Wednesday, 31 January 2018

AIR JIMI ASMARA...SIAPA YANG MENCIPTA AIR NI...?

 Air Jimi Asmara...
Tiba2 teringat Air Jimi Asmara...
Teringinnya nak minum  .
Air yang warna hijau...
Rasanya manis...
Sejuk....
Bau dia harummm
Mmmmm...



Tapi aku hanya reti sebut jer nak minum..
Nak buatnya....?
Heeeee.....magic..
Sebut jer...terus tersedia..
Hahaha.....



 1 jug mak aku buatkan untuk aku ..
Takkan habis aku nak minum..
Mau pecah perut aku..
Heeee...yang lebey tu boleh masuk dalam botol simpan pati ais...
Esok boleh minum lagi....



Mak aku dah banyak kali buat Air Jimi Asmara ni...
Tapi dah lama mak aku x buat..
Mmmm...x tahu lah kot mak aku buat...aku yang x  tahu...huhuhuhu....
Mak aku cakap dolu2 memang Air Jimi Asmara ni jadi viral.
Tapi mak aku cakap tahun 90-an dolu dah ada dah air ni tapi mak aku cakap masa tu na
manya belum lagi Jimi Asmara  .
Mak aku kata dipanggil Air Hijau jee
Mak aku cakap tahun 90-an dolu kat umah Tok Lang  memang hidang Air Hijau time raya..
Mak aku cakap masa tu internet x polular lagi kat kampung2..
So...resipi pelik2  x ramaiborang tahu..
Kalau adapun resipi hanya dalam majalah masakan...buku masakan.
Tapi kebanyakan resipi diperturunkan dari nenek moyang kepada anak cucunya..
Nenek pernah citer dolu2 kalau zaman nenek ramai yang buat kuih raya sembunyi2 wakru malam jer...
Sebab xnak resipi keluarga diketahui orang lain..
Hahahaha....lawaks nyer..
Gigih tul orang2 dolu simpan rahsia...
Hihihihi
Bila hari raya barulah kuih muih tu dikeluarkan dan dihidangkan kepada tetamu..
Tapi hanya kuih muih yang dikongsi makan beramai2...
Resipinya....nenek cakap xde orang akan kongsi..
Semuanya jadi rahsia keluarga tersebur sahaja  .
Kata nenek sebab tu  lah banyak resepi2 dolu pupus begitu sahaja kerana x dikongsikan..
Zaman sekarang nenek kata orang lebih berfikiran terbuka..
Contohnya Air Jimi Asmara ni..
TQ kepada pencipta resipi ni..
Tapi SIAPA PENCIPTA RESIPI AIR NI..?
Kerana ramai orang sekarang nak kongsi resipi Ramailah orang lain dapat merasanya
Lagipun teknologi memudahkan sesuatu perkara disimpan..disebar dan dikongsi dengan cepat..
Tapi..AWAS...jangan kongi perkara x baik ...!!



Ok lah....nak sambung citer  Air Jimi Asmara ni plak...
Dolu dah pernah tulis dah pasal resipi
AIR JIMI ASMARA kat sini..
4 sudu gula
2 sudu Sunquick Oren
4 titis Pewarna Hijau Apple
2 titis Perisa/ Essen Pisang
2 gelas air masak
Ice cube

- Bancuh air masak bersama gula,sunquick oren,pewarna hijau dan esen pisang
- Tambah ice cube....
- Slrupppp....!!!
Aaaaaahhh.....
Alhamdulillah




Esen Pisang  dan pewarna hijah
Bila cium esen pisang tu dari botolnya...pergh..pedih hidung macam cium gas
Mak aku cakap bau esen pisang tu memberi ilusi gas pada air Jimi Asmara ni..
Tapi x boleh guna banyak sebab bau dia kuat



2 gelas Air Jimi Asmara..
Untul aku dan mak aku
Sebab masa ni kakak & abang xde.
Abang kerja
Kakak gi holiday kat Melaka..huhuhu
Gelas yang ada cover tu beli masa balik Kedah
Beli nak guna kat rumah baru
Tapi sebab aku suka ...aku bawa balik KL..
Nak minum minuman sejuk...aku akan guna gelas ni sebab dia ada straw siap2..
Nanti balik Kedah nak beli lagi warna lain plak..
Sebab aku suka....

No comments:

Post a Comment