Friday, 31 October 2014

SAMBAL AIR ASAM BUDU....SEDAPNYAAAAAAAAAAA...!!!!!


Awal-awal sudah cakap Sambal Air Asam Budu.......
Makanya kalau tengok semua barang ni dah boelh agak la....hehehehe

Sambal Air Asam Budu nama yang diberi untuk sambal belacan bersama ulam kacang bendi celur di atas ni...
Tapi ulam kacang bendi celur tu hanya mak aku yang makan...
Aku makan sambal tu cicah ngan Ayam Goweng...!!!!
Macam makan Nasi Ayam Penyet lak rasanya.....
Sambal tu pun ada rasa macam Sambal Ayam Penyet..
Sedapnyaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa.....!!!!


Aku memang sangat suka kalau makan nasi ada sambal belacan yang cair-cair & x pedas sangat la...Kalau yang pedas giler memang aku x makan la...
Walaupun aku suka sambal belacan, tapi aku bukannya cicah dengan ulam macam nenek aku atau macam mak aku yang memang hantu ulam...Biasanya aku paling suka kalau cicah dengan ayam goreng atau ikan bakar..
Hanya beberapa ulam je yang aku suka ..macam ulam petai...hahahaha
Hmmm..memang aku suka sangat petai..terutama kalau buat sambal dengan udang...!!
Ulam lain yang aku pernah makan ialah kobis...kobis yang mentah2 tu memang sedap...ulam salad & ulam kacanh botor..tapi makan sikit2 je la..bukan macam mak aku...
Kalau tengok mak aku kat kampung..kalau makan ulam......,mau nangis kambing2 semua...sebab risau nanti dirang xde  makanan lagi...hahahahaa
Kat kampung nenek banyak ulam kat keliling rumah je...ualam raja..ulam pucuk ubi..ulam daun kaduk..ulan pucuk gajus..ulam buah putat...& macam2 lagi la..Ada banyak lagi ulam yang aku x tau nama..
Ni Sambal Air Asam Budu untuk lunch semalam...
Nampak mak aku 2x tambah nasi...hahahahaha
Aku..?
Aku deit...hanya tambah 3x je..hahahaha..
Mana ada...sepinggan je aku makan...tapi penuh la..hehehee
Mak aku kata Sambal Air Asam ni mak aku tengok kat blog Dapur Tanpa Sempadan.
Kata mak aku lagi dalam blog tu banyak resipi yang sedap2.
& kata mak aku lagi..jangan x tau yang bloger tu seorang lelakiiii...!!!!
Waaa...tentu best kalau aku jadi anak sedara dia..dapat makan sedap2..hahahaha
Sebab stok budu ada lagi dalam peti ais tu...makanya hari ni aku request suruh mak aku buat lagi Sambal Air Asam Budu ni...hehehehe
Budu ni mak Zamir yang bagi..
Ala..mak Zamir..mak Kak Nurul kawan kakak tu...
Mak dia selalu juga bagi macam2....keropok lekor la..keropok keping la...serunding...ikan yang ayah dia pancing...kuah rojak....jeruk mangga...& paling best..haaa ...BUDUUUUU...!!!
Nama budu ni....Budu Sedap..No.1 Di Klate...

Dorang kan orang Kelantan....
Mesti la tau budu yang the best kan...!!!! heee

 Tadaaaaaa......
Mak aku dah siap kumpulkan bahan nak buat Sambal Air Asam Budu lagiiiiiiiiiiiiii......
Ni bahan yang nak buat Sambal Air Asam Budu tu...
Mak aku kata tengok dalam blog Dapur Tanpa Sempadan...tapi semalam nyer sambal tu mak aku kata lupa nak bubuh bawang sebab mak aku kata hanya save resipi tu dalam kepala jew..hahahaa
Mak aku kata guna banyak cili merah & sikit je cili padi sebab  kalau boh banyak cili padi...hmmm memang aku x makan la...pedash..!!!!
Pastu tambah buah tomato sebab nak bagi feel air asam...

SAMBAL AIR ASAM BUDU..cara mak aku
Kalau resipi asalnya kat sini

2 biji cili merah yang besar
5 cili padi merah
1sudu teh belacan
1/2 sudu teh pes asam jawa
1/2 buah tomato
1/2 bawang besar
1/2 sudu teh garam halus
1 sudu teh gula
1/2 limau nipis
3 sudu budu


Lesung batu ni jangan lupa.....hahahaha
Lesung batu ni selalu mak aku guna untuk tumbuk garam & kunyit untuk sapu pada ikan ..
Alu dia plak...aku yang selalu guna..
Bukan untuk tumbuk cili....tapi untuk pecahkan air batu...hahahahahaa

Kalau nak buat sambal tu banyak2 mak aku kata pakai blender lagi baik ..
Tapi sebab yang nak makan sambal ni..hanya aku ngan mak aku jew....
Mak aku kata guna lesung batu je lah..
Kalau nak blend takat beberapa bili cili tu mak aku kata nanti dia x nak hancur..

1. Masukkan cili padi,cili merah & belacan dalam lesung batu & tumbuk lah...tum..tum...tum..!!!!!
Syyyy...!!! mak aku kata alas la lesung batu tu dengan kain..!!!
Jangan jadi macam salah sorang jiran aku ni...
Kalau menumbuk.....
Omak aiiiiii......rasa bergegar rumah..rasa bergegar kepala #t@*k....hahahaha

2. Dah hancur cili tu baru masukkan bawang & tumbuk lagi..Mak aku kata masa ni kena hati2 sebab masa ni bawang tu akan berair & kalau terpercik masuk dalam mata.......!!!
Masa tu kita punya jiran pulak akan bergegar telinga dengan jeritan maut...!!!!! hahahaha

3. Pastu masukkan buah tomato & pelan-pelan lenyek sampai tomato tu hancur & sambal jadi berair..
Tambah garam...gula..pes asam jawa & buduuuu....kacau rata...

4. Perah pulak limau nipis..Mak aku kata mak aku guna Lemon Hijau yang Pn Rohanita kasi tu..hiris nipis2 & campurkan...

Makan la dengan ulam-ulaman...
Kalau cara aku...makan la ngan ayam goweng ..ikan bakar pun sedap...hadoiiiiiiiii...!!!
Laparrrrrrrrr.....!!!!
Laparrrrrrrrr....!!!!
Laparrrrrrrrr.....!!!   


PETUA ELAKKAN KULIT UDANG BUSUK...!!!

Ni mak aku yang suruh sangat aku tulis..
Kata mak aku untuk aku ingat lain kali...
Pasal petua...

Petua...?
Kenapa bukan "pemuda"..?
Kenapa buka "pemudi"..?
Hehehehe soalan cari penyakit ni....
Sah mak aku akan bersyarah panjang....!!!!

Dah banyak kalai aku tanya mak aku pasal "petua"
Dah banyak kali juga mak aku bagi tau..Petua tu kira macam tip la...
"petua" akronim dari perkataan.....PESAN ORANG TUA
Macam juga PAWAGAM = Panggung Wayang Gambar
KUGIRAN = Kumpulan Gitar Rancak
BERDIKARI = Berdiri Diatas Kaki Sendiri
Hmmm tu je yang aku ingat....!!!

 Apa kaitan dengan petua elakkan kulit udang busuk ni..?????

Haaaaa...puncanya malam tadi kan mak aku masak Pegedil Jagung tu kan guna udang...
Udang tu dikopek kulit...
Sebab memalam buta....xde sesapa yang berani kuar buang sampah & kulit udang tu...
Kalau boh dalam bakul sampah kat dapur tu...alamatnya bangun pagi esok 1 rumah la bau busuk kulit udang......
 Makanya kulit udang tu mak aku suruh masukkan dalam bekas...
Pastu masak air sampai mendidih & tuangkan air panas tu dalam bekas berisi kulit & kepala udang tu
Kira macam rebus atau celur la kulit & kepala udang tu...
Kata mak aku kalau kulit udang tu banyak boleh juga rebus buat stok udang..
Tapi hanya beberapa ekor jew,,,
Beberapa ekor pun...kalau dibiarkan dalam bakul sampah tu....memang busuknya satu rumah...huhuhu
Dah agak kulit tu masakk..buang air & baru la bungkus dalam surat khabar & buang dalam bakul sampah...

Hmmmm...nasib baik berkesan....
Bangun pagi tadi xde la bau busuk kulit udang tu...masa gi buang sampah tu pun xde la bau....
Pastu buang la bungkusan sampah tu,,,



PEGEDIL JAGUNG...BAKWAN JAGUNG....


Namanya Pegedil Jagung ke Bakwan Jagung...
Hmmm...entah sebab mak aku memang pernah buat sebelum ni...
Panggil Pegedil Jagung...!!!
Tapi kalau tengok kat google...namanya Bakwan Jagung..
Kata mak aku mungkin juga sebab lain tempat..lain panggilnya..
Contohnya Cucur Jawa...
Nenek panggil Cucur Jawa..
Tok Lang cakap Cucur Tuang..
Tengok masa beli kat Kuching dia tulis Penyaram..
Kuihnya sama rupa...sama rasa..
Yang penting sama sedap...nyum3....
Heeeeee.....

Jagung ni dah beberapa hari aku nampak ada kat dapur...
Semuanya ada 5 jagung...
Penjodoh bilangan untuk jagung ialah....tongkol
Lima tongkol jagung....heee
Tapi 3 tongkol mak aku dah siap hiris-hiris..
Jadinya tinggal lagi 2 tongkol...
Bukan ikan tongkol ye...!!
Minggu lepas masa balik kampung nenek ada beli banyak jagung...
2 hari mak aku masak Pegedil Jagung ni...
Pak Njang pun suka...
Tapi masa nak balik tu gerai jual jagung tu belum buka lagi sebab masih awal pagi...
So...x dapat la nak beli jagung  yang fresh tu...huhuhuhhu..
 Mak aku suka sangat jagung....
Jagung rebus la...
Jagung Bubur la...
Nasi Goreng pun mak aku buleh bubuh jagung,,,,hadoi...
Aku...?
Aku hanya suka Pegedi Jagung jew.....sebab ada udang...pastu sebab x manis....yang lain aku x suka..

PEGEDIL JAGUNG...mak aku
2 tongkol jagung
beberapa ekor udang
4 sudu tepung jagung
1/2 cant garam
1 camt gula
1 poko daun sup
1 bawang besar
1 telur
Minyak...


1. Hiris jagung ambil isinya

 2. Bahan  lain
 3. Cincang bawang..daun sup & udang yang dah buang kulit
 4. Campur jagung,udang,bawang,daun sup,garam & gula
 5, Gaul rata..
 6. Tabur tepung jagung
 7. Gaul lagi.....

8. Pecahkan telur & gaul hingga melekit
 9. xyah tambah air...kacau hingga rata...bentukkan leper nipis & goreng dalam minyak yang banyak...
nyum3...krup3....glup3....zzzzzzz......





Thursday, 30 October 2014

JUS LEMON HIJAU.....SEGARRRRRRRRRR..!!!!!!

Jus Lemon yang segarrrrrrrrrrrrrr...
Kalau Lemon kenapa warnanya hijau..?
Bukankah Lemon warnanya kuning...?
Hmmmm...entah....!!!
Mak aku kata ni Jus Lemon Hijau...
Kata mak aku lagi Lemon Hijau ni Pn Rohanita yang bagi...
Mak aku kata dah Pn Rohanita kata ni Lemon Hijau...Lemon Hijau la...
Ni Lemon versi Malaysia kot...
Lemon  ni memang besar saiz dia,,,,,
Betullll....!!!!!!
Haaaa....lagi besar dari buah epal hijau ni....yang kecik tepi epal hijau tu Limau Nipis yang mak aku amik kat kampung minggu lepas..pun besar la juga...Tapi lagi besar gedabak Lemon Hijau ni....!!!!
Haaa...close-up sikit Lemon Hijau tu dengan Epal Hijau....
Kan aku dah kata Lemon Hijau tu lagi besar dari Epal Hijau...!!!
Haaa...lagi besar Lemon Hijau tu dari mulut gelas yang besar ni....
Mak aku kata Pn Rohanita bagi untuk buat sambal belacan @ buat basuh ikan untuk hilangkan hanyir ikan...
Tapi mak aku kata sebab Lemon Hijau tu cantik ...besar....segar....
Mak aku x sampai hati nak buat basuh ikan...
Mak aku kata lagi sanggup beli limau kasturi buat masuh ikan ...

Makanya terhasil la Jus Lemon Hijau yang sedapppppppppppp.....segarrrrrrrrrrrrr niiiiiiiii.....hehehe
Bukan segelas....
Tapi 1 jug penuh Air Lemon Hijau...
Kata mak aku...hanya guna sebiji sahaja Lemon Hijau tu....
 Tidak seperti Limau Nipis yang biasa mak aku guna...Lemon Hijau ni x banyak bijinya..
Mak aku kata dalam sebiji Lemon tu ada 1 je bijinya....
Lemon ni juga banyak jusnya......

JUS LEMON HIJAU
1 Lemon Hijau yang besar
5sudu gula
1/2 jug air masak
sikit garam
Ais kiub

1.Belah lemon & hiriskan nipis2 beberapa keping & masukkan dalam jug.
2.Tambah air masak & perahkan baki lemon
3. Tambahkan gula & sikit garam .
4.Tambahkan ais kiub
Kata mak aku lagi...
Kalau nak Air Lemon tu berbau harum...campurkan Lemon Zest
Parut kulit lemon yang warna hijau tu sahaja & masukkan dalam gelas.Tuangkan 1/2 cawan air panas &biarkan bertutup selama 5 minit.Tapis air Lemon Zest & campurkan dalam Air Lemon dalam jug tu...
Hmmmm....selalunya mak aku kata mak aku akan  buat macam tu kalau nak buat Air Lemon @ Air Limau Nipis...
Tapi sebab masa ni dah haus sangat....mak aku skip part Lemon Zest tu...

AYAM PANGGANG ROSEMARY & KENTANG PANGGANG ROSEMAY

Hmmm...baca tajuk tu..Ayam Panggang Rosemary & Kentang Panggang Rosemary...
Kalau P.Ramlee baca mesti dia akan kata...
Berrappa bannnyakkkk Rosemary daaaaaaaaaaa....!!!!
hahahaha..
Ayam Rosemary ni mak aku buat semalam..

AYAM PANGGANG ROSEMARY
1 1/2 ekor ayam- 1 ayam belah 2
2sudu rosemary kering
4 bawang putih
1 sudu garam
1sudu lada hitam serbuk
4 sudu minyak zaitun
1 sudu tepung gandum

1. Tumbuk rosemary kering bersama garam,bawang putih  & lada hitam supaya agak halus.Tuangkan minyak zaitun & gaul sebati
2. Lumurkan bahan tumbuk pada ayam& perapkan beberapa jam
3. Masukkan dalam dulang & panggang selama 1 jam
4.Kuah @ air yang keluar dari ayam dicampur dengan tepung gandum & masak hingga pekat.Tuangkan atas ayam sebagai sos

Tapi hanya ada gambar ayam yang belum dipanggang...
haaaaa..sebabnya gambar ni mak aku yang amik...ada satu je gambarnya.Kata mak aku susah nak amik gambar sambil masak..Selalunya aku yang akan amik gambar tapi sebab masa ni aku xde...makanya gambar pun 1 je...Sebabnya masa ni aku belum balik....
Haaaa....masa ni aku kat IPG Ilmu Khas...Institut Perguruan Ilmu Khas.....
Aku nak jadi cikgu ke..?
Memang la aku nak jadi cikgu...tapi semalam tu aku gi IPG Ilmi Khas tu sebab Cikgu Zalina bawa aku untuk program i-think...
Cikgu Zalina tu guru kaunseling.Cikgu Zalina bawa aku ngan Hanum sebab cikgu kata kena bawa 2 orang pelajar je..So,cikgu kata aku antara yang bertuah la...
Alhamdulillahhhhh....
Aku selalu juga jadi murid yang bertuah...


Petang dah pukul 5 baru cikgu Zalina hantar aku balik..Masa aku ketuk pintu,mak aku terus buka pintu & hulurkan 1 tupperware berisi Ayam Panggang & Kentang Rosemary & mak aku suruh aku cepat2 gi hantar  kat ckgu Zalina.Aku cakap cikgu Zalina dah balik tapi mak aku suruh juga aku gi hantar & tunggu kat pondok jaga.Mak aku kata dah call cikgu Zalina suruh dia patah balik amik juga Ayam Panggang ni ...hahaha
Mak aku kata sebab mak aku memang masak ayam ni untuk bagi cikgu Zalina pun sebagai ucapan terima kasih kerana bawa aku gi IPG tu & siap hantar aku sampai rumah...
Oooo...camtu...
Sebab kelam kabut tu la aku x sempat amik gambar..
Gambar kentang ni yang hari Selasa nyer...
Kiranya hari Selasa makan kentang rosemary...
Hari Rabu makan Ayam Panggang & Kentang Panggang Rosemary jugak..
Mak aku kata ayam tu mak au panggang 1 1/2 ekor...
Pastu bahagi kat cikgu Zalina 3/4...Lebihnya dinner kitorang la...hahaha

KENTANG PANGGANG ROSEMARY
4 biji kentang
1 batang carrot
1sudu rosemary
1/2 camt garam
1/2 camt lada hitam
2 sudu minyak zaitun

1. Basuh kentang & berus hingga bersih..
2. Belah belahkan kentang bentuk wedges tanpa dibuang kulitnya..Carrot juga dipotong besar-besar

3, Tumbukkan rosemary,lada hitam & garam hingga agak halus.
4. Gaul bahan tumbuk bersama kentang & carrot
5. Masukkan juga minyak zaiton dalam campuran kentang .
6. gaulkan dengan tangan hingga semua bersalut rata.
7. Tuang & ratakan dalam loyang & bakar selama 1 jam..
8. Siap....nyum3...makan ngan Ayam Panggang Rosemary...
Cicah dengan jelopeno cheese lagi la sedap...
nyum3...