Saturday 17 February 2018

PULUT AYAM CNY

Pulut Ayam CNY
Haaa....hari ni kan Tahun Baru Cina...
Mmm...pasal Tahun Baru Cina ni..
Ada aku jumpa dalam wasap...dalam FB tulis Tahun Baru China..
Mmmm....mesti depa kompius tu antara CINA & CHINA...
Kalau Tahun Baru China ....Malaysia tatak cuti maaa...
Kalau Tahun Baru Cina baru Malaysia cuti..
Sebab China tu negara China..
Cina tu bangsa Cina...kat Malaysia ramai la Cina
Not China New Year...BUT...Chinese New Year..
Heeeeee...bukan nak nak tunjuk terror sebab aku pun bukan pandai..
Tapi aku rasa Tahun  Baru Cina yang betol nya..
Kotttttt....!
Satgi depa maqah chek x tau...!!
Ok..ok..minta maaf zahir batin...
Jom citer pasal makan



Pulut Ayam CNY
Sebab mak aku masak pagi tadi..
Pagi tadi kan kiranya pagi tahun baru cina la
Sebab tu namanya Pulut Ayam CNY..
Heee.....


Biasa la...dalam umah ni semua suka pulut..
Kalau dah lama x makan pulut mesti rasa x lengkap hiduo...hahahaha
Kalau balik Kedah mesti Achik @ nenek akan masak pulut..
Kalau x masak pun mesti beli..
Sebab memang macam2 makanan dari pulut senang nak dapat orang jual..
Pulut Ikan Masin..Pulut Udang..Pulut Seri Muka...
Pulut Kacau a.k.a wajik...Lemang...Ketupat Palas memang setiap pagi ada jual
Kat umah Achik...umah nenek..umah aku ni memang sentiasa ada stok pulut..
Kadang malam pun mak aku boleh masak pulut..
Baru 2 malam lepas mak aku masak Pulut makan ngan Kelapa dan Ikan Masin..
Pagi ni maknaku masak Pulut Ayam..
Yer la..abang mana makan ikan..
Kalau masak  Pulut Ikan Masin...abang nak makan apa..? Hari ni kan abang juga cuti CNY
Pulut Ayam memang mak aku dah selalu masak..
Tapi mak aku cakap kalau Pulut Yam Thailand lagi sedap ayam dia warna merah...mesti ada bahan rahsia dorang..
Mmmm...bagi aku sama jer sedap sebab makan Pulut Ayam kat Padang Besar tu sama jer...
Haaa...mungkin sebab belum betul2 Thailand kot..border jer


Pulut Kukus..
Mak aku cakap pulut ni semuanorang masak sama jer..
Yang membezakan rasa ialah ayamnya..

PULUT KUKUS
1kg pulut

1. Basuh pulut beberapa kali
2. Rendam pulut semalaman..Air mesti kasi pulut tenggelam..
3. Esoknya baru kukus.Panaskan air dalam periuk kukus hingga mendidih. Tos beras pulut yang direndam semalaman  dn masukkan dalam periuk yang berlubang tu. Kat  awah periuk lubang tu alas la ngan pinggan.Bila dah angkat periuk lubang tu letak atas periuk yang berisi air mendidih....opkos akan ada sedikit pulut yang jatuh melalui lubang tadi kan...Amik pulut tu dan masukkan semula dalam periuk berlubang tu..Bila kukus pulut akan masak & xkan jatuh melalui lubang tu dah..Kalau jatuh sebiji dua tu normal la..

** Mak aku cakap jangan ingat benda simple camni semua orang tahu..Sebab mak aku kata ada kawan mak aku yang umurnya dah lebih 1/2 abad x pernah kukus pulut sebab dia takit pulut jatuh ikut lubang periuk tu..Lepas mak aku citer cara kukus detail macam kat atas tu baru dia berani mencuba ....Now dia dah pandai masak pulut kukus...Mmmm...aku kenal orang yang mak aku citer tu..hehehe..


AYAM GORENG
1 ekor ayam- potong
2 sudu teh garam halus
1 sudu teh gula
5 ulas bawang putih tumbuk
2 sudu teh serbuk kunyit
2 sudu teh rempah kari
2 sudu besar tepung beras

1. Gaul ayam bersama garam..gula..kunyit dan serbuk kari.Perapkan seketika
2. Tabur tepung beras dan gaul rata.
3. Goreng dalam minyak yang banyak gingga garing


Ayam yang belum goreng



Ayam dah siap goreng..
Versi mak aku.
Kalau versi Thailand...lain kot

Haaa....pastu WAJIB ada BAWANG GORENG


MAk aku cakap mesti guna BAWANG MERAH a.k.a shallot
Tak bolrh guna bawang Besar a.k.a onion...
Sebab hanya banwang merah akan garing rangup..Kalau bawang besar xkan garing rangup...kecuali Onion Ring..hahaha



Kena kupasnla kulit dia...
Mana ada orang guna kulit..
Ops...mak aku cakap kulit tu berguna kalau orang nak masak Telur Pindang.
Haaaa...tau telur pindang..?
Aku tahu sebab dulu masa kakak masih kat uitm Segamat...kalau nak gi amik or hantar kakak ..
Mak aku mesti singgah Petronas beli telur pindang tu..
Tapi aku x tahu plak dorang guna kulit bawang nak masak telur pindang tu..
Mmmm....banyak lagi benda yang aku x tahu nih..!!



Mak aku yang kupas dan hiris bawang
Aku..?
Aku x mo...dah serik hari tu mak aku soh kupas bawang banyak...sampai nangis2...
Hahaha...kalau potong bawang naper kita akan nangis ek..??
Dah la seharian tangan bau bawang..
Dah macam Makcik2 Bawang..
Haaaaaa...tapi molot kita x macam makcik2 bawang K.....

Mak aku cakap nak kasi bawang rangup dan sedap kena tabur sukit garam halus dan tepung gandum..


Pastu gaul rata
Pastu barulah digoreng dalam minyak yang banyak

Semua suka makan Pulut Ayam
Letak Bawang Goreng banyak2...
Sedappppppp...


Pasti nak cukup set Pulut Ayam kena ada sos dia..
Haaa...yang ni mak aku just funa Sos Pencicah Keropok jer...


Aku ngan mak aku mak aku jer sarapan..
Kakak biasa la...
Time orang semua bangun dia baru nak tido..
Abang plak kuar...abang kata nak gi swimming pool DBKL tu nak mandi ngan kawan2 dia..
Tengah nak makan abang call cakap swimming pool tutup..
Hahahaaha...dah cuti kannnn...
Tapi abang cakap nak terus gi sarapan kat luar ngan kawan2..
Mmmmm...makan lah Pulut Ayam..Teh Tarik berduaan ngan mak aku jer ..
Ok...Bye

3 comments:

  1. salam
    pulut .. arwah mak kalau buat, dia mesti lawankan dengan ikan parang masin goreng. Kendian ada sambal tumis. tak pun kelapa muda parut campur sikit gula dan garam..
    kalau pulut kuning, dia siap buat kuah kari ayam pekat tak pun rendang daging... dan ikan masin...
    especially birthday dan naik ngaji quran..

    style arwah mak pulak bila mengukusnya... dia letak alas daun pisang dalam kukus.( daun pisangselebar 3- 4 jari... letak ditengah so ada wap naik keliling pulut melalui lubang lubang) letak beras pulut. tu. kendian di kukus.. bila dah kembang sikit dia letak santan .. kukus lagi.. bila dan kembang sikit lagi dia letak santan..sampai masak..

    boleh makan pulut tapi kena jaga banyak angin...

    wasalam

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh gang ni...
      Gang pulut..ha3...sedapkan pulut makan ngan ikan masin..pulut kuning..ketupat pulut...yummy...
      Hari ni mak kiter masak rendang ayam tapi xde masak pulut pulak...tapi kiter tingin pulut duriannnnn

      Delete
  2. pulut fresh santan and gula melaka campur gula pasir and fresh derian, pulut dengan serawa derian letak daun pandan..
    bubur kacang letak derian dan halia serta daun pandan.

    rendang daging atau ayam cicah pulut atau ketupat pulut..


    lepas tu angin perut sebu hahah atau naik cholestrol gegeggeegegg wheeee

    ReplyDelete