Sunday, 30 November 2014

SEMINGGU CUTI SEKOLAH.......APA AKU BUAT..????



Dah habis seminggu dah cuti sekolah......
Minggu lepas aktiviti penuh setiap hari...x la rasa sangat...

Hari pertama cuti..hari
Sabtu gi sekolah tolong cikgu orentasi tahun 1....


Hari Ahad ikut mak aku hantar tempahan Karipap Sabah...
Pastu gi amik kawan mak aku & hantar gi ERL....

Hari Isnin  gi Mines sebab kakak nak beli handphone...
Kakak beli handphone baru sebab h/phone lama tu jatuh & rosak..
Jelous aku doh...!!!

W/pun xdapat h/phone baru macam kakak...tapi sebab dapat kasut winter ni....aku suka banget..!!!!
Malam tu aku asyik berangan gi Paris pakai kasut Winter ni..
Hahahaha....

Hari Selasa sebab x gi mana-mana....aku minta kat mak aku nak langgan ASTRO First beli citer
Strawberi & Karipap Sesat Kat Paris...
Paris tu tempat adaman aku doh..!!!!
Tapi aku belum pernah gi Paris...
Kawan-kawan sekolah aku ramai la yang gi Paris cuti sekolah ni...!!!
Aku...?
Balik kampung nanti boleh la gi...
Gi mana...?
Bukan gi Paris.....tapi gi macing kat parit.....hahahaha
Parit tu macam sungai yang kecik la...tempat aku ngan Haikal memancing bersama Mayah & The Gang...!!!!
Layan citer ni sambil berangan aku berada kat Paris..


Hari Rabu paling best sebab ikut kakak ngan kak Nurul gi Jusco sebab kakak & kak Nurul nak gi beli barang-barang untuk masuk kolej..
Kakak & kak Nurul sama-sama kena masuk sem baru hari Jumaat..
Aku dah pakat ngan Zamir nak ikut...
Zamir tu classmate aku...adik kak Nurul..
Baru la best sebab kakak ada kawan...akupun ada kawan..heeee
Kakak ngan kak Nurul sibok beli barang..
Aku ngan Zamir sibok nak tengok movei...
Beli tiket & pop corn ngan Zamir...

Best...!!!!
Tengok...Big Hero 6....
Pastu gi makan-makan sambil tunggu mak ngan ayah Zamir datang amek kitorang..
Ayah Zamir tu nampak muka je garang...tapi romantik doh..!!!!
Siap peluk2 & cium Zamir masa kat Food Court tuh...!!!
Jelous aku doh..!!!!
Pastu Zamir ngan kak Nurul ngan mak dia..ngan ayah dia...hantar aku ngan kakak balik rumah

 Hari Khmis gi amik cermin mata kakak...
Kakak kata cermin mata dia dah kena tambah power..
Hari Selas gi chek mata & buat cermin mata baru
Hari Khamis gi amek sebab esok hari Jumaat kakak dah nak balik kampus...
Hari Khamis juga ikut mak aku gi hantar tempahan Karipap Sabah ...
Balik hantar karipap...kakak nak gi Giant sebab nak beli stok makanan untuk bawa balik kampus..
Malam tu kakak mengemas beg dia sampai pukul 1 pagi...
Aku temankan kakak...
Bukan aku tolong mengemas...
Tapi aku temankan je sambil tengok TV...hehehe
Mak aku awl-awal lagi dah tidur..sebab mak aku kata penat & esok nak drive hntar kakak...




Thursday, 27 November 2014

BUAT BAIK BERPANDA-PANDA...!!!!

Ye...tau....!!!
Apa yang tau....?
Tau la ayat kat atas tu salah...
Ayat tu memang salah...
Tapi perkataan tu x salah pun...
Senyummmm....
X perlu ucap apa-apa......!!!
Senyum kena ikhlas.....
Kalau senyum x ikhlas....
Bukan kita je boleh rasa..
Orang pun boleh nampak....!!!!

Macam juga Panda-panda kat belakang aku ni....
Walaupun nampak real macam panda  hidup...
Tapi orang tau juga ..yang tu Patung Panda..

Tapi...tapiii..!!
Aku suka panda tu...
Cantiklah..!!!

Dekat Panda-panda yang x hidup tu....ada kedai kasut..
Asalnya mak aku yang nak beli kasut..
Tapi akhirnya sebab aku nak sangat Kasut Winter ni....
Tessss...!!!!
Mak aku kasi beli...
Aku rasa corak manimal & ribbon tu macam cantik sesangat.....!!!!
Sweetttttt...!!!
Biasa la kan...
Ada orang memang x boleh tengok orang lain lebih sikit dari dia kan...
Hahahaha...
Ada orang yang makan cili..akan rasa la pedasnya....
Cam kakak aku ni...
Nampak mak aku dah bagi lampu hijau untuk aku beli...
Dia pun nak dugakkkk..!!!
Kalau aku pilih corak cheetah...
Kakak plak xnak kalah..
Pilih corak Zebra....
Tapi kakak pilih yang ada tali....xnak ribbon sebab kakak kata skema..
 Sebelum kakak  bawa balik kat kolej dia..
Baik aku try doluuuu...!!!!
Sib baik kaki aku ngan kakak sama saiz..
Bila mak aku tengok yang ni...
Mak aku kata macam kasut Ronald Mc Donald...!!!
Hahahahaa....

Kerana aku ngan kakak dah rembat 2 pasang kasut ni...
Makanya mak aku x jadi nak beli kasutnya sendiri....
Tapi aku rasa bersalah pulak..
Tapi aku nak juga Kasut Winter ni..
Walaupun kat Malaysia xde winter...
Biarlah apa orang nak kata


Kerana kata ustazah.....buat baik atau x baik tetap ada ganjarannya..


So..
Buat Baik Berpanda-panda...!!!
Hahahaha....ikhlas ke ketawa aku...?
X kisah lah....

Wednesday, 26 November 2014

BANYAK UDANG BANYAK GARAM..

Sebenarnya tajuk di atas tu ada lagi sambungan...
....
Banyak Udang Banyak Garam....
Banyak Orang Banyak Ragam...

Apa plak kaitan udang dengan orang....
Hmmm banyak udang...makan je lah...hehehehe

Kalau udang ada macam-macam spesis..
Udang Galah...
Udang Mentadak...
Udang Karang...
Udang Harimau...
Macam-macam lagilah boleh jumpa spesis udang....
Itupun kalau kita rajin Google la...
Kalau takat orang lain google cari maklumat pastu tulis...
Orang yang baca plak sibok nak condem je....
Memang dapat itu je la....

Kalau udang macam2 spesis...
Manusia pun banyak juga spesis...
Ada spesis yang xkisah orang lain...
Spesis jaga tepi kain orang,,,
Ada spesis yang baik hati
Ada spesis x leh tengok orang lain senang...
Lagi dahsat tu..
Ada juga spesis yang hidupnya suka mengganggu ketenteraman orang lain...
Hmmm...
Terpulanglah pada diri sendiri ...nak jadi spesis yang mana...

Aku....?
Akupun xtau aku spesis yang mana...
Rasa aku x kacau orang pun....tapi aku pelik
Sebab sekarang ni aku sedang diganggu spesis yang suka mengganggu...
Xtau lah nape aku yang jadi pilihan spesis tu....
Ada je yang xkena pada mata nya...
Hmmm,....tapi kadang2 aku terfikir juga...
X penatkah spesis tu...
Hahahahaa...
Tapi buat apa nak sibok pikir orang macam tu kan..
Kang kita pun dah jadi sama macam dia jugak...
Hahahaha....
 
Nak  gi mandilah ...
Pasni nak makan Kambing Panggang...
Yummmmyyyyy.....!!!!!

Tuesday, 25 November 2014

ORENTASI TAHUN 1....TERINGAT KENANGAN DIRI SENDIRI

Hari Jumaat 21 November tu patutnya dah lastday.....
Tapi hari Sabtu 22 November,aku tetap gi sekolah juga..
Bukan aku je..tapi ada beberapa orang lagi kawan aku macam Najwa..Yasmeen,Arif,Nurin,Izz Najmi,Imanee,Aiman & entah sapa le lagi aku pun dah x ingat...yang tetap gi sekolah juga untuk bantu cikgu sebab ada Orentasi Tahun 1...
Kiranya dorang ni akan masuk Tahun 1 la tahun 2015 nanti & hari Sabtu tu semua bakal Tahun 1 tu kena la gi orentasi dulu..
Aku awal-awal lagi sebelum cuti hari tu cikgu Abby dah minta aku bantu dia untuk jaga murid..
Baru semalam habis sekolah rendah..hari ni aku rasa macam dah jadi cikgu do.....!!!!
Macam pengawas UPSR pun ada...hahahaha
Murid-murid ni ada ujian bertulis dan ujian bacaan....
Rasa macam x patut la kan...
Dorang belum masuk darjah 1 dah kena ujian tulis & baca...dah macam UPSR...
Memang x patut la kan....hehehe...itu kata aku la...
Cikgu plak kata ujian ni kena buat sebab nak uji mana murid yang dah boleh tulis & baca & mana yang masih belum...baru senang cikgu nak ajar...
Ooooo...macam tu...!!!!

Aku bantu cikgu jaga kat bilik S2...patutnya aku tolong cikgu Abby kat S2 ni..
Tapi pagi tu cikgu Abby bagitau yang cikgu kena bertugas kat bilik lain pulak sebab dalam S2 ada anak cikgu...so,cikgu x boleh la buat ujian kat situ...
Tapi aku tetap bantu cikgu-cikgu di bilik S2...
Haa..ni aku bukan tolong bagi jawapan tau...
Aku cuma bantu jika murid tu x faham soalan atau x dengar apa yang cikgu terangkan....
Hmmm..memang rasa macam aku pegawas UPSR la...
Tapi aku control ayu la...
Xde la aku marah-marah adik-adik tu...
Aku cuba la berlakon macam aku la kakak paling baik in the world.....hahahahahaha
Yang kelakarnya...ada juga adik-adik ni panggil aku cikgu...
Hamboi...tua sangat ke haku...!!!!
Haa...budak yang lelaki ni plak...ingat aku ni cikgu tadika kot..
Kejap2 dia akan panggil aku & tanya camana nak buat...
Tapi aku cuba la tunjuk sopan & baik...hahahaha
Sib baik korang masuk Tahun 1 time akak dah masuk sekolah menengah tau...
Kalau tidak.....
Haaa...korang akan kenal la camaner akak ...sebab akak antara pengawas yang garang tau...hehehe
Cikgu Jas ..ketua bilik S2....cikgu Jas akan bacakan soalan & murid akan jawab ...
Ni ujian bertulis...
Pastu siapa yang dah siap akan kena buat pulak ujian bacaan kat depan kelas tu ada 3 lagi cikghu yang akan buat ujian bacaan...
Aku ngan Yasmeen bantu cikgu kutip kertas tulisan..
Yang baju putih kat belakang kelas tu Yasmeen...
Kawan-kawan yang lain kena bantu cikgu kat bilik lain..
Sebenarnya bila aku tengok dorang ni .....
aku pun teringat yang aku dulu juga camni...
baikkkkkk jewww...!!!! hahahaha
X caya...?

Ni antra gambar hari orentasi tahun 1 tahun 2009...Aku selongkar la balik folder album aku...
Bila tengok balik gambar aku masa first day ...Hari Orentasi Tahun 1 .....6 tahun yang lalu..rasa kelakar sangat...
Dengan pakai sepit rambut 2 batang...muka baikkkk jew....pemalu x nak tengok camera cikgu Suhairi
Sekarang....?
Hmmm pantang nampak camera cikgu suhairi.....hehehe
Gambar masa Tahun 1 bersama guru Kelas 1 Delima....tapi dalam gambar ni ramai yang x datang sebab hujung tahun...
Aku duduk sebelah cikgu Manjawati
Masa ni aku pakai pinafore skirt & pakai tei warna oren sebab aku Penolong Ketua Darjah
Haaa...masa ni baru la semua datangn sebab Cikgu Suhairi amik gambar ni untuk masuk dalam Majalah Sekolah..
Gambar ni rasanya hari Jumaat sebab aku pakai baju kurung duduk sebelah cikgu Manjawati..
Masa Tahun 1 aku belum pakai tudung
ish...bila tengok balik Album sepanjang aku bersekolah...baru tau yang aku dah semakin besar & mak aku kata dah nak masuk alam remaja...
Remaja tu apa...?
Entah...aku pun  xtau...huhuhu
Ni gambar tahun 2010...Masa aku dah Darjah 2...
Gambar Hari Anugerah Cememrlang...
Aku pun dah lupa aku dapat piala & sijil tu kategori apa...dah 5 tahun kan....hehehe
Masa Darjah 2..aku dah naik pangkat..
Hahaha..dah jadi Ketua Darjah la...
Aku kan suka jadi ketua....!!!
Sampai sekarang pun aku suka giler kuasa nak jadi ketua darjah tapi memang x boleh sebab aku dah jadi pengawas sekolah...hehehe
Darjah 3..x ingat kat mana gambar ni...
Masa ni dah jadi Pengawas Sekolah...
Mula dari darjah 3 la aku dah start masuk segala pertandingan yang cikgu buat kat sekolah...
Menang atau kalah aku x pedulik ...yang penting aku mesti akan masuk..
Masa ni kalau x salah aku..aku masuk pertandinga bercerita tahun3...

Bila tengok gambar-gambar lama kat sekolah ni...memang kelakar pun ada..
Seronok pun ada...
Tapi lagi aku x sanggup nak tengok gambar masa Tadika...
Hadoiiiiii....tembamnya muka aku....sampai tenggelam hidung aku...hahahaha
Rasa malu pun ada,,
Nasib baik bila dah sekolah rendah aku dah kurus....hehehe
Kalau masih tembam macam ni...
Alamat jadi bahan ngan kawan-kawan la....
Sebenarnya bila tengok gambar masa Tadika ni...
Lagi banyak rasa sedih dari rasa kelakar....
Macam2 peristiwa sedih berlaku masa aku sekolah Tadika...
Hari pertama bersekolah Tadika....hanya mak aku yang hantar...
Itupun hanya hantar je...lepas daftar tu mak aku terus gi kerja...
Yang aku ingat,...mak aku ada pesan pada cikgu Tadika suruh aku naik bas balik umah mama..
Mama tu pengasuh aku masa mak aku gi kerja,,
Rasanya aku masih ingat lagi...mak aku ada pesan macam-macam la kat aku..
Yang paling aku ingat sampai sekarang...
Mak aku pesan supaya....jika ada sesiapapun datang amik aku kat sekolah sama ada kenal atau tidak..jangan sesekali ikut....
Bukan pada aku je mak aku pesan...tapi juga pada cikgu Tadika tu..

Orang lain semua mak & ayah hantar & jemput first day tu..
Aku dengan bangganya naik bas sekolah ......sebab mak aku kata mak aku x boleh amik cuti first day tu...
Tapi masa tu aku langsung x rasa sedih pun....
Rasa bangga ada la..sebab aku naik bas...
Kawan2 lain naik motor & naik kereta..
Jadi bas  la lagi besar....!!!!!...hahahaha
Cuma bila aku ingat balik sekarang ni..baru aku rasa sedey....
sob---sob--sob...sedey la kunun..heee
 Tapai tu semua kenangan masa baru masuk sekolah..
Sekolah Tadika & sekolah kebangsaan..
Hari ni aku dah x sedey2 lagi dah...
Dah besar kan...
Dah graduet pun...hehehehee





Monday, 24 November 2014

HARI ANUGERAH CEMERLANG 2014....SYUKUR ATAS SEMUA ANUGERAHNYA....

Hari Jumaat 21 November 2014...Hari terakhir persekolahan untuk sesi 2014...
Juaga merupakan hari terakhir untuk aku & rekan-rakan bergelar pelajar sekolah rendah atau sekolah kebangsaan...
Setelah 2 tahun belajar di Tadika Seri Selatan.....bermula 2007 & 2008
Setelah 6 tahun belajar di SK Alam Damai ..bermula 2009 - 2014
Maka hari ini adalah hari terakhir aku bergelar pelajar sekolah rendah..
Hari ini juga aku didaftarkan ke Sekolah Menengah Alam Damai untuk Tingkatan satu pada 2015..
Aku x ikut pun daftar ke Tingkatan Satu....
Hanya kakak yang tolong daftarkan...
 Aku x dapat ikut sebab ada Majlis Anugerah Cemerlang kat sekolah aku....
Tahun lepas hanya sekali je naik pentas sebab dapat 1 anugerah jew...
Tahun ni ada la improvement.....dapat la 4 anugerah...syukur Alhamdulillah...!!!!
Semua bahagian ada rezeki untuk aku...
Bahagian Kokurikulum.....dapat 2 anugerah...
Dapat la Anugerah Insentif Wakil Sekolah...
Sebab waku wakil Program Luar hingga Peringkat Kebangsaan ...
Dapat Naib Johan NILAM Peringkat Negeri...
Perkhemahan Pengakap Peringkat Negeri..
Program Bina Insan Peringkat Negeri...
Kem Membaca Negeri
Johan Pantun Peringkat Zon
Kalau program perkhemahan peringkat negeri rasanya bertimbun sijil aku..
Sampai kawan2 aku selalu kata..."asal ada kem je ..muka engkau je....!!!
Tapi aku belum cukup hebat untuk bergelar Tokoh ko kurikulum...
Kerana rezeki aku hanya sampai peringkat Kebangsaan je..
Belum sampai Antarabangsa..
Apapun syukur Alhamdulillah .....!!!!!
Satu lagi aku dapat anugerah Kecemerlangan kokurikulum...
Hmmm....peringkat sekolah pun aku antara yang aktif la dalam kokurikulum....
Kalau bab nak camping ke...memang aku paling suka la...
Tapi kalau sport tu aku kureng sikit..paling baik pun aku pernah dapat naib johan untuk lari 4x200m Itupun wakil rumah sukan je...
Kalau camping ...sebut je memang aku dah exited ...!!!
Setakat ni yang aku ingat ,,,,aku pernah gi camping kat Pulau Tioman,Pulau Pangkor,Kelantan,Kuala Gandah Pahang,Sungai Gading,Perak,Dusun Eco Resort.Pahang,Gunung Kuang,Ulu Pangsun & banyak lagi lah...
Terima kasih untuk cikgu2 lelaki sekolah aku yang selalu buat aktiviti luar..
Cikgu Iswandi,cikgu Fatah...cikgu Sufian & cikgu Mior yang selalu calonkan nama aku setiap kali ada kem atau aktiviti dari Pusat Kokurikulum KL...Cikgu Mior & cikgu Iswandi tu jurulatih Pusat Kokurikulum KL...so selalunya bila ada apa2...mesti nama aku dulu yang dorang calon..TQ cikgu..!!!!
Cikgu lain pun aku x lupa...
Cikgu Ratna untuk Kelab Cegah Jenayah...aku jadi Setiausaha
Cigu Syikin & cikgu zalina...Bola Jaring...aku jadi Naib Pengerusi..
Cikgu Sufian & Cikgu Suhaila...Pengakap..aku jadi Setiausa
Ish...kira semua cikgu la....tq cikgu..!!!!


Bahagian Kurikulum... 
Dapat anugerah bahagian NILAM..
Hmmm..ada ke patut sijil ni dibuat 2 in 1...
Medal bagi 2 tapi sijil bagi 1 jew....
Hmm.. nak kata apa kan...redho je lah..
Tahun ni aku cuma dapat Naib Johan Tahap 2 Peringkat Negeri..
Tahun lepas pun dapat Naib Johan juga..
Tapi tahun lepas hadiah lumayan doh..!!!
Rasanya tahun lepas dapar RM 80 dari PIBG...tahun ni dapat ni jew....huhuhu..tapi bersyukur..!!!
Bahagian HEM
Untuk Bahagian Hal Ehwal Murid....
Aku dapat Anegerah Murid Rajin & Berwibawa...
Hmm..aku bukanlah murid yang hebat sangat....
Cuma yang aku tahu..sepanjang 6 tahun aku bersekolah rendah dari darjah 1 hingga darjah 6...belum pernah sekalipun aku x siap kerja sekolah...
Kalau ada hhari yang aku x datang sekolah..malam tu mesti aku akan call  atau pun tanya kawan atau masej cikgu melalui Facebook untuk tanya kalau-kalau ada homework...
Hmm nasib baik juga sekarang ni zaman moden kan...xgi sekolah pun masih boleh tanya kawan atau cikgu melalui handphone la..Fb la..Whatsapp la...
 Hmmm...apapun syukur & tq untuk cikgu yang calonkan nama aku...

Nasib baik juga yang ni ada sijil...
Kata mak aku...sijil2 ni penting jika kita nak mohon apa-apa...
Contohnya nak mohon sekolah asrama penuh ke. atau apa-apa la...
Hmmm...aku memag ada satu fail clear holder untuk aku simpan semua sijil-sijil ayng aku dapat sejak dari sekolah Tadika hinggalah Hari Anugerah Cemerlang ni...dah penuh dah fail tu dengan sijil2 aku...
Nanti untuk sekolah menengah juga aku berazam nak sertai banayak aktiviti supaya dapat penuhkan fail baru pulak...
InsyaAllah...

  Bergambar kenangan dengan BFF aku...Najwa & Umi Amirah...
 Bersama rakan-rakan yang hebat...
Najwa yang pegang trephy tu Tokoh Murid 2014
Yang pakai selempang tu Syasha...Tokoh Akademik
Yang hujung tu Nabihah ..Tokoh HEM
Tahniah,kawan-kawan..!!!!
semoga aku juga akan jadi hebat macam dorang..!!!

 X ingat plak masa ni terima Anugera Kategori apa...

Ramai parent yang hadir ...
Semuanya dengan hati berbunga...(pinjam ayat mak aku...) kerana anak-anak mereka akan menerima hadiah kecemerlangan..!!!
Hati aku pun berbunga juga....kembang macam hidung aku..hehehehe
Aku melangkah ke pentas dengan rasa VANGGAnya....hehehe
 Nampak sangat camera aku ni cap ayam..gambar kelabu asap...
Senyum sampai x boleh nak tutup molot...hehehe
Semua penerima hadiah bergambar bersama AJK PIBG & Guru-guru...


Sebelum balik ...kena bergambar ramai-ramai dolu....
Haaa jangan x tau....yang nampak camera kat hujung gambar tu adalah Jurugambar Akhbar Berita Harian tau...!!!!
Siap ada reporter akhbar datang buat liputan...
Tapi aku x la pulak tanya barita ni akan kuar hari apa...!!!!
Huhuhuhu....