Wednesday, 27 July 2016

BISKUT NESTUM RANGUP


Biskut Nestum Rangup...
Bukan Biskut Raya..
Tapi Biskut Lepas Raya..
Hahahaha...sebab buat biskut ni lepas raya..

Sebelum raya buat juga..tapi semua mak aku dah bawa balik kampung.
Balik KL lepas raya dah xde kuih raya..
Aku nak juga kuih raya..
Sebab x puas makan kat kampung..
3 hari je makan...raya ke-4 dah balik KL
Lagi 2 bekas kuih yang ada kat umah pun mak aku dah suruh kakak bawa balik asrama.
Aku dah cakap nak makan kuih tu..
Tapi mak aku suruh juga kakak bawa balik.
Mak aku kata nanti boleh buat lagi..
So, memang mak aku kena buat la kan....




BISKUT NESTUM RANGUP..mak aku

1ketul butter
1 cawan minyak jagung
2 cawan gula perang
1 biji telur
1 sudu teh esen vanila
1 cawan nestum segera
4 cawan tepung
1 sudu teh bikarbonat of soda
½ sudu teh garam halus
Hiasan:
15 biji ceri merah- potong panjang
1 cawah nestum

1.       Mix butter ,minyak & gula perang
2.       Masukkan telur & esen & mix lagi
3.       Masukkan nestum & mix lagi
4.       Ayak tepung,garam & baking soda
5.       Masukkan tepung  yang sudah diayak sedikit demi sedikit.
6.       Canai & terap.Letakkan ceri & gaulkan dalam nestum
7.       Bakar dengan suhu 180c selama lebih kurang 20 minit


**** Kalau biskut tu digaul nestum dulu ,kemudian diletakkan ceri..macam ni jadinya..Ceri nampak cantik tapi susah nak lekatkan ceri tu .






*****Kalau letakkan ceri dahulu baru gaul dalam nestum ,macam ni rupanya...Ceri mudah lekat,tapi nestum tu akan ikut lekat pada ceri..





















2 comments:

  1. Replies
    1. buat lebih tau...bg jiran sikit...sbb masa baking..biskut ni bau dia 1 kampung bau..hahaha

      Delete