orang Indon panggel ni "kolang kaleng".Bahasa Malysianya "buah kabung" ....Rasanya liat2 manis...
Masa beli kat Hero warnanya putih jernih seua tu...Mak aku yang letak perisa & warna tu... mak aku kata orang dulu2 makan letak ais..tp skarang dh ada peti ais..simpan je la dlam peti ais sampai sejuk...Mak aku kata sedap..tapi jujurnya aku x makan sbb dulu pernah makan dalam ABC..erk..x suker...Aku cari duria crepe jew dalam peti ais...hahaha ada lg tu.....

 KOLANG -KALENG
Buah attap/buah kabung secukupnya
Gula putih ( kalau buah kabung tu dh bergula xyah guna gula lagi)
pewarna makanan/perisa
cnthnya perisa strawberry,perisa oren dsbnya...
1. Mask gula dgn sikit air.Bila dh didih masukkan buah kabung/buah attap
2. Angkat & sejukkan
3. Asingkan buah ikut berapa banyak nk warnakan..warnakan dgn pewarna makanan/perisa secara berasingan...
4. Masa baru letak warna jangan campur adukkan nanti warna tu bercampur.. biar dlm bekas asing2 dulu...Bila warna dh menyerap baru boleh campurkan dlm 1 bekas..Biar asing2 tu dalam 2 jam baru campur...

**** Pesan mak aku..Kalau masa nk beli tu x tau buah tu dh ada gula @ belum....tengok la..buah attap/buah kabung tu nampak jernih,melekit & berkilat& xde air tu maknanya dia dh masak ngan air gula...Kalau buah kabung yang masih mentah..biasanya dalam bungkusan tu buah kabung ni dibungkus bersama air..Warnanya pun keruh(sikit kelabu) & buah tu boleh bergerak..beralari2 dalam air tu sbb buah mentah x melekit
Air sirap selasih lagiiiiiiiiiii..Tapi stok baru ye..mak ku baru masak...air sama macam semalam..cuma gelas jew lain..heeee






SAHUR 12 ....MAKAN SPAGETTI...

Hari Ahad..hmm sehari ni jew cuti...ingat lepas dahur nk tido balik tapi x mengantuk la plak ..Mgkin sbb dh biasa time ni bangun gi skolah...

Sahur hari ni kakak kejut tadi pukul 5.20...malas nk bangun tapi bangun la jugak..heee
Makan spegetti....Aku ngan kakak makan spegetti bolognaise...Mak aku makan spagetti ngan sup daging baki masa berbuka....
Ni spagetti aku......banyak gak kan..hmmm tapi clear aku kerjakan.....
Ni mak aku nyer...sup daging tu  mak aku dh campur dikit sos spagetti..tu dbb merah...
Air..? hmmmm boleh agak kan....?


KUIH KACANG SEPAT, SUP DAGING,SAMBAL IKAN KACANG & KERABU SUUN ...RAMADHAN 11..

Sabtu,lepas balik skolah ganti..ikut mak aku gi Hero...Mak aku nak beli barang dapur & barang nk buat kuih raya...Penat giler rasa ..Hari lain skolah gak tap xla rasa penat sangat..mgkin sbb x ikhlas gi skolah kot..hahahaha

Balik terus tido..sedar2 dh petang..Mandi & x lama waktu berbuka.....
Sup daging + kentang & carrot






Sambal ikan kacang + bendi..Ikan Kacang tau..bukan sayur kacang..mmg nama ikan tu Ikan Kacang...masa mak aku beli tu memang ada tulis kt situ..dalam resit beli barang pun tulis cam tu...
Ni la rupa Ikan Kacang tu...sengaja mak aku amik gambar untuk aku ingat lain kali....


 SAMBAL IKAN KACANG DENGAN BENDI :
 1 ekor ikan kacang-garam kunyit & goreng
garam & sikit gula
minyak masak
5 batang bendi- celur
1/2 limau nipis

Bahan Blend:
3 cili merah
1/2 bawang besar
2 bawang putih

1. Goreng ikan & ketepikan
2. Panaskan sikit minyak & tumis bahan blend hingga naik minyak
3. Tambah garam,sikit gula
4. Masukkan bendi & ikan goreng
5. Perah limau & rasa asam garamnya



Kerabu suun ngan ulam daun selom+ isi ikan kembung..Yang ni mak & kakak aku yang makan..aku x makanpun sbb x suka...


KERABU SUUN + SELOM
1 cekak suun
1 cekak selom
1/2 bawang besar-mayang
4 cili padi-hiris
1 limau nipis
1 ikan kembung goreng- ambil isinya sahaja
Garam & sikit gula

1. Rebus suun & tapiskan
2. Hiris daun selom,cili & bawang
3. Gaul suun,selom,isi ikan,bawang,cili padi,garam & sikit gula
4. Perah limau & siap

Kuih ...mak aku cakap kuih ni namanya kuih kacang sepat....kuih orang tua2 dahulu..mak aku kata saja mak aku buat sbb nak makan & nak bg anak2 tau ..Buat dengan tepung pulut macam buah melaka..Inti kelapa manis & kuih ni bentuk macam karipap & digoreng...liat2 & manis kata mak aku...hmmm aku x makanpun...Mak aku jew makan..


 KUIH KACANG SEPAT..
1 cawan tepung  pulut
sikit garam
Air
Minyak untuk goreng

Inti Kelapa:
1/2 biji kelapa parut-putih
2 sudu gula pasir
1/2 cawan gula perang gelap
sikit garam
1/4 cawan air
1 daun pandan
1 sudu tepung gandum

1. Masak inti kelapa dahulu. MAsukkan gula,gula perang,garam & 1/4 cawan air dalam kuali & masak hingga mendidh. Masukkan kelapa & kacau hingga kering & sebati. Taburkan tepung gandum sambil dikacau hingga kental.

2. Sediakan doh:
- Bancuh tepung pulut dengan sikit garam & masukkan air sikit-sikit hingga menjadi doh seperti play dough.
- Bahagikan kepada bebola sebesar  fishball
- Leperkan setiap bebola & isi sikit inti kelapa.
- Lipat seperti karipap & x perlu klim
- Panaskan minyak & goreng dengan api sederhana hingga masak.

** Kuih akan  nampak garimg semasa panas & akan lembut serta kenyal bila sejuk.
    Boleh masukkan pewarna hijau untuk nampak seperti warna kacang sepat
 

 


Haaa..ni air peberet mak aku ni...Air Sirap Selasih....Mak aku masak sirap tu letak pandan,cengkih,kayu manis & daun limau purut..sedap gilos...Masa cuti nalik kampung mak aku pernah buat air ni...Aqil (ala..adik Haikal kazen aku tu..) hari2 minta air ni...

Aku minta resipi nak tulis tapi mak aku bz.. dia kata nanti dh lps puasa,boleh salin semua resipi makanan bulan puasa tu...mmmmmmmm






Friday, 19 July 2013

ROTI PITA MACAM KEBAB...SAHUR KE-11

Masa kakak kejut aku pukul 5 lebih pagi tadi..aku rasa macam tak best sangat...sbb hari ni Sabtu tapi kena skolah ganti...........tapi xkan x nak bangn sahur plak...bangun la jugak....
Hmmm mesti kena makan nasi semalam sbb semua orang x makan nasi masa berbuka...kan semua makan meehon je....nasik tu xde saper pun makan...hmmmm..x nak la si pagi2 niiiiii...



Haa..sib baik mak aku masak kebab ni...





Ni mesti roti arab sama macam mak aku guna buat pizza sahur hari Jumaat tu...aku tau sbb dalam paket tu ada 6 keping roti arab..mak aku baru guna satu...Roti tu mak aku potong 2..kan aku dah citer dalam citer pizza  sahur 10 tu, roti ni juga dipanggil roti poket..Mak aku potong jew,memang poket dia jadi sendiri tegah2 tu..Isi kebab ni mak aku guna burger ayam...picit mayonis sikit & bubuh salad..Aku xnak sos cili sbb takut sakit perut...kakak aku xnak kebab & dia nak makan meehon baki berbuka smalam..aku ngan mak aku je mkn kebab...






TAPI...haaa...hari ni mak aku dh x buat air teh 0 dah...dia dh buat air milo panas plak...Hahahahaha,agaknya mak aku dh tau kot aku nak milo plak...aku ngan kakak je air milo..
mak aku?......hah  tetap ngn teh 0 panas dia..............

KETUPAT SOTONG...!!!!!....RAMADHAN 10...

Yeah dh hari Sabtu ...dh masuk 11 hari dh puasa...Lagi 2 minggu lebih je dh nak raya....yew.....Tapikan..tapi kan....hari ni skolah...cikgu kata ganti nanti nk cuti Deepavali...xsuker...x suker..xsuker...huhuhu

Tapi nk dok umah mak aku plak x kasi sbb xde sapa..kakak pun skolah ganti gak....aku dh ajak dok umah tp dia nakkkkkkk jugak gi skolah....eiiii....akupun kena la gi skolah jugak....waaaaaaa..!!!!!!!

Hmmm..kalau cakap ngan mak aku dia mst akan kata ....ada orang sedih sbb kna gi skolah  ..(hmm aku la tu)..tapi kena ingat ada orang lain,menagis nk gi skolah tapi x dapat....hmm ayat tuuuuu lah yg mak aku slalu ulang kalau aku cakap malas nk gi skolah...aku dh boleh hafal dah.......hahahaha

Apapun nak citer plak buke puasa hari ke -10 ramadhan...Jumaat la....
Kakak aku dh 2 hari soh mak aku buat ketupat sotong...hmmm,ntah hapa la yang sedap sangat benda alah tu...so mak aku pun buat la...

Hmmm..ni la ketupat sotong yang kakak aku nak sangat tu...suker betul kakak ngan mak aku makan...habis...Aku langsung x rasa pun sbb tak suker...Mak aku kata ni makanan tradisional orang Kelantan..Orang Trengganu ada ketupat sotong gak tapi kuahnya putih...(ntah mana la mak aku tau seme tu) aku dengar jew,tapi x minat pun nak makan....sotong tu isi dia pulut..kuah dia mak aku kata santan gula melaka & daun pandan...hmmm pelik jew kan...


 KETUPAT SOTONG..mak aku
6ekor sotong
6batang lidi pencungkil gigi
6sudu beras pulut - cuci
sikit garam
2helai daun pandan
1/2 sudu teh halba
2cawan santan pekat
2keping gula kelantan/gula melaka


1. Rendam pulut dengan 1/4 cawan santan & sikit garam
2. Isikan 1sudu beras pulut dalam setiap ekor sotong...masukkan kepala sotong dalam badannya & cucuk dengan lidi supaya beras & kepala sotong tidak keluar
3. Masukkan sotong yang dah disi pulut ke dalam periuk bersama santan,brown sugar,halba  & daun pandan
4. Masak hingga mendidih dan agak-agak pulut dalamnya sudah masak...Jika suka berkuah...bolehlah terus angkat &hidangkan.
5. Kalau suka pekat...terruskan masak hingga pekat.
6. Potong-potongkan sotong & siram kuahnya....



Aku cuma minta mak aku masak sambal ikan rebus macam yang pernah buat hari apa ntah tu...So,mak aku pun buat sambal ikan rebus tu...aku memang suker...tapi akhirnya aku x makanpun sbbnya.....

 SAMBAL IKAN KACANG DENGAN BENDI :
3 ekor ikan selayang rebus - digoreng
garam & sikit gula
minyak masak
5 batang bendi- celur
1/2 limau nipis

Bahan Blend:
3 cili merah
1/2 bawang besar
2 bawang putih







Cara buat Ikan Rebus:
1 kg ikan selayang @ kembung
5 asam keping
beberapa hiris lengkuas
2 sudu makan garam
1/4 cawan air

- Siang & cuci ikan
- Dalam periuk..tabur garam merata didasar periuk.Laetakkan juga beberapa  asam keping
-Susun ikan .
- Tabur lagi garam & asam keping serta lengkuas.
- Tuang sikit air anggaran 1/4 cawan & tutup periuk & letakkan atas dapur dengan api yang perlahan.
 

CARA MASAK SAMBAL IKAN
1. Goreng ikan & ketepikan
2. Panaskan sikit minyak & tumis bahan blend hingga naik minyak
3. Tambah garam,sikit gula
4. Masukkan bendi & ikan goreng
5. Perah limau & rasa asam garamnya




Haaa..sbb mak aku juga masak meehon goreng..aku makan meehon terus kenyang x jadi makan nasi..Kakak akupun makan meehon juga  x makan nasi..Mak aku masak meehon ni sikit jew tapi memeng kenyang..siap ada lagi sikit dalam kuali..hee baru perasan ada satu petai kat meehon tu...agaknya mak aku letak sambal udang yang mkn ngan nasi lemak tu la kot sbb pagi tu nampak mak aku panaskan masa sahur,tp kami makan pizza tu...
Ni plak sayur kacang buncis.Mak aku kata dia letak tentacles sotong tu sbb badan dia dh kena masak ketupat...ooooo
HAri ni macam banyak la plak makanan...yang  warna kuning tu..haaa..yang tu durian crepe aku lagiiiiii la tu..Tapi..tu stok yang mak aku buat hari Khamis tu la...Kuih yang corak2 tu kakak aku beli kat bazar ramadhan  masa dia gi rumah kakak Anisah nk hantar kerja tusyen dia...x sedap punnn...kakak makan 1 & aku gigit sekali jew..terus letak balik sbb x sedap...

Kuih ni yang sedap aku pernah makan ada jiran  bagi..jiran aku (lelaki tau) pandai masak...ada skali dia hantar kt umah aku mmg sedap sangat...tp yang ni x sedap...sahur tadi mak aku buang jew,,,,

Masa kakak balik dati rumah kakak Anisah tu,dia juga ada bawa balik bubur kacang ni..ingatkan dia beli ..Rupanya mak kakak Anisah yang kirim untuk kami...hmmm mak kakak Anisah tu,selalu juga kirim makanan  terutama masa kami dok rumah lama dulu...masa tu dekat..skarang jauh sikit..sikit jew pun..heee
Ok..last dah ni...yang ni soya blended..hehehe..sbenarnya ni air soya biasa je...mak aku beli dari chik Am...tapi sbb simpan dalam freezer maka jadi mcm  ais blended la plak...Ako sorang jew minum..ada lagi 1/2 bungkus dlm peti ais.. Kakak aku mme xsuka soya..Mak aku pun xnak...so aku minum sorang2..Mak & kakak minum teh 0 panas.......teh 0 panas lagiiii....heee







PIZZA ROTI PITA...SAHUR 10...

Pagi tadi dh kira sahur hari yang ke-10....Masa berbuka hari Khamis makan Nasi Lemak Pandan...Awal2 lagi aku dh cakap ngan mak aku...nanti sahur aku xnak nasi...Mak aku diam jew...
Hmmm bangun pukul 5.15 masa kakak kejutkan...aku dh boleh bau apa yangmaka aku masak untuk sahur.....
Pizzaaaaaa.... pizza ni saiz personel jew...tapi aku makan ngan kakak..Mak aku kata dia buat guna roti pita je pun..Roti yang orng panggil roti arab pun ye..roti poket pun ye...(heee..mak aku yg bagitau..)Pastu mak aku sapu ngan sos spegetti yg dalam botol tu...tabur sosej..sosej ni besar2 sikit sbb guna sosej keju..2 batang je dh penuh..pastu tabur mozarella cheese..bakar sampai cair & bertali-tali..Cheese ni mak aku beli nk bw balik kampung masa cuti tu nk suruh Pak Njang buat pizza kt kampung tapi lupa nk bawa balik....hmmm
Ni la sahur aku tadi pagi..separuh pizza,durian crepe lagiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.Mak aku makan nasi lemak baki berbuka tu kot..kakak plak piza juga la..Air..? Sah la teh 0 panas...Hmm mak aku tu suka sangat buat air teh 0... Kalau bka ladang teh macam kt Cameron Higland tu,agaknya xleh nak jual teh..habis mak aku jew...hahahaha

NASI LEMAK PANDAN.....RAMADHAN 9 ...

Hmmm...Ramadhan 9 = Hari Khamis.....mak aku masak sempoi jew..Ikut selera kakak plak sbb kakak aku nak makan nasi lemak...Hmmm bulan puasa pun nk nasik lemak...ingat sarapan ke hapa...heee
Mak aku buat Nasi Lemak Pandan....
Hmm..ni la Nasi Lemak Pandan tu..Ni pinggan aku le ni kalau ada banyak petai tu....Biar la mak aku ikut selera kakak yang nak makan nasi lemak..Tapi sambal tu aku nyer selera..Sambal Udang + Petai.....Selalu kalau sambal udang mak aku x buang kulit tapi yang ni mak aku  buang kulit udang sbb kata mak aku..sian kat aku sbb aku puasa takut x larat nk kopek kulit udang masa makan nanti..hahahaha



NASI LEMAK PANDAN 

2 cawan beras
1 kotak (250 ml) santan
1 1/2 cawan air
2 daun pandan
1/2 sudu teh pewarna hijau
sikit garam & gula
sikit halia mayang halus

1. Cuci beras & masuk dalam rice cooker..Tambah semua bahan lain & biar nasi tanak hingga masak...

 SAMBAL UDANG PETAI MAK AKU
1/2 kg udang-buang kepala & kopek kulit
2 papan petai
10 cili kering
1 bawang besar
2 asam keping
1 sudu gula merah/gula kelantan
sikit garam
Minyak masak

1. Blend cili kering yang dah rebus..+ bawang besar & blend sampai halus...Patutnya letak sikit belacan tapi sebab abang x boleh makan belacan maka xyah bubuh.
2. Tumis bahan blend hingga naik  minyak..Tambah asam keping ,garan & gulka merah.
3. Masukkan udang ,petai  & kacau rata.Rasa asam garamnya & angkat
 

Hmm...udang tu mak aku beli ada la kot dalam 11 ekor ...selalu mak aku kata dalam 6 ke 7 hinggit jew..tapi hari ni mahal la plak...12 himggit..bukan besar pun..sekor udang yg kecik ni jew singgit lebih sekor....Petai tu plak kakak yg turun beli kt pasar sbb xde parking..2 papan 3 hinggit..isi petai tu ..tengok la..banyak tu jew..tupun mak aku belah 2 setiap isi petai tu nk bagi nampak banyak.....mak aku cakap ayam pun naik harga bulan puasa ni..0oooo..


Tapi mak aku layan juga apa aku nak makan..Kan dah cakap hari Rabu tu x puas makan durian crepe...So Khamis minta mak aku buat lagi...Mak aku cakap nasib baik puasa je..kalu x..xde dia nk buatkan..dh la durian mahal...nak buat pun boleh tahan.. x la senang sangat...Tapi mak aku buat juga...heee
Haaa...durian crepe lagiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.....peberet aku ni..Mak aku kata di abuat banyak hari ni simpan peti ais biar sampai esok xyah mak aku nk buat lagi...Hmmmm..aku x amik la plak gambar dalam peti ais tu sbb dh berbuka punnn..Sblum tu aku tido..Kakak tolong mak aku isi inti tu...tapi yng ni mak aku buat..yang kakak buat macam2 saiz..pastu ada yang pecah sbb boh cream banyak....hahahaha pecah perut...(mak aku yg cakap pecah perut)..Apapun puas ati aku..makan sampai kenyang....



Thursday, 18 July 2013

HOT DOG...sahur 9

Sajew jew nk bg banyak tulis...bananyak penat...& banyak tenaga..makanya aku tulis pulak sahur pagi tadi....Hmm hari ni dh 9 hari dh puasa...
Sahur tadi mmg malas giler aku nk bangun...Tp sbb teringat durian crepe ada lagi 2 ketul..terus aku bangun...hmm xsanggup aku nk tgk durian crepe tu waktu siang esok...baunya..boleh menggoda aku tau....heee


Pukul 5 lebih mak aku kejut..Lepas basuh muka...hmmm nampak mak aku tgh buat ni...hot dog....sosej tu aku pilih masa ikut mak aku gi Hero..sosej keju......Yang banyak sos tu kakak nyer...yang banyak mayo tu ahaku la nyer...& yg macam talian hayat,sosej dh patah  & banyak salad tu mak aku nyer...Air..?
 biasa la teh 0 panas.....
Opps..lupa ...durian crepe 2 ketul tu aku makan 1 1/2 ketul..1/2 ketul mak aku makan..Kakak x nak...Alhamdulillah....Hari ni nak suruh mak aku buat lagi durian crepe tu....sedapppppppp



KARI SOTONG DENGAN TOMATO & SAMBAL DAGING KACANG BUNCIS ...RAMDHAN 8

Hmmm puasa hari ke 8 aku soh mak aku wat durian crepe yang sedap tu...Hmmm aku kan memang hantu durian...So masa berbuka durian crepe tu la aku bedal dulu....
Hmm makanan pertama lepas azan & doa berbuka...Aku dh lupa nk minum air ke ..kurma ke...ini dulu aku hambik
Cedap33x....heee..Tapi mak aku kata makan seketul jew dulu..Makan nasi..pastu baru makan lagi banyak manapun durian crepe tu..hee aku makan 3 katul..baru makan nasi...hehehehehehe
Mak aku masak sambal daging jew + kacang buncis sbb mak aku kata xyah masak sayur dah..owh.....

 SAMBAL DAGING DENGAN KACANG BUNCIS :
 1/4 kg daging-hiris nipis
garam & sikit gula
minyak masak
10 batang kacang buncis-
1/2 limau nipis

Bahan Blend:
3 cili merah
1/2 bawang besar
2 bawang putih

1. Garam kunyitkan daging & goreng sekejap & ketepikan
2. Panaskan sikit minyak & tumis bahan blend hingga naik minyak
3. Tambah garam,sikit gula
4. Masukkan daging & buncis
5. Perah limau & rasa asam garamnya






Pastu ada kari sotong + tomato...hmm ...yang ni kakak aku jew makan...aku makan ngan sambal daging jew sbb x sabar nk makan durian crepe banyak2...

KARI SOTONG TOMATO...mak aku
 5ekor sotong-bersihkan & gunting-gunting jangan putus
1 biji tomato masak-potong wedges
1 1/2 cawan santan
1 asam keping
1 sudu serbuk kari ikan
minyak masak
garam

Bahan tumis:
1 bawang putih-cincang
1//4 bawang besar-dadu halus
1/2 sudu teh halba campur
beberapa helai daun kari

1. Panaskan 2 sudu minyak & tumiskan bahan tumis
2. Masukkan rempah kari yang dibancuh dengan air.biar pecah minyak
3.  Masukkan sotong,asam keping  garam & santan.
4. Masukkan tomato  & biar tomato lembut..siap


Buah kurma ni pun aku x nampak dah...Sebenarnya mak aku goreng juga ikan pekasam tapi aku lupa nak amik gambar.....