Sunday 19 June 2016

SALMON STEAK & WATER MELON JUICE...IFTAR HARI KE-9




Salmon Steak...With Potato & Broccoli...
Western la jugakkkk...
Menu iftar Ramadhan 9...
Hari Selasa....
Selasa memang sekolah aku balik lambat
Orang lain bulan puasa ballik awal..sekolah aku sama jer bulan puasa ngan x puasa...
Tapi sekolah aku kan spcial...balik pukul 2.30 juga...huhuhu


Hari ni memang rasa xnak makan nasi...
Bila minta mak aku buatkan Salmon Steak..
Mak aku setuju je..
Yessss..!!!!


SALMON STEAK....with potato & broccoli
2keping salmon
1 sudu teh garam
1 sudu teh lada hitam tumbuk

Kentang:
3 biji kentang..Basuh bersih & potong wedges-rebus 1/2 masak
1/2 sudu teh garam
2 bawang putih
sikit halia
2 sudu minyak olive

Broccoli:
1 mangkuk broccolli
sikit garam,lada hitam & minyak

Dah siap perap dengan garam & lada  hitam tumbuk
2 keping salmon ni mak aku kata dah lama beli...dok dalam peti ais..
Kata mak aku hari tu nak masak kari untuk nenek...nenek x nak..
Nak goreng pun nenek xnak..
Nenek kata rasa dia berlemak sangat & nenek x suka...
Yesss....rezeki aku ler tew...
Heeee



 Ni plak mak aku tengan tumbuk bawang putih,halia..garam & rosemary...
Pastu tambah 2 sudu minyak olive...
Sebab xde minyak olive...mak aku kata yang ni guna minyak jagung

 Gaul bahan tumbuk dengan kentang yang telah direbus 1/2 masak



Panas sikit minyak & goreng salmon dengan api besar sekejap jer pada kesua2 belah salmon supaya jadi kerak & dalamnya masih mentah


 Alihkan salmon 1/2 mask dalam dulang bakar bersama kentang yang derap rosemary..
Masukkan dalam oven lebih kurang 45 minit


Sisa2 dalam tray tu campur sikit air & sikit tepunng & black pepper untuk buat sos..


Broccoli dicelur dalam air mendidih bercampur sikit garam & minyak..Angkat tos & gaul dengan sikit lada hitam

Hidangkan ikut kreativiti



 Air wajib bulam puasa....


 Ni kalau tengok waktu tengahari yang panas...mmmm..mau kurus pahala puasa ni..heee



Hari ni mak aku x buat kuih....ni Kurma & Kuih Bangkit .Mak aku kata ada orang sedekah...Aku pun x tanya pulak siapa yang bagi







2 comments:

  1. salam Ramadhan ;)

    minta salin resepi yer ;-

    ReplyDelete
  2. Ramadhan Kariiimmm...
    Silakan berkongsi perkara yang baik...

    ReplyDelete