Sunday 18 February 2018

CUCUR KENTANG SENYUM VIRAL...SEDAP KE??

HELLO My friends..!
How are you..?
I'm super fine.....
Have a nice day...!!
Hahahahaaaa...happy semacam lak kan...
Hihihi...


One.....
Two.....
Three....
Smile.....
Peace ..!!
Ok...now .....Free Style....
Click...click..!!
Haaa.....selalu nak snap.pic ramai2 mesti cameraman akan cakap camtu kan......



SENYUM LAH...
Senyumanman amat bererti...
Kerana bila kau tersenyum...
Dunia juga akan turut tersenyum...
Haaaa.....aku pun tengah tersenyum...
Walaupun penat...
Hari ni.....Sabtu 17 Feb 2018 masih dalam cuti CNY..
Tadi pagi sampai maghrib kuar ngan kakak gi Time Square....
Tengok movie..."Black Panther"
Makan2......window shoping...
Huh...lega sikit kepala otak ni dapat kuar ..
Khamis mereput je kat umah..
Jumaat malam aku ikut kakak gi Bistro jumpa kak Anisah & Anifah..
Anifah tu classmate sekolah agama dolu..
Sejak sekolah menengah memang dah x pernah jumpa dah..bertahun2 dah..padahal rumah bukan jauh pun..
Anifah kat kuaters...aku seberang jalan jer..
Hahaha...
Pagi Sabtu kakak cakap nak gi Time Square..
Aku nak ikut jugak....
Sebab nak tengok Black Panther..
Abang kerja..
Tinggal mak aku sorang mereput kat rumah..
Tengok dalam Family Group WhatsApp penuh ngan cahating mak aku ngan Achik..
Hahaha..mesti mak aku ngah bored giler tu


Ni mak aku buatkan KUIH KENTANG SENYUM VIRAL plak...
Mmmm....senyum lagi la aku....
Kuih Kentang Senyum ni mak aku setahun dua tahun yang lepas memang viral kat Wasap..kat FB ...IG bagai...
Mmmm...aku tak tahu pun..
Sebab kat tempat aku xdd jual pun..mak akunpun xde buat pun..
Tapi bila google memang betullah...
Bersepah pic & resipi dalam google..
Kebanyakannya tahun 2016 & 2017
Tapi bila baca KAT SINI...rupanya kuih tu sejak 2013 lagi...dah 5 tahun dah..
Hahahaha....aku baru nak tahu...
Nampak sangat lah....orang dah kebulan...aku masih bermimpi...kikiki
Ini pun bukan aku yang masak..
Mak aku yang masak...
Aku just tolong simit2 jer..
Selebihnya aku  makannnnn...


Mak aku cakap resipi dari atas tu..
Mak aku yang masak..
Ish...rasa nak mengumpat pada seseorang....
Astaghfirullah...
Ok...biarkan mereka dengan dunia mereka...
Jom kita tengok Kentang Senyum..
Supaya kita terus tersenyum...


3 biji kentang rebus...


Buang kulit kentang


Lenyek kentang..
Mak aku cakap guna bontot gelas lagi cepat dari guna pelenyek kentang or garfu..


Sebuk Roti..
Kadang ada roti yang dah nak expired..
Mak aku akan jemur @ toast sekejap..
Buang kulit tepinya ..
Blend guna blender kering...
Simpan dalam botol..


Sebab ada cheese ...tambah grated cheese sikit

Semua bahan dah ready nak uli dan ramas..
Tapi itunkerja mak aku..
Aku x akan.....hahaha



Adunan dia bau macam adunan kuih keria la..


Mak aku masukkan papan canai tu dalam plastik dan ikat kemas2..Mak aku cakap supaya adunan xmelekat pasa papan dan senang nak tanggal kuihnya..


Canai adunan tepung dan kentang tu


Sebab molot gelas tu agak besar...mak aku cakap lebih sesuai guna cawan lompang ni..


Terap sampai habis...


Seperti yang diajar dalam resipi diatas...soh guna straw untuk buat mata emoji ni


Buat matanya sampai habis
Ni kalau dapat buat ngan Dak Aqil..
Mesti Aqil suker nih....!!


Sama juga seperti info dari ramai orang yang dah pernah buat kuih ni..gunakan sudu untuk buat molot senyum..
Kata mak aku biasanya orang2 yang dah pernah buat dorang mesti dah try & error...
So...biasanya dorang dah bagi tip2 terbaik dah tu..Kalau nak selamat ikut jer..
Kecuali ko dah jumpa tips yang lebih baik...boleh share ..kerana SHARING IS CARING...

Buat hingga habis


Tapi biasa la...
Dalam ramai2 yang tersenyum...
Akan ada yang x mo senyum..
Haaa....yang x senyum tu kita jangan pandang dia lama2 sangat...nanti kita juga terikut..




Kalau takar sekor tu jer xnak senyum..
Biarkan jer...kalau dia nak menyombong.
Biarkan jer..
Dolu aku ada kawan yang menyombong ..
Suka cari pasal...nak creat gtoup2 anti group lain bagai la...aku jadi serabut..
Bila balik citer kat mak aku..
Mak aku selalu cakap " jauhi orang negatif..jangan jadi virus..."
Haaa...dolu aku x faham...now aku dah faham sikit dah..
Aku bukan sempurna...aku bukan terbaik..
Tapi aku  berusaha...& aku nak  jadi baik...



Goreng sambil dibalik2kan hingga garing
Serve panas2 dengan sos kegemaran...
Rasa dia...sedap ker..???
Mmmm...depend your taste..
Kalau aku...rasa dia biasa2 sahaja macam kuih keria versi xde gula...souvuri..
Tapi dia nyer presantation...mmmm....ok..menarik...lain dari biasa...
Effect dia....mmmm....besar juga effect dia..
Sebab mampu menceriakan mood ..
Hahahaha...

Tapi sekarang kat media social xde nampak sangat dah orang viralkan kuih ni..
Biasa lah sekarang ni..kejap2 viral itu..
Kejap2 viral ini..
Macam hari tu hot viral Pisang Goreng Cheese..
Maka ramai la berlumba2 jual Pidang Goreng Cheese...Bersepah2 la pakat post pic dalam wasap..FB..IG bagai
Pastu Coconut Ice Cream yang makan dalam tempurung....Biskut Gary..sampaikan ada yang sanggup order dari Indon dan Sarawak...termasuk mak aku...hihihihi..
Viral ni ada baik dan ada buruknya..
Viral2 makanan ni ada juga yang best sebab siap ngan info harga...resipi...dan feedback dari ramai netizen..
Sekejapan sahaja ada product yang tinggi permintaannya...menjadi rezeki terpijak kepada yang pandai mengambil perluang...
Hee...ayat skema dak2 Ekonomi...
TETAPI....Seperti kata perpatah...
"Jika cepat naiknya...cepat juga turunnya.."
Kerana hidup ini umpama putaran roda..
Kalau hari ini terasa diri begitu hebat...
Tak perlu sombong ..
Kerana jika Allah nak tarik..memang sekapan jer..x sempat nak berkelip mata pun..
Bukti dah jelas sekeliling kita..

Hihihi....sorry meminjam ayat2 puitis dari seseorang....
Ok..bye..


No comments:

Post a Comment