Monday, 27 April 2015

SPAGETTI SARDIN....BEKAL HARI INI

Apa plak yang mak aku nak buat ni...??
Hmm..nampaknya macam tau jew....
Sebab barang-barang ni dah familiar sangat dah....
Heeee..
Jom lah skodeng tengok mak aku nak buat apa tuh...


1. Mula-mula kupas 1 labu bawang besar & 5 ulas bawang putih & cincang halus


2. Sementara itu didihkan air dalam periuk & masukkan spagetti & biar beberapa minit hingga lembut..Tapi jangan sampai terlalu lembut nanti x sedap..Agak-agak dalam 5-7 minit sahaja.



3. Sambil menunggu spagetti lembut, panaskan 3 sudu minyak zaitun  & tumiskan bawang-bawang tadi hingga harum


4. Tuangkan 1 tin sardin termasuk ikan dan sosnya...


5. Lenyek-lenyekkan sardin tu & masukkan juga 1 sudu teh garam & kacau


6. Kaut spagetti dari dalam periuk rebus & terus masukkan dalam sardin yang dah ditumis..xpe jangan risau ada air-air yang ikut masuk dalam tu...ok jer....


7. Gaulkan hingga rata & bercampur rata dengan bahan sardin tadi....Bila dah bergaul rata terus tutup api sebab sapagetti & sardin tu dah masak..



8. Racik atau cincang dan sup ...



9. TAburkan daun sup dalam spagetti yang dah siap masak & gaul rata..


10. Dah siap.....sedia untuk sarapan,bekal......lunch @ dinner...

Stok spagetti & pasta-pasta serta sardin ni memang sentiasa ada kat kabinet dapur rumah aku.
Ayat standard mak aku ialah...senang kalau ada orang sesat ke...sedara sesat datang ke...kawan datang ke...memang akan dimasakkan spagetti sardin atau pasta sardin lah...

Haaaa...kalo ada sesapa yang teringin nak makan spagetti ni...buat-buatlah sesat kat umah aku...
Sah memang ni la akan dihidangkan dengan teh O panas....hahahaha

Tapi yang ni mak aku masak untuk sarapan pagi tadi & buat bekal gi sekolah hari ni...
Dah lama tak masuk entri bekal ke sekolah.....
Tahun ni aku banyak bawa bekal roti.....roti krim...bun &  nasi goreng sahaja....so..xkan nak bubuh gambar roti je...cam  x best je kan....
Kadang-kadang aku bawa biskut chipsmore...biskut coklat camtu jer..
Mak aku pun kata  dah x exited dah nak masak pagi-pagi..
Dolu masa abang ngan kakak sekolah lagi....memang kitorang semua WAJIB kena bawa bekal yang mak aku masak...
Hahahahaha.....

 Yang ni dinner malam tadi....
Haaa...jangan buat muka pelek plaks....

Bezanya malam tadi mak aku masak pasta Angel Hair.....lagi halus la...
Pagi tadi guna pasta vermicelli....
Tapi aku rasa macam Angel Hair yang malam tadi lagi sedap plaks...
Heeee....










Saturday, 25 April 2015

HOMEMADE CAPATI....


Homemade capati....
Sarapan 2 bulan yang lepas...
Hahaha...
Dah aku jumpa dalam folder..
Aku belasah je la gambar ni masuk entri...
Banyak sangat gambar dalam folder...
x sempat aku nak update...
Hari ni baru free sikit.....
Hari sekolah...penuh je sampai petang..
Malam nak buat homework...
Kadang-kadang aku terlena atas buku je sampai pagi..
Hahaha...sib baik nuku aku xde peta...heee

Capati ni memang mak aku yang buat....
Mak aku suka makan capati...
Aku pun suka juga...
Tapi aku lagi suka roti canai....
Haaa...roti canai mak aku aku kata xtau nak tebar macam mamak...
Kalau nenek...mak aku kata nenek pandai buat roti canai tapi x la tebar macam mamak..
Mak aku kata nenek buat dia tarik tepung tu kat bontot talam atau dulang yang besar..
Hmmm....aku x boleh nak bayang lagi ni sebab belum pernah tengok nenek buat..
Nanti balik kampung nak suruh nenek buat lah..!!!!

Capati ni makan cicah ngan sambal tumis ikan bilis jew....
Kalau kat kedai mamak cicah ngan kari dal..
Tapi mak aku kata masa ni malas nak masak kari...
Sambal tu pun sambal frozen...
Kat uma aku ni memang selalu ada stok sambal frozen...
Mak aku masak banyak-banyak pastu bubuh dalam beberapa bungkus plasti & frozenkan..
Kata mak aku senang kalau nak cicah lempeng ke...nak cicah roti canai ke apa ke...

Kata mak kau lagi capati ni x la cantik macam orang punjabi atau anak mami tanjung yang buat...
Aik....apa plaks kaitannya...
Hmmm...kata mak aku capati ni makanan orang punjabi & anak mami tanjung pandai masak capati yang sedap...
Sebab mak aku bukan anak mami & bukan punjabi....bukan juga mamak...
Makanya mak aku kata capati ni seadanya sahaja..
Tapi .....aku makan...rasa sedap macam kat kedai juga...!!!
Heee...ayat amik hati mak aku...
Tapi betul la...
Rasa dia sama je....tapi sambal tu lagi sedap smbal mak aku dari sambal mamak yang selalu aku makan tu....
Betul ni...serious ni...!!!!!
Heeeee

HOMEMADE CAPATI...mak aku
2cawan tepung atta
air suam secukupnya
1 sudu marjerin

1. Ni tepung capati...mak aku kata namya tepung atta...ada tulis kat situ....


2. Uli tepung dengan sedikit marjerin & air suam secukupnya hingga jadi dough macam ni...Bulat-bulatkan jadi 4 ketul...


3. Canai & gelek bebola tepung tadi sambil taburkan tepung atta supaya tidak melekat...
Hahaha...masa ni aku nampak tangan mak aku dah macam tangan horang harap hhuli tepung la..


4. Pastu panaskan kuali tanpa minyak & masaklah capati ni sambil dibalik-balikkan supaya masak kedua-dua belahnya...

5. Buat sama macam tu sampai selesai....


6. makan ngan sambal tumis atau kari.....



Thursday, 23 April 2015

SAYUR ASEM...


Huh bila naik sekolah menengah rupanya banyakner kerja....xsempat dah aku nak update blog aku ni hari-hari macam dolu....
Subjek dah makin banyak..nak banding masa sekolah rendah..
Dah tu boleh kata hari-hari ada je aktiviti...
Penat do...!!!!
Sayur Asem Indon...
Mak aku yang cakap cam tuh...
Ni lauk minggu lepas lagi nih....
Mak aku kata aku ni x sopan sebab lauk ni masih dalam periuk..!!!!

Ok...ok...
Aku bubuh dalam mangkuk dulu....

Haaa..dah isi dalam mangkuk...!!!
Hmmm rasanya yang dalam periuk tadi lagi best...!!

Kata mak aku ni lauk Indon..
Hmmm...mak aku suka tul masak masak makanan Indon..!!!
Mak aku kata sedap...
Aku makan gitew-gitew je ...amik kuah sikit..rasa masam-masam sikit
Pastu aku makan ngan ayam goweng..!!!
Mak aku je beria-ia hirup kuah tu...

MAk aku kata namanya Sayur Asem...
Entah yang mana sayur yang nama dia asem tu akupun x tau...
Bila tanya mak aku...
MAk aku kata Asem tu masudnya Asam...
Orang Indon cakap Asem...
Oooooo...

Kata mak aku lagi sayur ni ada banyak sayur yang dicampur-campur & makanan sihat sebab xde minyak...xde santan...
Hmmmm....aku x kisah pun..
Tapi lauk ni aku kureng sikit...
Macam selera orang tua jew..
Aku makan ayam goweng lagi sedap...
Heeeee...
TApi mak aku siap hirup-hirup sampai dua mangkuk do..!!!!


SAYUR ASEM INDON....mak aku yang masak

1tongkol jagung
2sudu kacang tanah
1 genggam buah belinjau(xde)
5 kacang panjang
secekak daun belinjau (xde...ganti dengan sayur bayam)
10 biji biji belimbing buluh
2 camt pes asam jawa
garam & sikit gula melaka
4 cawan air

Bahan tumbuk:
2cili merah
3 cili padi
sikit lengkuas
sikit belacan
2 biji buah keras
1 bawang besar
2 bawang putih

1. Tumbuk bahan tumbuk hingga lumat..


2. Rebus kacang tanah & jagung yang dipotong-potong hingga empuk.


3. Masukkan bahan tumbuk & air asam jawa & garam & gula..


4. Masukkan sayur kacang panjang..


5. Masukkan semua sayur lain....elok guna sayur hijau sebab bayam merah ni membuatkan kuah berubah warna...

6. Rasa asam garamnya & siap.....









Monday, 13 April 2015

MACAM-MACAM ULAM....

Siapa suka makan ulam....?
Saya...saya...saya punya mak....
Hahahaa...
Aku pun sebenarnya suka juga makan ulam...
Tapi hanya sesetengah jenis je la...
Paling aku suka....petai..!!!
Heee...biar la
Walaupun ada orang kata busuk..
Tapi sedap wooooo....

Ni antara ulam yang aku makan & ada juga yang aku x makan....
Sebenarnya ni stok ulam mak aku nih.....
Macam-macam...
Ada jering...pucuk mengkudu....pucuk tenggek burung...pucuk bangun-bangun...& ulam timun jepun..
Haaaaa....aku bukan la tau semua nama ulam tu....
Ingat aku ni pandai sangat ke...hehehe
Tapi aku tanya mak aku la....
Haaaa....baru la aku tau...
Kalau x tau ...camaner nak tulis....

Ni pucuk mengkudu....
Mak aku kata kena rebus dulu baru buat ulam....
Tapi aku memang xmakan....
Sebab rasa dia pahit & bau dia xselera langsung aku nak makan...dah la bila rebus,warnanya jadi hitam....hmmm...memang x la....!!!
Tapi mak aku kata sedap...
Mak aku kata banyak khasiat...
Tapi aku x minat nak tanya sebab aku x suka bau dia..

Ni plaks mak aku kata namanya Pucuk Tenggek Burung...
Hahaha...kelakar nama ulam ni...
x pasal-pasal burung pun dapat nama...
Agaknya burung suka bertenggek kat pokok ni kot...
hahaha...
Mak aku kata nenek panggil daun ni daun Tapak Itik...
Hmmm...logik juga la sebab daunya cabang 3 macam cabang kaki itik..
Ulam ni aku makan juga la...
Rasa ulam ni lemak-lemak & ada sikit pahit bila kunyah lama-lama..
Tapi mak aku kata x pahit...mak aku kata sedap...
Hmmm...xtau lah...tapi aku rasa amacam ada pahit sikit...

haaa...yang bulat-bulat kuning coklat tu   buah jering...ulam peberet mak aku...
Yang ni aku memang x makan...
Walaupun bau dia macam petai....tapi it's not my taste ..!!!
Mak aku kata kalau yang muda lembut & sesuai buat ulam...
Yang dah keras sesuai buat sambal tumis..
Tapi...aku memang x selera nak makan...

Yang daun macam bentuk love tu  mak aku kata namanya bangun-bangun..
Mak aku kata ada orang panggil daun oregano..
Hmmm...bila cium memang bau oregano..
Haaa...yang tu aku makan....
Tapi bukan buat ulam...
Tapi mak aku potong halus & masukkan dalam telur dadar....
Sedap do...!!
Mak aku plak makan camtu je buat ulam...

Yang hijaupanjang tu semua orang tau itu adalah timun...
Mak aku kata yang warna hijau putih macam kat pasar tu timun biasa...
Ada juga timun yang kecil comel kontot tu mak nenek kata lagi sedap nak buat ulam...
Ada lagi timun yang kulitnya kuning coklat tu mak aku kata namanya Timun Tahun..
Pakcik selalu beli buat gulai tempoyak dengan ikan patin....
Tapi kalau pakcik masak gulai tu...aku makan ikan patin je..
Timun tu aku x suka sebab rasa dia masam-masam sikit...
Tapi yang ni hijau pekat ni mak aku kata timun jepun..
Aku suka...!!!
Kalau buat jus ...lagi aku suka...
Fresh....!!!





MUSIM DETOX...

Sekarang ni musim detox kot....
Buka google....
Buka majalah ...
Buka whatsapp....
Semua sibok pasal detox....
Termasuklah mak aku...

Ingatkan mak aku buat jeruk.....
Rupanya buat apa ntah ni ..
Mak aku kata untuk detox...
Bila tanya detox tu apa....mak aku cakap buang toksin dalam badan...
Tanya banyak-banyak....mak aku suruh google...
Hmm...malas lah...


Yang ni mak aku kata untuk buang lemak...
Hahahaha...kelakar plak aku dengar....
Ada ke buat camni boleh buang lemak...
Ops....jangan ketawa kuat-kuat...
Nanti mak aku marah....kang mak aku ingat aku x caya plaks...
hahaha...
Ni gambar beberapa minggu lepas lagi...
Nampak benda ni dalam peti  ais....
Dengan terujanya  ditengahari yang panas... aku pun amik & tuang dalam gelas & minum....
Arggggg.....masammmmmmm & pahit do..!!
Tipah tertipuuuuuu...
Tu la puncanya aku tanya mak aku pasal benda ni...
Rupanya minuman untuk detox..!!!!!
Mak aku la minum...
Aku memang xnak minum dah.....
Sebab langsung x manis...!!!
Mak aku kata memang x letak gula....
Hanya guna...

1biji lemon
1biji limau nipis
1 ketul halia
Air masak

1. Potong limau nipis & lemon jedi kepingan.
2. Ketuk halia
3.Masukkan dalam botol & tambah air masak hingga penuh..
4.Simpan dalam peti ais semalaman...baru minum...

Hmmm....rasanya aku memang xnak minum....
Sebab x sedap pun...
Lagipun mak aku kata untuk buang lemak...
I mana ada lemak....hahahaha...




Sunday, 5 April 2015

GULAI DAGING DENGAN BATANG PISANG...!!

Gulai Daging Dengan Batang Pisang..!!!
Haaa...naper..???
Terkezut..?
Baru tau yang batang pisang boleh makan..!!!
Aku dah beberapa kali makan lauk ni sebab ni antara lauk yang ada kalau makan kenduri kat kampung...

Haa...live from wok hokeh..!!
Gulai Daging + Batang Pisang...
Mak aku kata bukan batang pisang....
Tapi namanya Umbut Pisang...
Iaitu bahagian yang lembut dalam batang pisang tu....

Jom tengok nenek aku amik umbut pisang.....

Ni kebun pisang Pakcik....
Dekat sungai taliair...
Tepi pokok rambutan yang sedang lebat berbunga....
Nenek kata kena pilih pokok pisang yang masih muda..
Pokok pisang yang belum berbuah barulah ada umbut..
Kalau pokok pisang yang dah ada buah...dah xde umbut sebab dah keras...
Lagi satu nenek kata x semua pokok pisang boleh amik umbutnya..
Ada pokok pisang yang umbutnya pahit...
Yang ni pakcik kata pokok pisang batu atau pisang nipah..
Ooooo...


Pokok pisang yang dah ditebang tu kena kupas kulit batangnya sampai dapat umbut yang putih & lembut dalam batang pisang tu...
Yang bersepah tu tempat nenek kupas kulit batang pisang tu...

Sebenarnya aku amik gambar dari dalam pagar je.....
Sebab nenek x kasi pergi kat pokok pisang tu...
Takut ada pacat...heeee


 Pokok pisang yang dah amik umbut tu....daunnya jangan dibuang...
Nenek jemur sampai layu & nenek kata boleh buat bungkus kuih & bungkus nasi lemak...


Haaa....ni la umbut pisang yang dah siap dari batang pisang tu...!!!


Lepas amik umbut pisang nenek cangkul plak rumput-rumput tepi pokok serai....
Eh....umbut pisang tadi mana...???


Haa...umbut pisang tu kena la potong & cuci ..


Pastu baru la boleh masak  gulai dengan daging...!!
Selalunya nenek kata umbut pisang ni masak kari dengan daging...
Tapi yang ni masak Gulai Asam Pedas Dengan Daging...

GULAI DAGING DENGAN BATANG PISANG..
1/2kg daging
1batang umbut pisang (dari 1 pokok pisang)
1/2 cawan minyak
2 keping asam keping
garam & sikit gula

Bahan blend:
20 cili kering-rebus
1 potong lengkuas
1 serai
1 bawang besar
5 bawang putih
1 ketul kunyit

1. Panaskan minyak & tumis bahan blend hingga garing
2. Masukkan daging & air secukupnya.
3. Masak hingga daging empuk....baru dimasukkan umbut pisang.
4. Masak hingga umbut pisang lembut.
5. Masukkan asam keping,garam & sikit gula.
6. Masak hingga agak pekat & siap..