Friday 2 February 2018

TAUHU TELUR MASAK SAMBAL

Tauhu Telur Masak Sambal...
Sambal Tauhu Telur..
Sambal Tauhu Jepun...
Sebab mak aku cakap Tauhu Telur ni juga dipanggil Tauhu Jepun...
Tapi orang Jepun makan sambal ker..?
Hahaha....
Selalu kalau kat gerai Nasi Campur...
Tauhu Telur ni dimasak kuah putih pekat tu..
Tapi mak aku selalu masak sambal tumis..



Mak aku cakap setiap kali masak Sambal Tauhu Telur ni mesti ingat Cikgu Liza sebab Cikgu Liza yang ajar masak sambal tauhu telur ni..
Bukan la ajar masak tapi mak aku cakap bagi idea cara masak Tauhu Telur ni..
Cikgu Liza tu pernah ajar math masa aku Tahun ...mmm..Tahun 1 kot...ke thn 2..dah kompius antara Cikgu Liza ngan Madam Jue...
Aku pernah pergi main bunga api umah Cikgu Liza...
Cikgu Liza tu cantik...
Pandai masak...
Baik plak tu...
Dolu2 suami Cikgu Liza ...Pakcik Pakya kalau jumpa aku mesti dia nyanyi lagu " Kernamu Suhaila....aku kenang sampai bila- bila.."
Haaaa....itu jer aku ingat...
Aku pun x tahu lagu siapa yang Pakcik Pakya tu nyanyi..
Pakcik Pakya...Kakak Izati..Kakak Ain..& Batrisya...
Mmm...dah lama x jumpa dorang sebab dorang dah pindah Penang..huhuhu...


Mak aku cakap Tauhu ni dipanggil Tauhu Telur sebab antara bahan dia...telur kot..
Bau dia pun macam telur..
Rasa dia pun macam telur..
Tapi lebih lembut dan smooth...



Mak aku kalau masak sambal tumis mesti letak lagi cili padi hijau tu..
Mmmm....ngeri jer aku tengok..tapi aku xkan makan cili padi tu sebab pedasss...
Aku makan kuah sambal jer
Ngan isi dia jer...
Cili padi tu biar lah mak aku yang makan


Ni TauhubTelur a.k.a Tauhu Jepun tu


Tauhu yang dah dipotong




Sajer xnak tulis resipi..
Sebab resipinya boleh tengok kat post
SAMBAL TAUHU JEPUN kat sini
Itu entri 2016 nyer
Kalau taip Sambal Tauhu Jepun kat Google tu...
Ada beberapa blog yang buat entri sama pastu copy paste resipi & ubah cili merah jadi cili kering...asam keping dia tulis boleh ganti asam jawa..
Takpe...resipi semua memang nak share pun..
Pastu amik pic Sambal Tauhu Jepun dalam blog haku ni  tepek dalam blog depa...pastu mengaku depa punya..
Punya la xnak letak link tempat dia rembat pic tu...pun xpa...tapi bila tipu folowers dia sendiri..
Kesian la....
Siap crop pic tu punya nak ngaku dia punya..
Mentang2lah aku x bubuh watermark..
Tapi depa x tau yang setiap pic aku ...ada rahsianya setiap pic aku yang depa x tau....
Hrm...hari tu siap ada 1 blog tu siap block haku lagik ...kikikiki..
Kalau x mau letak link asal pun...cakap jer lah pic tu dari Google...bukan rugi pun..
Tapi bila pic orang lain cakap tu hasil sendiri masak..pastu tuan punya pic tu plak yang baca..
Ko raser..???
Setakat aku semak tadi ada 3 blog yang memang buat lagu tu..guna pic Sambal Tauhu Jepun dari blog ni..
Ala..tauhu ni makanan murah jer..
Beli tauhu masak..
Snap pic...tepek la
Kalau xnak masak boleh jer nak amik pic kat blog aku pun. ..tapi JANGAN la cakap itu pic masakan awak...
Sebab kesian pembaca dan folowers awak kena tipu...
Ada banyak juga yang aku jumpa secara x sengaja beberapa pic makanan yang mak aku masak siap step by step yang ada dalam blog haku ni depa amik copy paste boh dalam blog depa siap tulis depa masak...ramai la komen kuih tu lama dah x buat..sedapnya nampak kuih tu...tq la share...siap step by step...& mokcik otai tu pun siap seronok la kata dia buat kuih tu..
Hrmmm...
Yang lawak tu ..itu pic  body mak aku..pakai baju warna.....tangan mak aku...kuih mak aku...
Yang dahsat lagu...
Pic pokok kat kampung nenek aku dia cakap pokok tu kat kampung dia...
Pokok buah yang sama memang ada merata malaysia...tapi kedudukan dia mestilah x sama..
Kiter kenallah pic kiter kan...
Mak aku cakap kat FB pun bersepah pic makanan dari blog ni..
Tapi kelakar bila siap tulis..
" baru siap masak...panas2 ni...jemput la makan.....!"
Hahahaha....kesian netizen pun  komen la rajin nya masak bagai
Kiter yang baca ni rasa nak putus urat  KENTUT sebab makanan tu dah x panas ...dah masuk indah water...sebab mak aku masak bertahun dah..hahahaha
Tapi yang post pic tu siap reply ...masak hari ni....hihihi
Ish2 ...awat la jadi lagu tu
Hahaha....mungkin dia ingat orang x tau.
Syok oooo bila jumpa x sengaja...
Tapi bila baca .....x tau la nak cakap apa....
So...aku doa jangan la aku jumpa lagi banyak kes macam tu..
Apapun....terpulanglah pada diri masing...
Semoga aku bukan salah seorang...
Kalau ada pic dari Google @ pic sesapa yang aku terlepas pandang x tulis link ka..
Habaq mai na...nanti cek bubuh link @ cek buang...
Sebab aku dah dapat memahami sikit perasaan tu...Takut juga dosa menyakiti hati orang lain..
Tambah2 orang yang kita x kenal...




4 comments:

  1. Kesian kan...kat si pencuri pic...takmo masak sendirik..Dorang dah biasa tu amik...sebab apa tau...sebab...masakan2 yg ada dlm. Blog Dik Cella,semua nya MENGANCAM dan menggamit selera...ha..ha..TABIK PADA MAK Dik Cella...Sedap sambal tauhu telur,sambal nasi lemak hijau tu pun Hot...nyummm..

    ReplyDelete
  2. Hahaha..kalau kiter kan....kiter nak curi kek red velvet aunty tu terus...baru kenyang kan..hahaha.Bila la nk dapat singgah umah aunty..
    Tengok pic cam best tu rumah aunty view cantik ada parit..pokok buah- buahan..ada abang encem..kikiki

    ReplyDelete
  3. Salam
    siapa yang suka mencuri ni?
    Ni sebab semua nak jadi blog writer tapi tak reti dan malas nak menulis punya hal. Kalau banyak publish nanti jadi famous dan di jemput pergi ke special event.

    Kalau saya producer barang barang, saya takkan gunakan blogger atau bloggerati... ...
    kalau di seberang laut kurang sikit kegunaan endorsement blogger pada barang barang.. sebab undang undang consumer yang ketat. tak boleh main recommend tanpa betul betul bukti. kalau silap boleh kena saman..



    Anyway mereka tidak tahu setiap copy and paste mereka ambil dari online, gmail mereka ada merecordkan segala download.
    kalau mereka rename the file, it still have some sort of ID TAG.. created randomly by the system.

    Yang ke 3- mereka mahukan blog mereka terkenal maka orang yang mula berniaga mahu menumpang nama mereka dan mereka dapat freebies atau cut.

    yang 4 - mereka patut tahu copyright - dengan mencedok idea orang dan menukarkan ayat yg tapi makna yang sama... masih lagi infringement.

    yang ke 5- kalau di university ini dipanggil plagiarism. menyalin kerja orang lain.
    sekarang ianya makin teruk, maka ada software untuk lecturer pakai untuk menyemak. Mereka hanya perlu scan assignment tu dan nanti software tu akan detect origin ayat yang disalin.. dan di cedok tadi.

    Ada budak yang saya kenal - dia nak pinjam saya punya assignment. famous punya orang.... cakap macam bagus..
    saya tidak dapat dihubungi. tak tahu mana dia salin. Nyaris tak grad. appeal punya appeal, dapat lah graduate general degree.

    The other pulak kena mainkan dengan kawan yg sama buat masters... so dia pinjamkan si malaun ni copy. bila siasatan dibuat yg meniru ini menuduh dia mencuri.

    Ke 6 - menyalin dan meniru serta mencuri idea dan infringing copyright ni..syarikat syarikat tertentu yang specialized in certain area akan enforce their own rights.

    menyalin meniru dan menukar ayat adalah sama seperti mencuri.
    bila meniru dan menyalin, untuk menampakkan mereka adalah aktif ber blogging, tapi bukan mereka menulis, untuk dapat income online, kerana banyak visitor membaca penulisan mereka.. padahal mereka menyalin dan menceduk .. maka hasil income tu hasil haram.. betul tak? bila di jemput ke event.. hasil dimakan itu adalah haram.. sebab basis nya adalah dari hasil mencuri dan mencedok idea orang lain tanpa izin. apatah lagi hasil dari mencuri itu mereka jadi famous dan dijemput ke event.. haram hasilnya kan....

    wasalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumussalam..
      Cikgu kiter pernah citer pasal plagiat tiap kali nak wat kerja kursus.Pasal Hari Hak Cipta Sedunia setiap 23 April pun cikgu ada cakap kat assembly..Mmm...pasal curik2 dan tipu tu kita doa sahajalah semoga kita bukan macam tu kan sis...Biar Si Luncai Terjun Denan Labu- labunya....
      Heeee...Best baca citer Abu Nawas dalam Seribu Satu Malam

      Delete