Monday 19 February 2018

SAMPRET SUSU CNY

Pejam celik..pejam celik...pejam celik..
Uiiiiii....nak raya....
Tapi ada lagi orang yang
x reti nak bagi SIG GE NAL..
haaaaa.....ingat lagi x video viral pasal cara nak bagi signal yg memang viral masa Raya Puasa tahun lepas....


Tapi hari ni aku bukan nak cakap pasal sig ge nal tu...
Just nak citer pasal Raya Cina plk..
Haaa...kalau sebut RAYA CINA cam ganas jerk kan...
Kalau sebat Tahun Baru Cina cam skema lak..
Sebut Chinese New Year senang nak pendek jadi CNY jer..
Haaaa...sebab tu Title of my enty is Sampret Susu CNY..
Tapi xde kaitan ngan CNY sangat pun sebab aku xde la celebrate CNY pun..
Dalam family aku xde Cina pun..
Kalau ada Cina mesti aku putih gebu..
Nenek kata salasilah nenek & atuk dari Patani ada la...
Tapi xde la plak kitorang celebrate Loi Kratong bagai sebab tu perayaan agama Budha..
Macam CNY...ustaz kata boleh sambut sebab ni bukan perayaan agama tetapi lebih kepada budaya..
Wallahua'lam....aku just cakap apa yang aku tahu..
Yang aku tahu...mak aku pernah citer pasal sesetengah budaya Cina memang boleh kita contohi selagi ianya baik dan x menyalahi agama Islam...
Contoh...?
Contohnya berkumpul makan berama bersama keluarga...
Ala...tapi kitorang pun berkumpul bersama keluarga kannn.....
Hahaha...


Nak citer Biskut Sampret Susu
Mak aku buat..
Kalau mak aku rajin masak bagai tu mesti mak aku tengah stress tu...
Dah tahu sangat...kalau mak aku diam x banyak cakap...pastu ngadapppp jer dapur mesti ada
" sesuatu.."
Sebab mak aku pernah cakap...masak tu terapi kalau tengah stress...
Tapi yang nak stress nya...?
Tak kan la Cina yang raya...mak aku lak yang stress...?
Mmmm...entahlah....


 Selalunorang buat biskut time raya jer
Tapi ni pun raya la jugak kannnn...
Kongsi Raya...
Haaa...mak aku cakap awal2 abad ke 21 dahulu...
Memang CNY & Raya Aidilfitri pernah serentak dan berselang benerapa hari sahaja..
So..masa tu mak aku cakap meriah la..
Awal Abad 21...?
Bila tu..?
Haaaaaa....abad 21 maknanya bermula tahun 2000 la...
Ooo....mana la aku ingat...


Biskut Sampret Susu in the making..
Polos belum ada ceri..
Tapi aku suka yang polos jerk..
Polos tu kosong la...
Cuma kalau lerak ceri lagi senteks la...
Macam orang pakai lipstick la..
Heee....tapi aku memang xreti nak pakai lipstick..
Even bedak pun aku xkan pakai ..
Aku memang x reti make up..
Nak kuar ke...
Nak raya ker...
Nak apa pun memang aku lebih confident kalau x pakai make up..
Pernah aku cuba pakai bedak & lipstick..
Tapi aku rasa muka aku dah macam plastic...
Akhirnya aku cuci..
Haaa...baru legaaaaaa....
Anyway aku suka tengok orang pakai make up..
Cuma aku....memang x la.......
Hahahaha...


Sesapa yang datang rumah dalam sehari dua ni memang akan dihidangkan Biskut Sampret Susu ni la...
While Stock Last...
Resipi  & tips boleh tengok  SINI...
Kat entri tu siap Sampret Colourfull lagi mak aku buat untuk tempahan raya..
Ok...hari ni last cuti...
Esok jangan buat2 lupa ..
Bangun awal....
HAPPY BACK TO SCHOOL...
Huwaaaaaaaa.....

4 comments:

  1. salam

    kuih lama...

    sedap... senang nak buat ..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hihihi...walaupun senang..kiter x reti nak buat...Dah cuba tekan kuih tu tapi xnak menjadi bunganya..huhuhu

      Delete
  2. Alamak rindu nya pada biskut samperit...cair dlm molot...x terasa abis setengah balang...comei2 samperit nya....Aura nak raya dah ni..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haip...Aunty ta boley makan..
      Kuih ni manis dan lemak...
      Nanti rosak diet atkin...
      Caiyok aunty

      Delete