Thursday 15 February 2018

MEE REBUS TULANG SEMPOI


Mee Rebus Tulang Sempoi
Naper ada sempoi..?
Mak aku cakap sebab memang versi sempoi jerk..
Guna apa yang ada..
Yang xde memang xde...
Contohnya tauhu...x de..so..xdelah..hahaha
Kalau versi betul2 Mee Rebus Special banyak bahannya


Pinggan mak aku..
Ada Gear Box...
Mak aku memang suka gear box
Aku suka juga tulang..
Gear Box pun aku suka
Tapi just suka daging pada gear box tu jer
Mak aku siap sedut2 isi dalam gear box tu..
Eiii....aku dah pernah cuba makan isi dalam tulang gear box tu..
Tapo cannot go..!
Rasa dia memang melting in my mouth
Tapi rasa dia lemak semacam...
Aku memang x boleh jalan...
Kakak..abang pun x suka isi dalam tu
Makanya mak aku dapat la makan dengan aman tanpa saingan untuk mendapatkan gear box tu..
Hahahaha...


Haaa...ini pinggan aku..
Just daging tanpa tulang..
Mak aku cakap sebab nak feel makan mee rebus kat kedai
Kena makan dalam pinggan..
x boley makan dalam mangkuk...
Kata mak aku kalau kat Kedah memang kebanyakan makanan berkuah dimakan dalam pinggan..bukan dalam mangkuk
Contohnya ...Laksa dalam pinggan
Mee berkuah pun dalam pinggan..
Pulut berkuah dalam pinggan..
Ala...tapi kalau makan mee rebus mamak pun mesti dia serve dalam pinggan kan...??
Tapi kenapa yer..?
Mak aku cakap x tahu kenapa begitu..
Mungkin sebab pinggan lebih luas..
Mungkin juga sebab nak bagi semua bahan dia boleh inteframe...
Telur..cili..kriuk2...bawang...sayur..daging bagai dapat dipamerkan dipermukaan pinggan tu..
Kalau guna mangkuk ruang pamerannya limited sebab molot mangkuk kan ala- ala sopan x luas sangat..
Hahahaha...ok x teori tu..
Hihihihi.....


Tapi abang nyer makan dalam mangkuk..
Haaa sebab abang makan untuk breakfast sebelum gi kerja..
Bukan la breakfast sangat pun sebab dah pukul 10 pagi...dah tea braeak dh pun...
Tapi abang cakap ni Rojak Mee..
Haaaaaa....mak aku cakap ini Mee Rebus la...
Bukan Rojak Mee macam kat mamak tu..
Macam nak sama rupa dia tapi aku pun x tahu apa beza dia...
Mmmm....kuah dia la kot sebab kalau makan Rojak Mamak xdebla tulang dan daging kan..
Kuah dia macam kacang jer kan...
Haaaaa..jangan ingat aku x alert..
Kalau bab makan aku boleh kenal banyak juga bahan- bahannya...tapi bukan la semua..heee..
Yang pasti aku ngan abang lagi kenal bahan masakan dan rempah ratusnla nk compare ngan kakak...hehehehehe..
Lepas makan abang request nak bawa bekal Mee Rebus ni..
Hahahaha...mesti abang takut balik nanti Mee Rebus ni dah habis...


Kuah Mee Rebus in the making..
Menggelegak dalam multi cooker..
Hahaha...multi cooker kat umah aku..mean roce cooker la..
Rice cooket tu lah jadi presure cooker...jadi rice cooker..kadang2 jadi slow cooker..stemer...
Yang dahsat lagi kadang gas habis & kedainlamabat hantar gas...rice cooker tu bertukar menjadi fryer juga..
Hari ni jadi presure cooker untuk rebus tulang..
Dah buat kuah Mee Rebus jadi plak slow cooker.
Super Cooker la....


 Mak aku cakap masak Mee Rebus ni sebab ada stok Mee Kuning Imtiyaz ni..
Haaa...cam biasa la stok mee kuning mesti dari Mak Ismail..
Selalu mak Ismail akan bagi Mee Pok Lan
Kadang2 Mee Ibu Halimah
Haaa...kali ni mee dari Ismail sendiri..
Mee Imtiyaz..
Hehehehe...sebab nama kat pack mee ru Mohd Ismail...dah macam nama Ismail juga...
Tapi Ismail yang mak dia bagi mee ni Ismail bin Mohd Afni..
Hihihi...masa sekolah rendah jer aku selalu tegur Ismail..
Masuk sekolah menengah memang aku jarang sesangat tegur..
Kadang selisih pun x tegur...
Just senyum jer..
Sebab Ismail tu kategori dak2 skema yang pandai..family dia pun semua baik2 sopan santun

Aku ni dak2 hohahoha...
Segan la kan...heee

Cikgunpun selalu cakap aku macam jantan..
Waktu PJK aku akan  main badminton..
main bola ngan dak2 lelaki...sebab aku x suka kalau ngan dak2 pompuan asyik main bola racun jer..
Tu sebab aku selalu joint dak2 lelaki main badminton atau bola sepak jer..
Tapi ada cikgu la...
Cikgu pun x marah pun bila aku joint dak2 lelaki tu..cuma cikgu pesan hati2 & jangan over..
Baik lah cikgu..!!
Haaa....mesti cikgu x cayer yang kat umah aku feminin...kikiki..

MEE REBUS TULANG SEMPOI..mak aku
1kg tulang + isi
3 kentang- kupas dan rebus dalam sup tulang
( lagi sedap guna keledek oren)
1 sudu rempah sup ( rempah soto mak Ismail)
3 sudu rempah kari daging
1 ketul gula melaka
( jika guna keledek..xperlu gula melaka)
1 sudu pes asam jawa adabi
2 sudu teh garam
2 sudu minyak

Bahan blend:
15 cili kering - rebus
1 bawang besar
5 bawang putih
3 keping lengkuas
1 ketul kecik halia
1/2 cawan udang kering

Bahan Tabur:
5 telur rebus
2 bijibkentang rebus dan goreng
1 pokok daun sup
Bawang goreng
Tahu goreng ( xde stok)
limau nipis
cili hijau potong
Tepung rangup kriuk- kriuk

1. Rebus tulang bersama 10 cawan air hingga mendidih dan dagingnya lembut serta tanggal dari tulang.Rebus juga kentang dalam sup
2. Dalam kuali panaskan minyak dan tumis baham blend hingga naik minyak
3. Tambah serbuk kari daging pada bahan tumis
4. Angkat kentang dari sup dan blend bersama 1 cawan kuah sup+ 1 cawan air hingga creamy
( awas jangan blend panas2 nanti bersembur)
5. Tuangkan pes kentang blend dalam kuali tumis dan kacau sebati
6. Masukkan semua bahan dari kuali kedalam rebusan tulang..
6. Tambah garam,gula melaka dan masak hingga mendidih
7. Sesuaikan rasa dan biar mendidih perlhan hingga pekat.

*** Jika x cukup pekat...blend 5 keping biskut marei @ cream creaker dan masukkan dalam kuah.Jika tiada biskut..altenatifnya bancuh 2 sudu tepung gandum bersama 1 cawan air dan masukkan ke dalam kuah dan masak hingga pekat..Kuah akan makin pekat bila semakin lama dimasak atau bila kuah sejuk)



Tulang sedang direbus dalam rice cooker..
Wajib la kena letak sudip kayu tu..
Haaa...aku dah tahu functionnya supaya kuah x meruap...petua dari Achik..
Dalam kuah sup ru juga ada ubi kentang sedang direbus bersama

 Ubi kentang yang dah empuk..
Mak aku cakap nak blend untuk masukkan dalam kuah bagi pekat
Mak aku cakap sepatutnya guna keledek oren
supaya kuah lagi manis..
Tapi sebab dah xde keledek..hanya ada kentang..
Guna jer lah kentang..
Nanti campur gula Melaka bagi manis macam keledek..
Haa...mak aku cakap manuasia akan lebih kreatif bila terdesak..
Contohnya nenek moyang kita zaman Jepun..
Makbaku cakap nenek pernah citer zaman Jepun sebab x cukup beras...ubi kayi dipotomg halus dicampur masak bersama beras..
Kulit ubi kayu diproses jadi kerabu..
Batang pisang diproses jadi tali..
Paling win...Ubi Gadung yang beracun pun dorang boleh proses jadi makanan exotic yang sedap..
Aku tahu la Ubi Gadung sebab dah beberapa kali tengok mak aku makan..
& opkos la setiap kali makan mak aku akan bercerita panjang about Ubi Gadung tu..
Cintohnya....UBI GADUNG KUKUS kat sini...


Ni Udang Kering..
Udang Kering from Sabah bah..!
Stok udang kering ni mak Zamir yang bagi.
Hujung tahun lepas nyer stok ni..

Haaa...ngan Zamir pun sama aku dah jarang bertegur tahun ni..
Dolu aku ngan Zamir selalu akan ikut kalau kakak aku ngan kakak Zamir kuar sama2.
Hahaha...nak citer mee pun dah melalut merata la...heee
Jom2 sambung Mee Rebus..



Kuah Mee Rebus ni aku suka
Aku boleh hirup macam sup jer
Dengan syarat masa panas2..
Pergh...slrup...slrup...
Sambil aku membayangkan sedang makan
T-Bone Steak...
Haaa...aku pernah tengok kat IG pasal T- Bone Steak a.k.a Sup Tulang Merah Singapore..
Paling terliur yang buat aku tringat2 sampai sekarang sebab pernah tengok 1 program kat Astro AFC...
Rancangan tu macam Jalan - Jalan Cari makan versi Singapore la..
Tapi aku x ingat apa nama program tu..
Mak aku jer yang hafal rancangan kat AFC ni..
Jap nak tanyak mak aku..
Haaa...mak aku cakap ..." Taste With Jason"
Huh tengok dorang nyer makan T- Bone Steak tu memang meleleh kuah merah kat jari2 dorang..
Cicah roti...
Tapi dalam program tu dia pesan jangan gi makan sup tu kalau 1st date ngan b/ friend or g/ friend sebab memang sememeh bika makan sup pekatbkuah merah tu..Hahaha...lawaks ar
Siap guna straw sedut isi dalam gear box lagi..
Tapi mak aku cakap sup merah tu kat Singapore jer..
Tak tahu la kat KL ni ada ke x...
Tapi kalau ada pun mesti limited editon & mahal la kot sebab dia buat guna gear box kambing..
So...hari ni aku makan Kuah Mee Rebus Tulang ni sambil feel makan T- Bone Steak tu la..
Kikikiki...


Mak aku cakap kuah Mee Rebus patutnya xdelah berminyak sangat sebab namapun Mee Rebus..
Tapi dah tulang ni + daging yang memang berlemak..
Haaa...kuah dah berlinang2 ngan minyak..
Tupun mak aku dah cedok lapisan minyak atas tu untuk buang...
Whatever pung...kuah dia memang sedappp kat lidah aku..
Slrup....slrup...!!!


Paling best kriuk2 ni
Haaa....hari tu makan Mee Rebus kat Laksa Arang pun aku suka sangat makan kriuk2 ni..
Memang feel kunyah tepung rangup tu..
Aku banyak amik tepung rangup ni dari mee..
Bubuh kuah banyak2...
Mmmm....walla..mmuah..!!

Tepung Rangup
1 cawan tepung beras
1/2 cawan tepung gandum
secubit kapur + 2 1/2  cawan air
sikit serbuk kunyit
1 sudu teh gula
1/2 sudu teh garam..
1 sudu udang kering
Minyak untuk goreng

1. Blend semua bahan kecuali minyak
2. Panaskan minyak
3. Bila minyak cukup panas...guna sudu untuk cedok batter tepung dan tuang secara titis berselerak dalam minyak supaya dapat kepingan rangup
4. Gorengbhingga garing dan rapuh


Mak aku ada citer ada sejenis kuih yang mak aku cakap nostalgia..
Mak aku cakap waktu petang kat depan sekolah ada seorang mamak akan jual kuih macam cucur udang dan kuahnya macam Kuah Mee Rabus ni..
Mak aku cakap sangat sedap sebab jarang dapat beli kerana kuih tu 20 sen dan mak aku cakap hanya bawa duit belanja 20sen dah makan waktu rehat..
Kalau teringin nak makan kuih tu,mak aku cakap kena tahan la jangan beli makanan waktu rehat..
Mmm..banyaknlah yang aku citer...
Hrmmm...biasa la kan..mak aku x dapat dipisahkan dengan cerita nostalgia..
Takpe nanti tahun depan final year aku sekolah..
Pastu in sha Allah jika ada rezeki aku akan sambung study kat universiti..doakan aku berjaya sambung study kat universiti..
Masa tu mungkin aku dah duduk kolej..
Tak dapat lagi nk update about makanan & masakan mak aku..
Aku akan serahkan blog ni sepenuhnya pada mak aku untuk update makanan dan resipi..
Boleh la mak aku citer dan bukukan segala resepi dan makanan nostalgia mak aku tu..
Atau mungkin aku akan share blog ni untuk aku ngan mak aku saling berkongsi catatan..
Mak aku mungkin boleh update pasal makanan..
Aku just catatkan peristiwa...kenangan or apa2 yang berkaitan kehidupan aku dikolej & kampus..
Hahaha....jauh nya dah aku pergi..
Hehehehe...
Apapun semoha Allah mempermudahkan urusanku dalam pelajaran..
Memeberi rezeki aku study kat universiti..
Dapat kerja yang baik2..
Hidup aman dan bahagia
Dunia dan akhirat..
Amiiinnn...

6 comments:

  1. salam

    sedap nya.. belah selatan punya mi rebus mak kita buat rebus daging sampai empuk. blend cili kering yang direbus dan udang kering. Tumis cili dan udang kering sampai wangi masukkan air rebusan daging. Kendian tambah keledek rebus lenyek atau tidak terpulang.. masukkan sawi..
    telur..
    kena lebihkan udang kering ...supaya kuah nya sedap. kendian makan taburkan bawang goreng.

    oh kalau nak lagi sedap buat sambal sotong octopus.. letak atas mi sebelum makan.
    mewah

    tak pun sotong rendam dibuat sambal.


    wasalm

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wahhhh....sis mesti terror masak nih...
      Sedapnyer Sambal octopus...kiter tingin nak try makan octopus hidup2 macam kat Korea tu..heee...Tapi kalau dapat makan Nasi Lemak Sambal Sotong pun dah heaven..aduhh sis ni sebut2 sotong....make me craving sambal sotonggggg...huwaaaa

      Delete
    2. tu beli je sotong rendam... tak pun sotong kering tapi rendam sendiri la...saiz kecik pun dah ok... tak yah giant..kecik lagi manis. kalau takde sotong biasa pun ok buat sambal...still ok.. sotong gak

      janji jangan pakai sotong kering( hehehe seluaq under pants) haru nanti..

      tak ya le nak makan sotong hidup hidup... yang kat pasar borong tu bagus dah...
      pi sebut kat mak. Buat mi rebus... letak basic cili kering blend. Udang kering blend. Then rebus daging sampai empok. keledek manis rebus tak pun mentah potong cube.
      kendian tumis.. la dengan bawang putih dan merah sampai wangi masukkan cili paste tadi.. dalam 1 cawan penuh.. pekat punya cili paste.
      kendian masukkan udang kering.. kasi macam buat sambal la..

      dah naik wangi dan garing.. masukkan sup air daging dan keledek mentah potong cube tadi. kasi mendidih... masukkan daging sekali..dan tahu potong kiub
      kendian masukkan daun sawi dan batang yang dah dipotong. Garam secukup rasa. kendian masukkan telur padam api.

      semua bahan diatas menambahkan kemanisan kuah esp bila stock daging lembu dimasukkan serta sayur dan keledek.
      keledek potong kecik kecik dia pecah sendiri... bila mendidih.
      letak daun saderi/sup/ flat leaf parsley.

      sambal tumis buat separate..
      sotong buat sambal tumis letak la asam jawa garam etc.

      letak mi kendian kalau mahu letak taugeh dan timun.. dan telur rebus kalau tak bubuh telur dalam kuah di periuk.
      kendian senduk kuah dan daging. on top letakkan sambal sotong.. sotong besar/ kecik/ sotong biasa/ sotong rendam ie octupus.. apa apa sahaja..
      gunting kalau besar. then perah limau nipis/ kkasturi... sedapppppp.. the best memori. Now kecek sama mak suruh buat. letak gambar dan letak watermark. Nanti ada orang kelentong curi ngaku tak malu dia masak.
      hhahahahaha


      wasalam

      Delete