Tuesday 13 February 2018

BUBUR CACA HOMEMADE

Bubur Caca Homemade
Haa..memang la homemade
Masak kat umah
Bukan beli kat luar
Kalau yang beli...tepung dia warna warni cantikkan..
Ni semua plain warna tepung dia..
Sebab ni Bubur Caca Homemade tau..!
Memang betul2 homemade..
Ni betul2...
Bukan cubaannnn...!
Hahahaha...ingat x citer P.Ramlee dalam Pendekar Bujang Lapok..
Masa Ramlee...Sudin & Ajis disuruh bertapa dalam perigi buta dan Kubur Jepun oleh Pendekar Mustang ...
Semua itu cobaaannnn...!!


Tapi Bubur Caca Homemade ni bukan cobaan...
Ini betul2 homemadr
Sebab Bunur Caca dan isi dia memang mak aku buat sendiri
Tapi bukan hari ni nyet
Kalau weekday xde minum2 petang nyer
Ni hari Ahad nyer minum petang..
Sajer simpan sampai hari ni baru punlish
Sebab sekarang ni mak aku selalu masak masakan sempoi + bajet jer..
Semalam pun mak aku beli Nasi Bajet jer
Nasi Putih + Ayam Masak Merah + Sayur sikit + Air Sirap = RM4
Aku ...abang ngan kakak makan Nasi Bajet jer semalam...


Bubur Caca ni sama macam Bubur Caca yang biasa warna warni tu..
Bezanya xde colourfull jer sebab semua warna ori tepung gandum..
Aku tanya gak mak aku ...naper mak aku x buat colourfull macam yang beli
Mmm....tau apa mak aku jawab..?
Mak aku cakap sebab nak feel Nostalgia..
Apa ulyang nostalgianya kalau Bubur Caca xde colourfull ni..
Mak aku cakap nak feel Bubur Caca yang nenek pernah masak masa mak aku masih kanak- kanak..
Haaa...kalau dah tanya...panjang lah citer nostalgia mak aku tu...
Tapi dah aku anak yang baik..
So...dengar jer lah kannn....kan...
Kata mak aku ..nenak jarang nak masak bubur selain bubur kacang dan bubut asyura..
Apa lagi Bubur Caca
Tapi satu hari arwah Atuk demam dan minta nak makan Bubur Caca
Masa tu kat kampung mana ada orang jual tepung caca bagai..
So..mak aku cakap nenek pun buat guna tepung gandum...tanpanletak pewarna...
Warna ori tepung gandum
Pastu nenek canai atas tudung periuk dan potong2...
Mak aku cakap itulah Bubur Caca paling sedap.
Kata mak aku lagi...mungkin nenek pun dah lupa pasal Bubur Caca untuk arwah Atuk tu..
Mak aku cakap sebab sekarang kalau nak makan nenek akan beli sahaja sebab sekarang setiap petang dah banyak orang jual kat pekan
Mmm...best plak bila tingat kalau beli makanan time balik Kedah sebab banyak makanan sedao dan murah
Paling best Nasi Lemak Kuning beli time petang atau malam untuk dinner..
Nasi Lemak Kuning tu bungkus ngan kertas surar khabar...tapi dalam dia ada plastik la..
Mmmmm...feel sangat makan Nasi Lemak Kuning tu lauk ayam potong kecik2..
Sebungkus 60 sen jer...
Mmmm...windu nak balik Kedahhh...
Huhuhuhu.....


Ok..ok...jom sambung citer Bubur Caca Homemade ni dulu...
Nak buat Bubud Caca Homemade ni mak aku cakap kena buat tepung a.k.a CACA nya dulu....


 Tepung Caca:
2 cawan tepung gandum
2 sudu air kapur- x letak pun xper
( secubit kapur + sikit air biar kapur mendap dan ambil air jernihnya 2 sudu)
1/2 cawan air
**
jika mahukan caca bewarna warni
bahagi doh kepada 4 bahagian dan setiao
1 bahagian warnakan merah,kuning,hijau
dan 1 lagi biar plain.


1. Uli tepung dengan 2 sudu air kapur dan 1/2 cawa air.Jangan tuang air sekaligus tetapi masukan air sikit- sikit sambil uli.
2. Jumlah air bergantung jenis tepung,so boleh adjust air untuk tambah lagi sikit.
3. Adunan mesti keras..sekadar boleh bentukkan sahaja.Jika terlembik tambah sikit tepung
4. Ambil secubit tepung dan gentel membentuk caca .
** Boleh juga dicanai nipis dan potong jalur lalu digunting kecil2...Dipanggil Bubur Gunting



Tepung yang dah siap diuli..
Pesan mak aku...adunan tepung tu mesti keras..
Kalau lembil nantinakan melekat2..


Pastu kena cubit sikit2 dan gentel sebesar caca
Gentel seperti rupa cendol..
Tapi aku tengok dah macam TELUR GABUS..
Tahu x Telur Gabus..?
Telur Gabus tu sejenis makanan ringan dari Indonesia..
Mak aku pernah beberapa kali buat..
Antaranya TELUR GABUS CHEESE kat sini....
Cara gentelnya pun mak aku cakapnsama jer macam nak gentel Telur Gabus tu


Kena gentel satu persatu sampai habis...
Mak aku cakap yang orang jual caca warna- warni tu x tahulah dorang gentel sebiji demi sebiji macam ni atau memang dorang ada mesinnya..
Kalau balik Kedah ...tepung caca yang colourfull tu banyak dijual di Pekan Rabu Aloq Staq..
Hahaha..dah tercakap utagha plak..
Hari tu tengok kat Padang Besar pun banyak dijual tepung caca ni..
Tapi yang tu maka aku cakap dorang jemur hingga kering supaya tahan lama..
Nak masak kena rebus dulu hingga kembang barulah tepungnya lembut..
Bubur Caca Homemade ni pun kena rebus juga..
Tapi mak aku cakap sebab adunan ni homemade..
Fresh & x dijemur...so,boleh terus masak bubur

BUBUR CACA:
tepung caca dari adunan di atas
(adunan diatas dapat dalam 3 cawan gentelan bentu caca)
1 ketul gula melaka
2 sudu gula pasir
1/2 sudu teh garam
1helai pandan
2 sudu sagu biji - rendam kembang(
1 kotak kecil santan
( jika guna santan segar
anggaran 2 cawan santan pekat)

1. Masak tepung caca bersama 6 cawan air ( boleh adjust ikut selera nak kuah banyak atau sikit)
2. Bila mendidih dan tepung caca nampak timbul masaukkan sagu bijinyang sudah dibasuh dan direndam kembang..
3. Biar mendidih beberapa minit hingga sagu nampak jernih.
4. Masukkan gula , gula Melaka dan daun pandan sera garam
5. Kemudian perlahankan api dan masukkan santan.Api mestinperlahan supaya santan tidak meruap dan pecah minyak
6. Sesuaikan rasanya & siap

**** Bubur akan sakin pekat bila sudah menyejuk.
Masak beberapa jam lebih awal sebelum dimakan supaya lebih pekat dan sedap


Tepung caca swdang direbus


Masukkan sagu dan biar hingga sagu jernih sebelum dimasukkan gula


Pecah2kan gula Melaka supaya mudah larut


Masak lagi hingga gula larut


Masukkan santan dan kecilkan api
Masak beberapa minit sambil dikacau supaya tidak meruap dan tidak pecah minyak

*** Kalau guna santan kotak kuah lebih pekat dan tidak akan pecah minyak..
Jika guna santan segar lebih lemak dan harum bau santannya..tetapi perlu sentiasa dikacau kerana santan segar cepat pecah minyak jika dibiar mendidih lama..


Bubur caca lebih sedap jika dimasak beberapa jam lebih awal supaya tepungnya lebih lembut..kuah lebih pekat dan sedap


Selain daripada Bubur Caca  Homemade ni...
Mak aku pernah buat
BUBUR CACA TEPUNG KANJI kat sini....
Versi Tepung Kanji lebih unik sebab macam kaca...bila kunyah lebih kenyal..
Mak aku cakap ada juga orang buat Bubur Caca guna ubi keledek dan keladi yang dipotong dadu..
Yang pastinya sekarang ni akubtingin nak makan BUBUR PULUT HITAM....
Tapi mak aku belum buat buat lagi..
Huwaaaaaaa.....!!!!

13 comments:

  1. salam


    kalau nostalgia betul la plain colour... takde colourful

    ReplyDelete
  2. Hahaha...cam filem P Ramlee dolu3 kan xde colourful kan sis...

    ReplyDelete
  3. Replies
    1. Heee...just sharing...cooked by my mom

      Delete
    2. terima kasih resepi nya.Pekan Rabu tutup PKP.so kena buat sendiri na. ..minta halal kan resepi awak yer.Semuga Allah pelihara anda....tq...tq...tq.

      Delete
    3. terima kasih resepi nya.Pekan Rabu tutup PKP.so kena buat sendiri na. ..minta halal kan resepi awak yer.Semuga Allah pelihara anda....tq...tq...tq.

      Delete
    4. الحمدالله jika perkongsian ini memberi manfaat kepada orang lain.. Terima kasih atas kiriman doa.

      Delete
  4. Replies
    1. Haaaa... Yang ni memang sedap..
      Tapi belum boleh kalahkan Bubur Pulut Hitam🤭🤭🤭

      Delete
  5. malam semalam mengidam kebulur nak makan bubur caca. elok2 nak p rebus tepung caca warna warni tu tetiba bukak plastik keluar kutu beras banyak yakwohhh!!! pastu bermulalah adengan menggentel tepung berpandukan blog ni.. terima kasihhh!!! 😭😂 puas hati buat boleh makan 4 kali.

    ReplyDelete
    Replies
    1. الحمدالله..
      Maaf baru perasan ada komen..
      Minggu ninpun bnyk view post ni..
      May be ramai juga yg nak try homemade... 👍

      Delete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete