Friday 16 February 2018

HAPPY CHINESE NEW YEAR 2018

HAPPY CHINESE NEW YEAR 2018
(pinjam pic google- sebab xde beli greeting card)
Sekolah aku cuti 5 hari untuk CNY tahun nu..
Sekolah lain pun sama kot
Sebab tengok Achkk..Haikal...Aqil pun sama jer cuti CNY tahun ni...

Cuti CNY dah 2 hari x gi mana- mana pun..
Kakak ajak mak aku balik kampung..
Tapi mak aku cakap mungkin x balik sebab :

1. Sebab x larat nak mengharung jem..Mak aku cakap penat nak drive mengharungi jem sebab kalau musim cuti yang pendek macam ni memang kebanyakan orang akan akan balik kampung,bercuti,kenduri dan macam- macam

2. Kalau nak naik bas..kalau seorang memang sesuai naik bas...Tapi kalau dah 3 orang mak aku cakap rugi & x perctikal nak naik bas..
Sebabnya kalau 3 orang nyer tiket bas return dah rm300...
Baik naik kereta sebab kos naik bas 3 orang lafi mahal dari naik kereta..
Lagipun leceh sebab nanti susah nak gerak kalau xde kereta..Naik bas juga bukan jaminan untuk x penat.. Sebab tahun lepas aku ngan mak aku balik Kedah naik bas...Natijahnya...kami terpaksa  menempuh PERJALANAN YANG PANJANG kat sini...

3. Mak aku cakap gaji untuk bulan Februari dapat awal sebab CNY..Kalau x bajet berhemah ..akan sengsara  untuk menanti gaji bulan Mac.Sebabnya mak aku hanya kakitangan kerajaan yang gajinya sebulan hanya sekali.Mak aku cakap nanti bulan Mac dah plan nak balik Kedah tengok nenek...So kena pilih satu antara dua..sama ada nak balik cuti CNY @ bulan Mac
Keputusannya baik balik bulan Mac sebab kalau balik CNY cuti pendek..jalan jem..penat..

4. Mak aku juga berhujjah lagi ...haaaaaa  
Mak aku cakap nanti awal bulan Mac nanti kakak nak masuk sem baru..Mesti banyak perbelanjaan...Tinggal 3 minggu lagi  So, mak aku cakap kena spend duit untuk kakak nak masuk sem baru.Mak aku cakap baru semalam kakak tunjuk result final axam sem lepas.. Semalam result kuar rwsult..Alhamdulillah ..mak aku cakap result kakak agak cemerlang..Cemerlang tu berapa..?
Mak aku cakap kalau great result 4.00..Tapi kakak x la dapat 4.00..Dapat 3++..
Mmm...aku memang x faham apa yang mak aku cakap tu...

5. Mak aku cakap kadang2 kita kena lepaskan sesuatu untuk dapatkam sesuatu yang lebih utama..Jangan bandingkan rezeki orang lain yang lebih dari kita...kerana kita tidak tahu cerita mereka.Bandingkan hidup kita dengan orang lain yang lebih susah..baru kita akan rasa bersyukur.  Banyak perkara yang kita nak buat kita kena ukur baju dibadan sendiri  Sebabnya bila aku ceritakan ramai kawan2 aku pergi holiday sempena cuti CNY..panjang la tazkirah mak aku..huhuhu

Ok..ok...xmau sedey-sedey...
Kena happy- happy CNY..
Gong xi..Gong xi...Gong xi ni...
Mmm...apa nak buat ni...?
Tadi pagi dah tolong mak aku sapu dan mop lantai...Dah cuci & lap habuk2 atas kabinet TV..
Tapi aku dah pecahkan sebuah cawan hiasan atas tu...huhuhu  berderai jatuh masa aku nak alihkan cawan tu..
Mmmm...ok..xmo sedey...
Aku nak melukis...nak hiburkan hati dengan warna2 yang ceria...

Kadang2 mood juga mempengaruhi lukisanku..
Apa yang ada dalam hati boleh dikeluarkan ke atas sehelai kertas...

Mak aku cakap tulisan aku cantik..!
Ok....itu sudah cukup membahagiakan  .
Ok ..Happy CNY...bye


2 comments: