Saturday, 1 November 2014

LEPAT PULUT vs SAMBAL SARDIN + KOPI O

Lepat Pulut dengan Sambal Sardin serta kopi O...
Ni sarapan mak aku semalam....
Haaa....naper sarapan mak aku jer...
Naper bukan sarapan aku ngan kakak sekali..?
Sebabnya ...hanya mak aku jew yang makan sarapan ni...
Aku minum xminat nak makan pulut masa ni..
Aku makan Puding Kek Batik yang kakak buat tu ngan minum air yogurt...
Tapi lepas tu aku makan juga sambal sardin ni...
Makan ngan pulut kukus yang lebih mak aku buat lepat ni..
Mak aku kata mulanya memang buat pulut kukus lemak untuk makan ngan sambal sardin ni buat sarapan..
Tapi kata mak aku sebab buat banyak takut x habis...maka separuh pulut tu dijadikan lepat supaya tahan sampai malam..
Walaupun nama & rupanya lepat tapi rasa dia sama macam ketupat pulut...sebab buat daripada pulut & santan
Mak aku memng selalu juga buat lepat pulut ni...Tapi selalunya mak aku letak kacang mata hitam yang memang untuk ketupat pulut..
Hari ni nyer versi xde kacang sebab kata mak aku stok kacang mata hitam tu dah rosak dimakan bubuk..Bubuk tu kutu beras tu la..mak aku cakap bubuk..
Kalo kat Indon..bubuk tu maksudnya serbuk..
Kalau resep Indon ada menyebut bahan masakan tu susu bubuk...maksudnya susu tepung..Jangan plak cari bubuk si kutu beras tu tambah dalam susu..hahahahaha
Aku kan suka nonton sinitron...aku tau la...heeeeee

Sebab memang aku xde amik gambar masa mak aku tengah masak lepat ni .Macamana nak amik gambar sebab masa mak aku masak lepat ni aku masih bermimpi...hahahaha.
,maka cam biasa la copy paste dari entri aku yang lepas...



LEPAT/KETUPAT PULUT KACANG DAUN PISANG

2cawan beras pulut-redam semalaman
1 cawan santan pekat
2 sudu besar kacang mata hitam/kacang ketupat -rendam
sikit garam & gula
daun pisang & tali/benang


1. Kukus pulut yang dah direndam..dalam pengukus yang sama tinggalkan sikit ruang untuk longgokkan kacang yang dah direndam tadi & kukus sekali...tapi jangan gaul kacang tu dengan pulut masa kukus sbb nanti warna kulit kacang tu akan lekat pada pulut menyebabkan pulut dh x berapa putih  & pulut tu berbau kacang & tidak sedap...

2. Campur santan dengan garam & sikit gula...tujuan letak sikit gula supaya nampak berkilat
3. Bila agak masak..nampak jernih & masak...angkat & gaul campuran santan tu dengan pulut...Jangan campur kacang lagi...gaul pulut je ngan santan tu..
4. Bila dh sebati baru masukkan kacang yang dh kukus tadi..gaul rata.
5. Koyak daun pisang anggaran selebar tapak tangan..
6. Bubuh 1 sudu besar pulut berkacang tadi & bungkus macam bungkus lepat pisang..buat sampai habis...hasilnya dalam 20 biji

No comments:

Post a Comment