Thursday, 30 June 2016

HOME MADE KERISIK..

Hari Ahad adalah hari aku nak malas-malas bangun lambat ..
Tapi hari Ahad baru  ni tidur rasa x mengantuk la pulak...
Lepas sahur aku tengok mak aku x tidur pun..
Ingatkan mak aku nak buat kuih raya..
Tapi ternyata salah...

Mak aku kata nak buat kerisik...
Kerisik.????
Ya...Kerisik yang orang campur dalam rendang tuuuuuu...
Oooooo....
Tapi bukan ke kat umah nenek ada banyak kerisik dalam balang kat dapur...?
Naper x amik je kerisik umah nenek..???
Haaaa....kata mak aku memang setiap kali nak puasa nenek akan buat  banyak kerisik untuk kegunaan bulan ouasa hingga raya...
Tapi walaupun bulan ni dah 3 kali nenek datang KL tapi nenek lupa nak bawa kerisik tu..

Lagipun,kata mak aku ada kelapa dalam peti ais tu dah seminggu x digunakan..
Masih elok tapi kalau simpan lama 2 takut bau dia tengik..
Tengik..????
Apa tu...
Haaaa...cari la Kamus Dewan....
kwang3....


HOME MADE KERISIK .. mak aku

Kelapa parut- ikut banyak mana nak buat
Kuali
Lesung Batu/lesung tumbuk/ blender kering

1. Guna kuali yang agak luas supaya senang nak kacau.Panaskan dulu kuali kosong



2. Masukkan kelapa & sentiasa kacau dengan api yangperlahan

*** Kalau nak jimat masa menggoreng...Jemur dahulu kelapa parut hingga nampak kering...
So,dapat jimat masa & tenaga .Tapi masalahnya rajin ke nak jemur..hahahaha


3. TErus kacau tanpa henti hingga kelapa garing dan berubah warna


4. Kalau nak tau...bila kelapa dah brown colour itu tandanya dah garing & kalau diramas akan hancur...tapi hancur kasar2 la

5. Haaaa....kenapa lesung batu tu ?
    Heee...kata mak aku PANTANG  nak tumbuk kerisik ...JANGAN guna lesung batu yang basah atau 
    lembab.Kata mak aku KALAU LESUNG BASAH NANTI KERISIK X PECAH MINYAK..
    So,,sebab tu mak aku telangkup lesung tu atas api nak bagi kering..Kalau lesung tu dah kering xyah la   
    buat cam ni..huhuhu


6.Tumbuk lah kelapa yang panas-panas tu kerana masa kelapa tu garing  & rangup tu senang sikit nak tumbuk


7. Tumbuk hingga nampak  terbit minyak & kerisik akan jadi berminyak


8. Kalau malas nak menumbuk...guna la blender kering..
     Masukkan kelapa yang masih panas tu & blend la...guna teknil pulse.Buat hingga nampak berminyak


9. TErpulang nak tumbuk @ nak blend...



10. Hasilnya mak aku kata  sama jer....
Tu yang sikit tu ditumbuk...Yang banyak tu guna blender...
Sama jer kan....heeee

11. Simpan dalam bekas bertutup & x perlu letak dalam peti ais pun....
Dah siap....
Mak aku kata nanti boleh guna untuk masak rendang....kerabu.....




 



Wednesday, 29 June 2016

MASAK KICAP AYAM ..KARI SOTONG DENGAN TOMATO...PUDING TELUR...AIR OREN...IFTAR HARI KE-13


Masak Kicap Ayam Dengan Kentang...
Request dari kakak..
Hari Sabtu kakak dah nak balik asrama..
Kakak minta mak aku masakkan Ayam Masak Kicap Dengan Kentang..
Kakak siap pesan pada mak aku supaya tidak isi bekal tu banyak-banyak sebab takut nanti bas x masuk kolej..kakak kata berat nak pikul..puasa2 ni...
Hahaha...kena pikul ke


MASAK KICAP AYAM..mak aku

1/2 ekor ayam-potong & bersihkan
Garam & kunyit
Minyak Masak
5 biji kentang- kupas kulit & potong wedges
2 sudu rempah masak kicap Mak Siti( boleh ganti serbuk rempah kurma)
1 tangkai daun sup
2 cili merah-hiris
1 bawang besar-hiris bulat
1 sudu teh asam jawa
1/2 cawan kicap manis

Rempah Tumis:
1 batang kulit kayu manis
2 bunga lawang
5 bunga cengkih
5 buah pelaga
3 bawang putih-cincang
1 ketul halia-hiris halus
1 helai pandan


1. Garam kunyitkan ayam & goreng sampai masak.
2. Goreng kentang hingga masak
3. Panaskan 4 sudu minyak & tumiskan bahan tumis
4. Masukkan rempah masak kicap & kicap
5. Masukkan air asam jawa,ayam & kentang
6. Bila mendidih,masukkan bawang hiris  & cili hiris.Biar hingga lembut
7. Taburkan daun sup

 Pukul 12 tengahari dah siap tapau untuk kakak
Penuh satu kontena Nasi untuk kakak...hahaha
Kakak kata nanti dorang berbuka ramai2..
Mak aku juga rebuskan 3 butir Telur masin
Tapi kakak kata nak 1 jer .
Ayam tu pun banyak mak aku isikan dalam bekas plastik tu..
Pukul 2 hantar kakak kat bus-stand..


Kari Sotong Dengan Tomato..
Memang sotong tu 3 ekor jer...
Sebab hanya mak aku yang nak makan..
Aku nak makan Ayam Kicap tu..



 3 ekor sotong besar jari ni pun mak aku kata dah 8 henggit beli kat Pasar Segar masa balik dari hantar kakak tu
Masa mak aku nak beli sotong akku dah cakap nganmak aku siap2...aku xnak..aku nak makan ayam kicap jer..

Betulllllll.....masa berbuka aku hanya makan Nasi dengan Ayam MAsak Kicap jer..
So aku x tau la kari sotong tu sedap ke x..
Yang aku tau semua tu habis..
Hahahahaha...

KARI SOTONG TOMATO...mak aku
3 ekor sotong-bersihkan
1 biji tomato masak-potong wedges
1 1/2 cawan santan
1 asam keping
1 sudu serbuk kari ikan
minyak masak
garam

Bahan tumis:
1 bawang putih-cincang
1//4 bawang besar-dadu halus
1/2 sudu teh halba campur
beberapa helai daun kari

1. Panaskan 2 sudu minyak & tumiskan bahan tumis
2. Masukkan rempah kari yang dibancuh dengan air.biar pecah minyak
3.  Masukkan sotong,asam keping  garam & santan.
4. Masukkan tomato  & biar tomato lembut..siap



Sambal Belacan & Ulaman mak aku...
Mak aku kata jimat bekas...xyah nak basuh banyk bekas..hahaha
Yang ni aku x makan juga...sebab makan ayam kicap je


 Puding Telur...
Yang tengah tu ceri...
Mak aku kata hari ni nyer puding x santek...
Tapi kitorang berdua makan habis juga...
Heeeee


Asyik Air Tembikai jer
Hari  ni aku request nak Air Oren plak..
Guna Oren Sunquick jer...


Monday, 27 June 2016

SOTO MADURA.....PUDING NONA JELLY ...TEH O AIS LAICI....IFTAR HARI KE- 12



 Soto Madura...
Lagiiiiiiii....
Hari Jumaat dah masuk Ramadhan ke-12..
Masa on the way balik dari amik aku kat sekolah...mak aku kata  pukul 11 pagi dah call kakak suruh kakak rebus nasi impit
Kata mak aku nak masak Soto Madura untuk iftar..
Waaaaa.....saya suka...saya suka (buat suara macan Mei Mei dalam Upin Ipin)
Balik tu mak  aku ngan mak aku singgah beli barang bagai..sampai rumah dah dekat pukul 4 petang
Masuk dalam rumah tengok kakak rebus nasi impit x siap lagi...
Ingatkan kakak baru rebus...
Rupanya kakak kata dia rebus dari pukul 11 pagi sampai sekarang..ulang-ulang tambah air bila kering...
Hahahaha....aku ngan mak aku ketawakan kakak sebab  sepatutnya rebus dalam 1 jam lebih pun dah ok sebab ketupat mini je..
Tapi sebab kakak x tau..kakak rebus sampai dah nak masuk 5 jam...
Nasib baik juga yang kena ketawakan tu adalah kakak...hahaha
Kalau aku yang kena ketawakan macam tu ...mmm...memang nangis la..heeee
Kakak selamber je...



Ni lah rupanya nasi impit yang direbus 5 jam oleh kakak...


Ni nasi impit dah potong2 dah nak iftar...


Taugeh..Kacang tanah...Ayam Goreng...Daun Sup..Sambal Kicap...&...&...Limau Nipis..





Haaa...limau nipis tu yang paling ngam kena ada dalam Soto Madura ni..baru best











 RESIPI LENGKAP & STEP BY STEP KAT SINI


SOTO MADURA....mak aku
1/2 ekor ayam
1 biji bawang besar
5 biji bawang putih
1 ketul halia
1 ketul kunyit- mak aku kata serbuk pun...bole
1 bungkus rempah sup serbuk
1 btg serai
1 cawan santan pekat - mak aku kata santan pekat xde...so dia guna 1 kotak kecik  santan kotak
minyak masak
garam,gula


Nasi impit
- rebus & sejukkan

Hiasan:
daun sup
tauge mentah
limau nipis

isi ayam goreng

Sambal Kicap:
15 biji cili padi
2 bawang putih
gula,garam,cuka


**** Mak aku pesan...goreng dulu cili & bawang putih..pastu blend ngan kicap ,gula,garam & cuka....selain lebih sedap..dengan menggoreng dulu cili tu..x la sakit perut nanti..heee 



1. Blend semua bawang2,halia,kunyit  bersama rempah sup...
2. Panas minyak & tumis semua bahan blend
3.Bila dh naik minyak..masuk kaki ayam.. kalau guna ayam ..masukkan isi ayam...Bila isi ayam dh masak angkat & goreng.pastu koyak2 isi ayam tu tabur atas soto...
4. Masuk 5 cawan air & serai..biar didih..
5. Masuk plak garam,gula &  1 cawan santan
6. bila dh masak..hidang la ngan nasi impit & bahan lain



Tiga gelas Puding Nona Jelly....
Nak tau naper namanya Nona Jelly...???


Sebab guna Kristal Jeli Nonan ni...
1 kotak tu mak aku kata memang ngam2 dapat 3 gelas tu..
Kuah tu mak aku kata curah je susu cair yang dah disejukkan...
Masa nak makan korek2kan jeli tu bagi pecah baru la nampak macam meleleh....

Cara nak masak ada belakang kotak tu...
Harga kat Hero masa aku amik dari rak tu RM4.50
Tapi baru ni tengok kat Mydin RM 2.50 kot...
Huh....giler beza harganya...


Teh O Ais Laici...
Baki laici yang buat Sirap Laici tu....
Ala...x susah pun ..
Buat Teh O tambah air laici & buahnya..
Masukkan air batu,,,siap..
Haaaaaa....TAPI INGAT YER...
Teh O kena pekat giler baru sedap..
Kalau teh O x pekat nanti xsedap & x cantik...
Sebab bila tambah laici & air batu akan jadi pucat MACAM KAT SINI...
Haaaaa..... SEJARAH JIKA TIDAK DIKENANG...takut nanti SEJARAH AKAN BERULANG...
Sekian terima kasih...
Wassalam..

SIRAP LAICI....KERABU BILIS...TOMYAM PEKAT....WANTAN GORENG...IFTAR HARI KE-11

Iftar hari ke-11 dah jadi 3 orang sebab kakak dah balik..
Haaaa...kakak biasa la setiap minggu akan balik nyer...
Tapi sebenarnya kakak dah bagutau dalan Family Group WhatsApp yang minggu ni xnak balik.
Mak aku plak yang suruh kakak balik untuk iftar sama-sama bagi ramai ...
Mmmmmm....

Siarap Laici...
Asyik minum Air Tembikai jer ..
Hari ni mak aku buatkan Sirap Laici...


Bukan susuah sangat...
Buka tin laici bubuh buah laici dalam gelas dengan air batu..
Bancuh air sirap ros & tambah Air Laici dari tin buah laici tu...
Siap...
Hahahaha...macam la aku yang buat..
Tu mak aku yang buat


Kerabu Bilis...
Favourite mak aku..
Aku...?
Mmm...makan juga tapi mak aku yang makan banyak

KERABU BILIS 
1cawan bilis- buang tulang & kepala & goreng garing
minyak masak
1 biji tomato- belah 2 & hiris nipis
1/2 bawang besar-hiris nipis
5 cili padi-hiris nipis
1 tangkai daun ketumbar
1 limau nipis
Garam & sikit gula
(boleh ganti garam dengan 1 sudu besar sos ikan)

1. Dalam mangkuk gaulkan tomato,bawang,daun ketumbar,garam & gula.
2. TAmbah ikan bilis goreng & perahkan limau-
3. Sesuaikan rasa

Tomyam Pekat..
Nama tomyam pekat sebab memang agak pekat & mak aku kata ada letak susu cair.
Bukan semangkuk tau..
Tapi sorang semangkuk..
Kata mak aku ni nk tiru rasa tomyam  kat One Segamat yang makan masa  hantar kakak sebelum puasa tu.
Tomyam kat situ sedap sangat..
Abang..kakak..mak aku...aku & abang semua order tomyam..
Abang lagi lar...
Order Mi Tomyam & Kerabu Meggi...
Mak aku kata nampak bodoh je sebab hanya da fishball & sayur kangkung..
Tapi dia punya sedddddddaaaaaappppppp..
Sampai hari ni masih teringat...


Mak aku kata sorang semangkuk supaya semua orang boleh hirup kuah sendiri..
Kakak tu mana nak kongsi-kongsi kalau hirup kuah...
Dia mesti nak sorang..sudu xmau kongsi
Aku ngan mak aku boleh je semangkuk kongsi 2 orang..
Aku ok jer guna sudu yang sama ngan mak aku..
Tapi mak aku tetap bubuh 3 mangkuk juga..
Puassss...dapat hirup sampai habis...


TOMYAM KUAH PEKAT..mak aku
20 biji  fishball( mak aku guna home made chicken ball)
1 batanng serai
beberapa hiris lengkuas
3 daun limau purut
1 limau nipis
3  1/2 cawan air
1/2 cawan susu cair
2 paket pes tomyam adabi
1 bawang besar
1 pokok daun ketumbar

1. Masak air dalam periuk hingga mendidih.
2. Masukkan bawang serai,lengkuas & daun limau purut.
3. Tambahkan fishball/ chickenball & biar hingga mendidih semula.
4. Masukkan susu cair & terus tutup api.
5.Rasa masam masin & manisnya.Jika kurang masam tambah limau nipis
6. TAbur daun ketumbar masa hidang
 

Tuesday, 21 June 2016

KUIH SIPUT ...IKAN MASAK CUKA

Kuih Siput....
Ni bukan untuk buat masak lemak cili api tau..
Ni kuih Siput..
Krap..krup..krap bunyi bila kunyah..
Bukan juga juadah buka puasa pun...
Ni mak aku buat sebelum puasa lagi...



Mak aku kata saja nak tunjuk akat aku cara buat Kuih Siput...
Kata mak aku ni juga salah satu yang wajib ada pada hari raya dolu2..
Kata mak aku dolu2 nenek mesti buat untuk raya..

 Tengok mak aku buat...mmmm...macam best jer..
Tapi bila mak ku suruh aku cuba...
Mmmmm...sekali x sama macam mak aku buat & aku malas nak cuba lagi..
Aku sambung tengok TV & bila mak aku dah siap goreng aku makan sambil tengok TV..
hehehe..

 Acuan Kuih Siput


KUIH SIPUT ...mak aku
1/2 kg tepung gandum
2 sudu margerine
sikit garam & sikit gula
Minyak untuk goreng
daun kari-jika suka
air @ santan secukupnya untuk uli

Bahan blend:
3biji cili kering-potong rendam air panas
1/2 bawang besar
2 bawang putih 1 ketul kecik kunyit(boleh guna serbuk)
1/2 sudu teh jintan halus(jintan putih
1 sudu teh lemuju-jika suka
3 sudu udang kering-rendam kembang

1.  GAul tepung dengan margerine...garam & sikit je gula
2. Tuangkan bahan kisar &gaul rata.
3. Masukkan air sikit demi sikit sambil uli hingga tidak lekat tangan ( adunan hendaklah keras seketul)


4. Gentelkan sebesar kacang kuda.


5. Tekan sambil ditenyeh(digelekkan dengan ibu jari) menurun acuan tu


 6. Tolak dengan jari telunjuk perlahan-lahan supaya corak kulit siput berbekas pada tepung tu.
Buat hingga habis tepung tu & bolehlah digoreng dalam minyak yang banyak & sudah dipanaskan.
Sentiasa kacai supaya tidak melekat antara satu sama lai.Sebelum angkat masukkan setangkai daun kari dalam gorengan & biar garing bersama kuih Siput tersebut



7. Toskan minyak .MAsa baru angkat memang macam x rangup.tapi bila dah sejuk akan rangup...rapuh..


 8. Biar sejuk baru sisimpan dalam bekas kedap udara




Ikan Masak Cuka...
Mak aku buat sebelum puasa..
Aku ngan kakak suka sangat lauk ni...



Mak kau kata yang ni guna ikan Selayang je..
Kalau nak guna ikan tenggiri @ ikan tongkol pun boleh

IKAN MASAK CUKA...mak aku
3 ekor ikan selayang@ 3 keping ikan tenggiri- sapu garam kunyit @ goreng garing
1 cili merah-potong panjang2
Garam & sikit gula
minyak masak


 Bahan Celur:
1/2 cawan cuka
15 ulas bawang putih- biar sebiji2
15 ulas bawang merah- biae sebiji2
5 cili padi- biar sebiji2
1 ketul halia-racik halus
(semua bahan ni rebus sekejap hingga mendidih & tutup api supaya semua bahan ni akan kekal rangup & sedap) 

Bahan Tumis:
 1 sudu besar halba campur ( yang tumis kari tu)

1. Garam kunyitkan ikan & goreng garing.
2. Tinggalkan minyak dalam kuali anggaran 1/2 cawan & tumis halba campur
3. Bila harum masukkan bahan celur bersama semua cukanya sekali.
4. Tambah garam & gula supaya rasanya seimbang.

Mak aku kata tu versi mak aku..



 NI versi Nenek...Yang nenek masa masa Iftar ke-5 hari tu


Kata mak aku...kalau nenek masak..nenek akan tumiskan kulit kayu manis..bunga cengkih & bunga lawang
& nenek akan tambah air untuk jadi kuah.Lagi satu mak aku kata nenek akan bubuh bawang besar yabg dielah-belah sebelum diangkat.

Mmmmm....dua2 aku suka..














Sunday, 19 June 2016

MACARONI DAGING ...KUIH SERABAI KUAH DURIAN...TEH O AIS..IFTAR HARI KE-10


 
Kuih Serabai Kuah Durian...
KUih untuk iftar ke-10
Hari Rabu..
Hari Rabu sekolah aku memang balik lambat...
Ingat puasa xde kokurikulum
Tapi balik pukul 4 juga...huhuhu
Semalam mak aku dah janji ngan aku nak buat Kuih Serabai Kuah Durian..

Mak aku dah banyak kali buat kuih ni...
Tapi selalu warna putih jer...

RESIPI SERABAI PUTIH KAT NI JE...

KUIH SERABAI
2 cawan tepung beras
1/2 cawan nasi
1/4 cawan tepung gandum
sikit pewarna hijau
3 cawan air suam
1cwn santan
1 camt mauripan /yis 
sikit gram & gula 

1. Blend nasi dengan air hingga halus & campur dengan tepung beras & tepung gandum
2.Campur je semua tu..kecuali garam...air tu ikut keperluan..boleh tambah atau kurang..bancuhan tu mestu cair je..lagi cair dari buat tepung goreng pisang....Pastu biarkan bertutup selama 1 jam.
3. Pastu baru masuk garam & kacau..

Dah tinggal 1/2 mak aku masak..baru aku amik gambar..hee

Panaskan kuali pan...ala yang kuali leper yang buat pancake tu...guna yang kecik

Bila pan dah panas..tuang 1 senduk aduan batter tu

Tutup sekejap supaya cepat masak

Bila buih2 semua dah pecah & nampak kering boleh lah angkat.Tak perlu balik2kan

Kalau terbalikkan macam ni la rupa dia..Macam pancake...


KUAH DURIAN...
Mak aku kata hanya guna durian frozen...
Durian yang nenek beli minggu lepas untuk kakak tu..
Mak aku kata guna 3 ulas je amik isi +  semangkuk santan..1 daun pandan..1 keping gula nissey kelantan & sikit garam.Masak hingga mendidih & pekat



iMacaroni Daging....
Hari ni memang aku ngan mak aku plan xnak makan nasi..
Mak aku masakkan Macarini Daging...

Aku suka Macaroni Daging ni sebab sedap...
Aku minta mak aku buat Macaroni Cheese..tapi mak aku kata xde stok cheese..

MACARONI DAGING
1paket macaroni-
1 bawang besar- dadu halus
2 bawang putih-cincang halus
1 ketul daging segar (agak2 250 gm)- blend kering hingga hancur
1 kiub perasa daging lembu
1 cawan parsly cincang
garam & minyak

1. Masak air yang banyak dalam periuk hingga mendidih.Tambah sikit garam & rebus macaroni hingga lembut
2. Panaskan 4 sudu minyak & tumis bawang besar & bawang putih cincang hingga harum.
3. Masukkan daging yang dah di kisar,kiub perasa daging & masak hingga daging berubah warna
4. Masukkan macaroni yang telah direbus & kacau hingga rata.
5. Taburkan daun parsly cincang & siap...


Air Teh O jer....