Tuesday 6 February 2018

MEE SANGGUL @ MEE SIPUT

Mee Siput...
Mee ni buat daripada siput ke..?
Hahaha...kalau Siput Sedut aku tahu
Aku suka Siput Sedut
Nak makan kena sedut..srot,,srot..srot..
Mmmm...sedap siput ..
Tapi dah lama mak aku x masak siput
Mak aku cakap susah nak jumpa dah kat pasar pun
Mak aku cakap kalu ada pun lebih mahal dari ayam,



Mee Siput...
Mak aku cakap kalau kat Kedah Mee Siput ni dipanggil MEE SANGGUL
Sebab rupanya macam SANGGUL orang perempuan dulu2
Sebelah selatan dipanggil MEE SIPUT
Mak aku cakap logik la sebab SANGGUL tu ada orang panggi SIPUT
Rambut disanggul
Rambut disiput
Mmmm...Mee ni memang bentuknya macam SANGGUL
Tapi macam juga rupa SIPUT sebab bergulung macam bontot siput..
Hahahaha..
Mee ini jenis mee kering..



Selalunya mak aku akan beli mee kering macam ni
Tapi kali ni mak aku beli Mee Kering jenis lain plak
Mee Siput
Sebanarnya mak aku cakap beli Mee Siput ni nak goreng dalam minyak pans bagi garing & nak cicah ngan Sambal Tumis..
Mak aku cakap mee tu  terus masuk dalam minyak panas
Mee tu akan jadi seketul yang rangup macam kerepek
Rangup krup..krup..
Pastu cicah ngan Sambal Tumis
Mmmmm...macam mana tu
Aku x boleh bayangkan sebab aku belum pernah makan rasanya..!!
Tapi mak aku x buat pun Mee Siput Garing tu
Hari ni mak aku masak Mee Siput Goreng

MEE SANGGUL GORENG
2 bungkus mee siput /mee sanggul ( 12 ketul)
1 magkuk daging
1 mangkuk kobis hiris
1/2 batang carrot
1 tangkai daun sup
3 sudu minyak
1 sudu teh garam halus
2 sudu sos tiram
1/4 cawan kicap manis
2 sudu cili kisar
2 bawang merah
2 bawang putih

1. Panaskan minyak dalam kuali dan tumis bawang merah dan bawang putih
2. Masukkan daging dan goreng hingga daging masak.Jika perlu tambah sikit air supaya daging empuk
3. MAsaukkan cili kisar.Masak hinggg naik minyak
4. Masukkan sos tiram dan garam
5. Sementara itu masak air dalam periuk untuk celur mee siput
6. Tambah carrot dalam sos mee dalam kuali
7. Celur mee hingga lerai dari sanggulnya
8. Masukkan mee dalam bahan sos dan kacau rata
9. Renjiskan kicap manis dan teru gaul rata
10. sesuaikan rasa dan tabur daun sup cincang




Mee Siput a.k.a Mee Sanggul
Memang macam SIPUT
Memang macam SANGGUL
So, jangan gadoh2.
Panggil jer apa yang mak ko suruh panggil
Kalau negeri mak ko ngan bapak ko lain-lain
Panggil nama Mee tu iku siapa yang beli
Kalau bapa ko beli tanya bapa ko apa nama mee ni
Kalau mak ko masak...
Ikut cakap mak...
Tapi apa-apa jadi aku x tanggung jawab..
Hihihihihihi...



Mee ni sedap


Bekal aku ngan abang..
Yang kuning besar tu abang nyer
Bekas hijau tu aku nyer
Tapi last minute dah nak pakai kasut Mak aku tambah lagi 1 bekal
Sebab kakak nak ikut mak aku
Bawa bekal juga...
X sempat nak snap pic dah sebab rushing..


Abang nyer bekal
Dolu kalau mak aku isi bekal dalam tuppeware abang akan tuang dalam plastik
Sebab abang xnak bawa tupperware
Takut lupa bawa balik mak aku bising
Tapi sekarang abang dah x tuang dalam plastik dah
Abang dah x lupa dah bawa balik tupperware.
Siap dah cuci bersih lagi..
Hihihi...bagus3



Mak aku cakap daging yang guna untuk masak mee siput ari ni daging kambing tu
Hari tu abang belikan daging kambing
Aku suka daging kambing
Bawa bekal ni pun ada kawan aku yang x naak rasa mee ni bila aku cakapnada daging kambing..
Hahaha...selamattttt
Tapi yang x selamatnya sebab yang x makan daging kambing tu sorang jer..
Hihihi...


Daging kambing kena goreng bagi masak dulu
Mak aku cakap kalau guna udang or sotong masak sekejap jer
Daging kambing kena masak lama sikit


Pastu baru masuk cili kisar..garam


Ni sos tiram


Mee Sanggul sedang dicelur dalam air mendidih


Bila celur...dah xde rupa sanggul dah.
Dah terlerai macam sanggul kakak
Kakak aku rambut panjang sampai pinggang
Bila tidur kakak akan lerai sanggul dia macam ni la..



Haaa...ni Mee Sanggul yang dah decelur
Dah lerai masukkan dalam sos mee dalam kuali


Tambah kicap masis & kacau rata
Sesuaikan rasanya

Tambah kobis hiris dan kacau rata..

Tabur daun sup & siap..
Kata mak aku kalau kat Kedah ada juga orang masak Mee Sanggul ni jadi bubur mee
Mak aku cakap pernah makan Mee Sanggul yang dimasak bersama santan dan gula jadi pekat macam Bubur Mee la...
Mak aku cakap nenek x pernah masak camtu
Tapi mak aku cakap pernah makan orang lain yang masak..
Sedap ke..??
Hmmm...mak aku cakap kalau orang yang suka mesti cakap sedap
Kalu x suka mesti cakap x sedap sebab mee dimasak dessert yang manis
Kalau aku...
Mmmmm...cam pelik jer...
Apapun mak aku cakap  jangan nak kutuk makanan yang kita x suka
Sebab makanan yang kita suka juga akan ada orang yang x suka
Itu namanya Rambut Sama Hitam Tapi Selera Lain-lain..
Mmmm...yer lah,.....

8 comments:

  1. Replies
    1. Alhamdulillah sedap..
      Dapat kongsi makan bekal ramai2..
      Blog bro pun bestnya banyak makanan best...makanan viral lak tu..anyway TQ

      Delete
  2. Replies
    1. Hahahaha....
      Tau dah kalu post mee jer aunty mas akan kuar..hahaha...Agaknya aunty mas ni ada dna Korea ni...suka makan mee..hehehehe..jangan marah...

      Delete
    2. korean berkulit gelap..hahahah

      Delete
    3. Alaaa..gelap pun x pe ...ori...
      Korea putih sebab plastic surgery .hehehe

      Delete
  3. Mee siput tak sama dengan mee sanggul

    ReplyDelete
    Replies
    1. Owh yer ker...
      Heeee....sowi kalau info kiter salah....
      Nanti kita cari lagi info mee sanggul lak...
      TQ bro ....

      Delete