Sunday, 24 July 2016

SARAPAN UBI KAYU REBUS & KOPI O

 Hari ni hari Ahad...
Dah Syawal 19...
Pagi ni sejukkkk
Sebab malam tadi hujan lebat..
Rasa malas sangat nak bangun...
Tengok mak aku sedap je tidur..tapi aku dah puas tidur sebab malam tadi tidur awal..
Nak bangun sengsorang ..aku takut sebab gelap lagi..tapi dah pukul 6.30
Selalu mak aku yang kejutkan aku..
Tapi hari ni terbalik...aku yang kejutkan mak aku bangun solat subuh..
Hahaha..bukan sebab aku baik pun...tapi sebab aku dah tak boleh nak tidur..
Hehehehe...agak2 aku dapat pahala ke tak..?
Huhuhu
 Ubi Kayu Rebus vs Kopi O..
Haaa...sarapan aku ngan mak aku pagi ni..
Mak aku kata kalau kat kampung..musim hujan ..mesti ada sarapan Ubi Kayu Rebus
Ni kat KL pun ada Sarapan Ubi Kayu Rebus juga..hee
Tapi kat kampung ubi kayu yang ditanam kat kebun sendiri...
Kat KL ni mak aku kata tanam kat pasar..hahaha

Mak aku tengah rebus ubi kayu..
Rebuas dalam rice-cooker do...
Kata mak aku rebus dalam rice cooker lagi senang...
Mula-mula kena la potong ubi kayu tu dulu..
Pastu kopek kulitnya...
Pastu masuk dalam rice cooker & isi air sampai tenggelam ubi tu.Bubuh sikit garam
Pastu on plug & tekan la  "cook"
Syyyy...
Aku pernah masak nasi tapi lupa nak tekan "cook"
Sebab aku tengok lampu kat rice cooker tu dah on...aku ingat dah ok la..
Rupanya tu lampu untuk "warm"
Bila nak makan..tengok2 masih jadi beras lagi...
Hahahaha...mak aku x marah pun..
Mak aku kata tu namanya PENGALAMAN...kena la buat PENGAJARAN...heee



Bila dah empuk off kan plug & angkat & buangkan air hingga kering .
Ni mak aku kata supaya ubi tu nampak gebu...x la benyek berair,,,
Benyek tu apa..???
Ntah...aku pun x tau...x sempat nak tanya mak aku..


Pastu kalau nak makan ngan sambal tumis kena la buat sambal tumis ikan bilis la..
Hari ni mak aku kata nak makan ngan Kelapa Parut & Gula Nisse Kelantan..
Guna kelapa putih sajaha baru la cantik..
Gaul kelapa tu ngan sikit garam halus.
Gula tu..?
xkan nak makan seketul camtu..?


Gula tu kena laguna Grater...
Guna pemarut..
Parutkan ..baru sebang nak cicah dengan ubi..

Banyak tau stok Gula Nisse Klate nih...
Mak aku kata ada kawan oghe Klate yanng belikan...
Hahaha..kena la kecek klate sikih ..hihihihi
Mak aku suruh aku angkat gula tu..
Berat giler do....macam angkat guni beras..!!!

Ops..dah siap Ubi..
Kena buat Kopi O plak...
Haaaaa...yang ni aku memang fail..!!!
Aku dah pernah cuba bancuh..tapi x sedap macam mak aku bancuh...
Tu sebab kalau nak minum kopi aku akan minta mak aku buatkan..
Kalau mak aku xnak buat...terpaksa la aku bancuh Milo..
Haaa...Milo aku pandai bancuh..hee
Tapi aku lagi suka Kopi Susu

Ni pun aku copy paste dari entri niii...

KOPI O...untuk 1 mug
1sudu besar serbuk kopi
air panas mendidih
2 sudu gula

1. Masukkan serbuk kopi dalam kole yang besar.
2. Tuangkan air panas mendidih & tutup kole. selama 5 minit.
3. Tapis air kopi dalam mug & tambah gula secukupnya...siap...


 Sebab nak lagi feel....mak aku letakkan atas tikar mengkuang..
Baru rasa feel kampung....


Sedapppp ooooo sarapan Ubi Kayu Rebus ni....sambil duduk tepi tingkap tengok orang naik jet ski ...
Pagi2 ...sejuk lagi...dorang dah main air...huhuhu...sejukkkkk...

3 comments:

  1. nostalgia zaman kecik kecik dulu ;)

    ReplyDelete
  2. Hehehe...tapi mak kata kat kampung nenek dah susah nak tanam ubi kayu sebab habis dimakan cik B...binatang najis mughallazah tu..hihihi

    ReplyDelete
  3. nampaknya beli saje kat pasar kan 3x

    ReplyDelete