Friday, 29 July 2016

LAKSA LEMAK KEDAH & ROTI GORENG RANGUP


Laksa Lemak Kedah...
Cara mak aku..
Mak aku kata suka makan laksa lemak ni sebab xde letak belacan
Mak aku kata orang yang elergi belacan..boleh makan laksa ni..
Dolu2 kalau buat open house ,mak aku mesti masak laksa ni..
Tapi sekarang  sejak dah pindah rumah...dah buat open house dah..
Huhuhuhu



Kalau nak feel lagi..kena makan dalam pinggan..
Tu kata mak aku...
Sebab mak aku kata kalau kat Kedah....ramai orang hidang laksa dalam pinggan..
Kat kedai makan pun kebanyakan hidang laksa dalam pingggan..
Jarang yang hidang dalam mangkuk..
Bila tanya kat mak aku..
Mak aku kata xtau pasai pa...
Hahahaha...
Lagi satu mak aku kata ada orang suka makan laksa campur sikit "toyu"
Haaah...toyu tu apa????
Oooo rupanya toyu tu "kicap" la...
Mak aku kata orang2 tua dahulu panggil toyu..
Sekarang je baru ramai panggil kicap..
Mak aku kata kalau tengok ASTRO chanel 707 & 702...orang Jepun pun panggil kicap tu "shoyu"
Mmmm...mak aku kata agaknya sebab dolu2 tentera Jepun kat Kedah suka makan toyu kot..hehehe
Tu teori spekulasi mak aku jer tu..
Hihihihhi

LAKSA KUAH LEMAK KEDAH..mak aku..
1 paket Laksa-
 rendam & rebus hingga lembut & toskan - tapi mak aku buat 1/2 paket je sebab x ramai kan.....

Kuah Lemak Kedah:
1/2 kg ikan selayang
1 bungkus (2 sudu besar) rempah kari ikan
1 biji kelapa parut- perah santan pekat agak-agak 3 cawan..x perlu banyak sangat sebab nanti akan guna banyak air masa blend ikan
5 asam keping
garam & sikit je gula
daun kesum /bunga kantan pun boleh
sikit minyak untuk tumis
5 bawang kecil-hiris
2 bawang putih-cincang

Ulaman:
1 ikat daun selom- xde stok
1 timun - potong bentuk batang mancis
1 Bawang besar-belah 2 & hiris nipis
cili padi- jika suka potong2
Limau nipis- belah2 & buang tengahnya
1 ikat daun pudina -lupa beli
1 potong nanas-dicincang

1.  Ikan yang dah direbus diambil isinya & blend bersama air secukupnya.Ketepikan.
2. Blend kepala & tulang2 ikan hingga halus & tapis untuk ambil airnya...Ulang tambah air & tapis sisa tulang.
3.Panaskan anggaran 1/2 cawan minyak & tumis bawang kecil & bawang putih hingga garing
4.Masukkan rempah kari yang dah dibancuh  dengan 1 cawan air.Biar hingga garing & naik minyak
5.Masukkan isi ikan yang dah blend & air tapisan tulang-tulang ikan.
6. Tambah garam,asam keping ,bunga kantan & biar hingga mendidih beberapa minit.
7.Tambah santan pekat & daun kesum & biar mendidih sekejap sebelum ditutup api...
8. Bila sentiasa dipanaskan kuah akan semakin pekat..Boleh saja tambah air untuk sesuaikan pekatnya.



 Roti Goreng..
Antara yang mak aku selalu juga buat untuk minum petang..
Nampak macam Pisag goreng kan...
haaaa,,,,bukan...
Itu Roti Goreng..
Kalau makan ngan Milo Panas atau Kopi susu panas..masa hujan memang sedap


ROTI GORENG RANGUP...mak aku

5 keping roti slice Gardenia- buang tepi & potong setiap keping jadi 3 jejari
Minyak untuk goreng

Tepung Celup Roti:

1/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung beras
2 sudu minyak
1 sudu teh garam halus
sikit pewarna kuning
1 sudu besar gula
air untuk bancuh tepung

1. Susun roti & potong sikit tepi2 roti supaya kemas & cantik.
2. Kemudian potong 3 supaya jadi jejari.( dapat 15 jejari la)
3. Bancuh semua bahan untuk tepung celup.Bancuhan ni macam tepung pisangn goreng.
4. Panaskan minyak yang banyak dalam kuali.
5. Celup setiap jejari roti & goreng hingga garing kedua2 belah roti tu.
6. Boleh dimakan begitu sahaja atau cicah  sos cili




Wednesday, 27 July 2016

BISKUT NESTUM RANGUP


Biskut Nestum Rangup...
Bukan Biskut Raya..
Tapi Biskut Lepas Raya..
Hahahaha...sebab buat biskut ni lepas raya..

Sebelum raya buat juga..tapi semua mak aku dah bawa balik kampung.
Balik KL lepas raya dah xde kuih raya..
Aku nak juga kuih raya..
Sebab x puas makan kat kampung..
3 hari je makan...raya ke-4 dah balik KL
Lagi 2 bekas kuih yang ada kat umah pun mak aku dah suruh kakak bawa balik asrama.
Aku dah cakap nak makan kuih tu..
Tapi mak aku suruh juga kakak bawa balik.
Mak aku kata nanti boleh buat lagi..
So, memang mak aku kena buat la kan....




BISKUT NESTUM RANGUP..mak aku

1ketul butter
1 cawan minyak jagung
2 cawan gula perang
1 biji telur
1 sudu teh esen vanila
1 cawan nestum segera
4 cawan tepung
1 sudu teh bikarbonat of soda
½ sudu teh garam halus
Hiasan:
15 biji ceri merah- potong panjang
1 cawah nestum

1.       Mix butter ,minyak & gula perang
2.       Masukkan telur & esen & mix lagi
3.       Masukkan nestum & mix lagi
4.       Ayak tepung,garam & baking soda
5.       Masukkan tepung  yang sudah diayak sedikit demi sedikit.
6.       Canai & terap.Letakkan ceri & gaulkan dalam nestum
7.       Bakar dengan suhu 180c selama lebih kurang 20 minit


**** Kalau biskut tu digaul nestum dulu ,kemudian diletakkan ceri..macam ni jadinya..Ceri nampak cantik tapi susah nak lekatkan ceri tu .






*****Kalau letakkan ceri dahulu baru gaul dalam nestum ,macam ni rupanya...Ceri mudah lekat,tapi nestum tu akan ikut lekat pada ceri..





















Tuesday, 26 July 2016

MEE GORENG & JERUK CILI PADI....

Mee Goreng ..
Ni untuk iftar puasa 6 hari Selasa tu...
Mak aku cakap ..mee tu mak Ismail yang bagi..
Tapi bagi mee yang belum masak la...hahaha
Kat umah aku memang mak aku jarang sesangat beli mee kuning..
Aku,abang & kakak memang lagi suka rasa pasta tu dari rasa mee kuning...
Nenek lagi la...
Nenek memang x boleh makan mee kuning ..elergi
Kat umah nenek aku di kampung tu memang ada banyak stok spagetti..
Buat stok ganti mee kuning...
So..kira nenek aku ni kalau dok kat Italy memang ngam la..
Hihihihi....
Sebab tu kalau buat mee kari ke....mee goreng ke..mee sup ke..mak aku akan guna pasta vermicelli..
Ala..yang macam spagetti tu ..tapi kecik sikit...
Cemaner aku tau..
Haaa...sebab aku kan tukang tolak trolly kalau mak aku gi beli barang dapur..


Mee Goreng ni mak aku kata mee goreng bodo jer sebab hanya ada daging & daun sup jer..
xde udang..xde sotong,xde telur..xde taugeh...xde sawi..xde kobis..hee sajer jer nak cakap banyak..
Walaupun xde itu & xde ini ..
Tapiiiiii....sedapppppppp
Sebab mak aku yang masak...& waktu buka puasa semua sedap....
Mak aku juga buatkan Puding Sagu Meleleh dalam gelas tu....sorang segelas jer....jangan bazir,,,hahaha
Air Teh O Ais...tuuuuu... gelap la plak gambar sebab aku amik gambar ni kat kabinet dapur jer..memang gelap arrr...

MEE GORENG ..mak aku 
1 paket mee kuning- basuh & tapis
1 ketul kecik daging- potong & rebus empuk
2 bawang putih-ketuk
2 sudu minyak masak
2sudu kicap manis
sikit garam halus

Bahan blend:
2 cili merah
1/2 bawang besar

1. Panaskan minyak & tumis bawang putih.
2. Masukkan bahan blend biar hingga naik minyak
3. Masukkan daging berserta air rebus daging.
4.Biar mendidih.Masukkan mee yang sudah dibasuh.
5. Masukkan garam & kicap manis & kacau hinga mee lembut & tanur daun sup.
Siappppppp....makan ngan jeruk cili padi..
Tu mak aku la...aku x suka jeruk cili padi

Jeruk Cili Padi
Stok mak aku nih...
Mak aku kata baru buat 3 hari yang lepas..
Camaner nak buat Jeruk Cili Padi..???


CARA BUAT JERUK CILI PADI ..mak aku
1mangkuk cili padi...(untuk dapat dalam  1 botol jem/botol sos spagetti)
2 sudu kecil garam halus
1 sudu makan gula pasir
3/4 cawan air panas mendidih
1/4 cawan cuka makan

1. Buang tangkai cili & basuh bersih
2. Masukkan cili padi dalam botol kosong.
3. Tuangkan air panas mendidih agak-agak 3/4 penuh.
4. Tambah garam & gula.
5. Penuhkan lruang kosong 1/4 tu dengan cuka.
6. Biar beberapa hari supaya semua rasa masam,masin & manis diserap oleh cili

Tapi aku hanya suka


Jeruk Cili Kicap yang mak aku selalu buat untuk makan ngan kuey teow goreng macam kat sini...



JERUK CILI KICAP ...owesome...!!!!
5 biji cili merah...kalau cili yang kecut lagi bagus
1/2 cawan kicap manis
1 sudu makan cuka

1. Hiris cili nipis2...kalau yang kecut senang ...gunting kan sahaja...x perlu buang bijinya.
2. Tuangkan kicap manis & cuka..
3. Biarkan seketika supaya rasanya mesra..lagi baik disediakan sehari sebelumnya...simpan dalam bekas bertutup...sedap dimakan bersama kuay teow..mee & nasi goreng..

Monday, 25 July 2016

SIRA LABU....

Sira Labu...
Sedappppppppppppp oooooo..
Tapi memang manis giler arrrrrr...
Mak aku la  paling suka sira labu ni...
Aku..???
Suka juga...
Tapi x boleh nak makan banyak-banyak sebab manisssssssss....
Mak aku ...aku tengok boleh je makan macam xde aper2 jer....
Mak aku kata sedap...
Memang la sedap..
Tapi manisssssss sangatttttttt...

SIra Labu yang sama tapi nytah camaner lain la plak warna ngan gambar yang atas tu...
Agaknya yang atas tu sebab letak tepi tingkap..
cerah sikit....

SIRA LABU...mak aku
1/ biji labu ( potong ikut garisan labu) - tak perlu buang kulit
1/2 sudu kapur sireh
1 cawan gula pasir
sikit garam
2 daun pandan
5 bunga cengkih
beberapa titis pewarna kuning telur

1. Bancuh kapur sirih dengan 4 cawan air & rendam labu yang dh potong besar tu selama 1/2 jam
2. Buang air kapur & cuci labu bersih-bersih.
3. Dalam periuk,masak gula,garam,pandan,cengkih & sikit warna kuning telur bersama labu yang sudah dicuci. Jangnan kacau..
4. Air hendaklah tenggelam labu.
5. Masak api perlahan hingga air gula jadi  sedikit pekat & labu empuk & berkilat.
6. Hati-hati sendukkan dalam mangkuk supaya labu yang lembut tidak hancur.


Jap..jap...
Ada apa lagi...??
Ada pesanan mak aku nih.....


**** Air kapur digunakan supaya labu tidak hancur & kekal bentuknya & terbentuk 1 lapisan nipis yang menjaga labu supaya tidak hancur walaupun isi dalamnya sudah lembut

******** Kulit labu juga akan jadi empuk dan sedap

MIHUN BODO-BODO

Dinner Hari Sabtu
Mak aku kata namanya Mihun Bodo2..
Ayooooo...cakap bodoh..
Heeee...mana ada..
Buka bodoh..
Bodo lar...
Heeeeee


Aku nyer pinggan..
Mihun Bodo2 ngan Teh O panas....
Aku minta mak aku buat Air Oren...tapi mak aku kata sejuk la...
Sebab masa tu hujan...


Mak aku kata namanya Mihun Bodo2 sebab xde sayur ..udang ..sotong bagai..
Hanya ada sikit daging & daun sup...
Mmmmm...ada aku kisah semua tu...??
Heee...aku lagi suka yang xde sampah sarap tu..
Hihihihi

MIHUN BODO2..mak aku 
1/4 paket mihun - rendam kembang
2 sudu minyak masak
1 pokok daun sup
1 ketul kecil daging (rebus)
Sikit garam
2 sudu kicap manis

Bahan Blend:
1 cili merah
1/2 bawang besar
10 ekor ikan bilis- buang kepala & tulang

1. Panaskan minyak dalam kuali & tumis bahan blend.
2. Masukkan daging & air rebus daging.
3. Masukkan mihun &  renjiskan kicap manis.
4. Kacau hingga  mihun lembut & sebati
5. Tabur daun sup & ciappppp...

Mak aku nyer..
Ada cili padi jeruk..
Aku x suka cili jeruk tu..
Aku lagi suka cili jeruk kicap..


Air TEh O tu 1 jer mak aku buat...
Waaaaaaaa.....nak jugak...
Mmmmm...mak aku kata malas nak buat lagi 1..
So share 1 mug tu 2 orang...
Huhuhuhuhu...




 



SAMBAL DAGING

Lemang Cicah Sambal Daging..
Minggu lepas nyer  ..
Nak cakp lunch ..makan waktu dah nak malam..
Nak cakap dinner belum malam..

Mak aku nak sangat makan lemang ni...
Nampak ada orang jual tepi jalan tu..
Mak aku suruh aku turun beli...
Aku memang malas dah nak turun...tapi sebab lesian kat mak aku...aku turun la jugak..
Mak aku dah pesan ..suruh aku bagitau abng yang jual lemang tu suruh dia belah lemang tu siap-siap sebab kat umah mana ada pisau besar nak belah buluh lemang tu...
Tapi abang jual lemang tu terlebih peramah plak angan aku..
Siap tanya aku suka makan lemang ke tak..
Mmm aku jawab jer lah suka..
Sebenarnya aku x suka pun makan lemang..
Aku lagi suka ketupat palas nenek..
Pastu abang tu siap tanya...datang ngan sapa...
Abang tu x nampak sebab mak aku parking keta terlindung dengan kedai..
Aku cakap jer datang ngan bapak aku..
Hahahaha.....bukan aku nak tipu..
Tapi aku takut kalau cakap datang ngan mak kang...ntah dia niat x baik ke...
Dia kata x nampak pun...
Aku cakap bapak aku dalam kereta...parking jauh..
Hmmmmm...susah juga kalau orang banyak tanya  ni...
Banyak pulak aku nak kena fikir..
Kena cakap bohong sunat la bagai...
Bila citer kat mak aku..mak aku kata ok jer..
Bukan nak cakap bohong..
Tapi x bercakap yang sebenarnya jer..
xkan aku nak citer macam telenovela plak kat abang tu..
Aku bukan kenal dia pun...
Aku cuma nak beli lemang jer..
Tu pun sebab mak aku yang nak makan..
Huhuhuhuhu...berleter plak si Mak Jah ni..hihihihi


Ni Sambal Daging..
Mak aku masak nak makan ngan lemang tu..
Tapi aku banyak meratah jer daging tu sebab sedappppppppppp

SAMBAL DAGING ..mak aku
1/2 kg daging
1/2 cawan minyak
sikit garam & sikit gula
1 asam keping

Bahan Blend:
10 cili merah
1 bawang besar
2 bawang putih

1. Panaskan minyak tumis bahan blend hingga garing
2. Masukkan daging & kacau hingga daging berubah warna
3. Masukkan air hingga daging tenggelam.
4. Biar mendidih hingga kering & daging empuk.
5. Jika daging masih belum empuk tambah air panas & biar mendidih lagi hingga daging lembut.
6. Masukkan asam keping,garam & sikit gula
7. Biar pekat & siap....

BEKAL ANGLE HAIR OLIO ....

Angle Hair Olio..
Bekal aku hari Jumaat..
Angle Hair pasta la..
Buka rambut...heee
Dah lama juga mak aku x masakkan bekal untuk aku..
Sejak abang ngan kakak dah dok asrama ni..aku dah jarang bawa bekal..
Mak aku kata malas dah nk masak pagi2..
Huhuhuhu..
Kadang-kadang aku minta juga mak aku masak bekal..
tapi mak aku suruh bawa bekal roti jer..
Alaaaaaaa.... xnak la...
Nak bawa bekal sedap-sedap...MACAM DALAM FOLDER BEKAL NI...



Sebenarnya mak aku masak hari ni bukan untuk bekal aku pun...
Mak aku masak Angle Hair Olio ni sebab mak aku kata ada jamuan raya...
So...aku dapat la juga bawa bekal sebab dah memang mak aku masak banyak..
Bukan ni jer tau...
Ada lagiiiii...


Dua bekas ni mak aku kata nak bawa untuk jamuan raya tu...


Dua bekas yang besar tu mak aku bawa...
Yang dalam tupperware kecik dekat kobis tu aku nyer..
Hahahaa...camaner plak kobis tu terinterframe...
Hehehe....
Aku bawa sikit jer..
Tapi dapat la makan ngan Umi Amirah ..


ANGLE HAIR OLIO..mak aku 
2 paket Angle Hair pasta San Remo
1 kg daging (potong-potong &blend kering)
(boleh guna daging cincang -tapi daging fresh lagi sedap)
5 bawang putih(cincang)
2 sudu besar lada hitam tumbuk
2 bawang besar-dadu halus
1 cawan minyak
5 pokok daun sup/parsley(cincang)
Garam

1. Masak air  yang banyak + sikit garam .
2. Rebus angle hair agak-agak 5 minit .
3. Potong-potong daging & blend kering hingga daging hancur .
4. Panaskan 1 cawan minyak & tumis bawang besar & bawang putih hingga harum.
5. Masukkan daging kisar & kacau hingga berubah warna & masak.
6. Masukkan angle hair yang sudah direbus & tabur lada hitam..
7. Gaul rata & matikan api.
8. Tabur daun parsley cincang & siap...
6. Masukkan

KAMBING PANGGANG ROSEMARY


Kambing PAnggang Rosemary...
Juadah iftar Puasa 6 aku ngan mak aku hari Khamis...
Aku yang nak sangat makan kambing ni...
Rasa macam sedap sangattt...
Sebab tengah puasa.
Mak aku pun suka kambing..
Abang pun suka kambing...
Pakcik pun suka kambing..
Aqil.... ntah la dia suka ke x..
Haikal...mmmm suka kot
Tapi nenek x suka..
Kakak x suka..
Achik pun x suka... 
Tetiba la melalut...heee
Melalut tu apa..?
Mmmm melalut tu macam cakap topik yang xde kaitan ngan topik ni la..hee

Dah selalu mak aku buatkan kambing panggang ni..
Cuma mak aku kata ..kadang2 mak aku alter ikut suka sui jer...hihihi

KAMBING PANGGANG 

500 gm kambing slice
Bahan Perap :
2 bawang putih
1 sudu rosemary
1/2 cawan sos tomato
1/2 sudu garam
Minyak Olive

Kentang:
5 biji kentang
1 sudu teh rosemary
2 bawang putih
secubit garam
1/4 cawan minyak zaitun
*** Hari ni nyer cuma guna french Fries jer..

Gravy :
sisa panggang kambing
2 sudu tepung gandum
1/2 sudu lada hitam tumbuk
1/4 cawan air panas
2 sudu daun pasli cincang

 Broccoli :
1 ketul broccolli
sikit garam
1 sudu minyak




 1. Sisa panggang kambing (minyak lemak & kerak panggang) di campur 1/4 cawan air 1 sudu teh tepung gandum & aji shio lada hitam & masak sampai pekat




1. Tumbuk semua bahan perap & gaulkan pada kambing slice.Biar beberapa jam @ semalaman dalam peti ais.


 2. Susun dalam tray. Renjis minyak zaitun & panggang dengan suhu 200 selama lebih kurang 1 jam. Jika kambing banyak lemak x payah guna minyak zaitun dah.



 3. Cara buat Gravy.... Bila kambing sudah masak angkat semua daging kambing tu masukkan dalam pinggan..Sisa-sisa panggang tu dicampur air panas,lada hitam & tepung gandum..Kacau rata & masukkan semula dalam oven selama 5 minit hingga pekat..



4. Tabur daun pasli cincang & siap



5. Broccoli ... Panaskan air dalam periuk hingga mendidih & campur sikit garam & minyak..Celur broccoli selama 2 minit & toskan...

 5. Kentang,,,just goreng french Fries jer..


Siaplah juadah iftar Puasa 6....
Bismillahirrohmanirrohimmm.....

BUBUR PULUT HITAM...

 Bubur Pulut Hitam...
Semalam nyer minum petang...
Semalam kan hari Ahad...macam2 la mak aku masak..
Makannnnnnn jer..
Heeee....
Petang plak aku ikut mak aku gi umah Zamir...beraya..
Mak Zamir call mak aku ajak datang umah ..mak dia masak Nasi Kerabu Kelantan..
Sedapnyerrrr....banyak aku makan..
Ada macam2 kat umah Zamir...
Nasi Kerabu...Agar2 Santan yang sedap...Mee apa ntah...Rojak Buah...
Kenyang sampai malam..hahaha

Bubur Pulut Hitam ni mak aku buat banyak juga...
Memang x habis makan la...sebab balik umah Zamir tu semua dah kenyang...
TApi seriously sedapppppp..
Lemak..
Manis...
Sikit Masin....
Pastu yang feel bila makan Bubur Pulut Hitam ni...bila tergigit pulut hitam yang kulit dia belum pecah tu..
Macam ada bunyi belon meletup..
Hahahaha..


Haaa...ni la yang aku cakap pulut hitam yang kulit dia belum pecah tu...
Feel sangat bila tergigit...


 Cam biasa la ...mak aku akan masak guna rice cooker jer..
Kesian do...kat rice cooker tu..
Semua dia kena buat..
Masak nasi..masak bubur..masak sup..rebus  ubi..rebus kacang...rebus nasi impit..rebus ketupat...
Mmmm..kalaulah "Aku Sebuah Rice Cooker"...mau aku nangis...penat jadi rice cooker kalau dapat tuan macam mak aku..
Hihihihihi.....

BUBUR PULUT HITAM ..mak aku
1 cawan pulut hitam
5 cawan air
3 cawan santan cair
1 cawan santan pekat
 2 daun pandan
Gula & sikit garam

1. Basuh beras pulut hitam & rebus dalam rice cooker hingga empuk..jika air x cukup tambah lagi.
    Jika masa meruap masa mendidih...buka penutup periuk.
2. Bila pulut dah empuk.masukkan santan cair,daun pandan,sikit garam & gula ikut manis yang seuai.
3. Biar mendidih hingga agak pekat.
4. Santan pekat boleh terus dimasukkan & kacau rata sebelum dimatikan api.
5. Santan pekat juga boleh dihidangkan berasingan dengan meniang sedikit santan pekat dalam mangkuk bubur ketika hendak makan.

Sunday, 24 July 2016

SARAPAN UBI KAYU REBUS & KOPI O

 Hari ni hari Ahad...
Dah Syawal 19...
Pagi ni sejukkkk
Sebab malam tadi hujan lebat..
Rasa malas sangat nak bangun...
Tengok mak aku sedap je tidur..tapi aku dah puas tidur sebab malam tadi tidur awal..
Nak bangun sengsorang ..aku takut sebab gelap lagi..tapi dah pukul 6.30
Selalu mak aku yang kejutkan aku..
Tapi hari ni terbalik...aku yang kejutkan mak aku bangun solat subuh..
Hahaha..bukan sebab aku baik pun...tapi sebab aku dah tak boleh nak tidur..
Hehehehe...agak2 aku dapat pahala ke tak..?
Huhuhu
 Ubi Kayu Rebus vs Kopi O..
Haaa...sarapan aku ngan mak aku pagi ni..
Mak aku kata kalau kat kampung..musim hujan ..mesti ada sarapan Ubi Kayu Rebus
Ni kat KL pun ada Sarapan Ubi Kayu Rebus juga..hee
Tapi kat kampung ubi kayu yang ditanam kat kebun sendiri...
Kat KL ni mak aku kata tanam kat pasar..hahaha

Mak aku tengah rebus ubi kayu..
Rebuas dalam rice-cooker do...
Kata mak aku rebus dalam rice cooker lagi senang...
Mula-mula kena la potong ubi kayu tu dulu..
Pastu kopek kulitnya...
Pastu masuk dalam rice cooker & isi air sampai tenggelam ubi tu.Bubuh sikit garam
Pastu on plug & tekan la  "cook"
Syyyy...
Aku pernah masak nasi tapi lupa nak tekan "cook"
Sebab aku tengok lampu kat rice cooker tu dah on...aku ingat dah ok la..
Rupanya tu lampu untuk "warm"
Bila nak makan..tengok2 masih jadi beras lagi...
Hahahaha...mak aku x marah pun..
Mak aku kata tu namanya PENGALAMAN...kena la buat PENGAJARAN...heee



Bila dah empuk off kan plug & angkat & buangkan air hingga kering .
Ni mak aku kata supaya ubi tu nampak gebu...x la benyek berair,,,
Benyek tu apa..???
Ntah...aku pun x tau...x sempat nak tanya mak aku..


Pastu kalau nak makan ngan sambal tumis kena la buat sambal tumis ikan bilis la..
Hari ni mak aku kata nak makan ngan Kelapa Parut & Gula Nisse Kelantan..
Guna kelapa putih sajaha baru la cantik..
Gaul kelapa tu ngan sikit garam halus.
Gula tu..?
xkan nak makan seketul camtu..?


Gula tu kena laguna Grater...
Guna pemarut..
Parutkan ..baru sebang nak cicah dengan ubi..

Banyak tau stok Gula Nisse Klate nih...
Mak aku kata ada kawan oghe Klate yanng belikan...
Hahaha..kena la kecek klate sikih ..hihihihi
Mak aku suruh aku angkat gula tu..
Berat giler do....macam angkat guni beras..!!!

Ops..dah siap Ubi..
Kena buat Kopi O plak...
Haaaaa...yang ni aku memang fail..!!!
Aku dah pernah cuba bancuh..tapi x sedap macam mak aku bancuh...
Tu sebab kalau nak minum kopi aku akan minta mak aku buatkan..
Kalau mak aku xnak buat...terpaksa la aku bancuh Milo..
Haaa...Milo aku pandai bancuh..hee
Tapi aku lagi suka Kopi Susu

Ni pun aku copy paste dari entri niii...

KOPI O...untuk 1 mug
1sudu besar serbuk kopi
air panas mendidih
2 sudu gula

1. Masukkan serbuk kopi dalam kole yang besar.
2. Tuangkan air panas mendidih & tutup kole. selama 5 minit.
3. Tapis air kopi dalam mug & tambah gula secukupnya...siap...


 Sebab nak lagi feel....mak aku letakkan atas tikar mengkuang..
Baru rasa feel kampung....


Sedapppp ooooo sarapan Ubi Kayu Rebus ni....sambil duduk tepi tingkap tengok orang naik jet ski ...
Pagi2 ...sejuk lagi...dorang dah main air...huhuhu...sejukkkkk...

Wednesday, 20 July 2016

SAMBAL PETAI CILI API...RESIPI NENEK...



Petai...
Petai...
Petai...
Uih...sedapnya kalau dapat makan nasi panas-panas lauk Sambal Petai....mmmm
Haaa...naper???
Xyah nak buat muka pelik...
Kawan-kawan aku pun x caya bila aku cakap aku suka makan  sambal petai
tapiku memang suka makan  lauk Sambal petai...
Biar lah orang nak cakap apapun...



Haaaa...mana dapat petai banyak-banyak ni..
Heee....ni petai kat kebun nenek...
Masa balik Raya Aidilfitri hari tu..



 Haaaa....nampak..?
Lagi banyakkkkk...
Nenek aku tengah pilih petai kat luar rumah...
yang lelaki tu nenek kata tukanng panjat pokok petai..
Dia memang kerja panjat pokok petai.
Masa aku tengok nenek ngan mak aku cakap guna bahasa isyarat dengan orang yang panjat pokok petai tu baru aku tahu yang dia bisu...
Tapi nenek kata walaupun dia bisu,dia rajin & boleh panjat pokok petai yang tinnggi..



 Ni ada 2 longgok petai yang sudah diasingkan..
Kenapa diasingkan...???
Haaa...kata nenek selonggok tu nenek punya dan selonggok lagi untuk tukang panjat pokok petai tu..
Kata nenek itulah cara tukang panjat petai kenakan upah..
Nenek kata "cara pawah"
Pawah tu nenek kata ...petai yang dah diturunkan dari pokok tu akan dibahagikan sama banyak antara tuan punya pokok petai & tukang panjat pokok petai.
Lohhhh...mana aci....nenek punya pokok petai ,naper dia pun dapat sama banyak..??
Aku rasa macam x adil jer...
Tapi kata nenek itu dah cukup adil sebab ..kalau xde tukang panjat pokok petai tu macam mana nenek nak amik buah-buah petai tu sebab pokoknya besar dan sangat tinggi...!!!
So...bahagi sama banyak tu kira win..win la...(win..win tu ayat aku..hee)
Ooooooo,,,,,


Nenek kata hanya petai-petai yang elok...yang x rosak dan yang cantik sahaja akan dibahagi-bahagikan...
Yang macam kat atas ni kira yang reject lar...
Reject sebab papan petai tu patah...isi petai x cukup besar,papan petai tu pendek dan juga sebab ada mata petai yang sudah dimakan tupai..
Haaa..yang hitam-hitam tu kesan isinya sudah dimakan tupai la tu..
Oooo...tupai pun suka makan petai jugak ker...mmmmm...ingat aku jer..
Kata nenek lagi,nasib baik juga kera & monyet x nampak buah-buah petai tu...
Kalau tidak.....mmmm memang x merasa la kita semua..
Laaaaa...aku ingatkan monyet suka makan pisang jer...rupanya petai pun monyet suka ek...hee
Buah yang reject tu bukan x boleh makan...cuma x sesuai kalau nak jual..
sebab orang mesti nak beli buah petai yang cantik.... 

Petai-petai yang reject tu selalunya nenek akan jadikan jeruk petai..




Ni  Sambal Petai Nenek yang aku sangat suka...
nenek akan buat dengan kulit-kulit petai tu sekali..
Nenek kata nenek guna cili padi..
Pedassss...tapi sedapppppp


SAMBAL PETAI CILI API ...
10 papan petai-kikis kulit hijau & hiris dua setiap biji petai tu
1/2 cawan ikan bilis-goreng
1/2 cawan minyak masak
2 asam keping
Garam & sikit gula


Bahann Blend:
30 biji cili padi hijau
1 bawang besar
1/2 cawan ikan bulis-buang kepala & tulang
5 bawang putih
1. panaskan minyak & tumis bahan blend hingga naik minyak
2. Masukkan asam keping & ikan bilis goreng,garam & sikit gula.
3. Masukkan sikit air & petai yang sudah didkikis kulit & dipotong..
4. Masak agak-agak 5 minit hingga nampak pekat...siap



Ni Sambal Petai Cili Padi versi mak aku..
Mak aku kata malas nak kikis kulit...so buat isi petai tu sebiji-sebiji gitu jer..
Warna merah mak aku kata sebab guna cili padi yang warna merah...
Lauk pertama lepas balik KL.
Hari Sabtu kakak dah balik Johor..
Ni mak aku masak hari ahad..
Guna petai yang nenek bekalkan dari kampung tu