Monday, 25 July 2016

BUBUR PULUT HITAM...

 Bubur Pulut Hitam...
Semalam nyer minum petang...
Semalam kan hari Ahad...macam2 la mak aku masak..
Makannnnnnn jer..
Heeee....
Petang plak aku ikut mak aku gi umah Zamir...beraya..
Mak Zamir call mak aku ajak datang umah ..mak dia masak Nasi Kerabu Kelantan..
Sedapnyerrrr....banyak aku makan..
Ada macam2 kat umah Zamir...
Nasi Kerabu...Agar2 Santan yang sedap...Mee apa ntah...Rojak Buah...
Kenyang sampai malam..hahaha

Bubur Pulut Hitam ni mak aku buat banyak juga...
Memang x habis makan la...sebab balik umah Zamir tu semua dah kenyang...
TApi seriously sedapppppp..
Lemak..
Manis...
Sikit Masin....
Pastu yang feel bila makan Bubur Pulut Hitam ni...bila tergigit pulut hitam yang kulit dia belum pecah tu..
Macam ada bunyi belon meletup..
Hahahaha..


Haaa...ni la yang aku cakap pulut hitam yang kulit dia belum pecah tu...
Feel sangat bila tergigit...


 Cam biasa la ...mak aku akan masak guna rice cooker jer..
Kesian do...kat rice cooker tu..
Semua dia kena buat..
Masak nasi..masak bubur..masak sup..rebus  ubi..rebus kacang...rebus nasi impit..rebus ketupat...
Mmmm..kalaulah "Aku Sebuah Rice Cooker"...mau aku nangis...penat jadi rice cooker kalau dapat tuan macam mak aku..
Hihihihihi.....

BUBUR PULUT HITAM ..mak aku
1 cawan pulut hitam
5 cawan air
3 cawan santan cair
1 cawan santan pekat
 2 daun pandan
Gula & sikit garam

1. Basuh beras pulut hitam & rebus dalam rice cooker hingga empuk..jika air x cukup tambah lagi.
    Jika masa meruap masa mendidih...buka penutup periuk.
2. Bila pulut dah empuk.masukkan santan cair,daun pandan,sikit garam & gula ikut manis yang seuai.
3. Biar mendidih hingga agak pekat.
4. Santan pekat boleh terus dimasukkan & kacau rata sebelum dimatikan api.
5. Santan pekat juga boleh dihidangkan berasingan dengan meniang sedikit santan pekat dalam mangkuk bubur ketika hendak makan.

2 comments: