Wednesday, 28 February 2018

AYAQ MANGGA....MMMM DAP MMM

Ayaq Mangga...
Mmmmm dap mmm...
Awat haqi ni cakap Ayaq Mangga?
Haaaa  sebab qindu nak balik Kedah..
Hehehe....
Tapi mak aku cakap oqang Kedah x cakap Air MANGGA...
Ooo...depa cakap Ayaq Mangga ka..?
Mak aku kata ..Dakkkk
Habih tu Ayaq Mempelam..?
Mak aku cakap .....Punnnn Bukan..!
Habih tu...?
Mak aku kata...
Depa cakap AYAQ PELAM..!
Oooo...
Mmmm....terbelit lidah nak cakap loghat Kedah..
Mmmm...cakap Key El jer lah..
Nanti kalau dah dok Kedah mungkin aku terror cakap Kedah kot..
Adress mungkin boleh ubah..
Tapi no  mykad x boleh ubah...
Tapi mykad aku tetap juga -14


 Haaa...Air Mangga...
Yang orang Kedah panggil BUAH PELAM tu..
Bahasa betulnya BUAH MEMPELAM...
Mak aku ada bagi teka teki...
Kata mak aku dalam Malaysia ni ...
Ada satu negeri yang  tiada BUAH MEMPELAM..
Puas aku fikir....
Rasanya semua negeri ada buah mempelam kot...
Tapi mak aku cakap kat negeri yang satu tu memang xde buah mempelam...
Mmmm....aku memang x tahu...
Dah berjam2 fikir pun aku x dapat jawapan...
Bila minta jawapan...
Mak aku cakap kat Malaysia ni Negeri Kelantan memang xde BUAH MEMPELAM ..!
BIAR BETULLLL....?
Yer ker Kelantan xde Buah Mempelam..?
Mmm....aku x tahu pun...


Ok...Ni nak citer pasal Air Mangga ni...
Cerita sebenarnya Air Mangga tu...
Bukan buat sendiri pun...
Buah Mangga tu display jerk...
Hahaha......
Air Mangga tu sebenarnya Mangga Botol...
Tapi aku cuma nak bagitau yang Air Mangga ni siyes SEDAP...
Rasa mangga dia kuat..
Rasa dia x manis sangat..
Pekattt...
Sedap...!

Air Mangga ni sebenarnya ada 3 botol..
Mak aku cakap sorang sebotol
Aku...abang & kakak...
Mak aku cakap xnak...
Semalam nyer citer...
Lepas mak aku amik aku kat sekolah petang semalam...
Terus gi beli barang2 kakak
Kakak kan nak masuk sem baru minggu ni
Banyak la barang nak kena beli...
Masa beli barang kakak la aku capai Air Mangga ni...
Ok...hari ni  ak citer tu jer..

Tuesday, 27 February 2018

CREAM CREAKER vs BUBUR KACANG

Bubur Kacang..
Kenapa kalau bubur ke  pengat ke..
Mak2 mesti letak daun pandan kat tepi
Dah macam Teh O Ais Ikat Tepi lak...
Hahaha....


Bubur Kacang Hijau...
Selalu mak aku buat bubur kacang hijau
letak kacang ketupat
Tapi yang ni xde pun


Tapi aku x kisah pun
Sebab Bubur Kacang bukan favourite aku..
Kalau nak makan aku sesudu camtu jer
Aku pun x tahu naper aku x minat Bubur Kacang
Bukan x sedap
Tapi aku lagi suka Bubur Pulut Hitam...
Mmmm...tapi mak aku jarang masak Bubur Pulut Hitam
Kalau Bubur Kacang...
Memang selalu sangat la..
& selalunya mak aku akan masak dalam rice cooker la....
Sebab dah selalu tulis dah pasal bubir kacang ni aku c&p jer entri sebelum ni...hehehe
Bila selongkar ..mmmm...banyak.dah citer pasal bubur kacang...
termasuklah bunur kacang cream creaker ni

BUBUR KACANG CREAM CREAKER...
1cawan kacang hijau
5 cawan air
1 kotak santan
2 sudu gula melaka
Gula pasir secukup manis
sikit garam
2 helai pandan
1/2 cawan sagu-rendam hingga kembang
Biskut Cream Creaker

1. Rebus kacang hijau dengan air hingga kembang...Sebab takde presure cooker...guna je rice cooker.
2. Bila kacang suda lembut dan kembang masukkan sagu & santan..tambah air ikur pekat yang disukai.
3. Masukkan gula melaka,gula pasir,garam & daun pandan.
4. Biar mendidih hingga pekat.
5. Masukkan dalam mangkuk & patahkan biskut cream creaker...


Haaa....kalau mak aku nyer cara makan Bubur Kacang
Mesti patahkan Cream.Creaker
Aku x tahu apa ke sedap sangat nya makan Bubur Kacang ngan Cream Creaker
Tapi yang aku tahu setiap kali makan Bubur Kacang mak aku akan masukkan cream creaker


Tapi bila try sikit...
Mmm....sedap jugak la....



Monday, 26 February 2018

PUDING RAJA....SEDAP KER..?

Puding Raja...
Cantik  kan..?
Colourfull...
Golden yellow...
Bukan masak sendiri..
Mmmm....mak aku yang beli..
Kata mak aku order dari kawan...
Special price...
Eh..half price
Less 50%
Wow....
Macam sale time raya lak...
Ada less 50%
Hahahaha....


Hari tu mak aku dah beli 2 bekas kecik..
Tapi dua2 bekas tu mak aku jer yang habiskan..
Sebab masa tu kakak xde..
Abang plak xnak..
Aku hanya suka tengok sebab  puding ni nampak rich & colourfull
Mak aku dah pernah citer yang Puding Raja ni memang asalnya makanan mewah yang terkenal di Negeri Pahang Darul Makmur..
Haaaa...sajer tulis Darul Makmur sebab nak match kan dengan rich nyer Royal Pudding ni..
Hahahaha...
Aku pernah citer pasal PUDING RAJA kat sini..
Kali ni mak aku kata order yang saiz besar slit sebab abang kakak semua ada...
Hari tu beli kakak xde...kakak pun belum pernah rasa Puding Raja ni...


Bila maknaku cakap ada Puding Raja dalam peti ais...
Kakak la excited nak cuba ...
Kakak kata dah lama teringin nak rasa sebab selalu nampak dalam IG...
Kakak kata ramai cakap Puding Raja sedap...
Mak akunpun cakap sedap..
Aku...?
Aku no komen...
Sebab dalam entri PUDING RAJA tu aku dah bagitau yang Puding Raja ni memang cantik...
BUT...not my taste..
Heeee....jangan mare..!
PUDING CAREMEL LEMBUT BERKRIM macam kat sini... tetap menjadi PUJAAN HATIKU....!!
Mmmmmm....terasa2 sedap.Puding Caremel..
Tapi bila request mak aku soh buat...mak aku cakap malas nak buat..
Sebab kalau buat nanti makan banyak...
Huhuhuhu....
Memang ada jer orang jual dalam bekas taufu fa yang kecik tu..
Tapi aku x suka Puding Caremel yang keras macam Puding Roti..
Aku nak yang creamy....
Mmmmmm....huwaaaaa..!!
Ops...ni citer Puding Raja la...
Yang nak feeling Puding Caremel tu dah kenapa..?
Hahaha...
Ok..ok...sambung citer Puding Raja


Kakak yang excited sangat nak rasa Puding Raja ni...
Dengan penuh perasaan kakak suap..
&...
&....
Kakak cakap mmmmm....
Kakak soh mak aku sambung untuk suapan seteruanya...
Hahahahaha....kakak pun sama ngan aku..
My our taste...
Kakak hanya berjaya habiskan 2 suapan sahaja..
Selebihnya...mak aku yang habiskan...


Conclusion nya....selera kita berbeza- beza..
Macam orang pilih baju..
Ada yang suka merah..
Ada yang cakap hijau lebih cantik..
Yang lain pula suka biru
But my favourite colour is pink..
Mmm...kalau semua suka pink
Dunia ni x bewarna warni la..
Kalau semua suka Puding Raja macam mak aku..
Siapa plak nak suka Puding Carel..
Arghh...!!!!!

Sunday, 25 February 2018

KARI AYAM KERISIK CAMPUR BETIK

Kari Ayam Kerisik Campur Betik...
Mak aku yang masak..
Dah beberapa hari mak aku cakap teringin nak makan Lauk Nostalgia...
Mmmm...banyak tul makanan nostalgia mak aku...
Betul lah...mak aku  kata orang- orang tua memang suka mengenang kisah2 lama...



Kari Ayam Kerisik Campur Betik..
Mak aku dah pernah masak Kari Ayam Campur Betik..
Cuma hari ni mak aku kata versi ori macam nenek masak dolu2..
Kata mak aku dolu2 nenek kalau masak Kari Ayam atau Daging WAJIB letak kerisik..
Tanpa kerisik nenek XKAN masak Kari Ayam atau Daging...
Bukan nenek jer yang buat macam tu..
Mak aku cakapnhanpir semua mak2 dan tukang masak kenduri kat Kedah memang banyak guna kerisik dalam kari daging atau ayam..
Patut la kalau kemduri kat kampung beberapa hari sebelum kenduri akan ada satu hari yang dikhaskan untuk membuat kerisik..
Nenek kata siap ada namanya " HARI TUMBUK KERISIK"
Habis sekampung akan bergotong royong memebuat kerisik.
Kata nenek lagi dolu2 mungkin sebab xde mesin...maka kelapa perlu dikukur ..
Sekarang sebab dah ada mesin kelapa,banyak kerja dah jadi cepat...
Setiap kali masak Kari ayam...
Panjang la cerita nostalgia mak aku...
Dulu masa masak KARI AYAM CAMPUR BETIK kat sini.. pun mak aku banyak gak citer nostalgia Kari Betik..Siap fakta Sains...


Kari ni baru di masak..
Panas2 lagi..
Mak aku cakap kalau masak awal sikit beberpa jam baru kick..
Sebab kuah akan jadi lebih pekat dan rasa lebih sedap


Tapi dah mak aku x masak sarapan pun..
Makanya xtah nak tunggu beberapa jam la kan..
Hahaha...
Belum pukul 12 tengahari dah makan nasi..
Nak panggil lunch belum tengahari..
Nak cakap breakfast dah lewat..
Orang kampung nenek cakap ni kira BRUNCH la..
Hahahaa....
Haaa....hari ni nyer Kari Ayam memang mak aku masak..
Tapi aku tolong thau..!!
Tolong kacau2 kari tu...
Ini cerita betul thau..
Bukan rekaan semata2..
Tapi tolong kacau kari jer lah..
Lain2 mak aku yang buat..
Heeee

KARI AYAM KERISIK + BETIK
1/2 ekor ayam
1/2 biji betik mengkal- kupas & potong besar2
1 1/2 paket kecil rempah kari ayam (3 sudu)
1 sudu besar kerisik
2 sudu teh garam
3 cawan santan cair
1/2 cawan santan pekat
3 sudu minyak

Bahan Tumis:
2 bawang merah- hiris
2 bawang putih- hiris
1ketul kecik halia- mayang
1 tangkai daun kari
1 helai pandan - potong2
1 kulit kayu manis
1 bunga lawang
5 buah pelaga

1. Gaul ayam bersama rempah kari dan kerisik.
2. Panaskan minyak dan tumis semua bahan tumis hingga harum dan garing
3. Masukkan ayam bergaul rempah dan kerisik
4.Masak hingga ayam.kecut dan pecah minyak.
5. Masukkan betik yang dipotong- potong
6. Tambah santan cair dan masak hingga mendidih
7. Bila ayam dan betik empuk masukkan santan pekat dan  garam
8. Perlahankan api dan biar mendidih perlahan beberapa minit supaya kuah naik.minyak dan cantik
9. Sesuaikan rasa



Inilah betik yang menjadi cerita Kari Ayam Kerisik Campur Betik ni..
Haaa...ada 2biji
Sebabnya yang dalam bekas pink tu mak aku cakap beli kat CS sejak hari Khamis
Tapi sebab mak aku yang x masak
Buah betik tu yang plak yang dah masak..
Hahaha...faham.x..?
Buah betik nak masak karinkena  uah mengkal yang masih keras
Tapi sebab dah beberapa hari betik tu dah masak lembik la
Makanya semalam mak aku belinlagi sebiji betik mengkal kat Hero..
Gigih tul mak aku nak makan Kari Betik..!


Ni la Betik Mengkal
Kulitnya masih hijau
Isi masih keras dan rangup
Tapi isinya warna oren


Kupas betik dan potong serong saiz besar2
Mak aku cakap betik kena potong besar2 sebab nanti bila dimasak betik akan empuk lembut..kalau potong kecik nanti bila masak dia akan hancur


Baham untuk tumis..
Mak aku cakap kalau nenek masak x letak daun pandan pun...just daun kari
Tapi mak aku katankalaunletak daun pandan masa menumis kari..
Gabungan bau daun kari ngan daun pandan memang lagi harum


Nenek nyer style....
Mak aku kata nenek kalau masak kari ayam atau daging mesri gaul sesiap dengam rempah kari dan kerisik..

Sebaiknya perap dalam 1/2 jam sypaya rasa rempah meresap dalam ayam


Panaskan minyak dan tumis semua bahan tumis.
Haaa...masaenumis ni memang 1 KL boleh cium bau harum ni thau..
Kalau  tadi ada yang bau harum tu..haaaa dari kuali ni la....kikikiki..
Aku yang tengah menyapu terus x jadi sapu..
Terus tolong kacau dalam kauali


Masukkan ayam yang diperap dengan rempah tadi..


Masak hingga naik minyak


Masukkan betik


Masukkan pula santan cair dan biar mendidih hingga ayam dan betik empuk


Bila ayam dan betik telah lembut ..masukan santan pekat dan garam
Perlahamkan api dan biarbkuah mendidih perlahan supaya kuah naik minyak dan cantik
Sesuaikan rasanya


Kari akan lebih sedap jika dimasak beberpaa jam sebelum dimakan kerana kuah akan lebih pekat dan sedap kerana semua bahan sebati dengam kuah...


Ayam Goreng untuk aku...


Mak aku nyer Ikan Masin...
Tapi hari ni xde sambal belacan..
Bismillah.....

Saturday, 24 February 2018

BUAH BIDARA @ KL LAGI MURAH


Buah Bidara....
Beli kat KL....
Minggu lepas nyer....
Nak gi beli barang dapur..
Tapi mak aku lak ternampak Buah Bidara ni kat tempat buah- buahan...
Mak aku nak amik 2 pack
Tapi aki cakap kat mak aku soh amik 1 pack jer cukup la..
Bukan  ada sesapa pun dalam umah ni yang suka Buah Bidara tu..
Hanya mak aku sorang jer pun yang suka...
Lagipun kalau habis nanti beli jer lah lagi...
Apa nak susah..
Sebab mak aku termakan pujukan aku..
Maka mak aku amik 1 pack jer lah...
1 pack tu 1kg..
Harganya RM 6.99
BAPAK MURAH....
Daripada beli kat Padang Besar hari tu..
Ada aku citer pasal BUAH EPAL BIDARA RANGUONMANIS kat sini...
Kalau kat Padang Besar tu Buah Bidarabyang besar2 tu hari tu 1kg RM10
Kalau buah yang kecik2 lagi mahal..
RM15 untuk 1kg..
Nenek kata kat Kedah pun 1kg rm6 jerk
Buah Bidara ni mak aku cakap buah import dari Thailand...
Padang Besar tu border Malaysia Thailand..
Tapi naper  lak beli kat sana lagi mahal giler dari beli kat KL ni..
KL ni lagi jauh dari Thailand kot...
So...moral of the story...
Kalau nak beli Buah Bidara ..xyah lah gi jauh2..
Kalau nak jenjalan kat Padang Besar tu boleh jalan jer...
Xyah lah nak bersusah payah beli Buah Bidara ...
Hahahaha....tapi x tahu lah



Ok..sambung citer Buah Bidara yang belinkat KL lagi murah ni..
Masa mak aku makan tu xde sesapa yang tingin..
Abang langsung xmo
Mak aku jer makan sengsorang...
Dah tinggal beberapa biji baru aku ngan kakak makan sorang sebiji...
Eh..sedap juga la..
Tapi xde lah nak makan penuh perasaan macam mak aku...
Pastu mak aku soh abang gi beli..
2 hari abang cari tapi xde..
Kakak cari kat Pasar Malam pun xde juga..
Mak aku lak x puas hati...2x lagi ulang cari
Pun xde juga...


Hari ni balik jer tadi
Mak aku cakap nak gi beli Buah Betik Mengkal
Mak aku cakap nak masak  sayur betik..
Masa aku gi timbang betik tu aku nampak pekerja tu tengah timbang Buah Bidara  untuk packing..
Terus la aku bagitahu mak aku


Makanya harus la mak aku beli...
2 pack..
Sebab mak aku cakap xmo lagi jadi macam minggu lepas...
Cari dah jumpa...
Susah nak dapat stok Bauah Bidara ni


Mak aku cakap nak Cicah dengan Pencicah macam Achik selalu buat


Ni la Pencicah macam Achik selalu buat Cicah Buah Mangga Muda


Baru beberapa hari lepas Achik post  pic Buah Mangga Muda dari pokok  depan umah Achik
Siap.dengan pencicah dia sekali



Achik nak layur la kunun ..
Tapi dalam umah ni xde sesapa yang suka makan mangga massssaaaaammmm tu ..
Hahaha....xde sesapa yang terliur pun..
Tapi mak akj cakap tetiba lak rasa terliur..
Aik...bukan ke mak aku x suka asam- asam ker..?
2 hari lepas mak aku ada beli mangga belum masak...masammm
Mak aku cakap tingin sebab terliur tengok pic Achik post...
Nampak maknaku makan beberpa hiris jer
Tapi esoknya mak aku bising...gigi rasa ngilu
Xpuas nak makan nasi sebab gigi jadi seriau...
Haaaa.
Seriau tu ngilu la...
Hari ni dah beli Buah Bidara..
Mak aku siap buat pencicah macam Achik tu



 Ni la Pencicah tu...
Sama macam pemcicah mangga...Buah Bidara yang dijual di Padang Besar..
Achik ada bagi resipi dan dah pernah share PENCICAH MANGGA MUDA kat sini....


Maka makan lah mak aku dengan penuh feel
Mak aku ajak aku ngan kakak makan
We all xnak...
Eiii....walaupun tahu x masam
Tapi bila asa pencicah macam rasa masam jer..
Hahaha



Berbiji- biji mak aku makan...
Aku yang tengah tengok Crayon Sin Can ni pun boleh dengar mak aku kunyah


Siap letak pencicah macam Achik letak dalam Buah Mangga...
Hahaha...

Friday, 23 February 2018

SAMBAL TELUR PECAH

Sambal Telur Pecah..
Lately ni telur asyik pecah jer kat umah aku..
Aku tak tahu telur yang asyik pecah
Atau mak aku yang asyik pecahkan telur
Hahaha...


Tapi aku suka jer walaupun sekadar lauk telur
Sambal Telur...
Tak kira lah pecah ker...
Rebus ke...
Mata ker..
Kalau Telur Dadar jer pun aku dah cukup suka...
Apa lagi kalau disambal..
Gaul nasi panas- panas...
Ikan masin skit...
Mmmmm....nikmatnya makan waktu lapar..
Haaaaa...kalau x caya...biarkan perut lapar..
Pastu makan....
Nikmatnya macam time iftar bulan Ramadhan ooooo....



Sambal Telur Pecah In The Making...

SAMBAL TELUR PECAH
4 biji telur
4 sudu minyak
1/2 bawang besar hiris
5 cili padi hijau- patah2kan
1 sudubteh garam
1 sudu teh gula
1/2 asam keping

Bahan Blend:
10 cili kering - rebus
1/2 bawang besar
2 bawang putih
1 sudunikan bilis ( opsyen)

1. Panaskan minyal dan tumis bahan blend hingga naik minyak
2. Masukkan asam,garam gula dan sedikit air serta masak hingga pekat
3. Kecilkan api dan pecahkan masukkan telur sebiji demi sebiji dengan hati2 supaya tidak berselerak
4. Untuk ceparkan telur masak..tutup kuali benerapa minit .
5. Dengan hati2 kacau sambal supaya tidak hangus dibawahnya..
6. Sesuaikan rasa dan masukkan cili padi yang dipatah2kan


Lauk Bajet....
Tapi dah cukup mewah pada tekak kitorang..
Alhamdulillah....kerana Allah bagi  kesihatan.
Apa kaitannya..
Haaa...sebab kalau kaya raya dan mampu untuk sarapan di Hadyai..
Lunch di Jakarta...Dinner di Seoul pun..
Kalau sedang sakit...agak2 asa selera x nak makan Pulut Ayam kat Hadyai...
Nak makan Bibimbap kat Seoul pun tentu x sesedap aku yang sihat ni makan Sambal Telur kan..?
Hahahaha...ayat coverline sebab aku x mampu buat camtu..
Hahaha
Ok..bye