Saturday 24 February 2018

BUAH BIDARA @ KL LAGI MURAH


Buah Bidara....
Beli kat KL....
Minggu lepas nyer....
Nak gi beli barang dapur..
Tapi mak aku lak ternampak Buah Bidara ni kat tempat buah- buahan...
Mak aku nak amik 2 pack
Tapi aki cakap kat mak aku soh amik 1 pack jer cukup la..
Bukan  ada sesapa pun dalam umah ni yang suka Buah Bidara tu..
Hanya mak aku sorang jer pun yang suka...
Lagipun kalau habis nanti beli jer lah lagi...
Apa nak susah..
Sebab mak aku termakan pujukan aku..
Maka mak aku amik 1 pack jer lah...
1 pack tu 1kg..
Harganya RM 6.99
BAPAK MURAH....
Daripada beli kat Padang Besar hari tu..
Ada aku citer pasal BUAH EPAL BIDARA RANGUONMANIS kat sini...
Kalau kat Padang Besar tu Buah Bidarabyang besar2 tu hari tu 1kg RM10
Kalau buah yang kecik2 lagi mahal..
RM15 untuk 1kg..
Nenek kata kat Kedah pun 1kg rm6 jerk
Buah Bidara ni mak aku cakap buah import dari Thailand...
Padang Besar tu border Malaysia Thailand..
Tapi naper  lak beli kat sana lagi mahal giler dari beli kat KL ni..
KL ni lagi jauh dari Thailand kot...
So...moral of the story...
Kalau nak beli Buah Bidara ..xyah lah gi jauh2..
Kalau nak jenjalan kat Padang Besar tu boleh jalan jer...
Xyah lah nak bersusah payah beli Buah Bidara ...
Hahahaha....tapi x tahu lah



Ok..sambung citer Buah Bidara yang belinkat KL lagi murah ni..
Masa mak aku makan tu xde sesapa yang tingin..
Abang langsung xmo
Mak aku jer makan sengsorang...
Dah tinggal beberapa biji baru aku ngan kakak makan sorang sebiji...
Eh..sedap juga la..
Tapi xde lah nak makan penuh perasaan macam mak aku...
Pastu mak aku soh abang gi beli..
2 hari abang cari tapi xde..
Kakak cari kat Pasar Malam pun xde juga..
Mak aku lak x puas hati...2x lagi ulang cari
Pun xde juga...


Hari ni balik jer tadi
Mak aku cakap nak gi beli Buah Betik Mengkal
Mak aku cakap nak masak  sayur betik..
Masa aku gi timbang betik tu aku nampak pekerja tu tengah timbang Buah Bidara  untuk packing..
Terus la aku bagitahu mak aku


Makanya harus la mak aku beli...
2 pack..
Sebab mak aku cakap xmo lagi jadi macam minggu lepas...
Cari dah jumpa...
Susah nak dapat stok Bauah Bidara ni


Mak aku cakap nak Cicah dengan Pencicah macam Achik selalu buat


Ni la Pencicah macam Achik selalu buat Cicah Buah Mangga Muda


Baru beberapa hari lepas Achik post  pic Buah Mangga Muda dari pokok  depan umah Achik
Siap.dengan pencicah dia sekali



Achik nak layur la kunun ..
Tapi dalam umah ni xde sesapa yang suka makan mangga massssaaaaammmm tu ..
Hahaha....xde sesapa yang terliur pun..
Tapi mak akj cakap tetiba lak rasa terliur..
Aik...bukan ke mak aku x suka asam- asam ker..?
2 hari lepas mak aku ada beli mangga belum masak...masammm
Mak aku cakap tingin sebab terliur tengok pic Achik post...
Nampak maknaku makan beberpa hiris jer
Tapi esoknya mak aku bising...gigi rasa ngilu
Xpuas nak makan nasi sebab gigi jadi seriau...
Haaaa.
Seriau tu ngilu la...
Hari ni dah beli Buah Bidara..
Mak aku siap buat pencicah macam Achik tu



 Ni la Pencicah tu...
Sama macam pemcicah mangga...Buah Bidara yang dijual di Padang Besar..
Achik ada bagi resipi dan dah pernah share PENCICAH MANGGA MUDA kat sini....


Maka makan lah mak aku dengan penuh feel
Mak aku ajak aku ngan kakak makan
We all xnak...
Eiii....walaupun tahu x masam
Tapi bila asa pencicah macam rasa masam jer..
Hahaha



Berbiji- biji mak aku makan...
Aku yang tengah tengok Crayon Sin Can ni pun boleh dengar mak aku kunyah


Siap letak pencicah macam Achik letak dalam Buah Mangga...
Hahaha...

4 comments:

  1. Salam..bole sy tau Kt mane beli buah ni? Sbb susah nk cr kt kl ni..

    ReplyDelete
  2. Nak tahu juga beli kat area mana

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hari tu beli kat Hero Market...
      Pasaraya Hero...
      Bukan setiap hari ada...
      Tapi ikut rezeki la..
      Kadang memang stok tengah sampai memang banyak...
      Tapi kalau tengok kat pack dia x tulis nama Buah Bidara tau..
      Kalau kat Hero dia labelkan sebagai"JUJUBE"
      Haaa....

      Delete