Wednesday, 13 July 2016

NASI ULAM KEDAH....SPAGETTI BOLOGNESE....AIR TEMBIKAI...IFTAR HARI KE-24

Biarlah dah raya pun....nak juga habiskan stok dalam folder Ramadhan 2016 ni....heee


Nak buat apa tu..??? Tanya aku kepada emakku
hahahaha....tu namanya cakap ajuk..
Hihihi...tiru ayat cikgu...

Ni semua bahan-bahan untuk buat Nasi Ulam Kedah....
Kata mak aku kalau kat kampung nenek ni panggil Nasi Kerabu..
Tapi ramai juga yang panggil Nasi Ulam dah la ni sebab kalau sebut Nasi Kerabu ramai orang ingat tu Nasi Kerabu Kelantan...
mmmm...mak aku kata kat Kedah pun dah ramai orang jual Nasi Kerabu Kelantan..



Nasi Ulam Kedah ni mak aku kata hanya dimakan pada bulan puasa jer..
Bila aku tanya kenapa hanya bulan puasa jer..
Mak aku kata xtau...
Mak aku kata bulan x puasa x jumpa orang jual & nenek pun x pernah buat pun kalau bulan x puasa.
Tapi kalau bulan puasa memang nenek akan selalu buat Nasi Ulam ni..
Masa nenek buat 2 hari lepas pun nenek ada cakap ...kalau zaman nenek remaja dolu ..tahun 60-an..kalau bulan puasa nenek kena buat Nasi Ulam ni setiap hari sebab nenek kata bapa nenek (mmm moyang aku la kot) akan suruh nenek buat Nasi Ulam ni setiap hari dalam bulan puasa..
Huhhhh....x jemu ke moyang aku tu yer
Kerana tu lah kata nenek...dah jadi kebiasaan nenek juga bila bulan puasa nenek akan buat Nasi Ulam ni..
Sabil nenek citer...sambil nenek nangis...nenek kata teringat kenangan zaman kanak2 & zaman muda2 puasa dengan ibu bapa..
Nenek kata nenek lagi rapat dengan bapa nenek sebab bapa nenek selalu suruh nenek masak macam-macam..
Huhuhuhu...aku pun rasa nak nangis juga..
Tapi aku diam je...
Aku xnak la nangis..nanti semua orang nangis...sapa plak nak makan semua ni..
Hahahhaaa......
Ok...semua dah senyummmm


Ni ulam-ulam yang mak aku gunakan untuk campur dalam Nasi Ulam tu...
Yang aku kenal hanya Daun Kaduk je..sebab daun kaduk tu aku selalu petik ngan mak aku kat tepi parking kereta tu...
Kata mak aku kalau dikampung banyak jenis ulam boleh campur...ni kat KL bukan kitorang ada kebun..hahaha
Tu pun mak aku kata Achik Sariah Cleaner yang tolong petik beberapa jenis daun tu untuk mak aku..
Kata mak aku lagi bukan nak banyak...cukup serba sikit je..kalau daun besar sehelai dah cukup sebab nak campur macam2 daun
Yang aku tau hanya daun kaduk...yang lain,mak aku yang bagitau...
Ada  Daun Kaduk..Daun Cekur..Daun Mengkudu..Daun Limau Purut..Daun Kesum..Daun Puding Ti...Daun Kelat Paya..Daun kari...Daun Pegaga..Daun Oregano & Daun mangga...
Ops...bukan daun la...mak aku kata pucuk jer yang boleh guna..kalau daun keras la...pucuk baru la lembut..
Heeeee...mana aku tau...

NASI ULAM...mak aku

BAHAN TUMBUK:
1bantang serai-hiris halus
2 hiris lengkuas muda 
2 hiris halia-anggaran 1 cm
2 biji bawang merah
sikit belacan(anggaran 1/2 sudu teh)
10 biji lada hitam
sikit garam

BAHAN LAIN:
1 amngkuk nasi( biarkan sejuk sedikit)
1 limau nipis( untuk perah)
1 sudu kerisik(untuk gaul nanti)

ULAMAN:
Ikut apa ulam yang disukai seba sedikit sahaja

CARA BUAT NASI ULAM:


1. Semua bahan tumbuk ditumbuk hingga halus..Bila dah halus..masukkan kerisik & perahkan limau nipis


 2. Daun-daun ulam disusun dan gulung kemas2 supaya senang nak hiris halus.Ikat dengan getah supaya kemas


3. Mayang atau hiris halus dan nipis macam nak buat bunga rampai


4. KAut bahan tumbuk  & ulam yang dihiris halus..Campur bersama nasi yang sudah dibiar sejuk.

*** Nasi disejukkan keran jika menggunakan nasi yang panas....nanti ulam2 tu akan jadi melecur & tidak lagi segar &  kurang sedap dimakan...


5. Gaul nasi dengan semua bahan hingga sebati.. Jika suka boleh digaulkan juga bersama ikan masin yang sudah digoreng..Gunakan ikan masin yang berisi seperti isi ikan kurau...isi ikan talang atau isi ikan tenggiri jeruk..

**** Bahan tumbuk boleh ditumbuk banyak & simpan dalam peti ais & boleh simpan beberapa hari tanpa mengubah rasa..Guna bahan tumbuk ikut selera masing2...

Spagetti Bolognese ...

Mak aku kata guna Sos Spagetti dalam botol brand Kimball jer..
Pastu mak aku ada buat chickenball  campur dalam sos tu...
Yummmyyyyyyy....


Aku x berapa suka Nasi Ulam tu..
So mak aku buatkan Spagetti Bolognee ni untuk aku...
Masa mak aku upload dalam WhatsApp ..Family Group....kakak jerit2 nak jugaaaaakkkk..
Hahaha...masa tu kakak kat Johor dah berbuka..
Johor bebrbuka lagi awal dari KL..
Kedah pulak lagi lambat dari KL..
Achik kata lambat 9 minit...
Uish....lambat tuuuuuu...
Heeee

TAPI...
Malam tu pukul 12 malam ada orang ketuk pintu rumah..
Aku dah cuak sebab masa tu mak akku dah tidur..
Belum sempat aku kejutkan mak aku...
Kakak dah call...
Kakak kata ...kakak yang ketuk pintu tu..
Sepaptutnya kakak balik naik bas esoknya tu..
Tapi kata kakak lepas berbuka ada kawan kakak yang dok KL ajak kakak balik samer kerana bapanya datang amik malam tu..
Kawan tu tinggal x jauh dari rumah kitorang...so kakak kata bapanya hantar kakak sampai pondok jaga tu..

Tapi masa bangun sahur mak aku bising pada kakak sebab x bagi tau awal2..
kata mak aku walaupun kenal engan kawan & bapanya tapi lain kali kakak kena juga bagitau mak aku awal2..
Bukan kakak je mak aku berleter..
Dengan haku sekali kena ...
Berkali2 mak aku pesan supaya kena bagitau ...kena beringat...
huhuhuhu..

Air Wajib Bulan Puasa....




Dessert...buah tembikai & buah anggur jer...
Kata mak aku dah malas nak buat kuih bagai...
Esok lusa dah nak balik kampung..
habiskan stok dalam peti ais jer dulu...




No comments:

Post a Comment