Tuesday, 20 February 2018

KARI TELUR PECAH vs IKAN MASIN

Kari Telur Pecah...
Lauk lunch kemarin...hari Ahad...
Mak aku cakap makan jer apa rezeki yang ada sebab malas nak gi pasar..
Sebenarnya aku memang suka ayat tu daripada mak aku gunakan ayat suruh aku gi kedai beli apa-apa..
Haaaa.....sebenarnya kalau gi pasar ngan mak aku...aku suka....
Tapi aku memang sangat TAK SUKA kalau mak aku suruh  gi kedai  sengsorang..
Kedai tu bapak dekat jer pun..
Tak sampai 100 langkah pun..
Tapi aku x suka sebab kalau time pagi- pagi hari cuti lak memang penus mokcik2..


Pastu tingat Aunty Ogy ada masak Gulai Kari Telur Itik KAT SINI....
Mmm...sedapnya Telur Itik..
Aku nampak dalam peti ais ada 4 biji telur itik..
Soh mak aku masak Kari Telur  Itik tu..
Sekali mak aku cakap itu TELUR MASIN daaaa...
Hua..hua..hua...dah aku nampak telur itik tu putih jer dalam peti ais..
Bukan ke Telur Masin warna HITAM...
Jangan ingat aku x tahu benda hitam yang salut telur masin tu aku tahu tau yang tu ialah  "sekam padi"
Sebab kalau balik Kedah..kalau nak balik kampung nenek akan lalu satu Kilang Proses Padi..untuk jadikan beras
Haa...setiap kali lalu situ mak aku mesti akan citer pasal dolu2 arwah atuk akan hantarbpadi ke situ untuk dimesin dijadikan beras..sisa kulit padi tu dinamakan sekam..
Tapi sekam tu warna kuning gold kulit padi la..
Ada satu lagi tempat tepi sawah kat Pasar Malam hari Rabu tu memang tempat dilonggokkan sekam padi dan dibakar..jadi lah warna hitam macam yang salut kat telur masin tu..
Selain dari guna untuk salut telur masin..mak aku cakap sekam balar tu dijadikan baja
Ops..lagi satu...tentu ramai yang pernah dengar petibahasa " seperti api dalam sekam"
Maksudnya dendam atau kejahatan yang dilakukan dalam senyap.
Haaa...sebab aku dah tengok macamana sekam dibakar...so aku tahu dah faham jugak la sikit2.
Hmm...pasal telur masin yang dah x hitam tu...mak aku cakap sebab nak simpan dalam peti ais...xkan nak simpan dengan kotor hitam2 tu...
Dah basuh hitamnya ...sebab tu la putih si telur masin tu..
Hehehehe...mana la aku tauuuuu....!


Tapi mak aku cakap xper...
Buat jer ngan telur ayam..
Cuma telur ayam xdelah sesedap telur itik..
Aku suka telur itik sebab egg yolk dia memang oren cantik lemak..
Aku pernah citer pasal TELUR ITIK kat sini..
Aku paling suka MASAK LEMAK TELUR ITIK macam kat sini..
Kalau dapat makan TELUR ITIK REBUS ....kat sini pun aku dah cukup suka sebab sedap..
Tapi dah hari ni nyer xde telut itik..
Aku xnak gi kedai beli ayam...
Makanya makan la telur ayam jerk..
Mak aku cakap dolu2 nenek jarang masak lauk dari telur sebab nenek x suka telur..
Mmm...aku suka telur...!
Kari Telur Ayam pun dah cukup sedap bagi aku..
Heee...senang bela kan...
Kikikiki...


KARI TELUR AYAM PECAH
3 biji telur ayam
2 biji kentang
5 cili padi
2 sudu rempah kari+ 1/2 cawan air
1 sudu tej garam
1/2 sudu teh gula
1/2 cawan air asam jawa cair
1/4 cawan santan
3 sudu minyak

Bahan Tumis:
2 bawang merah
1 bawang putih
1 tangkai daun kari

1. Panaskan minyak dan tumis bahan tumis
2. Masukkan rempah kari
3. Bila naik minyak masukkan kentang dan 2 cawan air
4. Mask hingga kentang empuk baru masukkan air asam jawa.
5. Biar mendidih lagi dan perlahankan api.
6. Pecahkan telur dan masak dengan api perlahan hingga telur masak
7. Masukkan santan biar mendidih
8. Masukkan cili padi sesuaikan rasa


Aku dah request nak kuah kari yang pekat..
Aku x suka kuah yang cair macam sup
Kalau kuah pekat bila gaul ngan nasi....
Pergh...melekat bau kat tangan..heee


Tapi kalau Kari Telur Itik yang cam aunty ogy masak tu.mesti lagi power .
Dah la telur itik..
Pakat lak tew..
Huh...


Ikan Masin Goreng..
Aku tak tahu nama ikan ni...
Mak aku cakap ini namanya Ikan Gelama Masin.
Ooo....ni la ikam yang dalam pantun..
Siakap, Senohong,Gelama Ikan Duri..
Cakap bohong , lama- lama jadi pencuri...
Ikan Siakap.aku dah tau...
Now...yang aku belum tahu Ikan Senohong dan Ikan Duri..
Ikan puyu aku tahu la....
Hahaha..


Selain Kari Telur dan Ikan Masin...
Mak aku juga buatkan Kerabu Pegaga..
Mmmm...aku suka kerabu2 ni..
Walaupun aku lahir dan besar kat KL tapi taste aku kan cam orang tua &  kampungan skit..
Haaa...tapi kalau kat Kampung Baru tu makanan sedap2 dowh..!
Kampung juga tu walaupun tepi KLCC ..
Hew..hew..hew..!


Sambal Belacan...
Huh...memang heaven
Tapi sambal belacan nenek lagi merecik la...
Huhuhu...windu sambal belacan nenek...
Lambatnya lagi nak balik kampung...


Ulam..
Haaa....ulam salad...kobis mentah...tomato...daun pegaga..
Tapi hari ni  aku hanya makan ulam salad jer..
Brrrrrr.....Alhamdulillah....

6 comments:

  1. adoi
    terliur tengok gambar2 nih

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahaha...Kalau terliur kena masak la...
      Tapi...kalau nak masak lambat...makan jer kat kedai...hehehe

      Delete
  2. Gulai telur ayam pun sedap juga...tambah2 ada ikan masin goreng tu.....x pandang lauk lain dah,Dik Cella...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Gulai Teloq yang aunty masak tu la punyai pasal nih...hahaha sib baik x kena gi kedai..hihihi...

      Delete
  3. juga kerabu pengaga mak panggil urap. Buat urap .. urap pengaga, pucuk manis, urap pucuk ubi dan macam macam.. dan lawanya seperti lauk diatas....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kannn...sedap kan kerabu ..
      Ops..temoat sis panggil urap yer..
      Pucuk ubiiiii....
      Sedapnya...kalau kat kampung sedapnya...huhuhu

      Delete