Wednesday, 8 July 2015

SPAGETTI SEAFOOD ,KELEDEK FINGER,JUS OREN SUNQUICK..IFTAR NUZUL QURAN ..RAMADHAN 2015

Spagetti Seafood...favorite mak aku nih...
Hidangan untuk iftar 17 Ramadhan..
Hari Sabtu..yang juga Hari Nuzul Qur'an


Asalnya nak buat Spagetti bolognese..
Kakak nak bawa balik asrama..
Tapi sebab hari tu aku ada latihan Bicara Berirama dari pagi hingga tengahari..
Sampai rumah kakak dah siap2 nak balik bas pukul 2.30..
Mak aku kata x sempat nak masak dah untuk kakak...

Akhirnya petang tu mak aku masakkan Spagetti Seafood ni untuk berbuka aku ngan mak aku...
Nampak macam mewah je kan..
Tapi mak aku kata sebab nak makan berdua je,nampak la mewah sebab masak sikit...
Bubuh udang tu 10 ekor pun dah nampak penuh ngan udang..
Bubuh sotong 2 ekor pun dah penuh
Kalau nak masak banyak2 bubuh penuh melimpah camni...mak aku kata lari la bajet seminggu...
Hahahahaa..


SPAGETTI SEAFOOD
1/2 bungkus pasta Angle Hair
4 sudu minyak zaiton
4 ulas bawang putih-cincang
2 pokok daun sup
10 ekor udang-kupas kulit & buang urat
2 ekor sotong-gunting bulat
10 biji chicken ball
garam secukupnya..

1. Rebus angle hair bersama garam hingga lembut anggatan 5 -7 minit..
2. Panaskan minyak zaiton & tumis bawang putih
3.Masukkan seafood.
4.Masukkan angle hair & gaul rata.
5. Taburkan daun sup..
Siap...


Wantan Goreng lagiiii...
Mak aku goreng 6 ketul je untuk makan 2 oranng




Aku pula nak makan keledek goreng yang rangup krap krup krap tu..
Sebab aku je yang nak makan mak aku kata buat seketul keledek pun x habiskan..
Mak aku kata goreng 1/2 ketul je keledek tu..Yang lebih mak aku goreng masa sahur...
Hmmmlicinnn..
RESIPI DAN CARA BUAT JEJARI KELEDEK YANG RANGUP...click sini...


 Minuman Segera je..
Sebab aku sowang je nak minum ais ni....
Sekotan ni dapatlah aku minum 3 hari


MAk aku minum Teh 0 lemon panas.....

KARI KEPALA IKAN,AYAM MASAK KUNYIT,WANTAN INTI AYAM & AIR TEMBIKAI..IFTAR KE-16...RAMADHAN 2015

Kari Kepala Ikan....
Lauk iftar ke-16 dah.....
Sedap sangat Kari Kepala Ikan Tenggiri ni..
Aku,mak aku ngan kakak makan sampai habis masa buka puasa tu...
Mejilat jari...
Macam makan kat restoran mamak la...
Tapi mak aku kata yang mak aku masak ni sedap sikit la...
Ops...x habis ayat lagi tu..
Yang mak aku masak ni mak aku kata sedap sikit..
Yang mamak masak tu sedap banyakkk...hahahaha

KARI KEPALA IKAN..
1 kepala ikan tenggiri atau apa-apa ikan( anggaran 500 gm)
5 sudu serbuk kari ikan
1 sudu pes asam jawa
2 biji tomato
1 terung bulat
1 cili hinau
1 cili merah
3 cawan santan
garam

Bahan Tumis:
3 bawang merah-mayang
3 bawang putih cincang
1 sudu halba campur
1 tangkai daun kari
1/2 cawan minyak

 1. Panaskan minyak & tumiskan bahan tumis hingga harum.
2. Bancuh sebuk kari & tuangkan dalam bahan tumis.Masak hingga pecah minyak
3. Masukkan kepala ikan,asam,& biar hingga 1/2 masak.
4. Masukkan santan, terung,tomato & biar hingga semuanya empuk.
5.Masukkan asam & cili hijau dan cili merah.Biar agak sedikit pekat. 


Ayam Goreng Kunyit
YAng ni mak aku kata gunakan je isi ayam..
Gaul garam N kunyit dan goreng hingga masak.Masukkan cili potong dan bawang besar..siap



Wantan Isi Ayam ni,,
Dah banyak kali mak aku masak wantan goreng ni sepanjang puasa kali ni..
Tapi mesti habis punyalah sebab bila dicicah ngan Thai Chilly Sos ni memang sedap la...
RESIPI DAN CARA BUAT WANTAN GORENG ...klick sini

Air Tembikai  Special....
Apa yang specialnyer...?

Yang specialnyer ...
Tembikai tu pekat & ada kiub tembikai yang fresh dalam tu..
hehehee

AIR TEMBIKAI SPECIAL
1/2 biji tembikai (bahagi 3)
5 sudu gula
3 gelas airais kiub

1. Blend 2 bahagian tembikai dengan air dan gula hingga agak hancur tapi jangan terlalu halus
2. Sebahagian lagi tembikai dipotong kiub sederhana besar
3. Masukkan ais kiub dalam gelas dan tuangkan jus tembika hingga 3/4 penuh.
4. Taburkan kiub isi tembikai hingga penih gelas... siap

Tuesday, 7 July 2015

RENDANG AYAM PENCEN,KETUPAT SOTONG,KUAY TEOW GORENG,DAGING GORENG KACANG PANJANG..IFTAR KE 15 -RAMADHAN 2015

Naper terus je lompat iftar ke-15...
Mana Iftar ke 12,13 dan 14..
Entah mana pulak hilang gambar ntah..
Tu la tangguh kerja......
Hehehe...
Sebabnya Iftar ke 13 tu mak aku x masak..
Mak aku ada hal kat luar.. Mak aku berbuka kat luar..
Mak aku dah tinggalkan duit untuk aku ngan abang
Aku ngan abang berbuka ngan Domino's Pizza..
Pukul 6 petang mak aku whatsApp bagitau dah orderkan 2 pizza untuk aku ngan abang..
Aku cuma tunggu & bila sampai hanya bayar...

Rendang Ayam Pencen..
Mak aku masak semalamnye tapi hari ni baru makan...
Rendang ni favorite kakak ni..
Eloklah sebab hari ni memang kakak balik pun...hari Khamis kan..memang kakak balik la..
Kakak makan banyakkkk...

RENDANG AYAM PENCEN
2ekor ayam pencen-potong & bersihkan
2 keping asam gelugur
1 /2 cawan minyak
1 helai daun kunyit
1/2 cawan kerisik
garam & gula melaka
3 cawan santan pekat
Air secukupnya untuk empukkan ayam

Bahan Blend:
30 cili kering
3 batang serai
5 hiris lengkuas
1 ketul halia
2 bawang besar
seketul kunyit

1. Panaskan minyak & tumiskan bahan blend hingga garing
2. Masukka ayam & air hingga ayam tenggelam.
3. Masak hingga ayam empuk.Tambahkan asam,garam,gula,& santan pekat
4. Bila pecah minyak masukkan kerisik dan daun kunyit..
5. Masak hingga naik minyaknya




Daging Goreng Kacang Panjang...
Lauk favorite kakak juga ni..

DAGING GORENG KACANG PANJANG
1 ketul daging ( agak2 besar tapak tangan)
10 batang kacang panjang
1 cili merah
1 bawang besar potong bulat
Minyak utuk goreng
Garam & serbuk kunyit

1. Gaul daging dengan sikit garam & serbuk kunyit
2. Panaskan 1/4 cawan minyak & goreng daging hingga lembut.
3. Masukkan kacang panjang yang sudah dipotong-potong
4. Masukkan bawang & cili potong..



Kuay Teow Goreng dan Jeruk Cili Kicap

Untuk resipi KUAY TEOW GORENG & JERUK CILI KICAP ...klick kat sini



 Ketupat Sotong...
Pun favorite kakak juga ni...
Kiranya hari ni hari kakak lar..
Untung lar.....huhuhuhu

RESIPI KETUPAT & STEP BY STEP KETUPAT SOTONG...klick sini


Jus TEmbikai..
Pun request dari kakak...

NASI ULAM UTARA,KURMA AYAM & PERGEDIL KENTANG...IFTAR ke-12 ..RAMADHAN 2015

Nasi Ulam Utara...
Gambar blur la plaks..
Tapi ni je gambar yag ada...
Mak aku kata masa abang balik hari tu nenek juga kirimkan bermacam jenis ulam,serai dan lengkuas.
Kata mak aku..tu mesti nenek bagi bahan untuk buat Nasi Ulam..
Mak aku kata Nasi Ulam Utara ni hanya dibuat dan dimakan pada bulan puasa jer...
Bila aku tanya kenapa..
Mak aku kata xde jawapan...huhuhu
Tapi makanan ni hanya ada pada bulan puasa..Bulan biasa xde orang buat pun..
Hmmm...pelik kan...
Time balik kampung,kalau puasa nenek mesti buat Nasi Ulam ni.
Selalunya aku x makan pun..
Tapi hari ni..aku try sikit..mak aku bubuh dalam pinggan aku segenggam je..
Bila dah makan...
Alamak...
Sedapnyerrrrrr...
Nyesal x cuba makan dari dolu-dolu lagi..
Rugi wooo sapa yang xnak cuba..

NASI ULAM 
2 mangkuk nasi yang sudah dibiar hilang wapnya.
1 ketul ikan masin digoreng(mak aku guna ikan pekasam)
1 sudu kerisik
1 biji limau nipis
1/2 bawang hiris

Bahan Tumbuk:
5 hiris lengkuas kecik
1 batang serai hiris
10 biji lada hitam
sikit belacan
sikit garam
2 biji cili padi

Bahan Ulam:
2helai daun kaduk
sikit daun kesum
sikit daun selasih
sikit daun kunyit
sikit daun samak
sikit daun tenggek burung
** apa-apa daun ulam pun boleh je


1.  Yang ikat ru ulam-ulam supaya senang nak hiris halus macam bunga rampai..
2.  Tepi tu bawang hiris
3.  Tepi bawang tu bahan yang dah tumbuk.
4. Sebelah tu limau nipis
5. YAng hitam tu kerisik.
YAng ni Ikan Pekasam Goreng....Pun digaul dengan Nasi Ulam tu...


** Campur je semua tu dalam nasi yang dah dibiar sejuk..Perah limau dan gaul kerisik serta ikan masin..
Siap dah...

Kurma Ayam untuk abang...

Ni Kurma Ayam tau...
Buka buah Kurma..heee

NI Pergedil Kentang & Ayam...
Pun makanan favorite abang ni...

PERGEDIL:
3 kentang
1 ketul ayam goreng
2 sudu bawang goreng
1 tangkai daun sup cincang
1 telur
sikit garam
Minyak

1. Potong & goreng kentang hingga masak.
2. Tumbuk isi ayam goreng,bawang goreng.
3. Masukkan kentang & tumbuk sebati.
Gaul dengan garam & daun sup cincang.
4. Bulat2kan & celup dalam telur yang dah dipukul.
5. Goreng hingga nampak garing.
6. Angkat siap...

Air Wajib Bulan Puasa..
Jus Tembikai....



AYAM PENYET,SAGU GULA MELAKA & CERITA IFTAR KE-11..RAMADHAN 2015

Nasi Ayam Penyet..
Minumannya Homemade Sirap Selasih ....
Abang la request nak makan Nasi Ayam Penyet ni
Air Sirap Selasih tu mak aku kata baru seuai nak nak minum dengan makanan camni...

Hari ke11 tu kan hari Ahad...
Pagi tu aku ngan mak aku kuar gi USJ nak cari baju melayu untuk abang..
Mak aku ajak abang kuar suruh abang drive ..tapi abang xnak..
Abang kata penat dah 2 hari abang drive bawa kakak nak beli barang la.. nak beli kasut la..
So, hanya aku ngan mak aku yang kuar...
Tu oun beli baju Melayu abang jer...
Baju raya aku x beli pun..huhuhu

Resipi AYam Penyet ni mak aku kata mak aku buat yang sempoi je..
Ayam tu hanya ayam gorengn biasa je,kalau resipi asal ayam tu direbus dengan bumbunya sebelum digoreng.
Tempe gorengn & Ulam raja tu wajib yer..
Ni Ulam Raja yang nenek kirim masa abang datang .
Sambal Ayam Penyet tu yang paling aku suka bila cicah ngan ayam goreng..
Pergh....aku boleh habiskan semangkuk sambal tu do...

 SAMBAL BELACAN SPECIAL.....resipi mak aku
4 biji cili merah
10 biji cili padi
1/2 bawang besar
4 bawang putih
1biji tomato masak
1/2 cwn air asam jawa
belacan,garam & sikit je gula

1. Minyak yang dh goreng ikan bawal masih panas tu...Goreng plak semua cili dan bawang
2.Pastu goreng plak belacan& last sekali baru goreng tomato sbb tomato tu berair & nanti minyak jadi hitam...
3. Pastu blend je semua bahan tu....Cili & bawang yg dh goreng..tomato & belacan yang dh goreng.Boh sekali air asam jawa,garam & sikit gula..
4. Blend jangan terlalu halus....dh siap....

Tapi Iftar ke 11 ni ada cerita tau...
hahaha..
Mak aku masak awal juga la hari tu..Lepas masak nampak mak aku sibok plak anyam ketupat ribbon yang mak sysha tempah tu...
Sampai dah dekat nak azan baru mak aku kelam kabut suruh aku bawa semua makanan tu kat meja..
Aku kan anak yang baik..Tanpa membantah,akupun bawa la semua tu..
7.26 malam je..
Allahuakbar.....Allahuakbar...
Bismillahirrohmanirrohimmm..
Allahu malakasumna..wabika amanna..wa'alarizkika...aftarna...birohmatika..ya arhamarrohimin...
Gulp..gulp..gulp..
Semua pakat minum air sirap...
Pastu mak akupun pergi dapur..amik pinggan
Tiab-tiba....
(Mulakan karangan kamu dengan ....Tiba-tiba...)
Hahahaha...
Tiba-tiba mak aku menjerit....
Aku ngan abng terkezut biawak la...
Pakat kari gi dapur...
Ingatkan mak aku jatuh ke...pegang periuk panas ke...
Rupanya....
Mak aku jerit kerana buka rice cooker tengok kosong..!!!!
Rupanya mak aku lupa nak masak nasi.....
Huhuhuhuhu.....
Kelam kabut lah mak aku cedok beras & terus asak nasi ketika orang lain di seluruh Wilayah Persekutuan dan kawas-kawasan yang sewaktu dengannya sedang enak makan juadah berbuka...

Nasib baik juga mak aku kata ada buat Puding Sagu Gula Melaka ni...
Semua makan sorangn 3 ketul & mak aku suruh semua gi solat maghrib dulu..
Nanti dah lepas solat sempat la nasi masak..barula boleh makan nasi..
Hahahaha
Hihihihihihi
Huhuhuhuhu

PUDING SAGU GULA MELAKA
2 cawan sagu biji (rendam 1/2 jam)
10 cawan air

1. Masak air yang banyak dalam periuk hingga mendidih.Jangan risau air yang banyak kerana nanti sagu akan dibasuh
2. Tuangkan sagu yang dah direndam & kacau hingga jernih .
3. Tuang sagu dalam tapisan dan lalukan bawaha air paip..
Jangan risau kerana ini untuk buang kanjinya dan nanti puding sagu akan jernih cantik dan nampak biji2 sagu ..tapi masih melekat antara satu sama lain.
4. Sejukkan dan hidang bersama air gula melaka dan susu cair atau santan pekat yang dicampur sedikit garam..


Gula Melaka:
2 keping gula melaka @ 1 cawan gula merah
1 1/2 cawan air
1 helai pandan

Santan:
1 cawan santan pekat + sikit garam
@ 1 tin susu cair disejukkan

Monday, 6 July 2015

PENGAT LABU ...SPAGETTI.. IFTAR KE 10 -RAMADHAN 2015

Spagetti Olio...
SPagetti Bolognese.....
HAri Sabtu nyer menu berbuka....

Spagetti  Olio tu mak aku nyer....
Mak aku memang suka spagetti tu...

Aku ngan abang makan ni...

Hari ni mak aku masak sempoi jer sebab mak aku bz buat Kuih Raya.....
Petang hantar kakak ke TBS..kakak nak balik uitm...
Tu pun abang yang hantarkan....
Mak aku sibok ngan kuih raya...
Dessert Pengat Labu...


Aku ngan mak aku jer makan dessert ni..
Abang xnak...
Abang kata x suka...

PENGAT LABU
1/2 biji labu-kupas & potong
4 cawan santan
1/2 gula melaka
2 sudu gula pasir
1 daun pandan
sikit garam
3 sudu sagu-rendam kembang

1. Masak labu dengan santan hinga empuk.
2. MAsukkan sagu & biar hingga jernih.
3.Masukkan gula,garam & pandan...


SOTO MADURA & SIRAP SELASIH ...IFTAR KE-9 -RAMADHAN 2015


Soto Madura ..
HAri yang kelam kabut xsempat nak amik gambar cantik -acantik...
Semuanya keran mak aku  ada hal...
Aku dah cakap ngan mak aku nak makan depan TV
So...buka meja kecik ni duduk depan TV..puas makan depan TV

Ketupat Adabi....nak makan soto mesti ada ketupat kan...
Ni pun nasib baik aku sempat amik gambar masa awal lagi..


 Aksesori Soto Madura....

YAng hirtam tu Sambal Kicap
Yang bolat2 tu kacang tanah goreng la...
Sebelah tu Limau nipis,,,
WAjib tau...baru kick Soto Madura ni...

YAng serabut tu Isi AYam Gorenng dicarik2kan..
YAng hijau tu opkos la daun sup
Yang Bolat2 tu Pergedil  Kentang

RESIPI SOTO MADURA aku copy paste dari entri aku yang lepas je

SOTO MADURA....mak aku
1/2 ekor ayam
1 biji bawang besar
5 biji bawang putih
1 ketul halia
1 ketul kunyit- mak aku kata serbuk pun...bole
1 bungkus rempah sup serbuk
1 btg serai
1 cawan santan pekat - mak aku kata santan pekat xde...so dia guna 1 kotak kecik  santan kotak
minyak masak
garam,gula
Nasi impit - rebus & sejukkan
Hiasan:
daun sup
tauge mentah
limau nipis

isi ayam goreng
Sambal Kicap:
15 biji cili padi
2 bawang putih
gula,garam,cuka
**** Mak aku pesan...goreng dulu cili & bawang putih..pastu blend ngan kicap ,gula,garam & cuka....selain lebih sedap..dengan menggoreng dulu cili tu..x la sakit perut nanti..heee

1. Blend semua bawang2,halia,kunyit  bersama rempah sup...
2. Panas minyak & tumis semua bahan blend
3.Bila dh naik minyak..masuk kaki ayam.. kalau guna ayam ..masukkan isi ayam...Bila isi ayam dh masak angkat & goreng.pastu koyak2 isi ayam tu tabur atas soto...
4. Masuk 5 cawan air & serai..biar didih..
5. Masuk plak garam,gula &  1 cawan santan
6. bila dh masak..hidang la ngan nasi impit & bahan lain macam mak aku buatkan untuk aku tu..hehehehe......cedap3....



PERGEDIL:
3 kentang
1 ketul ayam goreng
2 sudu bawang goreng
1 tangkai daun sup cincang
1 telur
sikit garam
Minyak

1. Potong & goreng kentang hingga masak.
2. Tumbuk isi ayam goreng,bawang goreng.
3. Masukkan kentang & tumbuk sebati.
Gaul dengan garam & daun sup cincang.
4. Bulat2kan & celup dalam telur yang dah dipukul.
5. Goreng hingga nampak garing.
6. Angkat siap...



Mana Air Sirap Selasih..?

Kan dah cakap x sempat nak amik gambar...
Yang sempat amik masa mak aku tengah masakkan sirap ni jer...
Tahun lepas banyak kali mak aku buat sirap selasih ni
Nak tengo resipi cara buat sirap yang harum mewangi ni...
KLICK SINI....


Sunday, 5 July 2015

NASI AYAM PANGGANG ROSEMARY....IFTAR KE-8 RAMADHAN 2015

Ayam Panggang Rosemarry....
Untuk dimakan bersama NAsi Ayam..

Ni ayam yang dah siap perap..tunggu masa nak masuk oven...

YAng kuing tu gravy dari Ayam Panggang Rosmary tu
Yang putih tu sambal Halia...
YAng merah tu guna Tahi Chilly Sos jer..
YAng hitan tu kicapnya...


NASI AYAM ROSMARY..... MAK AKU

Ayam Panggang
1/2 ekor ayam = 2 peha ayam
sikit garam
sikit kunyit
1 sudu rosemary kering
sikit lada hitam serbuk
3 sudu minyak olive
sikit tepung gsndum

1. Ayam hendaklah dimasukkan dalam kuah sup & rebus 1/2 masa.
2. Angkat & perap dengan rosemary,kunyit ,garam & lada hitam yang ditumbuk halus
3. Resjis minyakm olive & perap
4. Panggang sampai masak
5. Sisa-sisa dari bekas panggang ayam ditambah sedikit air & sikit tepung gandum & panaskan semula hingga pekat.Curahkan keatas ayam...















Nasi :
2 cawan beras wangi
2 cawan sup ayam
2 daun pandan
1/2 sudu butter
sikit sebuk kunyit

1. Cuci beras & masukkan semua bahan & masak dalam rice cooker seperti nasi biasa




SUP:
2 bawang putih
2 bawang merah
sikit halia
1 sup bunjut
garam
lada hitam
sikit minyak
5 cawan air
1. Panaskan minyak & tumis bawang putih,bawang merah & halia
2. Masukkan ayam (1/2 ekor ayam untuk ayam rosemary)& biar ayam kecut
3. Masukkan air,sup bunjut,garam & lada hitam...
4. Bila kuah mendidih,keluarkan ayam & pera ayam dengan rosemary.
6. Kuah yang ada digunakan 2 cawan untk masak nasi & selebinya untuk sup.


SAMBAL HALIA 
1ketul besar halia
3 ulas bawang putih
1 sudu cuka
1 sudu gula
sikit garam..
1. Tumbuk halia & garlic hingga halus.
2. Tambah gula,garam & cuka

Jus TEmbikai...
Minuman wajib sepanjang puasa....
Nenek yang akan pesan suruh mak aku selalu buat Air TEmbikai supaya aku minum air banyak-banyak..hehehe

3 pinggan Nasi Ayam...sebab hari ni kakak balik..
Sepanjang puasa memang kakak akan balik setiap minggu...
Hanya 3 tau...
Kenapa bukan 4...

Sebab mak aku tengah on deit xnak makan nasi..
Mak aku hanya ratah2 ayam jer...
Hahahaha....
Aku...?
Minta hampun la..
Kalau x makan nasi aku boleh demam oooo...
Hahahahaha...

NASI TOMATO ,AYAM MASAK MERAH,KARI DAGING...IFTAR KE-7...RAMADHAN 2015

Nasi Tomato untuk berbuka puasa hari ke 7...
Mak aku kata ni Nasi Tomato Terkujat..
Hahahaha...
Kata mak aku sebab nampak pucat x merah sangat..
tak kisah lah...yang penting sedap...
Aku ngan abang makan x hengat...sebab sedap..hehehe 


NASI TOMATO mak aku
2 cawan beras basmatthi- rendamkan 1/2 jam supaya nanti beras kembang panjang 7 cantik
2 cawan air
1/2 cawan susu cair
sikit gula & garam
2 daun pandan
1/ cawan sos tomato
2 sudu marjerin/minyak sapi

bahan rempah:
1 batang kayu manis
5 bunga lawang
10 bunga cengkih 
10 buah pelaga
1 buah pala
* semua bahan ni sangai hingga wangi & blend guna blender kering..
(gunakan 1 sudu makan untuk resipi ini)Yang lebih boleh simpan

Bahan Tumis:
1/2 bawang besar mayang
sikit halia mayang
1 helai pandan

1. Panaskan minyak & tumiskan bahan tumis hingga harum
2. Masukkan bahan rempah  & kacau
3. Masukkan sos tomato & biar naik minyak.
4. Masukkan air garam gula & pandan
5. Biar mendidih.
6. Tuangkan bahan yang dah mendidih dalam rice cooker & on hingga mendidih semula.
7. Masukkan susu,gaam gula & daun pandan
8.Bila mendidih masukkan beras yang dah direndam.Kacau.
9. Biarkan hingga nasi tanak & bila nak mencedok..karikhkan dengan garfu manja-manja sahaja supaya nasi cantik & tidak patah.


Kalau ada Nasi Tomato..opkos la kena ada Ayam Masak Merah ni 

RESIPI AYAM MASAK MERAH ..mak aku
1/2 ekor ayam-potong & gaul garam kunyit
6 biji kentang - rebus tanpa buang kulit
1 tangkai daun sup
1 botol kecik sos tomato
sikit garam & gula
2 helai daun pandan
Minyak

Bahan Blend:
6 cili merah
1 bawang besar
5 bawang putih
1 ketul kunyit
3 hiris lengkuas
1 batang serai

1. Rebus kentang & kupas kulitnya.Goreng sebiji sebiji dalam minyak hingga garing.angkat.
2. Goreng pula ayam hingga masak.Tak perlu garing
3. Dalam  minyak yang sama tumis daun pandan yang dipotong-potong.
4. Masukkan bahan blend & biar hingga garing & naik minyak.
5. Masukkan sos tomato,garam & gula.
6. Masukkan ayam goreng,kentang goreng & taburkan daun sup.



Kari Daging...
Pun untuk makan ngan Nasi Tonato


Wantan Goreng...

Air cam biasa la Tembikai Ais..
TApi xde gambar sebab lupa nak amik gambar

ASAM PEDAS IKAN PARI,MASAK LEMAK LABU IKAN MASIN,WANTAN GORENG, JELI RESBERRY...IFTAR KE-6 RAMADHAN 2015

Asam Pedas Ikan Pari...
Lauk Iftar hari ke 6..
Peberet abang ni ikan pari...
Hari ke 6 puasa..
Berbuka bertiga juga...
Abang...aku...mak aku...
Tapi setiap khamis kakak akan balik nyer nak buka puasa ramai-ramai




ASAM PEDAS IKAN PARI
2 keping ikan pari
1 cawan air asam jawa caur
1 tangkai daun kesum
1 serai -ketuk
minyak
garam & sikit gula

Bahan blend:
15 cili kering-potong & rebus lembut
1 bawang besar
2 bawang putih
sikit belacan
sikit lengkuas

1. Panaskan anggaran 1/4 cawan minyak & tumis bahan blend hingga garing.
2. Masukkan ikan & serai
3. Bila ikan dah kecut,masukkan air asam + sikit air ikut pekat yang disuakai.
4. Tambah garam,gula & daun kesum

Bahan nak buat Masak Lemak Labu dengan ikan kering..
Asalnya mak aku kata nak buat Sira Labu tapi aku ngan abang xnak...
So mak aku kata tukar plan dari dessert dah jadi lauk...
CAmtu plaks yer....hehehe

Masak Lemak Labu Ikan Kering...Iakan Masin pun boley
Memang kering pun...hahahaha
Bukan ikannya tapi kuahnya..
Kata mak aku asalnya buat kuah tu pekat...
Dah nak berbuka habis kuah tu dimakan oleh labu..
Labu x puasa la tew...hahahaha


MASAK LEMAK LABU IKAN MASIN

1/2 biji labu-kupas & potong besar2
3cawan santan
1 ekor kecik ikan talang masin
1/2 bawang besar hiris
1 cili merah potong
1 suudu teh kunyit
garam

1. Masuk je semua bahan dalam periuk & biar hingga labu empuk.


 Kulit wantan & inti daginga ayam cincang
Dah siap isi inti,,,tunggu nak goreng jew

 Dah siap goreng...makan panas2 dengan  Thai Chilly Sos
UNTUK RESIPI & CARA BUAT KLICK SINI

Puding Kristal Resberry ni mak aku kata beli serbuk Jelly Nona & masak je ikut arahan kat kotak tu..




Image result for jelly kristal nona
Ni contoh jelly kristal Nona..
Mak aku kata guna perisa Resberry tu nampak menarik..
1 kotak jelly tu hanya dapat 3 gelas macam kat atas tu jer..
Cukup sorang segelas untuk mak aku...abang dan aku...

Masa nak makan mak aku tuangkan susu cair...
Pergh....masam-masam manis..lemak2 berkrim...
layannnnn