Tuesday 26 November 2013

HOME MADE BUN....

Hujannnnnn...hujannnnnn.
Besnyer tidurrrrrrrrrrrrrr.....
Tapi laparrrrrrrrrr..........

 Puh.puh..puh...panas ...
Roti panas baru keluar dari oven....
Sarapan waktu sedang hujan.....home made bun...!!! Ala roti gak la...Roti mak aku buat...
Ni untuk aku ngan kakak..... Bun Kentang kosong jew.....

Ni plak Cranberrie & Oats Bun....Mak aku nyer...Aku ngan kakak hanya suka roti yang kosong jew...tak suka la kalau tengah makan tergigit plak kismis ke..beri....apa ke..
Haaa..hambik....sebakul roti bun untuk sarapan pagi ni....
Mula-mula aku rasa cam tak suka je Cranberries Bun tu... tapi bila dah rasa sikit..
Macam sedap jew...!!!
Macam nak makan lagi jew...!!
Macam nak lagi jew....!!
Sedap la roti cranberries tu...Selalu kalau mak aku letak kismis x sedap sbb kismis tu lembik & manis..tapi cranberrie ni  sedap jew...Ada palak oats tu rasa lemak-lemak..serious sedap..!!!!

HOME MADE BUN...home made bread pun boley..
1/2 kg tepung gandum
1bungkus mauripan
1/2 sudu teh bread improve
2 sudu gula
1 mug air suam
sikit garam
2 sudu butter
( oats & cranberrie  @potato strach  - kalau suka masukkan..x suka...xyah la..)
1. Campur tepung,bread improve,gula,garam & mauripan.
2. Buat lubang & tuang air sikit-sikit sambil uli sampai lembut & x lekat pada tangan.
3. Masukkan butter sikit-sikit sambil uli lagi sampai lembut.
4. Biarkan 1/2 jam.
5. Uli semula tepung yang dh naik tu.Bulat-bulatkan & masukkan dalam bekas untuk bakar..
6. Masa ni mak aku bahagikan tepung tu 2 bahagian.Satu plain...satu lagi masukkan oats & cranberri kering..Mak aku kata yyang ada oats tu tambah 1 sudu air suam supaya x keras sangat.
Ni tepung untuk bun yang kosong... yang dah buat bulat-bulat .dah masuk dalam loyang bakar..sedang berehat supaya dia gemuks..hahaha
Ni plak loyang yang kecik sikit . Yang ni bun yang ada oats & craberrie..
Masa ni...dua2 layang tu ada banyak ruang untuk tepung tu berehat & mengembangkan dirinya..hehehe


Setelah berehat selama 1/2 jam..semua ruang kosong  dah penuh sebab roti dah kembang & besedia untuk masuk oven..
 Sedang dibakar dalam oven....Hmmmm...masa ni satu rumah bau wangi roti sedang dimasak...hujan plak tu...hmmm

Jeng-jeng-jeng.....dah masak dah.....Tapi nampak muram je kan....Haaa...meh kita kasi dia cantik ,menari, tertarik sikit.. Beruskan sikit butter supaya dia berkilat & lembut..

Haaaa...dah cantik dah sebab dah sapu sikit butter....Lebih menarik dari yang atas sebab dah sapu butter...Baru la rasa selera sikit nak makan...
Ambik seketul....cubit sikit...


Isinya gebus macam pipi Aqil....anak Achik...tembam & gebus..rasa nak cubit2 jew...
Sebakul roti panas-panas....Aku makan ngan mak aku makan roti ni cicah sup labu manis..Kakak makan ngan air milo jew sbb dia x suka sup tu...Brrrrrrrp..!!!!!




No comments:

Post a Comment