Thursday, 28 November 2013

BISKUT GERMAN..?

Semalam pagi ,aku merajuk sebab mak aku x nak gi jogging...Sedih sangat sebab ajak gi jogging pun mak aku xnak..huhuhu....padahal aku dah bangun awal pagi dah...Sebab merajuk,aku terus sambung tidur sambil nangis...huhuhuhu....
Bangun je...satu rumah bau harum ..bau biskut dibakar..macam nak raya plak...
Mak aku kata ni namanya Biskut German...xtau la betul ke tak..Kena tanya cikgu aku yang pernah belajar kat German tu la..betul ke ni Biskut German..heee
Banyak gak la mak kau buat..Ada 2 balang kuih tu....Mula tu aku x berani makan sebab ingatkan ada orang tempah ke..sebab sebelum ni masa raya & lepas raya hari tu banyak mak aku buat biskut sebab ada orang tempah...Tapi bila tanya,mak aku kata ni untuk makan...hehehe
Biskut ni sedap...garing & bila masuk dalam mulut dia cepat hancur & terus cair & telan la....
Mak aku kata kalau dah sedap,boleh la tahun depan jadikan ni biskut untuk raya..
Resipi dia mak aku kata ada dia salin dalam h/phone...Hmm mak aku memang camtu..Dalam h/phone dia penuh ngan resipi la..petua la..ntah apa2 lagi la...Mak aku kata dia ada amik resipi tu dari internet tapi xtau kat sapa punya blog...

BISKUT GERMAN.
1 ketu1 butter SCS
1 pkt (250 gm ) potato strach
3/4 cawan gula icing
1 cawan tepung gandum..

1. kacau gula & butter

2. Masukkan tepung  gandum & potato strach..gaul..Cam ni rupa dia....

3. Bulat2 bulatkan macam nak buat   buag melaka..Tapi pstikan saiz kecill sbb nanti dia mengembang..

4. Tekan dengan garfu supaya leper & ada corak

5. Bakar 10-15 minit sampai masak & garing..

***** Pesan mak aku....buat bulat tu kecik-kcik je..besar biji guli je...
Kalau buat besar nanti masa bakar dia akankembang lagi besar & paling x best bila dia mengganggu kawasan orang lain ...hahahaha
Ni la hasil experiment pertama..Kerana buat bulat tu besae buah anggur..hasilnya....hahaha XL..x santek la....bulat dah bertukar jadi segi empat sebab bercantum kiri,kanan,depan dan belakang...
Haaaa..yang ni dah pandai adjust...baru la cantik...bulat-bulat...
Walaupun ada yang kurus..ada yang xkurus...tp xdelah yang obes sampai jadi segiempat...

Dapat 2 balang yang rendah tu..penuh...Tapi masa aku tulis N3 ni..dah habis satu balang...& satu balang lagi tu mak aku kata nak simpan untuk nenek,Achik & family datang minggu depan...Tapi..tapi..tapi... aku rasa macam esok pun belum tentu ada lagi biskut ni...sebab 1 balang tu habis..Yang nak simpan tu,kalau pun x malam ni...esok mesti dah surut..kena la mak aku buat lagi kot..hehehee



Monday, 25 November 2013

HOME MADE BUN....

Hujannnnnn...hujannnnnn.
Besnyer tidurrrrrrrrrrrrrr.....
Tapi laparrrrrrrrrr..........

 Puh.puh..puh...panas ...
Roti panas baru keluar dari oven....
Sarapan waktu sedang hujan.....home made bun...!!! Ala roti gak la...Roti mak aku buat...
Ni untuk aku ngan kakak..... Bun Kentang kosong jew.....

Ni plak Cranberrie & Oats Bun....Mak aku nyer...Aku ngan kakak hanya suka roti yang kosong jew...tak suka la kalau tengah makan tergigit plak kismis ke..beri....apa ke..
Haaa..hambik....sebakul roti bun untuk sarapan pagi ni....
Mula-mula aku rasa cam tak suka je Cranberries Bun tu... tapi bila dah rasa sikit..
Macam sedap jew...!!!
Macam nak makan lagi jew...!!
Macam nak lagi jew....!!
Sedap la roti cranberries tu...Selalu kalau mak aku letak kismis x sedap sbb kismis tu lembik & manis..tapi cranberrie ni  sedap jew...Ada palak oats tu rasa lemak-lemak..serious sedap..!!!!

HOME MADE BUN...home made bread pun boley..
1/2 kg tepung gandum
1bungkus mauripan
1/2 sudu teh bread improve
2 sudu gula
1 mug air suam
sikit garam
2 sudu butter
( oats & cranberrie  @potato strach  - kalau suka masukkan..x suka...xyah la..)
1. Campur tepung,bread improve,gula,garam & mauripan.
2. Buat lubang & tuang air sikit-sikit sambil uli sampai lembut & x lekat pada tangan.
3. Masukkan butter sikit-sikit sambil uli lagi sampai lembut.
4. Biarkan 1/2 jam.
5. Uli semula tepung yang dh naik tu.Bulat-bulatkan & masukkan dalam bekas untuk bakar..
6. Masa ni mak aku bahagikan tepung tu 2 bahagian.Satu plain...satu lagi masukkan oats & cranberri kering..Mak aku kata yyang ada oats tu tambah 1 sudu air suam supaya x keras sangat.
Ni tepung untuk bun yang kosong... yang dah buat bulat-bulat .dah masuk dalam loyang bakar..sedang berehat supaya dia gemuks..hahaha
Ni plak loyang yang kecik sikit . Yang ni bun yang ada oats & craberrie..
Masa ni...dua2 layang tu ada banyak ruang untuk tepung tu berehat & mengembangkan dirinya..hehehe


Setelah berehat selama 1/2 jam..semua ruang kosong  dah penuh sebab roti dah kembang & besedia untuk masuk oven..
 Sedang dibakar dalam oven....Hmmmm...masa ni satu rumah bau wangi roti sedang dimasak...hujan plak tu...hmmm

Jeng-jeng-jeng.....dah masak dah.....Tapi nampak muram je kan....Haaa...meh kita kasi dia cantik ,menari, tertarik sikit.. Beruskan sikit butter supaya dia berkilat & lembut..

Haaaa...dah cantik dah sebab dah sapu sikit butter....Lebih menarik dari yang atas sebab dah sapu butter...Baru la rasa selera sikit nak makan...
Ambik seketul....cubit sikit...


Isinya gebus macam pipi Aqil....anak Achik...tembam & gebus..rasa nak cubit2 jew...
Sebakul roti panas-panas....Aku makan ngan mak aku makan roti ni cicah sup labu manis..Kakak makan ngan air milo jew sbb dia x suka sup tu...Brrrrrrrp..!!!!!




SUP KRIM LABU-LABI...!!!

Dari semalam aku ajak mak aku gi jogging...tapi banyak sangat alasan mak aku...Rasanya memenag mak aku memang x nak gi la tu..hehehe
Aku nak sangat gi jogging sebab bila buka sekolah nanti,aku xsanggup kalau ada yang tegur aku GEMUKs..!!!
Aku takut sangat gemuk sebab dah seminggu cuti ni,aku asyik makan & tidur je...huhuhuhn..Tapi semalam mak aku dh janji,kalau aku tolong lipat kain baju ,mak aku akan bawa aku gi jogging...Yess..!! cerah..kemas..clear bilik aku kemaskan..Nak gi joging punya pasal....

Makanya pagi ini...bangun sahaja dari tidur.....jeng-jeng-jeng..!!!!
Hwaaaaaaaaaaaa.....bukannya gi joging....mak aku ni...nak tambah lagi la lemak dalam badan...!!!!
Mak aku tengah masak sup.Mak aku kata namanya Sup Krim Labu...Sedis aku x dapat gi joging..Terus aku muncung mulut aku..hahaha..Pastu mak aku tarik tangan aku & bawa ke tepi tingkap...Pastu suruh aku tengok kat luar...
Laaaa..hujan rupanya...patut la x jadi joging...
Eh,bila pulak hujan turun..?
Mak aku kata dari pukul 4 pagi tadi lagi....
 Laaaa..patutlah sedap jew aku tidur...hehehheee
Ini lah rupanya...Labu sebelum menjadi sup...hahaha

Hei Labu...di manakah Labi...?
Hei  Budak Kecik...Labi ada di rumah Hj Bakhil la...sedang masak...dia kan tukang masak...!!!
Hehehe...tu citer Labu & Labi..

Ni plak cerita pasal  Sup Labu........

1biji labu manis
1/2 bawang besar
1 bawang putih
2 cawan air
sikit butter/minyak masak
1 cawan krim/susu cair
garam & serbuk lada hitam

1. Kasi belah sama itu labu...belah 2..
 Labu ni mak aku beli kat HERO...sebiji ni 99 sen je...Mak aku kata lagi murah dari nenek beli kat kebun orang Kemboja di kampung....
2
2. Buang kulit labu & potong kiub..
3. Panas sikit butter @ sikit minyak & tumis bawang.Masukkan labu & gaul rata.Masukkan air dan biarkan mendidih sampai labu lembut
4. Pastu tutup api & biar sejuk sikit.Masukkan dalam blender & blend sampai halus berkrim...
5. Tuang semula dalam periuk & tambah krim/susu cair,garam serbuk lada hita....
6. Siap...Pumpkin Cream Soup.....Sup Krim Labu Labi..mana datangnya Labi tu....heheheee...

CUTI PUN KENA BAWA BEKAL JUGA KE...?

Bekal hari ni.....
Hmmm memang la tengah cuti sekolah....
Ye...kena bawa bekal jugak.....
Pergi sekolah jugak...................
Ye...kakak axam lagi hari ni.....
Mak aku kata bawa je bekal tu..nanti makan dalam kereta...sambil tunggu kakak habis axam..
Lepas hantar kakak  xyah balik..tunggu je..sebab kakak axam sampai tengahari jew....
Jangan bazir minyak kereta...xyah sarapan kat BRJ tu... dh la mahal giler sekarang ni....dulu x camtu pun....
Bekal apa...?
Bekal pasta goreng jew.....
Ye pasta gorenbg jew..............
Small Shell Pasta................
Mak aku kata dia goreng guna sambal ayam yangn semalam nyer...tapi masih elok  sbb malam tadi dh panaskan..
Pastu tambah je daun sup kasi cantik sikit make-up dia....
Hahahahaa....cakap sowang-sowang...................

CEKODOK KELEDEK vs BISKUT LEMAK CICAH AIR KOPI.....

Semalam nyer citer....
Sebab awal-awal pagi lagi dah makan nasi ngan sambal ayam & kerabu pucuk paku tu...bila tengahari dah lapar balik....
Ni la yang aku x suka dok umah ni...
Perut ni tau nak makannnnnnnnnnnnnnnnn jewwwwwwwwwwwwwwww......
Takkan nak makan nasi lagi...

Makanya tengahri tu....mak akupun mengkreatifkan dirinya masak makanan...
Yang pasti..aku ngan kakak dah xnak nasi tengahari sbb ...
Sbb dah tau...lauknya mesti sama ngan pagi tadi nyer....heeeeeee
Cekodok Keledek Purple....
Keledek ni...aku yang suruh mak aku beli hari tu sebab aku nak suruh mak aku buat Keledek Goreng....Aku suka sangat Keledek Goreng...
Keledek Purple tu..mak aku rebus..pastu suruh aku makan....
Yerk...aku nak Keledek Goreng...Bukan Keledek Rebus....
Makanya mak aku pun jadikanlah keledek tu bergoreng tapi lain la sikit...sebab dah jadi cekodok..
Hmmm...seriously....sedap sangat...Habis aku ngan kakak makan....Siap suruh mak aku buat lagi petang nanti...
Patut la sedap sebab mak aku kata dia ada letaka susu....hmmmmm

CEKODOK KELEDEK PURPLE..
3 ketul keledek purple - rebus
2 cawan tepung gandum
1/2 sudu teh mauripan...
1/2 cawan susu pekat
sikit air
sikit garam
minyak

1. Lenyek keledek sampai hancur.
2. Tambah tepung,mauripan,susu & garam...
3. Kalau terlalu keras tambah lagi sikita air..
4. Biarkan 1/2 jam supaya kembang..
5. Pastu panaskan minyak & jemput-jemputkan tepung tu & goreng sampai garing...


Dah makan cekodok ni waktu tengahari.....petang...lapar lagi.........
Xkan nak makan cekodok lagi..?
Haish...x boleh...x boleh...
Xkan nak makan nasi lagi....?
Haish.....xboleh.....x boleh...
Habis nak makan apa...?
Makan la pulak Biskut Lemak Cicah Air Kopi........
Ni makanan peberet kalau kat kampung ni..Malam-malam sambil tengok TV....mak aku selalu buat ait teh 0 panas  cicah ngan biskut ni...
Biskut Lemak ni..nenek aku panggil...Roti 4 Sagi....
Hahahaha...

Saturday, 23 November 2013

KERABU PUCUK PAKU....PAGI-PAGI DAH MAKAN NASI....

Cuti sekolah ni...kerja makan..tidur..makan..tidur...makan lagi...
Pagi-pagi buta lagi..kenapa dipanggil pagi-pagi buta...?mak aku dah masak nasi & mak aku suruh aku keluarkan sayur Pucuk Paku ni dari peti ais..Sayur ni mak aku beli kat Pasar tani semalam tu...
Ada macam-macam bentuk la sayur pucuk paku ni...Yang atas sekali tu mak aku kata  dia baru keluar dari rumpun dia..belum ada daun..Batang ni kalau dipatahkan ada macam lendir la..
Yang tengah tu dia dh mula tumbuh daun-
Yang bawah sekali tu daun dia dah tumbuh penuh batang dia dah...

 *****Belajar Sains jap...
           Pokok Paku pakis ni membiaknya dari spora..Spora tu macam ada titik2 hitam bawah 
          daunya yang ada debu-debu macam habuk yang mengandungi biji benihnya..Cendawan juga
          membiak melalui spora....

Lepas ambik gambar ni..terus mak aku patah-patahkan sayur tu & basuh..
Rupanya mak aku kata dia nak buat ....
Kerabu Pucuk Paku... ...

Bahan-bahannya..:
1 ikat pucuk paku
2 ekor ikan selayang
1/2 bawang besar
1 cili merah
1 sudu lada hitam
1biji limau nipis
garam & sikit gula
1/2 cawan santan pekat

1. Basuh & patah-patahkan suyur pucuk paku tu..


2. Pastu mak aku kasi rebus sayur pucuk paku ni...

*** Mak aku betulkan..mak aku kata ini bukan rebus..
       Ini namannya "celur"...
       Rebus adalah cara masak makanan dengan menggunakan air & dimasak dalam air tu hingga 
       makanan tu masak contohnya rebus telur..rebus ubi kentang..rebus ubi kayu..
       Celur pula...adalah cara memasak/mencelup  makanan dalam air mendidih sekejap sahaja 
        sekadar untuk melembutkan makanan tersebut..contohnya celur mee..celur taugeh...celur 
        pucuk pakuuuuu....hehehe

3. Pastu ,angkat pucuk paku dari periuk & tapiskan..Basuh dengan air  paip supaya warnanya hijau & sayur tidak lembik
4. Rebus ikan & ambil isinya sahaja..

5. Pastu siapkan semua bahan lain...Ni la semua bahan-bahan tu...
6. Gaul semua bahan & bubuh garam,sikit gula,lada hitam & perahkan limau nipis..Pergh..bau limau nipis tu yang buat air liur aku rasa nak menitik...hehehe
 Mak aku juga masak sambal ayam, & kentang...
Jujurnya..jujurnya...jujurnya..
Mak aku tersangat lah sukanya Kerabu Pucuk Paku tu...
Aku ngan kakak..?
Jujurnya...aku ngan kakak lagi suka kerabu kacang panjang yang mak aku selalu buat sebelum ni...,
Mak aku kata bahan & rasa dia sama la...
Tapi jujurnya..jujurnya...
Bagi tekak aku x sama ...sebab aku lagi suka kacang panjang..
Rasa kacang panjang yang dicelur dan di buat kerabu lagi manis & sedap..
Rasa Pucuk Paku ...bagi aku rasa kelat...& ada rasa lendir...tu yang aku x berapa nak suka..
So, mak aku makan dengan amannya la...sebab xde siapa nak berebut macam Kerabu Kacang panjang....hahahaha