Saturday 3 February 2018

SUP CEKER UNTUK 2 ORANG

Semangkuk Sup Ceker Ayam..
Sebenarnya ni masakan mak aku yang dalam draff ni...
Hari Sabtu ..sekolah cuti
Tapi awal pagi aku dah bangun tadi..
Ada aktiviti menarik hari ni...
Heee...
Sekarang pun masih awal masih awal pagi...
Update blog skit sesambil duduk dalam kereta...
Jap lagi nak mulakan aktiviti menarik yang dah lama aku rinduuuuu....
Haaa.....nanti lepas aktiviti aku citer...
Sekarang belum mula aktiviti tu camaner nak citer...hehehehe..
So...dari melangut dalam kereta ....update sikit
Tapi semua dah ada dalam draff...
Aku just tulis sikit2 kat atas ni jer..

Sup Ceker Ayam
Apa tu..?
Haaa....mak aku cakap kalau kat Indon namanya Ceker Ayam
Kalu kat Malysia....Kaki Ayam la...
Ko makan ke Kaki ayam..?
Aku memang x makan
Tapi ini favourite mak aku nih



Mak aku cakap kaki ayam banyak collagen
Yet ket..?
Makbaku cakap kalau orang Cina mereka akan buat sup kaki ayam ni dan biarkan sejuk semalaman sampai kuahnya akan jafi macam jelly...
Itulah collagen mak aku cakap..
Mmm...aku pernah la tengok kuah sup kaki ayam macam jelly tu..
Tapi aku ingatkan kuah tu basi..
Hahahaaha...

SUP CEKER AYAM
2 pasang ceker ayam - setiap 1 dikerat dua
1 sudu minyak
1/4 batang carrot
1 tangkai daun sup
1 helai daun bawang
1 sudu serbuk rempah soto
2 horis halia
3 cawan air
garam

Bahan tumis:
1/2 bawang besar - cincang
2 bawang putih cincang
3 biji buah pelaga
1 bunga lawang

1. Panaskan minyak dan tumis bahan tumis
2. Bila harum masukkan ceker ayam.Goreng sekejap
3. Masukkan halia,carrot dan  3 cawan air dan rebus hingga ceker ayam nampak kembang dan lekang dari tulangnya
4. Tambah garam dan sesuaikan rasanya
5. Taburkan daun sup dan daun bawang


Ceker ayam dikerat 2..
Ada 2 warna...
Sebab dari 2 ekor ayam yang berlainan..
Hahaha....


Tumis bahan tumis


Masukkan ceker ayam

Masukkan air,carrot dan halia serta rebus api perlahan hingga isi cekwr ayam lembut



Tambah garam dan tsesuaikan rasa dan tabur daun sup dan daun bawang

No comments:

Post a Comment