Tuesday, 7 July 2015

RENDANG AYAM PENCEN,KETUPAT SOTONG,KUAY TEOW GORENG,DAGING GORENG KACANG PANJANG..IFTAR KE 15 -RAMADHAN 2015

Naper terus je lompat iftar ke-15...
Mana Iftar ke 12,13 dan 14..
Entah mana pulak hilang gambar ntah..
Tu la tangguh kerja......
Hehehe...
Sebabnya Iftar ke 13 tu mak aku x masak..
Mak aku ada hal kat luar.. Mak aku berbuka kat luar..
Mak aku dah tinggalkan duit untuk aku ngan abang
Aku ngan abang berbuka ngan Domino's Pizza..
Pukul 6 petang mak aku whatsApp bagitau dah orderkan 2 pizza untuk aku ngan abang..
Aku cuma tunggu & bila sampai hanya bayar...

Rendang Ayam Pencen..
Mak aku masak semalamnye tapi hari ni baru makan...
Rendang ni favorite kakak ni..
Eloklah sebab hari ni memang kakak balik pun...hari Khamis kan..memang kakak balik la..
Kakak makan banyakkkk...

RENDANG AYAM PENCEN
2ekor ayam pencen-potong & bersihkan
2 keping asam gelugur
1 /2 cawan minyak
1 helai daun kunyit
1/2 cawan kerisik
garam & gula melaka
3 cawan santan pekat
Air secukupnya untuk empukkan ayam

Bahan Blend:
30 cili kering
3 batang serai
5 hiris lengkuas
1 ketul halia
2 bawang besar
seketul kunyit

1. Panaskan minyak & tumiskan bahan blend hingga garing
2. Masukka ayam & air hingga ayam tenggelam.
3. Masak hingga ayam empuk.Tambahkan asam,garam,gula,& santan pekat
4. Bila pecah minyak masukkan kerisik dan daun kunyit..
5. Masak hingga naik minyaknya




Daging Goreng Kacang Panjang...
Lauk favorite kakak juga ni..

DAGING GORENG KACANG PANJANG
1 ketul daging ( agak2 besar tapak tangan)
10 batang kacang panjang
1 cili merah
1 bawang besar potong bulat
Minyak utuk goreng
Garam & serbuk kunyit

1. Gaul daging dengan sikit garam & serbuk kunyit
2. Panaskan 1/4 cawan minyak & goreng daging hingga lembut.
3. Masukkan kacang panjang yang sudah dipotong-potong
4. Masukkan bawang & cili potong..



Kuay Teow Goreng dan Jeruk Cili Kicap

Untuk resipi KUAY TEOW GORENG & JERUK CILI KICAP ...klick kat sini



 Ketupat Sotong...
Pun favorite kakak juga ni...
Kiranya hari ni hari kakak lar..
Untung lar.....huhuhuhu

RESIPI KETUPAT & STEP BY STEP KETUPAT SOTONG...klick sini


Jus TEmbikai..
Pun request dari kakak...

No comments:

Post a Comment