Sunday 10 July 2016

NASI LEMAK RENDANG AYAM....SIRAP SELASIH...PUDING JAGUNG..IFTAR KE-14

Biarlah dah raya pun....nak juga habiskan stok dalam folder Ramadhan 2016 ni....heee

 Rendang Ayam dengan Ketupat Palas..
Tapi masa ni belum raya tau..
Tu menu iftar mak aku hari ke-15...
Rendang tu mak aku masak sebab aku request...
Ketupat tu mak aku kata yang nenek bawa sebelum puasa tu...ketupat frozen..
Memang mak aku kata rebus 6 biji jer...
Sebab mak aku jer nak makan..
Aku nak Nasi Lemak Rendang Ayam..


 Haaaa...ni baru aku nyer...
Nasi Lemak Rendang Ayam....Sambal Bilis..Telur Goreng & Timun...
Heeee.....
Ni kalau kakak yang tengok...mau nangis ni...
Sebab kakak memang suka rendang ...

BANYAK LAK GAMBAR STEP BY STEP BUAT RENDANG NI AKU DAH TERDELETE..
NANTI LAH....BILA2 RAJIN AKU EDIT BALIK



Air Sirap Selasih...
Mak aku kata nia air nostalgia mak aku ni...
Kata mak aku dolu2 masa zaman mak aku kanak2 air ni la yang famous...
Kalau puasa ..& raya kata mak aku air ni la yang ada pun umah nenek..
Lagi 1 mak aku kata Air ni juga dipanggil Air Kenduri...sebab kalau kenduri pun hanya ada air ni..
Air oren...sarsi bagai jangan mimpi la...
x macam sekarang...
Mak aku kata sekarang ni kalau kenduri air sahaja dah macam2...macam nak jual kat pasar malam..
Ye la...kalau balik kampung bila ikut acik & pakci gi kenduri mesti makanan & minuman macam2...
I likeeeeee...


** Gambar snap guna handphone mak aku...lagi cun kot..hee
Sirap Selasih ni mak aku dah selalu buat...
Aku copy paste jer

 GAMBAR CANTIK & RESIPI SIRAP SELASIH KLICK JE KAT SINI...


SIRAP SELASIH(MAK AKU)

1/2 kg gula pasir
1btg kayu manis
10 biji bunga cengkih 
3 helai pandan
2helai daun limau purut
sirap ros merah & pewarna merah jambu Star Brand
3cawan air 

biji selasih (rendam hingga kembang)

1. Masak semua (kecuali biji selasih)
2. Masak sampai mendidih & biar api kecik sampai sirap agak pekat & bau yang semerbak
3. Bila sirap dh sejuk boleh la guna.
4. Bubuh sirap berempah tadi dalam jug.isi air masak..bubuh ais...tambah biji selasih..hmmmm
5. Simpan air gula sirap ni dalam botol bersih & simpan dalam peti ais supaya semut x masuk... 

****Mak aku kata orang tua2 dulu2 guna gula batu + gula pasir bila masak air gula buat sirap..warnanya jernih cantik & tahan lama..Hmm w/p mak aku kata gula batu tu macam garam yang kasar...macam ais la..macam ketul gula yg besar...


Puding Jagung ni mak aku kata hanya guna Dadih Jagung Segera jer...
Cuma mak aku kata kurangkan sukatan air supaya agak keras sebab nak bubuh dalam acuan yang besar..Kata mak aku kalau ikut resip belakang bungkusan tu takut nanti bila keluarkan dari acuan puding tu pecah sebab lembut..Sebabnya resipi kat bungkusan tu untuk isi dalam cawan-cawan kecil...
Ish...malasnyerrrrrrrr nak tulis....rasa nak tidur jer...


2 comments:

  1. cantik nyer presentation ;)
    air sirap memang air wajib tuk raya dulu-dulu ;)
    sekarang pon still masih guna lagi

    ReplyDelete
  2. Mak kata makanan pun kena cantik...kena make-up macam orang pompuan juga...baru feel nak makan...
    Tapi tu time mak kiter rajin...kadang2 x sempat make-up pun sebab dah habis kna ngap.hehehe..
    Tq baca & Selamat Hari Raya...

    ReplyDelete