Friday, 7 November 2014

PEGEDIL JAGUNG LAGIIIIII.....!!!!!!

Pegedil Jagung lagiiii...
Sebab apa ada lagiiiii...
Sebabnya baru beberapa hari yang lepas mak aku dah masakkan Pegedil Jagung ni....
Pastu ni masak Pegedil Jagung Lagi....
Haaaa..tu sebab ada lagiiiii
Berapa banyak lagiiiii daaaaa....!!!!
Mak aku la yang suka sangat makan Pegedil jagung ni..
Ni hari Rabu nyer....
Mak aku kata nak buat minum petang.....



 PEGEDIL JAGUNG...mak aku
2 tongkol jagung-hiris ambil isinya
beberapa ekor udang-buang kulit & potong dadu
4 sudu tepung jagung
1/2 cant garam
1 camt gula
1 poko daun sup-cincang halus
1 bawang besar- potong dadu halus
1 telur
Minyak..

1. Dalam nekas yang besar masukkan isi jagung,isi udang,bawang cincang,dayn sup cincang,garam & gula

Hari ni nyer versi mak aku kata guna banyak udang..ada 12 ekor udang....hmmmm I likeeeeee....!!!
2. Kacau rata
3. Tabur tepung jagung & gaul rata
4. Pecahkan telur dalamnya & gaul rata...
5. Panaskan minyak yang banyak & guna sudu untuk cedok jagungnya & goreng hingga garing

6. Toskan minyak atas kitchen towel & hidangkan dengan Thai chilli Sauce...
Hmmmm aku paling suka jagung2 yang lerai dalam bekas tos minyak tu...hehehee


PETUA:
Ni plak mak aku masukkan 1/2 plastik ni nak simpan dalam peti ais...Mak aku kata ni untuk kakak goreng buat sarapan kakak pagi esok...
Haaaa...ni mak aku kata petua juga ni...
Petua apa...?
Petua supaya peti ais x semak...
Kalau ada nak simpan lebihan makanan contohnya pegedil yang x habis  goreng ni atau cekodok ke yang x habis goreng...Mak aku kata masukkan la dalam plastik cam ni .Jangan plak simpan ngan bekas besar tu...Tujuannya supaya peti ais tu x la semak dengan bekas makanan.Lagi 1 kata mak aku..kalau makanan tu dah rosak boleh la terus humbankan je dalam bakul sampah...xyah banyak fikir.. Kalau simpan dalam mangkuk ke...pinggan ke...atau whatever la....dah tentu nak kena cuci...dah tu kalau makanan tu rosak,xkan nak humban ngan mangkuk2 tu skali kan...

syyyyy.....aku dah pernah buang makanan rosak dengan bekas2 nya sekali tau sebab malas nak cuci...heee....tapi sekali je tau...Jangan tiru aksi ini...!!!!

Tentu leceh kan...nak cuci pinggan mangkuk bekas makanan basi atau makanan yang dah bercendawan...So...nak selamat gunakan plastik camni....Kalau rosak humban je xyah nak buka2 dah....
Kalau elok lagi boleh terus cedok dari plastik tu & goreng je...Kalau makanan berkuah plak boleh terus tuang dalam periuk untuk panaskan....sebab rumah aku xde microwave oven...hehehe





No comments:

Post a Comment